HJÆLP: parametre ved valg af grafikkort - ~
Fra : - ZULU -

Dato : 13-08-04 15:16

Jeg skal have mig et grafikkort med TV-out, det er den primære parameter,
således det kan forbindes med mit TV. Men når jeg bruger EDBpriser.dk for at
finde et passende kort, er jeg en del i tvivl om stik benævnelserne:

VGA (antager jeg blot er et almindeligt skærmstik)
DVI-I
Komposit videoudgang
Komposit videoindgang
S-videoudgang
S-videoindgang
Tv-ud (er formentligt det jeg søger, men kan nogle af de kort med fx. DVI
eller komposit eller S)

Og hvis man sammenligner samme chip fra forskellige producenter, hvad kan da
vælge ud fra?

Og en anden ting, hvad med RAMDAC clockhastighed? jo højere jo bedre?
Hukommelse, 64, 128 eller 256? Hvorfor? Hvad bruges det til?
og hukommelsens clockfrekvens?

Pft
ZULU

To send an email, please take off your HAT before using this address:
frodkirhat@hotmail.com

Fra : Sune Salminen

Dato : 25-08-04 22:37

- ZULU - wrote:
> [...]
> stik benævnelserne:
>

> VGA (antager jeg blot er et almindeligt skærmstik)

Din antagelse er korrekt.

> DVI-I

Digital Video udgang til fladskærme. Kan tilsluttes en CRT monitor med
en omformer som nogle gange følger med i pakken. Måske betyder DVI-I
digital video indgang, jeg ved det ikke.

> [...]
> DVI eller komposit eller S)
>
> Og hvis man sammenligner samme chip fra forskellige producenter, hvad

Du kan roligt regne med at alle Geforce kort bruger Nvidias integrerede
MV encoder til at vise billedet på TV'et, og at de har både Composite og
S-Video udgang. Dem der hedder VIVO (Video In, Video Out) bruger vist
for det meste en chip fra Philips til input og MV encoderen til output.
Så der er ikke nogen forskel hvis du køber et nyt Geforce kort.

I gamle dage var det noget af en jungle hvor der fandtes Geforce og TNT
baserede kort med alle mulige forskellige encoder chips på, Philips,
Brooktree, Chrontel, Conexant, you name it. Personligt synes jeg at
Nvidias MV encoder suger lange slanke (den Chrontel 7007 der sad på mit
gamle Geforce2Ti kort havde et meget bedre billede), men det er måske
mit BNC kabel der er 'utæt' eller også er det bare fordi jeg bruger
composite og ikke S-Video. S-Video giver klart den bedste
billedkvalitet, men dit TV skal understøtte det enten med seperat stik
eller på SCART indgangen. Problemet mange oplever med et sort/hvidt
billede, er når de tilslutter S-Video til et TV der kun understøtter
Compsite input. Så skal man bruge en omformer (også kaldet en colour-fix
adaptor) for at få farver på.

Der er også noget der hedder Component output som jeg ikke rigtig ved
hvad er, det skulle være en tand bedre end S-Video, men dit fjernsyn
skal have specielle stik til det.

Jeg er ikke særlig velbevandret hvad angår ATI kort, men jeg har hørt at
de ATI kort der rent faktisk er fra ATI, altså 'built by ATI' har det
bedste TV-Out. Jeg har set flere steder at folk siger ATI's TV-Out er
bedre end Nvidia's, men jeg har set begge dele og jeg synes de er lige
elendige. Desuden tror jeg at folk siger det fordi ATI's TV-Out er
nemmere og mere overskuelig at bruge end Nvidia's. Men som så meget
andet er det, efter min mening, et spørgsmål om tilvænning.

> Og en anden ting, hvad med RAMDAC clockhastighed? jo højere jo bedre?
> Hukommelse, 64, 128 eller 256? Hvorfor? Hvad bruges det til?
> og hukommelsens clockfrekvens?

Grafikkortets hukommelse indeholder selvfølgelig de billeder der bliver
vist på skærmen og hvis du spiller moderne spil er det godt med masser
af det. Jo højere RAM'ens clockfrekvens er, des hurtigere kan det
behandle de data der smutter igennem. Så jo hurtigere jo bedre. Mere
simpelt kan det vist ikke siges

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.