Lydløst grafikkort?
Fra : Sørensen

Dato : 27-08-04 21:04

Jeg skal have et nyt kort, og mener at have læst, at der findes grafikkort
UDEN denne irriterende og larmende blæser, men med en anden form for køling.
Er det rigtigt? Hvad kaldes det, når man skal lede efter denne egenskab på
edb.priser?
Hvilket kort kan så anbefales, når jeg IKKE bruger det til spil, men laver
en del video og fotoarbejde. Jeg kører XP, og har 512 mb ddr ram. Jeg skal
ikke overclocke og lign. men ønsker et superstabilt system.
sørensen

Fra : Mythos

Dato : 27-08-04 21:19

"Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en del video og fotoarbejde. Jeg kører XP, og har 512 mb ddr ram. Jeg skal
> ikke overclocke og lign. men ønsker et superstabilt system.

Kig på Matrox, bedre kort tror jeg ikke du får til dit behov.

Kim Larsen

Fra : bb

Dato : 27-08-04 21:37

> [...]
>en del video og fotoarbejde. Jeg kører XP, og har 512 mb ddr ram. Jeg skal
>ikke overclocke og lign. men ønsker et superstabilt system.

Du kan købe et af Sapphires Radeon kort eller sætte en Zalman køler på
et Geforce el lign.

Fra : Mads

Dato : 27-08-04 23:34

On Fri, 27 Aug 2004 22:03:58 +0200, "Sørensen"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>en del video og fotoarbejde. Jeg kører XP, og har 512 mb ddr ram. Jeg skal
>ikke overclocke og lign. men ønsker et superstabilt system.

Det hedder passiv køling og kan sagtens eftermonteres
på de fleste grafikkort. For ca. 150 kr kan du få en Zalman
køler som passer på de fleste Nvidia og Radeon kort.
Den er nem at montere og så har du et lydløst grafikkort.

Jeg har f.eks. sat en sådan køler på mit ellers ret så
larmende Radeon 9600XT.

mvh Mads

Fra : Sørensen

Dato : 28-08-04 08:26

> Den er nem at montere og så har du et lydløst grafikkort.

Aha, det var da interessant - og billigere end at købe nyt kort. Jeg har et
GF 3, ti200 kort, som ellers vel fungerer udmærket til mine formål, men bare
larmer af h. til.
Så hvis jeg kan nøjes med at sætte en sådan køler på, så har jeg da sparet
en lille tusse ! Tak for info.
sørensen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 28-08-04 08:36

> [...]
> larmer af h. til.
> Så hvis jeg kan nøjes med at sætte en sådan køler på, så har jeg da sparet

Du skulle nu alligevel overveje at skifte til et billigt ATI-kort. Du får en
meget bedre 2D end den du har med et GF3.

Vælger du et Radeon 9200 SE koster det omkring 400,- og kommer med passiv
køling.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Sørensen

Dato : 28-08-04 10:10

> Du skulle nu alligevel overveje at skifte til et billigt ATI-kort. Du får
en
> meget bedre 2D end den du har med et GF3.

Tak for rådet.
2D....er det dèt, jeg har mere brug for end 3D, når vi taler video og foto?
Er 3D kun hvis man kører disse avancerede spil?
sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-08-04 11:31

Sørensen wrote:

> Tak for rådet.
> 2D....er det dèt, jeg har mere brug for end 3D, når vi taler video og
> foto? Er 3D kun hvis man kører disse avancerede spil?
> sørensen

Ja.

Men jeg ved nu ikke hvor meget hold der er i at Radeon kort skulle være
specielt bedre end Geforce kort til 2D. Hvis du ellers er glad for
billedkvaliteten, så køb dig noget passiv køling til det kort du har.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : René Lønstrup

Dato : 28-08-04 12:36

Sune Salminen wrote:
> Men jeg ved nu ikke hvor meget hold der er i at Radeon kort skulle
> være specielt bedre end Geforce kort til 2D.

Tjah, jeg kunne se en klar forbedring i billedkvalitet da jeg gik fra mit
gamle Geforce4 ti4200 til et ATI Radeon X800 Pro. Billedet er blevet
skarpere og mere klart, især i de høje opløsninger (1280x960 og videre op).
Før var jeg nærmest tvunget til at nøjes med højest 1152x864, - alt derover
var ikke til at se på i længere tid. Nu står opløsningen konsekvent på
1600x1200
Og nej, jeg skiftede ikke monitor samtidig med grafikkortet.

Men hvordan forskellene viser sig med andre kort end de 2 skal jeg
selvfølgelig ikke kunne sige..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Anders Nielsen

Dato : 28-08-04 16:59

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse news:cgpms4$2qoq$1@news.cybercity.dk...
> Men jeg ved nu ikke hvor meget hold der er i at Radeon kort skulle være
> specielt bedre end Geforce kort til 2D.

Det er der meget hold i ........

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-08-04 19:26

Anders Nielsen wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er der meget hold i ........

Så send mig et sted hen hvor jeg kan læse om det?

Tak

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Anders Lund

Dato : 28-08-04 15:15

Sørensen wrote:

> 2D....er det dèt, jeg har mere brug for end 3D, når vi taler video og foto?

