Andet multimedie
bentjuul 3670
Objekter på en linie i Illustrator...
Fra : cogco

Dato : 21-08-04 21:53

Hej gruppe

Kan det på en eller anden måde lade sig gøre at få en række objekter til at
snappe til en bølgeformet kurve?
Det skal være muligt at hive og ændre i formen på kurven, så kuglerne stadig
hænger på kurven.

Har en række kugler, der bliver mindre og mindre hen ad kurven.

Tænkte på at bruge noget med en scatter brush, men så er alle kuglerne
sammen størrelse.

Hvad gør man?

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-08-04 20:52

cogco skrev:

> Kan det på en eller anden måde lade sig gøre at få en række
> objekter til at snappe til en bølgeformet kurve?

Skal de have en bestemt afstand, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : cogco

Dato : 22-08-04 21:17

> Skal de have en bestemt afstand, eller?

Du kan få en ide om hvad jeg mener ved at kigge på
http://www.aub.dk/~cogco/Balls_on_curve.gif

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-08-04 21:40

cogco skrev:

> Du kan få en ide om hvad jeg mener ved at kigge på
> http://www.aub.dk/~cogco/Balls_on_curve.gif

Det kunne f.eks. laves vha. et blend imellem den største og den
mindste kugle.

Nu ved jeg ikke, hvilken version af Illustrator du sidder med, men
følgende er gemt til Illustrator 10.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/10/kugler.zip> (852 KB).
Er det noget i den retning, du ønsker?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-08-04 22:55

Thomas G. Madsen skrev:

><http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/10/kugler.zip>

Hvad kan den *.ai åbnes med? Jeg kan hverken få irfan view, thumbs
plus eller nogen af mine browsere til at æde den.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : cogco

Dato : 22-08-04 23:13

> Hvad kan den *.ai åbnes med? Jeg kan hverken få irfan view, thumbs
> plus eller nogen af mine browsere til at æde den.

Filen er gemt fra Adobe Illustrator 10.
".ai" må være en forkortelse af Adobe Illustrator.

Claus

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 09:03

cogco skrev:

>".ai" må være en forkortelse af Adobe Illustrator.

Det er forstået. Men når man ikke har den, er der så ikke en viewer
der kan klare det? Mange viewere kan da vise *.psd.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter T.

Dato : 23-08-04 10:28

Peter Loumann leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det er forstået. Men når man ikke har den, er der så ikke en viewer
> der kan klare det? Mange viewere kan da vise *.psd.

Tit kan du ændre .ai til .pdf og på den måde vil du kunne se det i acrobat.
Og det virker fint hos mig med Madsens .ai-fil.

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-04 11:08

Peter T. skrev:

>Tit kan du ændre .ai til .pdf og på den måde vil du kunne se det i acrobat.
>Og det virker fint hos mig med Madsens .ai-fil.

Også hos mig. Utroligt! Tak for tippet!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : cogco

Dato : 22-08-04 23:08

> [...]
> mindste kugle.
>
> Nu ved jeg ikke, hvilken version af Illustrator du sidder med, men

Det er en udemærket løsning. Det eneste jeg kunne ønske, er at man selv kan
bestemme afstanden mellem de individuelle objekter på kurven.

Og hvad nu hvis jeg ville sætte 10 forskellige symboler på en kurve og
stadig være istand til at redigere kurven?

Har du forslag til andre fremgangsmåder?

Ellers tak for det du er kommet med indtil videre.
Det er altid en fornøjelse at læse dine svar.

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-08-04 13:00

cogco skrev:

> Det eneste jeg kunne ønske, er at man selv kan bestemme
> afstanden mellem de individuelle objekter på kurven.

Det bliver svært med et blend.
Man kan godt nok justere på afstanden imellem alle objekterne, ved
at justere på blend-indstillingerne (Object > Blend > Blend Options),
men man kan ikke bare tage ved hver enkelt objekt på kurven og flytte
det hen, hvor man gerne vil have det, Medmindre man vælger Expand i
Object > Blend, men så følger objekterne heller ikke længere kurven.

> Og hvad nu hvis jeg ville sætte 10 forskellige symboler på en
> kurve og stadig være istand til at redigere kurven?

Hmm, det eneste jeg lige kan komme på, er at tegne de objekter, som
du vil have på kurven og placere dem på en lang række, hvorefter du
tager ved hele rækken og trækker den ind i Brushes-paletten, hvor du
vælger at lave en Pattern Brush. Derefter kan du tegne en kurve med
Brush Tool og når du tilføjer den nye Pattern Brush, vil objekterne
følge kurven. Du kan dog stadig ikke tage ved hver enkelt objekt i
kurven, men hvis du dobbeltklikker på brushen i Brushes-paletten,
har du mulighed for at justere på afstand, skalering osv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : cogco

Dato : 23-08-04 20:39

> [...]
> kurven, men hvis du dobbeltklikker på brushen i Brushes-paletten,
> har du mulighed for at justere på afstand, skalering osv.

Takker mange gange for løsningerne.

Claus