Flere Ram samme ydelse ??
Fra : Jes

Dato : 31-08-04 10:26

Hej jeg har lige lavet en lille test.
---
MSI FX 5600 XT 128 Mb DDR
Epox Via KT400 med Amd 2700+ og 512 Mb DDR 3200 Ram
SCORE i Futuremark 3dmark 1532
----
Nå men så ville jeg da prøve med nogle flere ram da det jo ville hjælpe på
preformance så jeg satte ekstra 512 Mb i
MSI FX 5600 XT 128 Mb DDR
Epox Via KT400 med Amd 2700+ og 1024 Mb DDR 3200 Ram
SCORE i Futuremark 3dmark 1516
---
til stor undren fik jeg lavere score med flere ram ?? køre med nyeste driver
osv alt baggrunds programmer er lukket

Nå så prøvede jeg med et andet graftikkort med dobbelt så mange ram =
dobbelt ydelse eller hvad
POV FX 5600 XT 256 MB DDR
Epox Via KT400 med Amd 2700+ og 512 Mb DDR 3200 Ram
SCORE i Futuremark 3dmark 1560
---
samme test med ekstra 512 mb ram i
POV FX 5600 XT 256 MB DDR
Epox Via KT400 med Amd 2700+ og 1024 Mb DDR 3200 Ram
SCORE i Futuremark 3dmark 1766
---
og nu står jeg jo så her og undre mig over at MSI kortet bliver dårligere
med flere ram og POV kortet bliver bedere nogen forklaring

---

Fra : Carsten

Dato : 31-08-04 10:45

Du har sikkert testet i 3Dmark2003 som mest tester dit grafikkort.

Prøv evt. den samme test med 3Dmark2001SE som mere tester hele PC !

Mvh
Carsten

Fra : Anders Lund

Dato : 31-08-04 10:48

Jes wrote:

> til stor undren fik jeg lavere score med flere ram ?? køre med nyeste driver
> osv alt baggrunds programmer er lukket

Den lille forskel i score skal du ikke regne med... hvis du kørte
programmet et par gange med 512 MB og 1024 MB, ville du nok få et
gennemsnit som lå meget tæt. Småting som Windows laver i baggrunden vil
fx også påvirke testeten - du kan jo ikke lukke ALLE programmer ned i
baggrunden.

> Nå så prøvede jeg med et andet graftikkort med dobbelt så mange ram =
> dobbelt ydelse eller hvad

Nej - hvis testen ikke udnytter mere end fx 80 MB RAM på dit grafikkort,
hjælper en opgradering fra 128 til 256 MB jo ikke. I starten, da
grafikkort med 128 og senere 256 MB RAM kom, blev der også spekuleret i
om man reelt ville få noget ud af det, før der kom spil som kunne
udnytte den store RAM mængde.

> og nu står jeg jo så her og undre mig over at MSI kortet bliver dårligere
> med flere ram og POV kortet bliver bedere nogen forklaring

MSI-delen har jeg skrevet om...
POV ved jeg så ikke. Måske er der forskel i firmwaren på de 2 kort?
Hvormange gange har du kørt testene? Jeg skal ikke kunne sige hvordan
denne "store" forskel er opstået.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk