Henvisningsprovision - hvordan?
Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 16:08

Hej

Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende en
"henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig. Er der
noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom på? Er det
noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på internettet
selvf.)

MVH Per Allerup

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-08-04 16:10

"Allerup" <per[]allerupdata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom på? Er det
> noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på internettet

Du kan da blot bede dem om at sende dig en faktura.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 16:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Allerup" <per[]allerupdata.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du kan da blot bede dem om at sende dig en faktura.

Ja, det er en af mulighederne jeg har overvejet... Men det ville jo være
smart at "mellemleddet" ikke skal bruge tid på administrationen...

Fra : alexbo

Dato : 19-08-04 16:34

"Allerup" skrev

> Ja, det er en af mulighederne jeg har overvejet... Men det ville jo være
> smart at "mellemleddet" ikke skal bruge tid på administrationen...

Ja, så må du sende pengene i en kuvert, og sige de bare skal putte dem i
lommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 16:53

> Ja, så må du sende pengene i en kuvert, og sige de bare skal putte dem i
> lommen.

Vil du osse ha en? )

Fra : alexbo

Dato : 19-08-04 17:24

"Allerup" skrev

> Vil du osse ha en? )

Ja tak,
så slipper jeg for alt det administration ang. konsulenthonorar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 22:56

Allerup wrote:
> [...]
> Er der noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom
> på? Er det noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på

Anvisningsprovision er ikke usædvanlig og gives som du skriver til den eller
de firmaer, der henviser kunder til dig. Der sker ikke nødvendigvis nogen
ordreoptagelse i forbindelse hermed, så du må selv ud og optage ordren.

Værdien af ordren bestemmer naturligvis anvisningsprovisionens størrelse.
Jeg har før hørt om 5-10% for éngans-ordrer.

Afregning bør først ske efter korrekt indgang af kundens betaling, hvorefter
du kan overføre anvisninsprovisionen. Skal afregning gå korrekt og
omstændigt til udskriver du en kredinota på anvisningsprovisionen og
vedhæfter fakturakopi, så det kan ses, at korrekt afregning finder sted.

Du kan evt. udskrive kreditnotaen samidig med fakturaen til kunden, da
anvisningsprovisionen jo først skal udbetales/overføres efter kundens
betaling er modtaget.

Skatteteknisk skulle der ikke være problemer.

Er det en momsregistreret virksomhed, får det ingen skattemæssige
konsekvenser. Anvisningsprovisionen debiteres varesalg og krediteres f.eks.
en provisionskonto efter dækningsbidrag 1. Ved udbetaling debiteres så
provisionskontoen til kredit for f.eks. bank.

Er der tale om en privat person er du pligtig at få hans skattekort eller
bikort for skattetræk iflg. hans træk%. Får du ikke kortet, skal du
tilbageholde 60% som A-skat, der debiteres en konto for indeholdt A-skat i
status under passiver. Ved redegørelse og betaling til T&S debiteres kontoen
til kredit for f.eks. banken.

Husk, du hæfter for A-skatten uanset hvad.

Alt afhængig af det enkelte forhold kan alternative metoder selvfølgelig
anvendes, men det vil være lidt for "individuelt" at udrede her.
Karsten H. Jensen

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 21-08-04 07:46

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bikort for skattetræk iflg. hans træk%. Får du ikke kortet, skal du
> tilbageholde 60% som A-skat, der debiteres en konto for indeholdt A-skat i

Hvad med feriepenge, ATP, AM mv. ?

/JR

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 21:50

Jørn Rasmussen wrote:
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med feriepenge, ATP, AM mv. ?
>
> /JR

Såfremt du har hovedkortet med specificeret skattefradrag etc., så skal du
beregne feriepenge og indbetale dem til feriefonden. Da du skal lave en
decideret lønseddel, vil ATB og hele molevitten blive beregnet og trukket
der. Husk, der er specifikke regler nu om dage for lønsedleer, der b.a. skal
indeholde de akkumulerede poster, der fremgår af lønsedlen.

Jeg har ikke lige helt opdateret viden på det punkt. Desuden lavede jeg vist
nok nogkle "short cuts", jeg slap heldigt fra.

Har du slet ikke noget skattekort, skal du vist kun trække de 60%. Men igen,
jeg er ikke helt sikker.

Det bedste er naturligvis, at han er free lance, så han blot sender dig en
faktura, men omvendt skal du sikre dig, at han i hverfald har mere end 3
kunder. Eller vil skattevæsenet som regel ikke anerkende ham så selvstændigt
næringsdrivende, og det indebærer, at du hæfter for skat, der i så fald
skulle være indeholdt.

Groft sagt skal du, hvis du ikke kender manden længere end til skinnet på
tænderne (tandskin(d) er som bekendt meget tyndt) trække 60% under alle
omstændigheder, redegøre og indebetale dem til skattefar. Så kan han altid
selv se at få den tilbage, når han har indsendt selvopgiver.

I alle tilfælde skal der beregnes feriepenge, 12½% af optjent provision.

Det er muligt, at der står noget mere præcist på en af T&S' hjemmesider.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 07:34

> [...]
>
> I alle tilfælde skal der beregnes feriepenge, 12½% af optjent provision.
>
> Det er muligt, at der står noget mere præcist på en af T&S' hjemmesider.

Jeg tror jeg nøjes med fakturamodellen så, det andet er vist lidt for
indviklet at rode sig ud i...
Men tak for svarene...

MVH Per Allerup