Skærme
Fijala 3554
EU vil indføre told på fladskærme med DVI
Fra : Peter J

Dato : 18-08-04 23:04

En forsinket aprilsnar?!

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2567112/

mvh
Peter

Fra : Hans

Dato : 19-08-04 01:31

Peter J wrote:
> En forsinket aprilsnar?!
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2567112/

"Men EU-kommissionen mener, at LCD-skærme med DVI-indgang ikke falder ind
under definitionen for it-produkter, men i stedet skal betragtes som
underholdnings-produkter."

Uanset hvor mange gange jeg læser ovenstående fra artiklen kan jeg ikke se
logikken i deres fortolkning. Hvordan kan valg af interface have nogen
relation til brug af skærmen?

Jeg kan forstå det hvis vi taler om LCD-skærme med indbyggede tunere, eller
til nød hvis skærmen har S-Video indgang, men DVI?

Her er jeg godt nok stået helt af. Det smager rigtigt grimt af lobbyisme.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-08-04 12:34

Hans skrev:

> "Men EU-kommissionen mener, at LCD-skærme med DVI-indgang ikke
> falder ind under definitionen for it-produkter, men i stedet
> skal betragtes som underholdnings-produkter."

Det viser vel med al tydelighed, hvor uvidende den kommission er.
En TFT med DVI-indgang kan bruges som et underholdningsprodukt ja,
men hvad kan ikke det, hvis man skal se så firkantet på det?
Jeg ser det blot som endnu en dårlig undskyldning for at få kradset
flere afgiftskroner ned i kassen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : iddqd

Dato : 19-08-04 13:55

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> men hvad kan ikke det, hvis man skal se så firkantet på det?
> Jeg ser det blot som endnu en dårlig undskyldning for at få kradset

Enig.

Forresten så tor jeg ikke kommisionen er uvidende, de har blot fundet et
hul i aftalerne om at holde IT-udstyr fri for told.

Mvh

Bruno

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 19-08-04 14:10

On Thu, 19 Aug 2004 13:34:14 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>men hvad kan ikke det, hvis man skal se så firkantet på det?
>Jeg ser det blot som endnu en dårlig undskyldning for at få kradset

Det er ikke afgiftskroner, de er ude efter - det er arbejdspladser.
For med den nye told kan det bedre betale sig at montere DVI og tuner
for den sags skyld) - eventuelt samle hele skærmen - efter indførslen
til EU, end at betale afgiften. Og det giver arbejdspladser i EU i
stedet for i Asien.
Desuden gør det også EU-producerede produkter mere konkurrencedygtige.
KS

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-08-04 16:02

kelds99@yahoo.dk wrote:

> Desuden gør det også EU-producerede produkter mere konkurrencedygtige.
> KS

Javist, i EU. Udenfor EU vil konkurrenceevnen blive svækket, da det
er forventligt at landene vil indføre tilsvarende told mod EU.

Handelsbarrierer er ødelæggende, det bedste er frihandel over hele
verden. Det vil gavne forbrugerne og give de fattige lande mulighed
for at konkurrere på lige fod med de rige.

Martin.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-08-04 14:50

kelds99@yahoo.dk skrev:

> [...]
> hele skærmen - efter indførslen til EU, end at betale
> afgiften. Og det giver arbejdspladser i EU i stedet for i

Måske i teorien vil det have den effekt, men jeg tror ikke på, at
den holder i praksis.

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for mig selv, men en afgift på 14 %
kunne meget vel være den dråbe der fik bægeret til at flyde over med
det resultat, at jeg ville vælge en CRT-skærm i stedet for en TFT.
For det første er de bedste TFT-skærme dyre nok i forvejen og jeg vil
ikke være tryg ved, at DVI bliver eftermonteret i et EU land efter-
følgende.

En prisstigning, som sandsynligvis får folk til at købe CRT-skærme i
stedet, er et skidt ting, hvis vi tænker på miljøet, men jeg er godt
klar over, at det ikke har førsteprioritet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 19-08-04 08:02

On Thu, 19 Aug 2004 00:04:15 +0200, "Peter J" <spam@nej.for.pokker>
wrote:

>En forsinket aprilsnar?!
>
>http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2567112/

Ja, det er da fuldstændigt naragtigt at konkludere, at digitalt
skærmkabel er til underholdning. Det giver simpelthen det bedste
billede på en computer skærm.

mvh

John

Fra : iddqd

Dato : 19-08-04 12:09

Peter J wrote:

> En forsinket aprilsnar?!
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2567112/

Desværre ikke - det har været på vej i et stykke tid.

Formodentlig vil vi nu se de store producenter eftermontere DVI indenfor
EU, men det kan godt komme til at tage noget tid og vi ved jo godt hvem
der skal betale regningen. Husk forresten også at der vil blive bregnet
25% moms af de 14%

Mvh

Bruno

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-08-04 21:38

> [...]
> EU, men det kan godt komme til at tage noget tid og vi ved jo godt hvem
> der skal betale regningen. Husk forresten også at der vil blive bregnet

Eneste positive ting ved dette er, at TFT paneler allerede var på vej ned i
pris, så de ville blive endu billigere end nu.

Vi går så nok glip af denne prisnedsættelse med indførslen af denne
idiotiske told, men mit gæt er, at vi kun det første kvartal vil se en
opjustering af priserne, siden hen vil den falde til nuværende niveau igen,
da TFT som sagt vil falde yderligere i produktions pris frem til og med
næste år, hvor niveauet vil indfinde svarende til, da CRT skærme fandt
deres prisnniveau, og først faldt yderligere, da TFT overtog markedet helt
fra CRT skærmene.

Men jeg er da glad for, at jeg HAR købt mine 2 Dell 2001FP inden denne evt.
prisopjustering kommer :)

Vil nok ikke skifte mine 2 skærme ud før tidligst ultimo 2005/primo 2006 -
og til den tid er TFT faldet yderligere i pris, da der vil være begyndende
konkurrence fra OLED og andre teknologier, der vil gøre TFT forældet på
linie med CRT blev det i forhold til TFT.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph