En god sælger..
Fra : BT

Dato : 04-09-04 18:26

Hej alle..

Jeg overvejer at søge nyt job, som sælger/konsulent..
I den forbindelse kunne jeg godt tænke at få belyst et spørgsmål.

Hvad er en god sælger...

Kom med jeres meninger om dette...

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 04-09-04 18:45

"BT" skrev

> Hvad er en god sælger...
> Kom med jeres meninger om dette...

En god sælger har selv meninger,
han kommer ikke bare ind af døren og siger "kom lige med din mening om dette
her"

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 04-09-04 19:11

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En god sælger har selv meninger,
> han kommer ikke bare ind af døren og siger "kom lige med din mening om
dette
> her"

... og så er der sikkert nogen som mener han skal være i stand til både at
forære varen bort og give evighedsgaranti.

Bjørn Jørvad

Fra : alexbo

Dato : 04-09-04 19:47

"BJ" skrev

> .. og så er der sikkert nogen som mener han skal være i stand til både at
> forære varen bort og give evighedsgaranti.

Sikkert nok, men det bliver han ikke mopset over, han holder gode miner
uanset hvad han bliver udsat for.

En sælger sælger ikke varer, han sælger sig selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 04-09-04 19:53

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkert nok, men det bliver han ikke mopset over, han holder gode miner
> uanset hvad han bliver udsat for.
>
> En sælger sælger ikke varer, han sælger sig selv.

Det gør han så længe kunden er tilfreds.

Hvis dette ikke er tilfældet, har kunden købt hos firmaet.

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-09-04 20:24

alexbo wrote:

> "BJ" skrev

> Sikkert nok, men det bliver han ikke mopset over, han holder gode miner
> uanset hvad han bliver udsat for.

Ja, hans job er ikke let...

> En sælger sælger ikke varer, han sælger sig selv.

Det er jeg meget enig i... Men jeg syntes ikke at man kan lære at blive
en god sælger. Jeg var annoncesælger en overgang og nogen mennesker kan
bare det der og andre lærer det andre. Måske noget med folks stemme, som
man ikke kan ændre på og tonefald/dialekt osv... Det er svært at ændre.

Men derudover er en god handel jo en handel som begge parter er glade
for. Og en god sælger lyver ikke - han er 100% ærlig, selvom han bliver
presset af sin chef til at levere bedre resultater og flere salg. Han
fortæller budskabet, så kunden forstår det... Og han lytter til kunden,
for det er jo ham der er den vigtigste... Men det er en svær balancegang...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : MAndersen

Dato : 05-09-04 08:23

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse
> Hej alle..
>
> Jeg overvejer at søge nyt job, som sælger/konsulent..
> I den forbindelse kunne jeg godt tænke at få belyst et spørgsmål.
>
> Hvad er en god sælger...

Nu spørger du garanteret ud fra hvad din evt. kommende arbejdsgiver vil
sætte pris på.
Du skriver ikke hvad det er du skal sælge, men hvis du skal sælge i en
butik, hvor kunderne kan komme igen og igen, skal du givetvis være en anden
type sælger, end den sælger der besøger en kunde en gang. Du skriver heller
ikke om du skal være intern eller ekstern sælger.

Din arbejdsgiver vil givetvis sætte stor pris på en sælger, der kan
tilrettelægge sin egen hverdag, har struktur på sit arbejde, sin hverdag og
sine kunder, har et godt produktkendskab, og kender til konkurrenters
produkter. En sælger skal også kunne sin EFU, egenskaber, fordele og
udbytte, altså det der skal få kunden til at købe. En sælger der ikke forstå
udbytte, bliver ikke en dygtig sælger.
Impati er også en must, for at være blive en dygtig sælger. Du skal kunne
forklare en salgschef, at du kan sætte dig i kundens sted, og se hvad hans
behov er, komme med ideer til mersalg.

Hvis du vil vide hvad en dygtig sælger er, så læs bogen "En sælgers vej til
succes". af Frank Bettger. Det er en snart 100 år gammel bog om en
forsikringssælger fra USA. Her kan du læse om hans planlægning af sin
hverdag, og hvordan han får overbevist sine kunder om, at de skal handle ved
ham, og købe hans produkt. En eminent bog, som jeg desværre har lånt ud, og
aldrig fået igen.

MAndersen

Fra : Donny

Dato : 06-09-04 22:51

"MAndersen" <ups@post.uk> wrote in message news:<413abedb$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> ham, og købe hans produkt. En eminent bog, som jeg desværre har lånt ud, og

God bog: læs evt. den harry motors bog "socces som sælger" eller den
nyeste og mere up to date version er: "mere succes som sælger" den er
skæg, nem og lige til, men samtidig indeholder den alle
grunprincipperne inden for branchen.

