Købsmoms fra tyskland i Summasummarum
Fra : Thomas VJ

Dato : 30-08-04 17:15

Hejsa,

Jeg har lige fået leveret en vare fra Tyskland, som jeg bruger i mit firma.
Det er altså ikke en salgsvare.
Leverandøren nægtede at undlade at lægge moms (16%) til, så den har jeg
betalt.
Spørgsmålet er nu, hvordan bogfører jeg denne faktura i Summasummarum?
Skal jeg æde de 16% og så blot bogføre købspris uden moms under konto 2800
Eu-erhvervelser i standard konto planen, eller er der en smartere måde?

På forhånd tak for hjælpen.

mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-04 21:42

Thomas VJ wrote:
> [...]
> Skal jeg æde de 16% og så blot bogføre købspris uden moms under konto
> 2800 Eu-erhvervelser i standard konto planen, eller er der en

Afhængig af varens værdi. Under 10.800,- eks. moms skal den bogføres
direkte under driften på kontoen for straksafskrivninger. Den trækker
automatisk moms (dansk moms, hi hi). Er værdien større skal den posteres i
status under anlægsaktiver på kontoen for køb af maskiner og inventar, der
også automatisk trækker moms (dansk moms - hi hi).

Ved betaling af den tyske leverandør betaler du naturligvis hele
fakturabeløbet incl. den der fakturerede moms.

Jeg går ud fra som givet, at der her er tale om en én-gangsforretning.
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 30-08-04 21:48

"KHJ" skrev

> Den trækker automatisk moms (dansk moms, hi hi).

Jeg er ikke klar over om du med dit "hi hi", bare glæder dig over at man på
den måde kan få moms refunderet man ikke har betalt, eller om du synes det
er en smart måde at omgå momsloven.

For det er ikke tilladt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas VJ

Dato : 30-08-04 22:52

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> den måde kan få moms refunderet man ikke har betalt, eller om du synes det

Hvad gør jeg så? Jeg er ikke interesseret i at bryde loven og kan godt leve
med tabet af de 16% moms jeg har betalt...

mvh,
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 00:32

Thomas VJ wrote:
> Hvad gør jeg så? Jeg er ikke interesseret i at bryde loven og kan
> godt leve med tabet af de 16% moms jeg har betalt...
>
> mvh,
> Thomas

Du gør præcis som der står på bagsiden af din momsangivelse. Du vil der se,
at beløbet, de 16% udgør, medtages i den indgående moms også kaldet
købsmoms - i øvrigt som udførligt bekrevet lidt højere oppe i tråden.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 00:29

alexbo wrote:
> [...]
> man på den måde kan få moms refunderet man ikke har betalt, eller om
> du synes det er en smart måde at omgå momsloven.

Nej da. Hvor gør man dog det henne?

> For det er ikke tilladt.

Nej da. Det er da heller ikke påstået.

> mvh
> Alex Christensen

men nuvel.

Selvfølgelig skal momsen på de 16% fratrækkes med de selvsamme 16%.
Systemmæssigt kræver det en ekstra momskode for indgående moms således, at
man da endelig ikke kommer til at trække 9%=forskellen på tysk og dansk moms
uretmæssigt fra.

I øvrigt er der rig lejlighed til korrekt at redegøre for det på den
almindelige momsangivelse under rubrikken: Moms af varekøb mv. i udlandet*

*I rubrikken "moms af varekøb mv. i udlandet" skrives det samlede momsbeløb,
som virksomheden har beregnet ved varekøb hos momsregistrerede virksomheder
i andre EU-lande, ved varekøb i lande uden for EU, samt ved køb af visse
ydelser i udlandet. Momsen skal medregnes til købsmomsen (indgående moms)
efter de regler, som gælder ved køb i Danmark.

Ved begrebet "som virksomheden har beregnet" gælder, at det kan gøres
manuelt eller i regnskabssystemet. Drejer det sig kun om 1 eller få
fakturaer pr. momsperiode er det nok hurtigst at "beregne" det manuelt.

