Kørselsregnskab ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 28-08-04 16:41

Hej vi er to ejere af et I/S som henholdsvis bor i frederikshavn og brovst.
en af os (lidt forskelligt hvem af os) kører temmeligt tit til hinanden for
at ordne ting i firmaet (som har adresse i frederikshavn)
i privat bil og evt. med offentlig transport dette har jeg ladet mig
fortælle man kan trække fra på sin selvangivelse...

Hvilken dokumentation,regnskab osv... kræves der for at gøre dette da det er
temmeligt mange km der er tale om?

nogen som har nogle standard formularer til dette ?

M.v.h.
lasse madsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-08-04 17:40

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i privat bil og evt. med offentlig transport dette har jeg ladet mig
> fortælle man kan trække fra på sin selvangivelse...

Det skal ikke trækkes fra på selvangivelsen, men i virksomhedens regnskab. I
har sikkert en konto i kontoplanen, der hedder noget i retningen af
"rejseudgifter" eller ligende.
Ved offentlig transport gemmer du bare billetterne.
Ved kørsel i egen bil kan du give dig selv skattefri befordringsgodtgørelse
efter statens takster. I 2004 er de:

Kørsel indtil 20.000 km om året: 2,98 kr pr. km
Kørsel over 20.000 km. om året: 1,62 kr pr. km

> Hvilken dokumentation,regnskab osv... kræves der for at gøre dette da det
er
> temmeligt mange km der er tale om?

Som sagt er billetterne dokumentation/bilag ved offentlig transport.
Ved kørsel i egen bil er det en rigtig god ide at føre kørebog. Ellers er
det ikke sikkert at skattevæsnet vil godtage dine rejseudgifter.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-09-04 13:52

Hej Allan.

Rent teknisk ...Hvis vi nu antager at firmaet har et overskud på f.eks.
10.000 men der er kørsel for 27.000kr vil firmaet så komme ud med et
underskud det år ?

M.v.h.
Lasse

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-09-04 16:30

> Hej Allan.
>
> Rent teknisk ...Hvis vi nu antager at firmaet har et overskud på f.eks.
> 10.000 men der er kørsel for 27.000kr vil firmaet så komme ud med et
> underskud det år ?

Så har du jo netop ikke et "overskud", men et underskud på 17.000 Kr.
Jeg tvivler på at skattevæsnet godtager den. Du skal have meget god
dokumentation for kørselsudgifter på 27.000 Kr. om året i et lille firma,
som stort set ingen omsætning har. Du vil nok også blive bedt om at
sandsynliggøre hvordan og hvornår virksomheden kommer til at give overskud.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-09-04 18:15

Hej Allan

> [...]
> som stort set ingen omsætning har. Du vil nok også blive bedt om at
> sandsynliggøre hvordan og hvornår virksomheden kommer til at give

Jeg skrev også underskud - ok så er jeg med ville bare lige være sikker
på at jeg havde forstået det rigtigt ....

Nu var 27.000 også et vildt eksempel

Sådan kort ... vi er to ejere i et I/S og kører imellem hinanden ca. 1-3
gange om ugen hver.
Der er 89km mellem os dvs. 178km tur/retur - de oblikatoriske 24 = 154km pr
tur * staten's takst 2,98 = 458.92Kr pr tur...
det løber hurtigt op ... bare 21 ture pr. person må være 10.000kr i fradrag.

Der er selvfølgelig ikke tale om "hygge ture" men faktiske ture for
firmaet...
Vi havde tænkt os at anvende noget lignende dette excel ark til at skrive
det ind i hver for sig
altså printe arket ud og udfylde det i hånden når man kommer frem/tilbage og
så gemme det med regnskabet.

http://www.electro-logic.com/korsel.xls

Er det ikke fyldstgørende nok mon ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-09-04 23:43

> Sådan kort ... vi er to ejere i et I/S og kører imellem hinanden ca. 1-3
> gange om ugen hver.

Du skal lige være opmærksom på at du ikke kan bruge ordningen med kørsel i
egen bil til statens takster, hvis der er tale om kørsel mellem hjem og
arbejdsplads. Det tror jeg let du kan risikere at skattevæsnet mener der er
tale om i dit tilfælde.
Kørsel mellem hjem og arbejdsplads er virksomhedens regnskab uvedkommende,
der skal du bruge reglerne for kørselsfradrag lige som almindelige
lønmodtagere.

> http://www.electro-logic.com/korsel.xls
>
> Er det ikke fyldstgørende nok mon ?

Det kommer an på hvor meget dit lokale skattekontor går op i reglerne.
Jeg har tidligere fået meddelelse om at der skulle føres daglig kørebog,
hvis jeg frem over skulle have godkendt mine fradrag for kørsel i egen bil.
Vi havde en del diskussion om rimeligheden i sådan et krav når jeg kun
benytter bilen erhvervsmæssigt 1-2 gange om måneden. Jeg har allernådigst
fået lov til at nøjes med at aflæse kilometertælleren de dage hvor jeg
virkelig har kørt erhvervsmæssigt i bilen, men kun så længe kørselsbehovet
ikke stiger yderligt.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 05-09-04 20:55

Hej Allan

> [...]
> egen bil til statens takster, hvis der er tale om kørsel mellem hjem og
> arbejdsplads. Det tror jeg let du kan risikere at skattevæsnet mener der

Hvad så når virksomhedens adresse er min privat adresse ?!

sådan som jeg har forstået det, kan man benytte statens takst hvis man ikke
er interesseret i at skrive alt sit private kørsel på
samt evt. få udbetalt faktiske udgifter, og når virksomhedens adresse også
er min privat adresse kan jeg få godtgjort alle de km (ud over 24)
der køres i firmaets interesse

er dette ikke korrekt ?

M.v.h.
Lasse Madsen