En god sælger!
En god sælger forstår at matche enhvær kunde
En god sælger oversælger ikke men ved nøje, igennem samtale med
kunden, hvad kundens behov er, og råder kunden ud fra dette.
En god sælger, søger hele tiden at udvikle sig, han giver ikke
op(hvilket vil sige at han ikke går halvt ind i en opgave, hvis han
stiger på toget er det helt)

Nå men pøj pøj med det.

PS: hvis du leder efter noget fast i Kbh, så kan jeg skaffe dig noget
fuld el. deltid ved TDC (der er tale om gode nemme produkter til en
god provision) hvis du hellere vil have noget om aftenen kan dette
også aftales.

Hvis du leder efter noget mere selvstendigt så kan jeg tilbyde dig at
formidle financielle produkter. Vi taler her meget seriøse provisioner
og stor efterspørgsel.

Hvis dette har interesse kan du tage kontakt til os gennem min
hjemmeside under kontakt (så skal jeg vende tilbage hurtigt.) Se:
dintryghed.dk

Mvh
D.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-04 13:38

Donny wrote:

> Hvis du leder efter noget mere selvstendigt så kan jeg tilbyde dig at
> formidle financielle produkter. Vi taler her meget seriøse provisioner
> og stor efterspørgsel.

En god sælger vælger produkter, som han/hun kan stå inde for og svare
på kritiske spørgsmål til... (Se tidligere indlæg i gruppen).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : BJ

Dato : 08-09-04 16:00

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En god sælger vælger produkter, som han/hun kan stå inde for og svare
> på kritiske spørgsmål til... (Se tidligere indlæg i gruppen).

Kan man svare andet end ja eller nej på kritiske spørgsmål...?

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-04 20:30

BJ wrote:

> Kan man svare andet end ja eller nej på kritiske spørgsmål...?

"Hvorledes forbedrer din dyre løsning min produktivitet i forhold til
din konkurents billigere løsning?"
- Ville jeg f.eks. kalde et kritisk spørgsmål.

Eller et andet eksempel: "Hvordan har jeg sikkerhed for, at din
garanti fra en ukendt privat-person er mere værd end den PDF-fil, den er
skrevet i?".

Fra : BJ

Dato : 08-09-04 21:25

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Hvorledes forbedrer din dyre løsning min produktivitet i forhold til
> din konkurents billigere løsning?"
> - Ville jeg f.eks. kalde et kritisk spørgsmål.

Det ville jeg ikke.

Det er et sammenlignende spørgsmål i mellem forskellen på 2
løsningsmuligheder.

Her kunne enten svares: "Det gør den ikke" eller "læs specifikationerne for
begge løsninger og foretag en minituøs sammenligning".

(Dark horse er naturligvis at den valgte løsningsleverandør efterfølgende
går konkurs).

> Eller et andet eksempel: "Hvordan har jeg sikkerhed for, at din
> garanti fra en ukendt privat-person er mere værd end den PDF-fil, den er
> skrevet i?".

Det vil jeg heller ikke kalde et kritisk spørgsmål.

Det er et spørgsmål omkring garanti som klart vil fremgå af garantigivelsen.

Her kunne enten svares: "Du har ingen" eller "Læs garantiforpligtelsen".
(Dark horse er naturligvis leverandørens evt. konkurs).

Efter min mening er kritik (kritisk spørgsmål) et spørgsmål om en direkte
mangel i forhold til forventningen.

Man kan enten leve med manglen i løsningen/produktet holdt op imod et
alternativ, bede om en ændring eller finde en anden løsning/produkt.

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-09-04 11:08

BJ wrote:

> Det ville jeg ikke.

Så er det nok her, forskellen opstår.

> Her kunne enten svares: "Det gør den ikke" eller "læs specifikationerne for
> begge løsninger og foretag en minituøs sammenligning".

1 er selvfølgelig ærlig snak, men 2 er en sælger, der enten ikke har
forstået produktet eller kundens behov. Jeg ville være bedre hjulpet med
et produktblad.

> Det vil jeg heller ikke kalde et kritisk spørgsmål.
>
> Det er et spørgsmål omkring garanti som klart vil fremgå af garantigivelsen.

Spørgsmålet opstår, når svaret _ikke_ fremgår af garantigivelsen. (Og
det er ikke fiktivt, men valgt ud fra en anden tråd, hvor forfatteren
til det indlæg, jeg oprindeligt svarede på deltog).

