Privatsalg til en kirke?
Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 02-09-04 12:01

Hejsa,

Har et lille spørgsmål.

Hvis jeg ønsker at sælge en webhostløsning til en kirke (betragtes vel
som en offentlig enstans), hvilke krav er der så jeg skal opfylde.

Kunden skal ha' en faktura. Men jeg behøver vel selvfølgelig ikke at ha'
et cvr-nr, right?
Og hvad så senere hen, - skal jeg så bare indtaste min indkomst på
forskudsopgørelsen... eller hvad det nu hedder? (byttede jeg rundt på
noget der?)
Kirken kan stadig trække moms fra? Eller hvordan?

Det jeg sælger, er baseret på noget købt fra tyskland, - gør det det
mere vanskeligt?

Er der mere at være opmærksom på?

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-09-04 13:08

Stig N. Jepsen wrote:

> Kunden skal ha' en faktura. Men jeg behøver vel selvfølgelig ikke at ha'
> et cvr-nr, right?

Nej, du skriver bare dit CPR-nr. på fakturaen. Eller får dine penge
udbetalt som løn fra kirken.

> Og hvad så senere hen, - skal jeg så bare indtaste min indkomst på
> forskudsopgørelsen... eller hvad det nu hedder? (byttede jeg rundt på
> noget der?)

Selvangivelsen! Du _kan_ få rettet din forskudsopgørelse, men hvis
det kun er et mindre beløb, så bare læg penge tilside til skatten og
skriv det på årets selvangivelse.

> Kirken kan stadig trække moms fra? Eller hvordan?

Hvilken moms?

Når du ikke er moms-registreret, skal du ikke opkræve moms på din
faktura - og så er der jo heller ingen moms, som køberen kan trække fra.

> Det jeg sælger, er baseret på noget købt fra tyskland, - gør det det
> mere vanskeligt?

Nej, men _hvis_ kirken normalt kan trække moms fra af det, den køber
(hvilket jeg er i tvivl om), så kan det måske bedre betale sig for
kirken selv at købe i Tyskland og bare betale dig for dit arbejde.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 02-09-04 17:37

> Nej, du skriver bare dit CPR-nr. på fakturaen. Eller får dine penge
> udbetalt som løn fra kirken.

Ok, fint.

> Selvangivelsen! Du _kan_ få rettet din forskudsopgørelse, men hvis
> det kun er et mindre beløb, så bare læg penge tilside til skatten og
> skriv det på årets selvangivelse.

Doh. Ja.

> Hvilken moms?
>
> Når du ikke er moms-registreret, skal du ikke opkræve moms på din
> faktura - og så er der jo heller ingen moms, som køberen kan trække
> fra.

Ah ja.

> Nej, men _hvis_ kirken normalt kan trække moms fra af det, den
> køber (hvilket jeg er i tvivl om), så kan det måske bedre betale sig
> for kirken selv at købe i Tyskland og bare betale dig for dit arbejde.

Det er sådan at løsningen jeg køber, er en som jeg kan dele ud i små
stykker.
Det betyder så at selv betaler for den del jeg selv skal bruge.

/Stig

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-09-04 20:47

On Thu, 02 Sep 2004 14:07:51 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Nej, du skriver bare dit CPR-nr. på fakturaen. Eller får dine penge
>udbetalt som løn fra kirken.

Hvorfor det?
Det mener jeg da ikke at der er noget krav om. Men tager jeg fejl vil
jeg gerne have en henvisning hvis det kan lade sig gøre.

/Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-04 13:33

Knud Berggreen wrote:

> Hvorfor det?
> Det mener jeg da ikke at der er noget krav om. Men tager jeg fejl vil
> jeg gerne have en henvisning hvis det kan lade sig gøre.

Hov, den havde jeg overset i farten.

Jeg mener ikke det er et lovkrav, men nogle købere forlanger det for
at være sikre på hvem, de handler med (hvilket er vigtigt for køberen,
da denne kan komme til at hænge på ubetalte skatter m.v.).