Kabel til tv-out
Fra : Dr.John

Dato : 19-08-04 09:24

Hej ng

Har et ATI Radeon 9600 XT med tv-out. Vil gerne koble det til tv'et. Stikket
ser ud til at være et 7-benet stik. Bestilte et kabel som også skulle tage
lyden fra mit lydkort med et mini-jack, og derefter ind til tv'et med scart.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800174 varenummer 800174

Problemet er, at det er et 4-benet stik, som ikke passer i kortet. Jeg
troede bare, at når der stod S-Video (graphic card), at det så ville være
det rigtige.

Kan jeg købe en adapter, og i så fald hvor?
Skal jeg sende kablet tilbage, og hvor finder jeg så det rigtige kabel?

På forhånd tak.
\S

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-08-04 09:39

"Dr.John" <pharynx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er, at det er et 4-benet stik, som ikke passer i kortet. Jeg
> troede bare, at når der stod S-Video (graphic card), at det så ville være
> det rigtige.

De 4-benede S-video kabler skal passe deri - det passer fint bag i mit
9800 PRO i hvert fald, til trods for at stikket har nogle ben i overskud
... Sikker på det ikke kan sidde der ??
--
Peter J

Fra : Dr.John

Dato : 19-08-04 15:36

> De 4-benede S-video kabler skal passe deri - det passer fint bag i mit
> 9800 PRO i hvert fald, til trods for at stikket har nogle ben i overskud
> [...]

OK, my bad. Nogle af benene var blevet bøjet under transporten. Har rettet
dem nu, og får et billede + lyd på skærmen. Problemet er bare, at det er
sort-hvid. Er det pga. kablets længde (20 m), eller noget andet?
Skal i øvrigt lige nævne, at jeg har fået fint billede med det kabel, som
fulgte med grafikkortet. Det var bare for kort.

Vh S

Fra : Anders Lund

Dato : 19-08-04 16:12

Dr.John wrote:

> dem nu, og får et billede + lyd på skærmen. Problemet er bare, at det er
> sort-hvid. Er det pga. kablets længde (20 m), eller noget andet?

Og det er ikke den klassiske med PAL/NTSC?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-08-04 16:20

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev
> Og det er ikke den klassiske med PAL/NTSC?

Jo enten det, ellers også understøtter tv'et ikke S-video på den
Scart indgang (hvis nogen overhovedet).
--
Peter J

Fra : Dr.John

Dato : 19-08-04 16:56

> Jo enten det, ellers også understøtter tv'et ikke S-video på den
> Scart indgang (hvis nogen overhovedet).
> --

Jeg tror, at problemet ligger der. Har lige kigget på brugsvejledningen til
kablet. Øv. Har så i det mindste en god undskyldning for at købe et nyt,
stort widescreen tv :) Måske kan jeg bare købe en adapter og tilslutte som
jeg plejer foran på tv'et i de der phono-lignende stik.
Har I i øvrigt erfaring for, at lange kabler giver tab af billedkvalitet i
en sådan grad, at man ser det på avi-film?

Tak for gode og hurtige svar
\S

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-08-04 21:23

> [...]
til
> kablet. Øv. Har så i det mindste en god undskyldning for at købe et nyt,

He he, ja det er altid godt med en undskyldning :)

>Måske kan jeg bare købe en adapter og tilslutte som
> jeg plejer foran på tv'et i de der phono-lignende stik.

Jepper, Composite stikket vil helt sikkert løse dine problemer
og give dig farven tilbage ...
Men nyt Widescreen TV er da klart den optimale løsning
--
Peter J

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-08-04 22:38

"Dr.John" <pharynx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Har I i øvrigt erfaring for, at lange kabler giver tab af billedkvalitet i
> en sådan grad, at man ser det på avi-film?

