CPU begrænsning
Fra : saitek

Dato : 04-09-04 12:02

I test af grafikkort hører man om CPU begrænsning. Hvad er egentlig det? Og
hvornår optræder det?

Fra : Jakob M

Dato : 04-09-04 13:07

saitek wrote:
> I test af grafikkort hører man om CPU begrænsning. Hvad er egentlig
> det?

Det er når CPUen ikke kan fortælle grafikkortet hurtigt nok hvilke billeder
det skal tegne på skærmen, så grafikkortet bare står og venter på CPUen. I
det tilfælde vil en hurtigere CPU give flere billeder pr. sekund på skærmen.

> Og hvornår optræder det?

Det er meget forskelligt fra spil til spil og afhænger meget af hvilket
hardware man har, men oftest i lave opløsninger. Det er også forskelligt fra
singleplayer til multiplayer, så det er svært at sige noget generelt om det.

Mvh
Jakob

Fra : saitek

Dato : 04-09-04 13:51

"Jakob M" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> singleplayer til multiplayer, så det er svært at sige noget generelt om

Tak for det

Fra : Mads

Dato : 04-09-04 14:48

On Sat, 4 Sep 2004 14:07:14 +0200, "Jakob M" <ingen@spam.tak> wrote:

> [...]
>det tilfælde vil en hurtigere CPU give flere billeder pr. sekund på skærmen.

Findes der nogen programmer der kan se om man har sådan en
flaskehals i maskinen ? Altså som kan teste hardwaren og derefter
fortælle en at lige præcis der vil en opgradering hjælpe ?

mvh Mads

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-04 15:18

Mads wrote:

> Findes der nogen programmer der kan se om man har sådan en
> flaskehals i maskinen ? Altså som kan teste hardwaren og derefter
> fortælle en at lige præcis der vil en opgradering hjælpe ?

Som sagt er det forskelligt fra spil til spil, så der er ikke nogen
gylden regl. Så skal man selv til at lave nogle småundersøgelser - fx
hvis du i Doom 3 timedemo 1 får 20 FPS og en anden med samme grafikkort
får 40 FPS - så kunne det godt tyde på at den CPU er for langsom. Men
for at gøre det mere besværligt, skal man også tage højde for driver
versioner, RAM mængde/type, styresystem, clock-hastigheder,
baggrundprogrammer og sikkert også andre ting.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-09-04 20:08

On Sat, 04 Sep 2004 15:47:52 +0200, Mads <Madsen@nospam.nothanks.com>
wrote:

> [...]
> flaskehals i maskinen ? Altså som kan teste hardwaren og derefter
> fortælle en at lige præcis der vil en opgradering hjælpe ?

Hej
Du kan selv teste det. Prøv at lave nogle timedemo'er på de spil du
spiller. Start med at lave en demo i 800/600 og gå op efter. Skriv alle
resultaterne ned og kik på resultetet. Kan du se at din fps går ned i takt
med at opløsningen stiger betyder det at din cpu følger fint med. Hvis du
derimod ser samme fps selvom opløsningen stiger så fortæller det at dit
system ikke kan levere nok til at udnytte grafikkortet. Dog skal du regne
med at når du spiller "rigtigt" tager det flere resourser fra cpu og ram
end i en timedemo. Så du kan ikke være helt sikker på resultatet. Ikke
kun cpu har betydning for om grafikkortet får nok at arbejde med også ram
mængte, hastighed og timing samt harddisk hastighed har stor betydning.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 05-09-04 05:43

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> resultatet. Ikke kun cpu har betydning for om grafikkortet får nok at
> arbejde med også ram mængte, hastighed og timing samt harddisk

Okie undskyld på forhånd jeg er fuld...

er der ikke noget galt i overstående?
[...]

Er det ikke lige omvendt?
systemet mp uanset hvad være bedre hvis fps forbliver den samme når
opløøsningen stiger end hvis fps falder ved højere opløsninger.
skåål og godnat ;)

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-09-04 12:14

Christian Buhrkall wrote:

> [...]

> systemet mp uanset hvad være bedre hvis fps forbliver den samme når
> opløøsningen stiger end hvis fps falder ved højere opløsninger.

Ikke hvis FPS er meget høje.

Prøv at tænke lidt mere over det, det giver rent faktisk temmelig meget
mening.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 05-09-04 21:56

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> Thomas Hansen wrote:
>
> Er det ikke lige omvendt?
> systemet mp uanset hvad være bedre hvis fps forbliver den samme når
> opløøsningen stiger end hvis fps falder ved højere opløsninger.

Nej, Thomas har helt ret i det han siger.
Lad os prøve at skære det lidt ud i pap og gøre det meget simpelt.
For nemhedens deler vi computeren op i to dele.
1 Grafikkortet
2 Resten af systemet, det kalder vi bare "Cpu", så kan vi snakke om
hastigheden af Ram osv en anden gang :)

Når du spiller et spil et det cpu'en der beregner hvad der sker i spillet.
Den fortæller hvor de forskellige objekter er, om de fx er blevet ramt af
trykbølgen fra en granat og derfor skal animeres igennem rummet og i hvilken
retning osv.
Grafikkortets opgave er så at tegne det på skærmen som cpu'en har fortalt,
fx et rum hvor nogle kasser bliver smidt igennem et rum af en trykbølge.

Cpu'ens opgaver er i dette tilfælde lige stor ligegyldig hvilken opløsning
man kører i, det er det samme den skal beregne i 800*600 som i 1600*1200,
det samme rum, de samme kasser og den samme animation.
Grafikkortet derimod skal i 800*600 tegne 480k pixels pr. billede mod hele
1.920k i 1600*1200, det er fire gange så meget arbejde.
Altså cpu'ens byrde er konstant uanset opløsning og grafikkortets byrde
stiger med opløsningen.

Så hvis et spil bliver ved med at køre med samme fps når opløsnigen øges, så
betyder det at grafikkortet venter på oplysninger fra cpu'en i de lavere
opløsninger (for ellers burde grafikkortet jo at kunne tegne de små
opløsninger hurtigere end de store) altså er de små opløsninger cpu
begrænsede.

Hvis fps derimod falder når opløsningen hæves, ja så må det jo være
grafikkortet der er begrænsningen, for cpu'en kan jo køre med samme
hastighed i alle opløsninger.

Prøv fx at se her http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2113&p=13
prøv at sammenlign gf 6800 og gf 6800u, i 1280 uden aa/af ligger de meget
tæt på hinanden i ydelse, men i 1600 med aa/af er 6800u dobbelt så hurtigt
6800.
Hvis du tænker dig om en ekstra gang, kan du så fortælle mig hvorfor de
ligger så tæt på hinanden i den laveste opløsning og om det fortsat ville se
sådan ud, hvis der blev sat en 10Ghz cpu i test maskinen.

Håber det gjorde det lidt mere forståligt.

Mvh Martin Sinkjær

PS. Inden de emsige i gruppen begynder at brokke sig, så ved jeg godt at det
ikke er helt så firkantet i virkeligheden, men det er jo nemmere at forstå
når man holder det simpelt.