GeForce 6800 - støj
Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 16:06

Hej.

Jeg skal have et nyt grafikkort, og har mere eller mindre bestemt mig for et
6800.
Desværre er jeg ikke glad for støj, og leder efter det mest lydløse kort.
Jeg har set Gigabytes GV-R68128DH (passivt kølet), men desværre er der kun
8 pipelines, mod de normale 12.
Derfor er dette kort ikke aktuelt.

Hvis nogle har erfaringer med 6800 kort, eller har set tests eller lign. vil
jeg være glad for kommentarer/link.

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 01-09-04 16:28

> Hvis nogle har erfaringer med 6800 kort, eller har set tests eller lign.
> vil
> jeg være glad for kommentarer/link.

MSI's skulle have variabel blæserhastighed - 30db.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 16:45

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse

> MSI's skulle have variabel blæserhastighed - 30db.

Ja, og Leadtek larmer i.flg. Tweak.dk ikke meget.
Desværre er støj en underlig en, og derfor søgte jeg efter en sammenligning
af de forskellige kort.

men mange tak for hjælpen, alle input er velkomne.

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 01-09-04 16:51

> Ja, og Leadtek larmer i.flg. Tweak.dk ikke meget.
> Desværre er støj en underlig en, og derfor søgte jeg efter en sammenligning
> af de forskellige kort.

Jeg har før er faret at "ikke meget" kan være lige under 50db...

MSI's kort blev berømte for deres køler i 5900 udgaven, og har også blandt de
mindre støjende nu.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 18:02

> Jeg har før er faret at "ikke meget" kan være lige under 50db...

Det var det jeg mente. Jeg er lidt lyd-sensitiv

> MSI's kort blev berømte for deres køler i 5900 udgaven, og har også blandt
de
> mindre støjende nu.

Super. Jeg undersøger lidt nærmere...

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 01-09-04 18:55

> de
>
> Super. Jeg undersøger lidt nærmere...

Jeg modtager deres 6800GT imorgen - kan du vente på en melding? :)

Jeg har min puter stårende i stuen, så vi er begge støj-sensitive :)

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 19:02

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> skrev i en meddelelse
> Jeg modtager deres 6800GT imorgen -

lækkert kort, desværre lidt for dyrt for mig...

> kan du vente på en melding? :)

sagtens, det var lige den slags jeg ledte efter...

> Jeg har min puter stårende i stuen, så vi er begge støj-sensitive :)

også mig, og min kæreste er ikke specielt imponeret af en jet-motor i stuen

Jeg venter spændt.

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 02-09-04 11:53

> sagtens, det var lige den slags jeg ledte efter...
Kortet modtaget - første fornemmelse: Mage til klasse skal man lede længe
efter :)

Du får en støj-melding inden midnat.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 02-09-04 12:38

> Kortet modtaget - første fornemmelse: Mage til klasse skal man lede længe
> efter :)
>
> Du får en støj-melding inden midnat.

Fornemt, tak for det.

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 02-09-04 12:57

> Fornemt, tak for det.

Kommer her. Havde læst der ville være en switch med variabel
blæserhastighed - jeg blev ikke skuffet. På laveste niveau passer det sikkert
med 29db - jeg kan ikke høre kortet.

Derudover virker det som en stor røvfuld guf.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 02-09-04 13:31

> Kommer her. Havde læst der ville være en switch med variabel
> blæserhastighed - jeg blev ikke skuffet. På laveste niveau passer det
sikkert
> med 29db - jeg kan ikke høre kortet.

Lyder godt.
Hvad er din konfiguration? cpu-køler og psu.
Er det low-noise eller standard?

Rune

Fra : Nicolai

Dato : 02-09-04 14:04

> Lyder godt.
> Hvad er din konfiguration? cpu-køler og psu.
> Er det low-noise eller standard?

Papst P4 køler - den siger heller intet :)

PSU er en standard HP

Fra : Nicolai

Dato : 02-09-04 15:28

http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=NX6800GT-TD256&class=vga

"ULTRA GearT
. Adjustable Fan Speed
. Default Mode 2800RPM = 30db(A)
. Turbo Mode 4000RPM = 39db(A)
"

Fra : Mads

Dato : 01-09-04 16:29

On Wed, 1 Sep 2004 17:06:15 +0200, "Rune \(7800\)"
<gustne_rune*SLET*@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg har set Gigabytes GV-R68128DH (passivt kølet), men desværre er der kun

Hvad med selv at lave passiv, eller meget støjsvag køling på sådan
et GF6800 kort ? En Zalman passiv køler med heatpipe kan fåes fra
ca 150 kr og er det ikke nok kan en uhyre støksvag blæser fåes som
ekstraudstyr til Zalman køleren.

mvh Mads

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 16:41

"Mads" <Madsen@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et GF6800 kort ? En Zalman passiv køler med heatpipe kan fåes fra
> ca 150 kr og er det ikke nok kan en uhyre støksvag blæser fåes som

Jeg har tænkt tanken, og det kan også blive resultatet.
Jeg ved bare ikke 100 % om Zalmans kølere passer på 6800 kortene.
Der er noget med at elektronikken bliver kølet på undersiden af kortene
(Leadtek),
og en zalman kan jo ikke gøre dette.
Derfor vil jeg gerne have en der er støjsvag som standart.

Rune

Fra : K E Nielsen

Dato : 01-09-04 17:48

En anden mulighed er et standard GF6800 kort
og Arctic Cooling NV Silencer 5.
Den køler både GPU og ram.
Tager køleluften udefra.
Er meget nemmere at montere end Zalman'en efter min
mening. Har selv en NV Silencer 3 på mit FX5900XT
og den hører jeg slet ikke.

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 01-09-04 18:05

"K E Nielsen" <karle@nospam.spymac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tager køleluften udefra.
> Er meget nemmere at montere end Zalman'en efter min
> mening. Har selv en NV Silencer 3 på mit FX5900XT

Kender den godt, den er ganske effektiv.
Desværre ved jeg ikke om den kan monteres (se mit svar til Mads)

Rune

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 02-09-04 03:37

> Kender den godt, den er ganske effektiv.
> Desværre ved jeg ikke om den kan monteres (se mit svar til Mads)

Det kan den sandelig godt. Silencer 5 er skam beregnet til diverse
6800-kort. Jeg har lige monteret en på mit PNY 6800GT.

M.v.h.
A.P.

Fra : doom3

Dato : 02-09-04 12:10

> [...]
> Desværre er jeg ikke glad for støj, og leder efter det mest lydløse kort.
> Jeg har set Gigabytes GV-R68128DH (passivt kølet), men desværre er der

Hvad med dette Gainward CoolFX 6800 Ultra kort med 16 pipelines med
indbygget passiv vandkøling...:
http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?ArticleId=10012&PageId=0

Venligst

Fra : doom3

Dato : 02-09-04 12:18

Se også http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2962
hvor Gainward CoolFX 6800 Ultra kortet er testet med "Unique Product Award".

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 02-09-04 12:42

"doom3" <doom3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Se også http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2962
> hvor Gainward CoolFX 6800 Ultra kortet er testet med "Unique Product
Award".

Lækkert kort, men det kniber desværre med pengene.
Jeg leder efter et 6800 kort, ikke et GT/Ultra
Ellers mange tak.

Mvh.

Rune