Taxa?
Fra : Brian k

Dato : 24-08-04 22:34

Hej

Ved ikke om det er den rigtige gruppe, men jeg kunne ikke finde andre som
jeg sytnes var "rigtigere"

Jeg overvejer at tage et Taxakørekort og har i den forbindelse nogle
spørgsmål.

1. hvor lang tid tager det at tage et taxakørekort
2. hvad tjener en taxachaffør
3. er der forskel på om man kører nat eller dag (i lønnen)
4. er der forskel på lønnen alt efter hvilken vognmand man kører for
5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?

Ps. har også startet en tråd i dk.politik.trafik (aner ikke hvilken gruppe
der er den rigtige?)

Mvh
Brian
København

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 23:27

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote:

>1. hvor lang tid tager det at tage et taxakørekort

Aner det ikke, der er vidst kommet noget med noget tvungent kursus.

>2. hvad tjener en taxachaffør

Kommer an på hvor der køres, i de større byer er det normalt med
provisionsløn, i de mindre og på landet er det timeløn, måske en
kombination.

Et sted mellem 0 og 500k om året.

>3. er der forskel på om man kører nat eller dag (i lønnen)

Der er forskel på hvormange kunder der er, så der er forskel.

>4. er der forskel på lønnen alt efter hvilken vognmand man kører for

Sikkert, nogle betaler bedre procenter end andre, men det vigtigste er
at finde en vognmand man kan holde ud og som holder bilen i god stand.

>5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?

Tjah, du kan få gode svar på alle dine spørgsmål ved at ringe til den
lokale taxa og spørge der.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : BB

Dato : 25-08-04 17:09

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål.
>
> 1. hvor lang tid tager det at tage et taxakørekort

Afhænger af hvor mange forsøg du skal have - spørg kørelæreren, hvad
normalen er.

> 2. hvad tjener en taxachaffør

Afhænger af hvor mange ture / timer han kører.

> 3. er der forskel på om man kører nat eller dag (i lønnen)

Muligvis - nogen steder

> 4. er der forskel på lønnen alt efter hvilken vognmand man kører for

Sikkert - men mon ikke der er en overenskomst for området.

> 5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?

Det afhænger af, hvor i landet du agter at køre.

BB

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-08-04 19:13

Heldigvis fandt Brian k <brian@nospam.com> tastaturet og skrev i

Nu er det ret længe siden jag kørte hyrevogn, så svarene er måske
historiske:

> 2. hvad tjener en taxachaffør
Det kommer an på hvor meget han arbejder. I sin tid var det ½ af
taksametrets visning til vognmanden - resten til chauføren
dvs. ren akkord.
> 3. er der forskel på om man kører nat eller dag (i lønnen)
Nogle steder er der en særlig nattakst.
> 4. er der forskel på lønnen alt efter hvilken vognmand man kører for
Ja
> 5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?
Hvis du kan tjene penge så ja - hvis du ikke kører noget ind, er der jo
heller ikke noget til vognmanden, og så holder du nok ikke så længe. Der
kommer jo ikke meget ind ved at sidde på en kaffebar

/carsten

Fra : Geo

Dato : 25-08-04 20:44

> [...]
> 5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?
>
> Ps. har også startet en tråd i dk.politik.trafik (aner ikke hvilken gruppe

Taxi-kørekort:
http://us.uvm.dk/erhverv/lov/bek_vejl/vejledning/vejl_chaurroer_bilag2.pdf
For taxa-vognmænd:
http://www.taxi.dk/sw620.asp
Løn og arbejdsvilkår
http://www.sid.dk
Ledige jobs
http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?q=taxi

Hilsen
Flemming

Fra : Jysch

Dato : 26-08-04 17:57

> [...]
> spørgsmål.
>
> 1. hvor lang tid tager det at tage et taxakørekort

Der bliver lavet kurser under AMU centeret, og det er på forhånd planlagt
ugeantal - der kan evt. bevilges et par ekstra køretimer hvis det er
nødvendigt.

> 2. hvad tjener en taxachaffør

En chauffør er provisionslønnet = 50 % af det indkørte ( enkelte steder lidt
mindre hvis der ydes uniform) Drikkepengene er dine!!!

> 3. er der forskel på om man kører nat eller dag (i lønnen)

Kommer an på i hvilke kommuner man kører - Det er især i de store byer, hvor
der er dag- og natchauffører. I de mindre kommuner er det som regel fra
tidligt om morgenen og indtil kommunen er rolig. Mange steder arbejder man
15/15, d.v.s. man arbejder 15 dage/døgn om måneden med en 2 ugers turnus:

Den kan evt. se sådan ud:
Mandag/tirsdag Vagt
Onsdag/torsdag Fri
Fredag/lørdag/Søndag Vagt
mandag/tirsdag Fri
Onsdag/torsdag Vagt
Fredag/lørdag/søndag Fri

> 4. er der forskel på lønnen alt efter hvilken vognmand man kører for

Normalt ikke - men enkelte vognmænd aflønner med fastløn ( kan være i meget
små kommuner og med meget fastkørsel)

> 5. er det nemt at få et arbejde som taxachafør?

Ja, nogle vognmænd har svært ved at holde på deres chauffører og skifter
tit. Der er også mange som ikke kan klare at køre så meget, for dagene kan
være meget lange.

Nu kan jeg se at du skriver København, og der er som regel dag- og natte
vagter. De fleste starter som natchauffør og efter en tid går over som
dagchauffør.

Jeg vil råde dig til at tage kontakt til nogle forskellige vognmænd (find
dem på nettet) og snak med dem så du kan danne dig et billede af branchen.

Held og lykke

Jysch