Martin Sørensen skrev i meddelelsen <9df4pn$7cp$1@news.cybercity.dk>...
>> >Det er ret nemt: du accelerer og nærmer dig den aktuelle topfart - hvis
>den
>> >begynder at lave 1/2 så mange "put" i lydpotten og holde lidt igen ( dvs
>> >begrænser topfarten), 4takter
>> >den. Hvis din blanding (i karb.) ikke er på den fede side, sker det
måske
>> >først ned ad
>> >bakke eller i medvind, men du kender den når du hører den.
>> Hmm vil det sige ens blanding er for mager, hvis den 4takter ned af
>> bakke?
>
>Ikke nødvendigvis. En federe blanding vil stort set altid få den til at
>firetakte endnu mere. Juster den efter normal dagligdags ligeudkørsel.
>Hellere en for stor dyse end for lille, så man ikke risikerer en sætning af
>stemplet..
>
>Min knallert har det med at firtakte, hvis den ikke har nok at trække i.
>Dvs. at den firtakter lidt i 1. og 2. gear, men den ikke gør det i 3. og
4.,
>medmindre det går ned ad bakke. Hvis det går op ad bakke, gør den det
næsten
>aldrig, heller ikke i 1. og 2. Den gør det noget mindre, hvis jeg sætter en
>mindre dyse i, men det gør jeg ikke, da jeg synes den har en tendens til at
>sætte sig, selv om den aldrig helt har gjort det. Jeg kan fint holde til
>det, da jeg for det meste kører i 4. gear
>
>signing off.. demolition
Nej, hvis den kun 4-takter ned ad bakke, er blandingen sikkert OK. Martins
forklaring er ret god og du kan ikke være i tvivl når den 4-takter, så det
kunne tyde på, at din ikke gør. Det er en balancegang: For mager blanding
giver risiko for at den river, mens for fed får den til at 4-takte før
mulige topfart under alm. ligeud-kørsel .
Ole