kreditnota
Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 12:33

Jeg har sendt en kunde en faktura på abb. frem til nytår.
Kunden har nu opsagt aftalen og skal derfor kun betale frem til 31. 8.

Hvordan gør jeg så nemmest så kunden får en faktura på det rigtige
beløb og jeg får fjernet det forkerte beløb i mit regnskab og dermed
kun skal indbetale moms for det faktisk betalte?

noget med kreditnota, men skal den være på hele beløbet af den første
faktura og så en ny faktura på det der skal betales eller bare på det
beløb der ikke skal betales ?
og hvordan skal en kreditnota se ud, skal den have samme nummer som
fakturaen den annulerer eller hvad ?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-08-04 13:45

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> noget med kreditnota, men skal den være på hele beløbet af den første
> faktura og så en ny faktura på det der skal betales eller bare på det
> beløb der ikke skal betales ?

En kreditnota på restbeløbet.

> og hvordan skal en kreditnota se ud, skal den have samme nummer som
> fakturaen den annulerer eller hvad ?

En kreditnota er bare en "faktura med modsat fortegn".
Nej ikke samme nummer som fakturaen. De fleste anvender samme nummerserie
til både faktura og kreditnota, så det er bare næste nummer i din
faktura-serie. Der akn vist også anvendes en nummerserie til faktura og en
anden nummerserie til kreditnota.

Fra : Leonard

Dato : 25-08-04 15:37

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>En kreditnota på restbeløbet.

Men hvordan kan den se ud?
- jeg vil helst at den indeholder tydelig angivelse af det beløb der
skyldes.

Men det kan måske bare skrives i et følgebrev?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-08-04 17:09

> Men hvordan kan den se ud?

Som en faktura med negativt fortegn.

> - jeg vil helst at den indeholder tydelig angivelse af det beløb der
> skyldes.
>
> Men det kan måske bare skrives i et følgebrev?

Ja.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-08-04 21:37

> Ja.

Du kan også vedlægge et kontoudtog.

--
Mvh. Jesper

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-08-04 19:12

> Men hvordan kan den se ud?

Fuldstændig lige som en faktura.
I bogføringsprogrammet Summarum, anvender man f.eks. den samme formular til
både faktura og kreditnota. Programmet erstatter bare overskriften "Faktura"
med "Kreditnota".

Hvis kunden køber 2 varer, laver du en faktura på 2 varer.
Hvis kunden efterfølgende returnerer den ene varer, laver du en kreditnota
på 1 vare. Hvis kunden allerede har betalt for begge varer, fremsender du en
check på den ene varer sammen med din kreditnota.