For fuldstændighedens skyld skal det da så også lige nævnes, at ved handel
med flere lande med differentieret moms og/eller moms forskellig fra den
danske kan regnskabdssystemet sættes til at håndtere flere momssatser med
forskellige momskoder. Ved oprettelse af den enkelte kreditor kan man
således indsætte den relevante momskode, så der automatisk trækkes den
rigtige momssats for den pågældende kreditor.

Så skulle alt være på plads, så enhver misforståelse er udelukket og uden at
nogen får hjertekvababelse. Resten klares nemt evt. ved hjælp af en
plastichjerne - jeg bruger selv regnemasiner.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-08-04 13:02

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man da endelig ikke kommer til at trække 9%=forskellen på tysk og dansk

Du mener altså at det er den danske stat skal refundere den moms
(Mehrwert-Steuer) som den sælgeren har opkrævet for den Tyske stat
Du kan heller ikke lægge æbler og pærer sammen, eller trække dem fra
hinanden for den sags skyld.

Fra : BJ

Dato : 31-08-04 13:07

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (Mehrwert-Steuer) som den sælgeren har opkrævet for den Tyske stat
> Du kan heller ikke lægge æbler og pærer sammen, eller trække dem fra

Jeg ved ikke rigtig, hvordan man skal finde hoved eller hale i HKJ´s
"udredning" eller om der overhovedet er nogen.

Med lidt god vilje, kan man ane en sammenblanding af EU-moms og varer købt
*uden* eks. tysk moms beregnet for videresalg.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:18

BJ wrote:
> [...]
>
> Med lidt god vilje, kan man ane en sammenblanding af EU-moms og varer
> købt *uden* eks. tysk moms beregnet for videresalg.

Jeg mener at have skrevet i ligefrem fremsættende dansk, men nuvel, dansk er
jo et svært sprog.

Det kan være, at vejledningen på redegørelsen på bagsiden af din
momsangivelse er udtrykt mere klart, end den direkte afskrift deraf, jeg
skrev. Det stod i hvert fald med småt, så brillerne måtte pudses en ekstra
gang.

Jeg mener, du må da vel have læst bagsiden af din egen momsangivelse - ikke
også?
Karsten H. Jensen

Fra : BJ

Dato : 31-08-04 22:43

> [...]

KLIP

> Jeg mener, du må da vel have læst bagsiden af din egen momsangivelse -

Det her er nemmere:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130153&vID=15112&i=25&action=open#i130153

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130157&vID=15116&i=29#i130157

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130197&vID=70238&i=65#i130197

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:01

BJ wrote:
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja, det er det da i hvertfald!

Jeg fik da lige læst op på et par ting. Du kan selv se på farven af de 3
links, at jeg _har_ læst på lektien. Nu har det efter de nye regler ikke
været aktuelt for mig siden de blev indført, og følgelig har jeg blot
skrevet 0 i den rubrik.

I øvrigt ved granskning af hukommelsen (Altzheimers light) foresvæver der
mig da et eller andet om, at vi af statiske grunde skulle beregne dansk moms
for derefter at trække den fra igen, således at det som momsregistreret
virksomhed forblev neutralt.

Så som fortalt mig, blander jeg pærer og æbler sammen, så jeg nu overjer at
åbne en grøntbutik.

.....Og i øvrigt bukker jeg og bøjer mig ydmygt for korrektionerne til mine
forkert fremsatte postulater og håber på tilgivelse.
Karsten H. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-09-04 10:35

KHJ wrote:

> ....Og i øvrigt bukker jeg og bøjer mig ydmygt for korrektionerne til mine
> forkert fremsatte postulater og håber på tilgivelse.

Det er klart prisværdigt at kunne erkende en fejl - frem for at kaste
sig ud i lange søforklaringer og forsvinde fra gruppen. (Ingen nævnt,
ingen glemt...)

