AGP/MB/Open SL osv....
Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 12:52

Hvad er vigtigt, når man skal vælge nyt grafikkort, og når det skal bruges
til foto, video og lign, men ikke 3D spil?
Hvad vil det gøre af forskel, om det er 128 eller 256 mb?
Hvad vil det gøre af forskel, om det er 4xagp eller 8xagp?
Og ligeledes med øvrige specifikationer, når det nu som sagt primært er til
2D opgaver??
preben

Fra : iddqd

Dato : 02-09-04 14:19

Sørensen wrote:

> Hvad er vigtigt, når man skal vælge nyt grafikkort, og når det skal bruges
> til foto, video og lign, men ikke 3D spil?

Billedkvalitet. Måske features hvis vi taler video ind? Du bør nok lige
uddybe hvad du mener med video og lign.

> Hvad vil det gøre af forskel, om det er 128 eller 256 mb?

Ingen

> Hvad vil det gøre af forskel, om det er 4xagp eller 8xagp?

Ingen

> Og ligeledes med øvrige specifikationer, når det nu som sagt primært er til
> 2D opgaver??

Alt du kan købe kan bruges til 2D, hvis du kigger på Matrox kort så får
du dem med det bedste ry for billedkvalitet - men hvis din skærm ikke er
noget særligt så kan du bare købe det billigste for så sætter den
alligevel grænsen.

Kig også lidt tilbage i gruppen, der er flere som har været fremme med
ca. samme spørgsmål de sidste dage.

Mvh

Bruno

Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 15:36

> Billedkvalitet. Måske features hvis vi taler video ind? Du bør nok lige
> uddybe hvad du mener med video og lign.

Jeg mener at jeg arbejde med fotografier, billedbehandling, og lidt
"hjemmevideo" redigering til eget brug.

> Ingen

Hvorfor ikke? Hvorfor skulle man så give et par hundrede kroner mere for 256
i stedet for 128?

> Ingen
Og her kan jeg jo spørge om det samme som ovenfor..?!

preben

Fra : iddqd

Dato : 02-09-04 16:31

Sørensen wrote:

> Jeg mener at jeg arbejde med fotografier, billedbehandling, og lidt
> "hjemmevideo" redigering til eget brug.

OK, det springende punkt er så om du bruger Firewire til at overføre
video eller ej. Hvis ikke så skal du bruge et kort med video ind som kan
grabbe(optage) optage fra din videomaskine, plus at kortet skal kunne
sende et videosignal ud i form af S-VHS eller et andet format.

> Hvorfor ikke? Hvorfor skulle man så give et par hundrede kroner mere for 256
> i stedet for 128?

Hvis du kun arbejder med 2D så skal der, stort set, kun bruges
hukommelse på at huske hvad der vises på skærmen. Kører du eksempelvis
1600*1200 i 32 bit farve, så kræver det knap 7½ MB så derfor er det
ligegydigt om der er 8, 16, 128, 256 eller sågar 512 MB ram på
grafikkortet. Den megen ram skal kun bruges billedelementer i
forbindelse med 3D grafik, ellers ikke.

> Og her kan jeg jo spørge om det samme som ovenfor..?!

Fordi selv til 3D brug hvor der jo flyttes rigtig mange data, så er
forskellen på 4x og 8x så lille* at det falder indenfor måleusikkerheden
i mange benchmark programmer. AGP hastigheder er kun egentlig
interresant, hvis vi taler "grafikkort" hvor rammen sidder på bundkortet
og det endda stadig kun hvis målet er 3D.

Det skal dog nævnes at med de allerseneste 3D grafikkort muligvis kan
mærkes forskel på AGPx4 og AGPx8, jeg tror det ikke blot har jeg ikke
set nogen test af problematikken. Men det er ligegyldigt for vi taler jo
2D og ikke 3D.

Mvh

Bruno

Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 17:13

> OK, det springende punkt er så om du bruger Firewire til at overføre
> video eller ej.

Jo jeg bruger firewire.

> 1600*1200 i 32 bit farve, så kræver det knap 7½ MB

Jeg kører normalt med 1024x768, 32 bit.

Kan jeg få dig til at kigge på www.edbpriser.dk, og under Matrox mærket
anbefale et af kortene - billigst muligt, naturligvis - men som opfylder det
jeg har brug for?!
Da jeg er lidt usikker på de forskellige forkortelser og specifikationer, de
angiver dèr.
preben

Fra : iddqd

Dato : 02-09-04 17:23

Sørensen wrote:

> [...]
> anbefale et af kortene - billigst muligt, naturligvis - men som opfylder det

Udfra det du fortæller, så ved jeg stadig ikke om du har brug for video
in/ud. Men hvis vi ser brot fra det, så kan du roligt vælge det billigste.

Mvh

Bruno

Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 17:40

Jeg kan se, at de to billigste har SGRAM, og derover bliver det SDRAM -
hvad har det at sige??
preben

Fra : iddqd

Dato : 02-09-04 22:17

Sørensen wrote:

> Jeg kan se, at de to billigste har SGRAM, og derover bliver det SDRAM -
> hvad har det at sige??

www.google.com - din tur til selv at lave lidt research.

Mvh

Bruno

Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 17:18

...og så iøvrigt helst med passiv køling..
/Preben

Fra : Sørensen

Dato : 02-09-04 15:40

> [...]
> du dem med det bedste ry for billedkvalitet - men hvis din skærm ikke er
> noget særligt så kan du bare købe det billigste for så sætter den

Vil det sige, at jeg ligeså godt kan køde et matrox Millenieum G450 til
559,- kr., med 32 mb ram, og 4 x agp, som et andet fabrikat til ca. samme
pris, som så har 128 mb ram og 8 x agp?
Min skærm er en AOC spectrum 7g - ja, ikke noget særligt - men det kan jo
være, at den næste bliver det !
preben

Fra : iddqd

Dato : 02-09-04 16:32

Sørensen wrote:

> Vil det sige, at jeg ligeså godt kan køde et matrox Millenieum G450 til
> 559,- kr., med 32 mb ram, og 4 x agp, som et andet fabrikat til ca. samme
> pris, som så har 128 mb ram og 8 x agp?

Nej, jeg vil mene du er bedre stillet med Matrox kortet. Der er jo ingen
grund til at betale for features du ikke bruger, især ikke hvis du kan
købe noget som er mere tænkt til dit formål.

> Min skærm er en AOC spectrum 7g - ja, ikke noget særligt - men det kan jo
> være, at den næste bliver det !

Den tid den glæde

Mvh

Bruno