Salg af privat udviklet software
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 15-08-04 22:41

Sagen er den, at en kammerat og undertegnede er blevet tilbudt 50.000,- for
at udvikle et stykke software til anvendelse under afvikling af et phH.d-
projekt. Programmet er baseret på vores universitetsspeciale.

Hvordan får vi mest ud af disse penge?
Vi har overvejet et I/S, men kan ikke rigtig gennemskue, om andre
alternativer vil være mere givtige.

Der har været en del kørsel (i egen bil) i forbindelse med møder og
koordinering (125 km pr. gang). Kan dette anvendes til noget i det samlede
billede?

Håber på lidt godt input :D

Mvh
Mandal

Fra : Ole Steiness

Dato : 16-08-04 10:06

Hej Brian

Har selv for nyligt opstartet et I/S, så måske kan jeg hjælpe...

I/S har den fordel, at evt. underskud kan trækkes fra på din personlige
selvangivelse. Overskud skal der naturligvis betales skat af, uanset hvad.

Aps har den fordel, at du ikke hæfter personligt, hvis du måtte rode dig ud
i noget erstatning/lån. Til gengæld "koster" det pt. 125.000 ,- (indskud i
egen virksomhed) at oprette et aps. For en sikkerheds skyld bør du
undersøge, om du må indskyde de allerede indtjente 50.000 ,- som en del af
dette. Ellers kan også inventar og andre værdier indskydes.

Mht. kørsel, så kommer det an på Told&Skat i den enkelte kommune. Her (i
Hvidovre) kan man trække alt fra i op til et halvt år før
virksomheds-registreringen - spørg på kommunens erhvervs- eller
tolds&kat-afdeling. Jeg tror ikke, det bliver noget problem.

Ellers kan jeg anbefale siden www.startguiden.dk
der hjælper med mange spørgsmål, nystartede måtte have.

Held og lykke med det hele!

VH Ole Steiness