Efter jeg skiftede fra mit GeForce 2 MX400 til x800 pro, kører filmene
på denne hjemmeside meget bedere:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/ContentShowcase.aspx

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Sørensen

Dato : 28-08-04 16:19

> Efter jeg skiftede fra mit GeForce 2 MX400 til x800 pro, kører filmene
> på denne hjemmeside meget bedere:

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/ContentShowcase.aspx

Interessant - jeg har nu afprøvet mit nuværende kort på èn af disse film, og
den hakker altså ganske meget, i den grad at det er irriterende at se på.
I det software, der hedder "Geforce tweak utility" har jeg så prøvet både at
vælge "quality settings" og "Fast settings" men jeg synes ikke det gør nogen
væsentlig forskel. Det hakker lige meget i begge stillinger.
Hvad kan det skyldes, og hvad skal jeg ændre af settings for at få det
bedre? Som nævnt er min kort Geforce 3, ti200, 128 mb.
sørensen

Fra : Anders Lund

Dato : 28-08-04 17:31

Sørensen wrote:

> Interessant - jeg har nu afprøvet mit nuværende kort på èn af disse film, og
> den hakker altså ganske meget, i den grad at det er irriterende at se på.

Det kræver også en del af resten af maskinen - ikke mindst din CPU. Læs
kravene i bunden af siden.

> I det software, der hedder "Geforce tweak utility" har jeg så prøvet både at
> vælge "quality settings" og "Fast settings" men jeg synes ikke det gør nogen
> væsentlig forskel. Det hakker lige meget i begge stillinger.

Jeg har ikke prøvet "GeForce tweak utility", men kan det værre at disse
indstillinger kun gælder for 3D?

> Hvad kan det skyldes, og hvad skal jeg ændre af settings for at få det
> bedre? Som nævnt er min kort Geforce 3, ti200, 128 mb.

Det kan godt være at der bare ikke er noget at gøre - kortet (eller
resten af din maskine) kan bare ikke følge med.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-08-04 23:40

Anders Lund wrote:

> http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/Co
> ntentShowcase.aspx

Virker det med 2000?

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 29-08-04 15:13

Jesper G. Poulsen wrote:

> Virker det med 2000?

Det ved jeg faktisk ikke. Har kun en Windows XP maskine. Dog ville jeg
synes det var underligt, hvis det ikke gjore. De skriver godt nok
Windows XP, men jeg tror mere at det er afspilleren (WMP) som er afgørende.

Ellers kunne du jo prøve at hente "Robotica", som kun fylder 16 MB i den
"dårlige" kvalitet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 17:43

Anders Lund wrote:

> Windows XP, men jeg tror mere at det er afspilleren (WMP) som er
> afgørende.

Okay, for jeg har heller ikke WMP - der findes så mange afspillere der
er bedre

> Ellers kunne du jo prøve at hente "Robotica", som kun fylder 16 MB i
> den "dårlige" kvalitet.

Okay, jeg prøver...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 18:12

Anders Lund wrote:

> Ellers kunne du jo prøve at hente "Robotica", som kun fylder 16 MB i
> den "dårlige" kvalitet.

Så er det afprøvet.

OS: Windows 2000 SP4
Player: BSPlayer version 0.86
Codec-pack: ACE Mega CoDecS Pack - Professional Edition - Version
5.93.8971

Resultat: Det ser jo ganske fremragende ud

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 29-08-04 18:22

Jesper G. Poulsen wrote:

> Resultat: Det ser jo ganske fremragende ud

Ja. Ved godt at vi er gået off-topic, men jeg var inde i Imperial i
København og se I, Robot med deres digitale fremviser. FØJ hvor er
billedet bare godt!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 19:34

Anders Lund wrote:

> Ja. Ved godt at vi er gået off-topic, men jeg var inde i Imperial i

Er vi?

> København og se I, Robot med deres digitale fremviser. FØJ hvor er

Hvilket grafikkort sidder der mon i den?

Jesper G. Poulsen

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 28-08-04 10:25

"Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> en del video og fotoarbejde. Jeg kører XP, og har 512 mb ddr ram. Jeg skal
> ikke overclocke og lign. men ønsker et superstabilt system.

Matrox er det du skal bruge og de fåes fra ca. 700,- .
Hverken Nvdia eller ATI når Matrox til sokkeholderne ang. 2D.

Mogens

Fra : Sørensen

Dato : 30-08-04 15:38

> Matrox er det du skal bruge og de fåes fra ca. 700,- .
> Hverken Nvdia eller ATI når Matrox til sokkeholderne ang. 2D.

Jeg kan se, at Matrox er ganske dyre i forhold til andre. Ja, de starter ved
5-600 kr, men kun med 16 mb ram. Skal du have 128 mb så ryger man let over
et par tusind.
Så kan man spørge..skal man bruge så meget ram, når det er 2D der er det
primære? Hvad bruges ram til på et grafikkort? Og hvad med 4 henh. 8xagp.
Hvor meget har det at sige når vi taler 2D?
sørensen

Fra : Brian k

Dato : 01-09-04 17:38

Mogens Nielsen wrote:

> Matrox er det du skal bruge og de fåes fra ca. 700,- .
> Hverken Nvdia eller ATI når Matrox til sokkeholderne ang. 2D.

Hej

sikkert dumt spørgsmål.....

Men hvis man ser en film i WMP er det så 2D eller 3D ? (gætter selv på 2D)

mvh
brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-09-04 17:46

Brian k wrote:

> Men hvis man ser en film i WMP er det så 2D eller 3D ? (gætter selv
> på 2D)

Jesper G. Poulsen