Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP7 - Overlappende grafer
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 30-08-04 15:42

Jeg har en masse næsten ens grafer i GIF-format, alle med hvid
baggrund og med een forskellig gul kurve pr GIF-fil. Jeg ønsker
at få vist alle de gule kurver vist på een graf, men jeg har
problemer med at "slippe af med" den hvide baggrund.

Jeg har prøvet at indlæse GIF-filerne hvor jeg på forhånd havde
sikret mig at baggrundsfarven var den samme som på GIF-filerne,
men jeg kan ikke få baggrunden transparent.

Jeg har også prøvet at gemme hver enkelt GIF-fil med en
transparant baggrund (i PSP7) og preview ser fint (transparent)
ud inden jeg gemmer. Når jeg dog indlæser filerne bagefter er de
ikke længere transparante?

Jeg gør et eller andet galt. Findes der en snild måde jeg ikke
lige kan gennemskue?

Lars

Fra : emj

Dato : 30-08-04 16:58

On Mon, 30 Aug 2004 16:41:55 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> Når jeg dog indlæser filerne bagefter er de
>ikke længere transparante?

Hvad indlæser du dem i - bagefter?
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-08-04 07:48

emj wrote:

> Hvad indlæser du dem i - bagefter?
> Hilsen emj

PSP7 og det er det jeg slet ikke forstår. Hvis jeg indlæser den i
Animation Shop 3, så er graferne's hvide baggrund da også
transparent, men altså ikke i PSP7? Irfanview viser heller ikke
den hvide baggrund.

Hvis nogen vil se på gif-filen er den vist her:
http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Temp/Dag09-02-2004.gif

zip-udgaven af billedet kan hentes her:
http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Temp/Dag09-02-2004.zip

Lars

Fra : emj

Dato : 31-08-04 12:13

On Tue, 31 Aug 2004 08:47:41 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
> [...]

>den hvide baggrund.
>
>Hvis nogen vil se på gif-filen er den vist her:

Den er da så gennemsigtig som den kan være. her er din gif lagt på blå
baggrund-
http://212.10.78.137/emj/test.html
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-08-04 15:14

emj wrote:
> Den er da så gennemsigtig som den kan være.

OK, hvad gør jeg galt?

1. Starter PSP7
2. Indlæser omtalte GIF-fil. (Baggrunden vises hvid)
3. Vælger "Dropper" og højreklikker på grafens hvide område
(baggrundsfarven bliver hvid)
4. Trykker Ctrl+Shift+V og sætter transparency til
baggrundsfarve.
5. Trykker på "Proof" knappen (baggrunden er stadig hvid)

Og det forstår jeg ikke.

Lars

Fra : emj

Dato : 31-08-04 21:36

On Tue, 31 Aug 2004 16:14:29 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"

>OK, hvad gør jeg galt?

Du gør da ikke noget galt. Giffen er jo gennemsigtig.

>1. Starter PSP7
>2. Indlæser omtalte GIF-fil. (Baggrunden vises hvid)
Ja, hvad galt er der i det? Den kunne have været sort eller rød men
ville alligevel være gennemsigtig. Det er dybest set kun i browsere,
at man kan se gennemsigtigheden, men du kan selvfølgelig ikke se det
http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Temp/Dag09-02-2004.gif
fordi baggrunden er hvid i browseren.

> [...]
>4. Trykker Ctrl+Shift+V og sætter transparency til
>baggrundsfarve.
>5. Trykker på "Proof" knappen (baggrunden er stadig hvid)

Prøv at hente filen ind i PSP
Vælg så
File/eksport/Gif optimiser

Sæt mærke i feltet "Existing image or layer transperancy"
Du vil klart kunne se, at giffen er gennemsigtig.
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-09-04 12:55

emj wrote:
> [...]
browsere,
> at man kan se gennemsigtigheden, men du kan selvfølgelig ikke

Det forstår jeg godt, men hvorfor kan jeg ikke med det indlæste
gif-billede få PSP7 til at vise den hvide baggrund som det
lysegrå/hvid skakbræt, som man normalt forbinder med transparans?

Hvis jeg i PSP7 opretter en ny tegning med fx hvid baggrund og
tegner en rød krusedulle, så kan jeg med Ctrl+Shift+V godt sætte
transparans (efter "automatisk" reduktion til "single paletted
background layer" med 256 farver) og nu kan jeg med proof knappen
godt se det grå/hvide skakbræt. Herefter kan jeg til enhver tid
se transparans ved at trykke Shift+V. Så gemmer jeg billedet med
GIF optimizer (lars.gif) og sætter transparens, så jeg kan se at
det virker lige inden det gemmes. Herefter indlæser jeg så
lars.gif i PSP7 og baggrunden er igen hvid (fint nok). Jeg
trykker så Shift+V og nu ser jeg igen skakbrættet, ganske som jeg
ønsker. Det virker bare ikke på det først omtalte billede?

> Prøv at hente filen ind i PSP
> Vælg så
> File/eksport/Gif optimiser
>
> Sæt mærke i feltet "Existing image or layer transperancy"
> Du vil klart kunne se, at giffen er gennemsigtig.

Enig, det var også sådan jeg gemte billedet, men når det indlæses
kan jeg ikke se transparans med Shift+V - er det ikke mystisk?

Lars

Fra : emj

Dato : 01-09-04 13:41

On Wed, 1 Sep 2004 13:54:51 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
> [...]

>gif-billede få PSP7 til at vise den hvide baggrund som det
>lysegrå/hvid skakbræt, som man normalt forbinder med transparans?

Formodentlig fordi du kun kan gemme transperans i psps eget format
*.psp

Hilsen emj