Opslag i CVR.dk
Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-08-04 11:55

Når jeg ved opslag i CVR.dk finder blandt den fundne virksomheds data:
------------------------------------
Virksomhedsform: 110 - Forening
------------------------------------
Hvad betyder det så præcist?

Ja jeg kan selvfølgelig ikke andet end gætte på det er en forening Men
det kan pågældende virksomhed simpelthen ikke være, derfor kan jeg ikke
andet end en stille spørgsmålstegn til mit gæt.

Derfor ville jeg høre om nogen kunne forsikre mig i at det netop betyder en
forening, og det derfor rigtigtnok virker lidt lusket at virksomheden er en
ganske "normal" erhvervsvirksomhed der bl.a. driver en webshop med
detailsalg.

Er der iøvrigt noget sted man kan læse sig klogere på de forskellige
virksomhedsformer m. regler etc.?

På forhånd tak
Jonas Kofod

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-08-04 19:04

On Thu, 12 Aug 2004 12:54:41 +0200, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> [...]
>forening, og det derfor rigtigtnok virker lidt lusket at virksomheden er en
>ganske "normal" erhvervsvirksomhed der bl.a. driver en webshop med

Der findes mange typer foreninger: selskabelige-, investerings-, fag-,
filantropiske-,
Og så er der en meget stor og kendt forening der driver detailsalg og
webshop. Den hed tidligere FDB=Forenede Danske Brugsforeninger.

CVR-nr.:   39-54-83-13
Startdato:   16.10.1999
Ophørsdato:
Navn:      BRUGSEN NR. SNEDE
Adresse:   Strøget 2
      8766 Nørre Snede
Telefon:      75 77 10 04
Fax:      75 77 11 66
E-mail:
Virksomhedsform: 140 - Andelsselskab (-forening) med begrænset ansvar
Hovedbranche:   521130 - Supermarkeder

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-08-04 19:22

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fax: 75 77 11 66
> E-mail:
> Virksomhedsform: 140 - Andelsselskab (-forening) med begrænset ansvar

Tak for svaret - det kan jeg godt se - jeg skulle nok have set på begrebet
forening mere bredt.
Men dette er jo en forening og kun dette - så vidt den er opført. Og FDB er
jo angivet som andelsselskab først og fremmest.
Det havde været praktisk at CVR pdf-håndbog til forklaring af
virksomhedsformer ikke var til revision

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-08-04 19:01

On Thu, 12 Aug 2004 20:21:35 +0200, "Jonas Kofod"
> [...]

>Men dette er jo en forening og kun dette - så vidt den er opført. Og FDB er
>jo angivet som andelsselskab først og fremmest.

Grunden til at der står andelsselskab er at det er en forening hvor
medlemmersnes hæftelse er begrænset i et nærmere angivet forhold. I en
almindelig forening vil man som hovedregel se at medlemmerne hæfter
solidarisk, men for at vide dette skal man have en kopi af derese
vedtægter.
Nogle af de lokale brugsforeninger var - og måske er - af den type,
hvor medlemmerne kan hæfte med mere end deres indskud.

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-08-04 22:08

> [...]
> Nogle af de lokale brugsforeninger var - og måske er - af den type,
> hvor medlemmerne kan hæfte med mere end deres indskud.

Tak igen Jeg tror bare at når pågældende virksomhed i praksis ikke er
andet end en webshop og jeg ikke lige kan placere den som en forening på
nogen måde, så bliver eneste betalingsmetode kontant lige i hånden Så må
de selv rode med deres vedtægter.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-08-04 09:32

On Fri, 13 Aug 2004 23:08:07 +0200, "Jonas Kofod"
> [...]

>andet end en webshop og jeg ikke lige kan placere den som en forening på
>nogen måde, så bliver eneste betalingsmetode kontant lige i hånden Så må

Hvilken virksomhed/forening er det der er tale om?

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-08-04 20:13

> Hvilken virksomhed/forening er det der er tale om?

Undskyld hvis det forekommer lidt sent at skrive nu. Men mit net osv. alt
det der

Ja som skrevet i indlægget:

Virksomhedsform: 110 - Forening

Intet mere intet mindre. Hvis den vejledning om virksomhedsformer der skulle
være på cvr.dk nu ikke var til opdatering - så kunne det jo være sjov at se
hvad "110" specifikt er.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 18-08-04 20:56

On Wed, 18 Aug 2004 21:12:52 +0200, "Jonas Kofod"
> [...]

>være på cvr.dk nu ikke var til opdatering - så kunne det jo være sjov at se

Jeg er interesseret i den specifikke forening - altså et navn eller et
CVR-nummer.

/Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 18-08-04 23:36

> Jeg er interesseret i den specifikke forening - altså et navn eller et
> CVR-nummer.

Ja ok - det vil jeg nok hellere skrive privat til dig - det er nok sådan en
ting der ikke er hemmelig men heller ikke offentlig

Jeg har taget den frihed at forsøge med en direkte mail til dig.