> Efter min mening er kritik (kritisk spørgsmål) et spørgsmål om en direkte
> mangel i forhold til forventningen.

Efter min mening er et kritisk spørgsmål ikke det samme som kritik.

Fra : BJ

Dato : 09-09-04 11:24

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er det nok her, forskellen opstår.

> 1 er selvfølgelig ærlig snak, men 2 er en sælger, der enten ikke har
> forstået produktet eller kundens behov. Jeg ville være bedre hjulpet med
> et produktblad.

1) Ja og 2) Det var det du bad om ..... ingen salgstale men klare og rene
facts.

Tingene kan naturligvis gøres mere nuanceret.

> Spørgsmålet opstår, når svaret _ikke_ fremgår af garantigivelsen. (Og
> det er ikke fiktivt, men valgt ud fra en anden tråd, hvor forfatteren
> til det indlæg, jeg oprindeligt svarede på deltog).

Hvordan kan man så svare andet end "Nej"...?

> Efter min mening er et kritisk spørgsmål ikke det samme som kritik.

Det burde faktisk futtes over i dk.kultur.sprog, så jeg danner en ny tråd
der.

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-09-04 12:08

BJ wrote:

> 1) Ja og 2) Det var det du bad om ..... ingen salgstale men klare og rene
> facts.

Jeg ville aldrig betro en sælger at levere mig facts. De skal komme
fra teknisk afdeling!

Men sælgeren skal have forstået sit produkt (og konkurrenternes) og
kundens situation så godt, så han kan forklare hvorfor det vil være en
fordel for kunden at købe netop hans produkt.

> Hvordan kan man så svare andet end "Nej"...?

I det aktuelle tilfælde undlod man at svare...

Man kunne have håbet på, at svaret var: "Vi har en erklæring fra et
anerkendt revisionsfirma og/eller en bank, som har kontrolleret, at et
passende beløb er deponeret til sikkerhed for garantien".

> Det burde faktisk futtes over i dk.kultur.sprog, så jeg danner en ny tråd
> der.

Den læser jeg ikke, men giv gerne besked, hvis der kommer noget, som
er relevant for denne tråd.

Fra : BJ

Dato : 09-09-04 13:04

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ville aldrig betro en sælger at levere mig facts. De skal komme
> fra teknisk afdeling!

Det er vi ikke uenige i...)... men det harmonerer ikke med dit udsagn:

> [...]

> kundens situation så godt, så han kan forklare hvorfor det vil være en
> fordel for kunden at købe netop hans produkt.

Det kan vi bestemt ikke være uenige i, det er jo ét af salgets basale ting.

> Den læser jeg ikke, men giv gerne besked, hvis der kommer noget, som
> er relevant for denne tråd.

Naturligvis..

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-09-04 13:24

BJ wrote:

> Det er vi ikke uenige i...)... men det harmonerer ikke med dit udsagn:
>
> --- En god sælger vælger produkter, som han/hun kan stå inde for og svare
> på kritiske spørgsmål til...--- ...

Sælgeren må gerne fortælle hvilke facts (fra teknisk afdeling), jeg
skal lægge mærke til for at se, hvorfor hans produkt giver mig den
bedste løsning.

At han kan svare på et kritisk spørgsmål betyder ikke, at jeg tager
hans ord for gode varer uden at kontrollere facts.

Fra : BJ

Dato : 10-09-04 15:49

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> At han kan svare på et kritisk spørgsmål betyder ikke, at jeg tager
> hans ord for gode varer uden at kontrollere facts.

O.k.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 08-09-04 16:03

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP - Tillægsspørgsmål...

> En god sælger vælger produkter, som han/hun kan stå inde for og svare
> på kritiske spørgsmål til... (Se tidligere indlæg i gruppen).

En god producent/fabrikat står vel inde for produkterne, sælgeren kan vel
kun tilbyde dem..?

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-04 20:46

BJ wrote:

> En god producent/fabrikat står vel inde for produkterne, sælgeren kan vel
> kun tilbyde dem..?

Den gode sælger ved, at firmaets dage nok er talte, hvis produkterne
er dårlige - og at hvis han først én gang har forsøgt at sælge et
dårligt produkt, er døren lukket næste gang han kommer (selv om det er
med et nyt produkt).

En dårlig sælger er måske ikke opmærksom på, at produktet er dårligt
- eller måske er han nødt til at tage det, fordi han ikke kan få andet.
Men en god sælger er kritisk til hvilke produkter, han vil sælge.

Jeg går her ud fra, at vi snakker ting, der er lidt mere avancerede
end "sælg og løb inden blækket er tørt" varer.