Lange kabler kan godt en smule billedforringelse, specielt hvis hvis det
ligger rullet sammen på gulvet så der skabes en lille smule induktion.
Kablet skal helst ligge "lige-ud-ad-landevejen", dvs. små sving og lign. gør
ikke noget, bare ikke for mange rundkørsler.

Mvh
Benjamin

Fra : Jakob M

Dato : 19-08-04 11:31

> [...]
>
> Problemet er, at det er et 4-benet stik, som ikke passer i kortet. Jeg
> troede bare, at når der stod S-Video (graphic card), at det så ville

Et S-video kabel har 4 ben. At grafikkortet har nogle ekstra huller burde
ikke være noget problem. Mit 9600 Pro har 8 huller, men et almindeligt
4-bens S-video kabel passer fint alligevel. Er du sikker på at du har vendt
det rigtigt ?.

> Kan jeg købe en adapter, og i så fald hvor?

Kender kun S-video->composite adapter, det kan du ikke bruge.

> Skal jeg sende kablet tilbage, og hvor finder jeg så det rigtige
> kabel?

Prøv igen, det burde være det rigtige.

Mvh
Jakob

Fra : Anders Pedersen

Dato : 19-08-04 22:25

On Thu, 19 Aug 2004 12:31:17 +0200, Jakob M wrote:

dr.john:
> [...]
> 4-bens S-video kabel passer fint alligevel. Er du sikker på at du har vendt

Et s-vhs kabel kan kun vende på en måde.

> Kender kun S-video->composite adapter, det kan du ikke bruge.
Forkert der lige præcis den adaptor der skal bruges

Hvis det stadig giver sort/hvid
sættes adapteren bare til grafikkortet hvis det har composite port
og herefter til s-vhs.

Nej
Du kan få det til at lykkeds med en s-vhs->composite adaptor

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Jakob M

Dato : 20-08-04 11:36

> Et s-vhs kabel kan kun vende på en måde.

Du kan sagtens dreje stikket så det ikke passer. Jeg ved godt at de 2 ender
er ens.

> Forkert der lige præcis den adaptor der skal bruges

Det er jo kun fordi hans TV ikke kan tage S-video, det er et andet problem.

> Du kan få det til at lykkeds med en s-vhs->composite adaptor

Se ovenfor. Så hedder stikket altså S-video ikke S-VHSs, sidstnævnte er en
båndstandard.

Mvh
Jakob

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-08-04 14:08

Jakob M wrote:

> [...]
> problem.

> Se ovenfor. Så hedder stikket altså S-video ikke S-VHSs, sidstnævnte

Det hjælper ikke at fabrikanterne (Sandberg osv osv) selv skriver S-VHS
på pakkerne...

Det hedder heller ikke FLERE RAM og SCSI udtales ikke SKASI.

Det hedder heller ikke bajonæsesovs, ekspresso og advocado... og der
findes kun ét alternativ, ikke flere alternativer.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jakob M

Dato : 20-08-04 18:55

> Det hjælper ikke at fabrikanterne (Sandberg osv osv) selv skriver
> S-VHS på pakkerne...

Nej, det gør det ikke.

> Det hedder heller ikke FLERE RAM og SCSI udtales ikke SKASI.
>
> Det hedder heller ikke bajonæsesovs, ekspresso og advocado... og der
> findes kun ét alternativ, ikke flere alternativer.

?

Mvh
Jakob

Fra : Sune Salminen

Dato : 22-08-04 10:54

Jakob M wrote:

> Nej, det gør det ikke.

> ?

Åh, ikke noget, bare en ridetur på kæphesten.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jakob M

Dato : 22-08-04 20:41

> Åh, ikke noget, bare en ridetur på kæphesten.

OK

Mvh
Jakob

Fra : Dr.John

Dato : 20-08-04 16:54

Hejsa

Har fået et fint billede + lyd nu. Købte en adapter og tilslutter nu foran
på tv'et i det phono-lignende stik.

Tak for alle jeres fine inputs.
\S