Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad er DP ???
Fra : ct

Dato : 23-08-04 20:52

Jeg har en Pantonefarve som så er angivet i RGB og CMYK...

Nedenundr står der så en DP-angivelse..... hvad pokker er DP ????

Carsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 23-08-04 22:23

> Nedenundr står der så en DP-angivelse..... hvad pokker er DP ????

DP bliver brugt til avis tryk, eks. hvis en kunde har et rød logo, men ikke
vil betale for 4 farve tryk, finder man den DP farve der ligger tættest på,
DP har et begrænset antal farve ( husker ikke hvor mange). Dvs. når man
sender sin avis afsted angiver man til trykkeren hvor mange sider man har i
eks. 1, 2 og firfarve.

Check evt.
http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html

Stef

Fra : ct

Dato : 24-08-04 07:57

> DP bliver brugt til avis tryk, eks. hvis en kunde har et rød logo, men
ikke
> vil betale for 4 farve tryk, finder man den DP farve der ligger tættest
på,

Tak for god forklaring!

Men DP må vel så snart forsvinde, for de fleste aviser trykker efterhånden
kun i 4-farve......

Carsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-08-04 10:03

Det lever stadigt i bedste velgående, det sparer jo en del kun at skal
køre med 2 farver frem for fire, ikke mindst i tid, så det tror jeg ikke.

Stef

Fra : ct

Dato : 24-08-04 11:15

> Det lever stadigt i bedste velgående, det sparer jo en del kun at skal
> køre med 2 farver frem for fire, ikke mindst i tid, så det tror jeg ikke.

Okay, jeg kender ikke mange avistrykkerier... kun 2 - og her er prisen den
samme om det er 1,2 eller fire farver.

Bruger man også DP i "almindelige" off-set-maskiner...?

Carsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-08-04 16:18

> Okay, jeg kender ikke mange avistrykkerier... kun 2 - og her er prisen den
> samme om det er 1,2 eller fire farver.

Ok dem vil jeg da gerne handle med Hvis det er sammepris for trykket
uanset antal farver, så S/H annoncerne skisenme være dyre

> Bruger man også DP i "almindelige" off-set-maskiner...?

Ikke jeg har oplevet.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 18:21

"ct" skrev i en meddelelse

> Okay, jeg kender ikke mange avistrykkerier... kun 2 - og her er prisen
den
> samme om det er 1,2 eller fire farver.

I så fald mener du vel den samme høje pris?

Jeg kan se at Jyllandsposten tager 26.000 for sort + 1 farve,
og 52.000 for sort + 2 eller 3 farver.

Min lokale avis tager 1.300 for sort + 1 farve, 2.300 for 2, 2.800 for 3
det har selvfølgelig noget med oplaget at gøre.

> Bruger man også DP i "almindelige" off-set-maskiner...?

Nej - DP farverne er en standard til aviser.

På nedenstående link kan du se hvilke DP-farver der findes, og hvordan
de evt, kan blandes i cmyk:
http://annonce.jp.dk/index.php?id=91

--
mvh kajo

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-08-04 21:02

On Tue, 24 Aug 2004 19:20:32 +0200, "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

>den
>>
>I så fald mener du vel den samme høje pris?

Vi tager samme pris for 1-4 farver i Næstved Tidende/Sjællands Tidend. Se her:
http://sjaellanskenet.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=367

Kurt Brixen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-08-04 21:18

????

FARVETILLÆG: 1 BLAD
1 - 4 farver pr. mm, format 0 - 2190 kr. 1,25
1 - 4 farver pr. mm, format 2191 - 4200 kr. 1,00

2 BLADE
1 - 4 farver pr. mm, format 0 - 2190 kr. 2,50
1 - 4 farver pr. mm, format 2191 - 4200 kr. 2,00

Jeg kan også se mm prisen er en lidt anden end vores

Stef

--
---
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht

Fra : ct

Dato : 25-08-04 09:47

> Jeg kan også se mm prisen er en lidt anden end vores

Det jeghar indhentet tilbud på er tryk af
Tabloid-avis
i mindre oplag på 10.000 stk.

Jeg har været i kontakt med 2 avistrykkerier.
Det ene er Dansk Avistryk.

Trykprisen er den samme uanset om vi skal have trykt aviserne kun i 1 farve
eller 4-farve!

Jeg kan så se - at priserne er differentierede i annonce-øjemed... men det
kan jo godt være forskelligt fra selve trykprisen.

Hilsen
Carsten

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-08-04 18:55

Lyder som om der nogle der er desperate for at få noget at lave

stef

--
---

Fra : ct

Dato : 25-08-04 21:42

Jeg tror ikke du har ret i at det er rent desperation..... Omkostningen er
"næsten" er den samme for avistrykkeriet, om der skal hældes en, to eller
fire farver på avispapiret.

Der er kun en "trykgang" om der er en eller fire farver på

Omkostningen til tryksværten udgør kun en lille del af den samlede
omksotning til papir, løn, kapacitetsomkostninger.

Jeg synes det virker mere desperat at medierne stadig kræver tillæg for
farve når trykprisen er den samme!

