Regnskab i mindre firma?
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 25-08-04 19:33

Hej, jeg vil gerne starte et mindre firma op, det er service ydelser jeg vil
komme
til at sælge, men jeg ander INTET om regnskab, hvor er der et sted man kan
lave et
kursus eller kan lære det på anden vis via nettet????

Henrik Silkeborg

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 26-08-04 10:14

"Henrik (Silkeborg)" <dk8008@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lave et
> kursus eller kan lære det på anden vis via nettet????

Allerførst vil jeg - med dit udgangspunkt - anbefale dig at lade andre klare
dit regnskab og så koncentrere dig om det, du er bedst til: din nye
virksomhed. Enten en revisor eller en bogføringsvirksomhed.

Både mht. overskud i penge og overskud mentalt kan det sikkert betale sig.

Måske er timeprisen hos sidstnævnte på niveau med din egen, og du skal nok
bruge en del flere timer på at lære og efterfølgende lave det samme stykke
arbejde med bogføring/regnskab.

Ellers kunne du starte her:

På nettet:
http://www.hanspeter.dk/bog/Velkommen.html

Bøger:
"Få styr på bøvlet": http://www.cvu.dk/sw559.asp

"Regnskabsbogen": www.kortlink.dk/regnskabsbogen/a24

Held og lykke med din virksomhed!

Finn, Roskilde
e-mail finnFJERNES@pq.dk
fjern FJERNES hvis du mailer direkte

Fra : Thomas Landberg

Dato : 26-08-04 12:15

> [...]
> bruge en del flere timer på at lære og efterfølgende lave det samme stykke

Det er jeg sq ærlig talt lidt uenig i. Sådan gjorde jeg i starten, men en
dårlig revisor var ved at gøre det hele unødigt svært for mig. Jeg vil
anbefale gutten at bruge lidt tid på at læse en bog, f.eks. "Få styr på
bøvlet" og sætte sig ind i f.eks. "Summasummarum". Så er der styr på
papirerne fra starten. Man skal ikke lave ret meget spas det første år man
kører virksomhed før myndighederne går alt efter og det er altså ens eget
ansvar at man har styr på papirerne - ikke ens revisor. Man skal
selvfølgeligt alliere sig med en revisor, men det er nødvendigt, at man selv
kan udskrive de daglige fakturaer og stå for den daglige bogføring. Det er
faktisk et lovkrav. Jeg har brugt lidt tid på at sætte mig ind i
Summasummarum og det er sq en fornøjelse at have maksimalt styr på
papirerne.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 12:28

> [...]
selv
> kan udskrive de daglige fakturaer og stå for den daglige bogføring. Det er

Det er ikke korrekt. Der er ingen lovkrav om, at man SELV skal kunne
udskrive daglige fakturaer og stå for den daglige bogføring og ikke må lade
en revisor om dette (hvis jeg har forstået dig ret, så er det det, du
siger). Nogle (de fleste) kører selv det hele, men bruger kun revisor til
rådgivning og evt. regnskab, mens andre "udliciterer" / køber mere eller
mindre ydelser såsom bogføring / administration mv. ved revisorer.

Af praktiske eksempler kan jeg nævne, at vi har flere kunder, hvor vi hver
måned, kvartal eller havle år bogfører i forbindelse med moms. Sådan er det
mht. de fleste bogføringskunder vi har. Derudover har jeg to kunder, der har
overladt hele bogholderiet / administrationen til os. Dvs. alle fakturaer,
bogføring, debitor/kreditor mv. står vi for, ligesom det er os, der enten
tager kontakt til andre eller omvendt, hvis der er spørgsmål vedr.
bogholderi mv, hvorimod selve salget foregår til butikken.

/Michael Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 26-08-04 14:41

> [...]
> tager kontakt til andre eller omvendt, hvis der er spørgsmål vedr.
> bogholderi mv, hvorimod selve salget foregår til butikken.

Vi er enige. Jeg mener ikke, at man SELV skal stå for det daglige regnskab,
men at der skal laves et dagligt regnskab af "en eller anden" - bare det
bliver lavet. Som jeg ser det bliver det unødvendigt besværligt at få en
revisor til at lave alt. Det vil jo i praksis betyde, at man skal sende sin
kvittering for de 10 frimærker, man har købt, til revisoren, så han kan
bogføre det. Bliver det ikke voldsomt dyrt i længden? Som jeg tolker loven,
så kan man ikke bare lægge disse kvitteringer i en kasse og sende den til
revisoren en gang om måneden.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 19:35

> [...]
loven,
> så kan man ikke bare lægge disse kvitteringer i en kasse og sende den til

Ovenstående er intet problem.

Vores normale bogføringskunder, hvor vi bogfører til moms enten pr. måned,
pr. kvartal eller pr. halve år, afleverer hhv. 12, 4 eller 2 gange om
måneden en (eller flere) mapper med bilag, som vi derefter bogfører ud fra.

Vi har endda en kunde knap 60 km. væk, der hver måned sender en kasse med
bilag, hvorefter vi bogfører hver kvartal.

Yderligere har vi som nævnt også to kunder, hvor vi står for al
administration, bogføring og bogholderi. Her kommer en af butikkens ansatte
en gang i ugen op og afleverer fakturaer, bilag, kassebonner mv.

I alle tilfælde er et bilag på 10 frimærker inkluderet.

/Michael Sørensen

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 28-08-04 13:36

har selv lige startet et firma og havde også selv tænkt mig at lave
regnskaber... MEN droppede det da jeg så hvad der var i det og at hvis jeg
laver fejl hvem skal så rette dem? så jeg havde en bekendt der fattede sådan
noget og han laver det så for mig nu!

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen