Hvordan håndteres "hurtigbetalingsrabat"?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-08-04 10:21

Scenarie:

Jeg fremsender en faktura til kunden på f.eks. 10000,- med noten "Netto
14 dage. Ved betaling inden fire dage, kan der fratrækkes 2% fra
fakturabeløbet."

Hvordan håndteres dette i bogholderiet? Hvad er "best practice" på området?
Hvis kunden betaler hurtigt, laver man så en ny faktura med et andet
beløb på eller hvordan?

NB
Gerne simpelt forklaret så det giver mening

--
Steen Suder

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-08-04 11:39

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Scenarie:
>
> Jeg fremsender en faktura til kunden på f.eks. 10000,- med noten "Netto
> 14 dage. Ved betaling inden fire dage, kan der fratrækkes 2% fra
> fakturabeløbet."

Jeg laver en "trebenet" postering som flg:
Kredit kundekonto 10.000
Debet kasserabatkonto 200
Debet kasse/bank/giro 9.800

Nu kører jeg ikke med kasserabat overfor danske kunder (kun norske, de er
helt vilde med det ), men som jeg husker det, må der ikke reducere
kasserabatbeløbet med momsen, m.a.o. at du giver rabat kommer ikke told &
skat ved, så du skal betale den fulde salgsmoms.

Hvis jeg tager fejl, modtæger jeg gerne "belæring"

Nico

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 12:11

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> wrote in message

> Hvis jeg tager fejl, modtæger jeg gerne "belæring"

Hvis jeg giver en kunde rabat (uanset årsag), så beregner jeg altid moms
af det endelige beløb og ikke én eller anden listepris. Det andet system
har jeg aldrig hørt om.

hilsen
Uffe

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-08-04 19:13

On Tue, 24 Aug 2004 13:11:24 +0200, "Uffe Kousgaard"
<look_at_www.routeware.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis jeg giver en kunde rabat (uanset årsag), så beregner jeg altid moms
>af det endelige beløb og ikke én eller anden listepris. Det andet system

Der er forskel på om du giver rabatten ved faktureringen eller om den
først gives på betalingstidspunktet.

/Knud
--
Berggreen Service