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:15

BJ wrote:
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg læste lige videre. Tidligere blev importmomsen tillige med evt. told og
andre punktafgifter jo opkrævet ved indklareringen af varerne. Dengang var
angivelsen med redegørelsen også enklere.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:14

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> (Mehrwert-Steuer) som den sælgeren har opkrævet for den Tyske stat
> Du kan heller ikke lægge æbler og pærer sammen, eller trække dem fra

Åh nej, åh nej.

Prøv nu at se her igen:

[...]

Så igen: Følg vejledningen på redegørelsen på bagsiden af din momsangivelse.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-08-04 23:13

> [...]
> manuelt eller i regnskabssystemet. Drejer det sig kun om 1 eller få
> fakturaer pr. momsperiode er det nok hurtigst at "beregne" det manuelt.

Den rubrik har ikke noget med den tyske "Mehrwert-Steuer" på 16% at gøre.
Ved moms-frie leverancer fra f.eks. et andet EU-land, skal du selv beregne
25% dansk moms og oplyse det i den rubrik.

"Mehrwert-Steuer" har ikke noget med vores danske moms-angivelse at gøre.
Som sagt blander du æbler og pærer sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:11

Allan Soerensen wrote:
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
>>

> "Mehrwert-Steuer" har ikke noget med vores danske moms-angivelse at
> gøre. Som sagt blander du æbler og pærer sammen.

Ja, sorry - jeg åbner snart en grøntsagsbutik.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-09-04 07:45

> Ja, sorry - jeg åbner snart en grøntsagsbutik.

God ide
Jeg vil nu gerne medgive at, hvis man kun læser den korte forklaring på
bagsiden af moms-angivelsen, kan man godt tro at det forholder sig som du
har opfattet det. Jeg mener faktisk at jeg i tidernes morgen havde min
revisor til at forklare hvordan moms skulle angives når man har haft
moms-frie leverancer fra udlandet.

Fra : alexbo

Dato : 01-09-04 19:40

"KHJ" skrev

> Nej da. Det er da heller ikke påstået.

Jo, Ved at give en vejledning uden at gøre opmærksom på det ulovlige i
denne, forleder du Thomas til at tro at det er den korrekte måde.

Jonathan har givet en lovlig og enkel fremgangsmåde.
Hvor præcis i summasummarum det bogføres ved jeg ikke, jeg bruger ikke
regnskabsprogrammer, jeg bruger regneark.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 22:47

alexbo wrote:
> "KHJ" skrev

> Jo, Ved at give en vejledning uden at gøre opmærksom på det ulovlige i
> denne, forleder du Thomas til at tro at det er den korrekte måde.

Det opfatter jeg som et forståelsesspørgsmål.

> Hvor præcis i summasummarum det bogføres ved jeg ikke, jeg bruger ikke
> regnskabsprogrammer, jeg bruger regneark.

Tja, det synes vor revisor ikke rigtig at være tilfreds med - joda, hvis han
mod betaling skal føre bogholderiet.

Men det er selvfølgelig irrelevant i relation til det oprindelige
spørgsmål.

> mvh
> Alex Christensen
Karsten H. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-08-04 12:37

Thomas VJ wrote:
> [...]
> Eu-erhvervelser i standard konto planen, eller er der en smartere måde?

Jeg kender ikke programmet, men det nemmeste er nok at bogføre den
samlede pris (inkl. tysk moms) som en udgift uden moms. Hvis du vil have
den tyske moms igen, skal du nemlig henvende dig til de tyske myndigheder.

Eksempel: Varen koster 100 Euro plus 16% moms = 116 Euro. Dem
omregner du til danske kroner efter toldkursen eller den kurs, du
faktisk har givet. Lad os sige, at det bliver 865 kr.
Du bogfører så en udgift på 865 kr uden at beregne moms af beløbet
(på samme måde som hvis du havde købt af en privat).

