Ang. moms og køb af en ydelse i et andet E~
Fra : Kasper

Dato : 03-09-04 07:42

Hej, vi driver et professionalt web design bureau i et andet EU land, og nu
har vi en dansk kunde. Men vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal fakturere
den kunde.

Andre danske firmaer som ligger i samme land som os, siger at de danske
firmaer ikke skal betale momsen af produktet de køber. Men hvad skal vi
skirve på fakturaen?

Nogen der kan belyse dette emne for mig?

På forhånd tak.

Mvh. Kasper

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-09-04 08:19

"Kasper" <info@"FJERN"specdep.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nu
> har vi en dansk kunde. Men vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal fakturere

Jeg går ud fra at alle er momsregistrerede, da du siger "professionelt".
Momsen afhænger af hvor fakturaen udstedes.
Hvis det er i Danmark, skal du lægge moms på, men da kunden kan trække den
fra igen, er det totalt set ligemeget.
Hvis du fakturerer fra udlandet, skal der ikke moms på, men begge
virksomheders CVR-nr, BTW/KvK nummer, MwST, eller hvad det nu hedder i det
relevante land.

Nico

---

Fra : Kasper

Dato : 03-09-04 08:36

Tak for det hurtige svar!

Ja, begge virksomheder er momsregistrerede og fakturaen vil blive udskrevet
her i Spanien hvor vi har vores web design bureau.

Men det vil sige at vi ikke pålægger spansk moms (16% iva) på fakturarer som
udstedes til danske firmaer - er det korrekt forstået?

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-09-04 09:15

> [...]
som
> udstedes til danske firmaer - er det korrekt forstået?

Netop.
Det er jo sådan, at export er momsfrit (herunder export fra DK til Grønland
og Færøerne !).
Fakturaudstederen skal indrapportere det til det stedlige toldvæsen (her
hedder det Listesystemet), som skal godtgøre at modtageren er en
momsregistreret virksomhed.
Modtageren skal selv beregne dansk moms, som der har været en tråd om for et
par dage siden, så det vil jeg ikke gentage

Nico

---

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-09-04 18:04

On Fri, 3 Sep 2004 10:14:47 +0200, "Nico de Jong"
<nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote:

>Det er jo sådan, at export er momsfrit (herunder export fra DK til Grønland
>og Færøerne !).

Bemærk, at der på fakturaen ud over købers momsnummer også skal
anføres at det er et momsfrit salg.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-09-04 18:54

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
Grønland

> Bemærk, at der på fakturaen ud over købers momsnummer også skal
> anføres at det er et momsfrit salg.

Når du siger "anfører", opfatter jeg de som om sælger skal skrive en speciel
linie på fakturaen.
Det mest logiske er vel at det fremgår af momsprocenten. Hvis den er nul, er
det jo momsfrit salg.

Nico

---

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-09-04 10:03

On Fri, 3 Sep 2004 19:54:12 +0200, "Nico de Jong"

>Når du siger "anfører", opfatter jeg de som om sælger skal skrive en speciel
>linie på fakturaen.

Korrekt, ifølge de nye faktureringsregler der var gældende fra 1.
januar 2004.

Der skete jo nogle ændringer på det tidspunkt, f.eks. er det ikke
længere tilladt at anføre, at momsen udgør 20 pct. af prisen inkl.
moms (dvs. 25 pct. af prisen uden moms). Momsbeløbet og momssatsen
altid anføres særskilt på en almindelig faktura.

>Det mest logiske er vel at det fremgår af momsprocenten. Hvis den er nul, er
>det jo momsfrit salg.

Det er ikke tilstrækkeligt.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171274 :
Salg til andre EU-lande Varer

Ved salg af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande
skal der fortsat udstedes en almindelig faktura, som også skal
forsynes med oplysning om kundens momsregistreringsnummer.

: Herudover skal fakturaen som noget nyt tillige forsynes med
: oplysning om, at der ikke er beregnet moms, når modtageren
: skal beregne erhvervelsesmoms. Oplysningen kan efter sælgers
: valg ske på én af følgende måder:

: * Henvisning til den relevante bestemmelse i momsloven, f.eks.
: momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1.
: * Henvisning til den relevante bestemmelse i 6. momsdirektiv,
: f.eks. art 28c, pkt A.
: * Eller ved en anden tydelig relevant påtegning, f.eks.
: "momsfritaget", "0-sats", "zero-rated" eller "free of VAT".

Ydelser

Ved salg af ydelser, hvor der er omvendt betalingspligt, skal købers
momsregistreringsnummer tillige oplyses, når køber har et sådant
registreringsnummer. Herudover skal fakturaen have henvisning til den
relevante bestemmelse i momsloven eller 6. momsdirektiv eller være
påtegnet "omvendt betalingspligt" eller "reverse charge".

/Knud

Fra : Nico de Jong

Dato : 04-09-04 13:18

> [...]
> moms (dvs. 25 pct. af prisen uden moms). Momsbeløbet og momssatsen
> altid anføres særskilt på en almindelig faktura.

Du har ret. Tak for oplysningen. Jeg bruger HERASOFT, og der skrives
momsprocenten slet ikke, når der er tale om fakturaen til udlandet. Det må
jeg hellere gøre noget ved.
Tak skal du have

Nico

---