Fra : BJ

Dato : 08-09-04 21:29

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> er dårlige - og at hvis han først én gang har forsøgt at sælge et
> dårligt produkt, er døren lukket næste gang han kommer (selv om det er

Ville den gode sælger så overhovedet stadig være ansat i firmaet..?

((tænk hvor mange elendige sælgere (hele livet er et langt salg), der er i
*alle brancher* og *servicevirksomheder/organer/institutioner))

> En dårlig sælger er måske ikke opmærksom på, at produktet er dårligt
> - eller måske er han nødt til at tage det, fordi han ikke kan få andet.
> Men en god sælger er kritisk til hvilke produkter, han vil sælge.

Jeg kan forstå at alle *sælgere* (se evt. ovennævnte parantes) burde ud af
karsken bælg sige: "Hej du, vil du købe mit skrammel/ydelse/løsning osv.
osv..?

> Jeg går her ud fra, at vi snakker ting, der er lidt mere avancerede
> end "sælg og løb inden blækket er tørt" varer.

Det er stort set lige gyldig, hvilket produkt/ydelse/løsning osv. osv. man
sælger.

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-09-04 11:17

BJ wrote:

> Ville den gode sælger så overhovedet stadig være ansat i firmaet..?

Nej, jeg forestillede mig, at når han kom med et nyt produkt, var det
fra et nyt firma.

> Det er stort set lige gyldig, hvilket produkt/ydelse/løsning osv. osv. man
> sælger.

Jeg vil påstå der er forskel på, om man ringer til 50 personer hver
aften for at sælge avis-abonnementer - eller om man er i en branche med
2 leverandører og 5 kunder, hvor alle kender hinanden.

Fra : BJ

Dato : 09-09-04 11:27

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, jeg forestillede mig, at når han kom med et nyt produkt, var det
> fra et nyt firma.

Hmmm ... den gode sælger lader sig vel ikke ansætte i et firma, der sælger
lorteprodukter/løsninger/ydelser..?

> Jeg vil påstå der er forskel på, om man ringer til 50 personer hver
> aften for at sælge avis-abonnementer - eller om man er i en branche med
> 2 leverandører og 5 kunder, hvor alle kender hinanden.

O.k. ..... jeg fornemmer du vil indtil tillid mellem sælger og kunde..?

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-09-04 12:02

BJ wrote:

> Hmmm ... den gode sælger lader sig vel ikke ansætte i et firma, der sælger
> lorteprodukter/løsninger/ydelser..?

Nej. (Var det ikke det, jeg startede med at skrive?)

> O.k. ..... jeg fornemmer du vil indtil tillid mellem sælger og kunde..?

Ja, - og en manglende tillid grundet tidligere dårlige produkter er
meget svær at genopbygge.
- Og denne tillid (eller mangel på samme) vil ofte følge sælgeren
selv om han bliver ansat i et nyt firma.

Fra : BJ

Dato : 09-09-04 13:05

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, - og en manglende tillid grundet tidligere dårlige produkter er
> meget svær at genopbygge.

Hvis ansættelsen fortsætter i samme firma.

> - Og denne tillid (eller mangel på samme) vil ofte følge sælgeren
> selv om han bliver ansat i et nyt firma.

Det kan jeg kun svare ja/nej eller både og til..(da det er lidt af en
myte)...

Bjørn Jørvad

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-09-04 13:28

BJ wrote:

> Det kan jeg kun svare ja/nej eller både og til..(da det er lidt af en
> myte)...

Det kommer nok meget an på branchen og hvilket forhold, der skal være
mellem sælger og kunde.

Fra : BJ

Dato : 10-09-04 15:53

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kommer nok meget an på branchen og hvilket forhold, der skal være
> mellem sælger og kunde.

Næh, hvis sælgeren, efter ansættelse i en virksomhed med elendige produkter,
ansættes i en anden virksomhed med fortræffelige produkter, vil han ikke
have nogen problemer.

Sælgeren skal udelukkende leve op til egne løfter, alt andet er han/hun ikke
herre over.

Er sælgeren, med den magt han/hun nu besidder, i stand til konsekvent af
fremstår troværdig omkring sin person (både i medgang og modgang), er det nu
én gang, det der tæller mest.

Bjørn Jørvad

Fra : H.S.

Dato : 06-09-04 14:36

> [...]
>
> Jeg overvejer at søge nyt job, som sælger/konsulent..
> I den forbindelse kunne jeg godt tænke at få belyst et spørgsmål.

En god sælger tjener penge til firmaet (og sig selv), samtidig med at kunden
føler sig så godt behandlet, at han vil handle hos sælgeren igen.