- Du må ikke trække den tyske moms fra i din danske moms-beregning!
(Og du må selvfølgelig slet ikke trække 25% moms fra).

Fra : BJ

Dato : 31-08-04 12:42

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du bogfører så en udgift på 865 kr uden at beregne moms af beløbet
> (på samme måde som hvis du havde købt af en privat).

Hvor svært kan det være..

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 22:11

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> samlede pris (inkl. tysk moms) som en udgift uden moms. Hvis du vil
> have den tyske moms igen, skal du nemlig henvende dig til de tyske

Se lige på redegørelsen for din momsangivelse. Der står faktisk et anden
fremgangsmåde. Jeg beskrev den tidligere i tråden.
Karsten H. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-04 13:16

KHJ wrote:

> Se lige på redegørelsen for din momsangivelse. Der står faktisk et anden
> fremgangsmåde. Jeg beskrev den tidligere i tråden.

Bagsiden af momsangivelsen (som jeg ikke har set længe, da jeg
angiver elektronisk) er muligvis mere vildledende end vejledende. Du når
i hvert fald frem til en forkert konklusion.
Told*Skat har nogle udemærkede vejledninger, som jeg tror BJ henviste
til.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-09-04 19:26

On Wed, 01 Sep 2004 14:15:56 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> [...]
>i hvert fald frem til en forkert konklusion.
> Told*Skat har nogle udemærkede vejledninger, som jeg tror BJ henviste

Så vidt jeg husker er der ikke nogen større forklaring. Den er
nøjagtig formuleret som på den elektroniske indberetning.

Men ved søgning på www.toldSkat.dk findes følgende:

"Har virksomheder erhvervelser fra andre EU-lande, hvoraf der skal
beregnes erhvervelsesmoms, skal denne tillægges den udgående moms. I
det omfang, virksomheden har fradragsret for denne moms, fordi varen
skal anvendes i den registrerede virksomhed, kan momsen samtidig
trækkes fra som indgående moms og medregnes hertil på momsangivelsen.

Ved lov nr. 1299 af 20. december 2000, er momsloven ændret således, at
momsregistrerede virksomheder, der indfører varer fra steder uden for
EU, i stedet for at afregne importmomsen efter toldlovens regler, fra
1. april 2001 skal afregne momsen over virksomhedens momsangivelse
efter lovens § 56."

Det vil med andre ord sige, at køber man varer i udlandet uden moms,
f.eks. for 100.000 kr., skal man i feltet "Moms af varekøb mv. i
udlandet" anføre 25.000
I det tilfælde der er fradragsret for samtlige de købte varer,
tillægges de 25.000 til det beløb man har beregnet under "Købsmoms
(indgående moms)" og dermed udligner de hinanden men T&S bliver glade
fordi statistikken nu passer.
Hvis man derimod kun har fradrag for halvdelen af købesummen for de
indførte varer, kan man kun tillægge 12.500 til købsmomsen.

Hvis man derimod har købt varer i udlandet og betalt EU-moms vil disse
overhovedet ikke skulle figurere på momsopgørelsen, hverken som et
selvstændigt punkt eller som en del af noget samlet beløb men blot
fratrækkes i regnskabet med bruttobeløbet på samme måde som hvis man
fra købte i danmark hos en ikke-momsregistreret person/virksomhed.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:21

Knud Berggreen wrote:
> On Wed, 01 Sep 2004 14:15:56 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
> wrote:
>

> Men ved søgning på www.toldSkat.dk findes følgende:

[klip]

Som jeg lige har læst, jvf. forklaring i andre indlæg, så begreberne er
(skulle være) på plads.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:17

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> når i hvert fald frem til en forkert konklusion.
> Told*Skat har nogle udemærkede vejledninger, som jeg tror BJ

Kort: Ja, ja og atter ja til alle tre.
Karsten H. Jensen