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-08-04 22:27

Ja sværten koster ikke meget, men det tager jo længere tid at lave og
monterer 4 plader og længere tid at køre papiret gennem 4 valser istedet for
en, og det er det der koster. Specielt til en trykker der får 35K om måneden

Stef

--
---

Fra : Storm

Dato : 26-08-04 07:53

Stefan Jacobsen <stefware@email.dk> wrote:

> [...]
> en, og det er det der koster. Specielt til en trykker der får 35K om måneden

For et par år siden lavede jeg en rundringning til dagbladene og de
større landsdelsaviser/dagblade. Kun et enkelt sted trykkede man stadig
med dp farver, ellers 4-farve separerer man efter den opskrift der er
link til tidligere i tråden her. Det vil sige alle annoncer med dp
farver alligevel - på nær dp 163 (cyan), 133 (magenta), 111 (gul) ender
som 3 procesfarver (alle andre dp farver separeres i 2 procesfarver) +
den sorte som annoncen sædvanligvis bruger.
At aviserne så holder fast i en differentieret pris virkede mest som et
levn fra gamle dage, og måske af hensyn til kundernes vanetænkning

Min opfattelse er at i dag kører aviserne som standard ren 4-farve på
alle opslag med farver - er der nogen der ved om det er forkert?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : ct

Dato : 26-08-04 08:55

Altså: Ifølge Dansk Avis Tryk tager det samme tid, at trykke i 4-farve som
1-farve.
Sværten er forskellen. Derfor har de ikke differentierede priser. Næsten
alle deres aviser er efterhånden i 4-farve, så derfor er det samme pris!

Dansk Avis Tryk mener at DP snart vil uddø helt.
Men det kan være Stefan ar bedre kenskab til det, end Dansk Avis Tryk!

Som sagt har jeg ikke snakket med andre avistrykkerier, så Dansk Avis Tryk
er måske ikke et generelt billede... men jeg refererer bare hvad de siger...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-08-04 09:06

"ct" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Altså: Ifølge Dansk Avis Tryk tager det samme tid, at trykke i 4-farve som
> 1-farve.

Det er jo næsten indlysende, hvis de kører på en 4-værkers maskine.
Der er selvfølgelig lidt mere tid med at justere trykkket ind, men den slags
er mere eller mindre automatiseret idag.

/Per

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-08-04 15:51

In article <1gj4ad3.yxuao71v5eesuN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> At aviserne så holder fast i en differentieret pris virkede mest som et
> levn fra gamle dage, og måske af hensyn til kundernes vanetænkning

Ikke helt - det koster ekstra trykplader og dermed tid til montering og
indkøring - at bruge kulørte farver.

> Min opfattelse er at i dag kører aviserne som standard ren 4-farve på
> alle opslag med farver - er der nogen der ved om det er forkert?

Der er altid 4 sider der »kører sammen« disse udnytter man bedst muligt.
Men er der mulighed for at lave 4 sider med kun sort + 1 kulør gør man
dette.
Derfor må der nødvendigvis være en prisforskel.
Mere end en kulørt farve beregnes altid som 4 farve.

I firmaet hvor jeg arbejder ugiver vi 4 ugeaviser - og vi betaler for
hver trykplade der bliver anvendt. Så det er med at udnytte farverne på
alle siderne til en trykplade.
De 3 af aviserne er dog inkluderet 4 farve i annonceprisen.
Til den sidste er det ikke hensigtsmæssigt - da næsten halvdelen af
avisen består af rubrikannoncer i sort tryk. Derfor kan vi ikke udnytte
mere end højst 2 sider af en farve-trykplade på 4 sider.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 27-08-04 21:48

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> [...]
>
> Der er altid 4 sider der »kører sammen« disse udnytter man bedst muligt.
> Men er der mulighed for at lave 4 sider med kun sort + 1 kulør gør man

Hvordan ser en udskydning til rotationstryk (tabloid) egentlig ud? 2
sider "prima" og 2 sider "sekunda" eller kan man ikke sige sådan?

> [...]
> alle siderne til en trykplade.
> De 3 af aviserne er dog inkluderet 4 farve i annonceprisen.

Det er det jeg mener - hvis jeg kigger på f.eks. Poliltiken,
Metroexpressen eller Søndagsavisen er der stort set ikke sider hvor
"kundeannoncer" kun indeholder 2 eller 3 farver. Der er nogle få
annoncer der gør det, men de er placeret på sider med enten 4F billeder
eller annoncer. Og kunne derfor faktisk lige så være 4F.

> Til den sidste er det ikke hensigtsmæssigt - da næsten halvdelen af
> avisen består af rubrikannoncer i sort tryk. Derfor kan vi ikke udnytte
> mere end højst 2 sider af en farve-trykplade på 4 sider.

De elementer jeg kan se på sådanne sider der kun indeholder 2 eller 3
farver er faktisk "næsten" kun avisernes egne.

Du har selvfølgelig ret Villy - men det ser nu ud til at fænomenet er på
retur - tendensen er at annoncer versioneres i 4F og sort/hvid - ikke
andet. - Der vil nok "altid" være undtagelser for specialaviser.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 23-08-04 22:40

How glemte lige at sige at den DP farve der er angiver under din
PANT./CMYK/RGB
kode i nogle tilfælde kan ligge ret langt fra den farve man ønsker, men er
den der kommer tættest på!

Stef