Andet multimedie
bentjuul 3670
panorama billede.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-08-04 16:27

Hej NG.

Jeg er ved at lave et panorama billede i PS, men der hvor billederne
overlapper hinanden kan man se det, hvordan for jeg bedst lavet det, så man
ikke kan se det? Har rodet lidt med dodge tool, men det bliver ikke godt.
Billederne ligger i dk.binaer
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 17:39

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg er ved at lave et panorama billede i PS, men der hvor
> billederne overlapper hinanden kan man se det, hvordan for jeg
> bedst lavet det, så man ikke kan se det?

I hvilken version af Photoshop?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-08-04 17:55

> I hvilken version af Photoshop?
>
> --
> Hilsen
> Madsen
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det er version CS.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 18:09

Jørgen Nielsen skrev:

> Det er version CS.

Har du i så fald prøvet Photomerge-funktionen inde i File > Automate?
(eller inde fra Automate-menuen i file browseren)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-08-04 16:00

> Har du i så fald prøvet Photomerge-funktionen inde i File > Automate?
> (eller inde fra Automate-menuen i file browseren)

> [...]
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det har jeg lige prøvet, og det giver det samme resultat, man kan se de
mørke overoplappninger.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 16:02

Jørgen Nielsen skrev:

> Det har jeg lige prøvet, og det giver det samme resultat, man
> kan se de mørke overoplappninger.

Er der mulighed for at man kan se de to billeder, som du forøger at
sætte sammen? Det er ret svært at komme med den bedste fremgangsmåde,
når man ikke ved, hvordan billederne ser ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 31-08-04 16:20

"Thomas G. Madsen" skrev:
> [..] Det er ret svært at komme med den bedste
> fremgangsmåde, når man ikke ved, hvordan
> billederne ser ud.

Det er Storebæltsbroen, det ligger i news:dk.binaer

--
/Lars

Vind en KiSS DP-558 HD-optager: www.recordere.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-09-04 18:09

> [...]
> sætte sammen? Det er ret svært at komme med den bedste fremgangsmåde,
> når man ikke ved, hvordan billederne ser ud.

+++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det er faktisk galt med alle billederne (10 stk.), men jeg har lagt to af
dem her news:4136009d$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
Kan problemmet være, at der er for meget overlap?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 16:25

Lars Ladingkaer skrev:

> Det er Storebæltsbroen, det ligger i news:dk.binaer

Ja, men i dk.binaer er den samlet. Jeg mener billederne hver for
sig inden de bliver samlet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-09-04 21:39

Jørgen Nielsen skrev:

> Kan problemmet være, at der er for meget overlap?

Jeg synes nærmere, at der er for lidt. Havde der været mere, havde
Photoshops 'Advanced Blending' inde i PhotoMerge nok haft nemmere
ved at fade overgangene ordentligt sammen.

I sådan et tilfælde, er det næsten nemmere at gøre det "manuelt",
hvis man vil bruge Photoshop til det og med manuelt mener jeg at
udvide lærredet, indsætte billederne og så fade dem sammen vha.
lagmasker. Et hurtigt eksempel kan hentes her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/panorama.zip> (994 KB).

Det er svært at få overgangen 100 % usynlig alene vha. fade på en
lagmaske, men man kan komme tættere på end hvad PhotoMerge kan
klare og hvis man til sidst laver en kopi(*) og sammenkopierer
lagene på kopien, har man mulighed for at fjerne de sidste rester
af overgange vha. en blød pensel og Healing Brush Tool f.eks.

(*) En kopi fordi det er en rigtig god idé at beholde originalen
med lagene i behold, hvis der senere skal redigeres lidt i det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-09-04 10:50

> Jeg synes nærmere, at der er for lidt. Havde der været mere, havde
> Photoshops 'Advanced Blending' inde i PhotoMerge nok haft nemmere
> ved at fade overgangene ordentligt sammen.

Jeg troede bare at jo mindre overlæg jo bedre, men der har jeg nok taget
fejl, kan også se at Lars Ladingkaer er inde på det. Jeg må ned og tage
nogle nye billeder, med mere overlæg.

> [...]
> udvide lærredet, indsætte billederne og så fade dem sammen vha.
> lagmasker. Et hurtigt eksempel kan hentes her:

Jeg har også prøvet den manuele mulighed, det blev lidt bedre.

> [...]
> lagene på kopien, har man mulighed for at fjerne de sidste rester
> af overgange vha. en blød pensel og Healing Brush Tool f.eks.

Jeg vil lige prøve Healing Brush Tool.

> (*) En kopi fordi det er en rigtig god idé at beholde originalen
> med lagene i behold, hvis der senere skal redigeres lidt i det.

Helt sikkert.
Og mange tak for hjælpen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 30-08-04 18:03

"Jørgen Nielsen" skrev:
> Jeg er ved at lave et panorama billede i PS [..]

Alternativt brug den nemme løsning, med et af de programmer som kan alt
dette automatisk.

Jeg bruger selv Panorama Factory (http://www.panoramafactory.com) og har
f.eks. lavet dette billede:

http://www.ladingkaer.com/venedig/panorama.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-08-04 16:02

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
> Alternativt brug den nemme løsning, med et af de programmer som kan alt
> [...]

Hej Lars.

Jeg har lige hentet en prøveversion af programmet, det ser ellers lovende
ud, men jeg er bare ikke så meget for at skulle købe det, når jeg har PS. PS
det må da kunne bruges, eller hvad?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 31-08-04 16:17

"Jørgen Nielsen" skrev:

> PS det må da kunne bruges, eller hvad?

Ja, hvis du har tid nok

Det panorama programmet gør er at tilpasse billederne, så de passer bedst
muligt sammen. Korrigerer for optikkens fejl for anvendte kamere, justerer
lys/kontrast/farve så de matcher bedst muligt i overgangene, benytter nogle
specielle filtre til at smelte overgangene sammen så det bliver nærmest
usynligt.

Men hvis det bare er dette ene panorama du skal have lavet, så kan jeg prøve
at køre det igennem programmet for dig.

Har du taget billederne med god overlap ?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-09-04 18:06

> [...]
prøve
> at køre det igennem programmet for dig.
>
> Har du taget billederne med god overlap ?

+++++++++++++++++

Hej Lars.

Lige i øjeblikket er det kun det ene, men der kommer flere på et andet
tidspunkt. Uden at lyde utaknemmelig, så vil jeg godt selv prøve at sætte
dem sammen
Ellers tak for tilbudet.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-09-04 18:54

"Jørgen Nielsen" skrev:
> Uden at lyde utaknemmelig, så vil jeg godt selv
> prøve at sætte dem sammen

Fint

Programmet brokker sig iøvrigt over, at billederne har for lidt overlap at
arbejde med. Det skal helst have 40-80% overlap, for at kunne arbejde mest
optimalt (korrektion for optiske fejl, og mindre synlige overgange iøvrigt).
Men jeg har smidt resultatet i dk.binaer aligevel, så du har lidt at kigge
på.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-09-04 10:51

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
iøvrigt).
> Men jeg har smidt resultatet i dk.binaer aligevel, så du har lidt at kigge

Ja, jeg har også læst at Thomas G. Madsen er inde på det. Så ved jeg det til
næste gang.