knallert-hjælp!
Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-09-04 01:56

Hej gruppe...

Min kæreste og jeg skal snart til at investere i nogle knallerter, en til
hver. Vi vil gerne have puch maxie´er med kickstart begge to.
Jeg har surfet rundt på nettet på dba.dk og guloggratis.dk og luret lidt.
For sådan nogle som os der ikke ved ret meget om knallerter, er det seriøst
en jungle.
Vi skal have knallerter der kan køre, de skal være i god stand, og det skal
ikke være sådan nogen der meget snart skal have skiftet noget ud, for vi
aner ikke hvordan man gør.
Hvad gør vi så? Ingen af os kender nogen knallertkyndige mennesker, som kan
hjælpe os så vi ikke bliver snydt.
Hvad vil en køreklar puch maxi i nogenlunde stand ligge på?
Og hvor finder jeg en hjelm? Min kæreste kan sagtens køre med en fullface,
men jeg får seriøst klaustrofobi af sådan en. Jeg har set en hjelm, som
lignede en af de gammaldags "ægge"hjelme med hagerem. men den her type så
mere raffi ud, havde rem under halsen, lille skygge og var sort. hvor får
jeg fat i sådan en?

Mvh. Nana

Fra : Preuthun

Dato : 07-09-04 17:56

Hej Nana og kæreste.
En Puch Maxi er en god og sejlivet lille slider. De senere årgange med
baghjulsaffjedring og store sadler er endda rimeligt komfortable at køre på.
Hvis I er grundige i jeres undersøgelser, og en lille smule heldige, vil I
næppe komme til at fortryde det valg.

"Nana Sørensen" skrev i en meddelelse:
> Hvad vil en køreklar puch maxi i nogenlunde stand ligge på?

Efter min mening skal lovlige Maxier koste:
Ligner en ny, yngre årgang, alt virker perfekt: ca. 3000 - 3500 kr.
Ligner en ny, ældre årgang, alt virker perfekt: ca. 2500 - 3000 kr.
Ligner lort, yngre, kan køre 1000-1500 kr
Ligner lort, ældre, kan køre 500 - 1000 kr
Kan den ikke køre (eller næsten ikke) fratrækkes 500-1000 fra ovennævnte.

Hvis jeg var i samme situation som jer, ville jeg finde en model, som er
lovlig, og som aldrig har været tunet. Har den været tunet kan man som
ukyndig let komme til at købe en sur citron. Hold jer væk fra sådanne.
Dvs. Køb den af "en gammel mand". Kik på den. Ryk i den. Virker den dalret?
Det må den ikke. Alt skal se fint ud. Prøv den. Starter den let, og kører
den godt, så er der sikkert ikke noget i alvorligt galt med den. Vigtigt:
Husk at checke alt sikkerhedsudstyret. Dvs. hjulene, dækkene, bremserne,
horn/klokke, lys for og bag, forgaflen og styringen.

> Og hvor finder jeg en hjelm?
Hjelme er en delikat sag. Muligvis kommer Jeres liv til at afhænge af
hjelmens kvalitet. Det har meget stor betydning for hjelmens egentlige
funktion, at den altid er blevet behandlet med omhu. Det er efter min mening
helt udelukket, at købe en brugt, for man kan aldrig vide, hvad den har
været udsat for. Derfor: Køb en ny hos knallertforhandleren.

Jeg ønsker jer begge held og lykke med på jagten efter et par gode Maxi'er.

Mvh. Jan Preuthun

Fra : morten-jot

Dato : 08-09-04 09:43

en god ting i kan gøre for at se om den er gammel og dårlig og om det er en
"prof" der har haft er at rive i styret: se om der er slør... er der det, er
det ikke en "prof"s afkom. om den har været tunet eller ej er ikke det
største spørgsmål, men det er klart at foretrække en ikke tunet! -så ved man
nemlig bedre, hvad det er man køber. I kan sagtens finde en rimlig god en
til ca 2000 - 2500 kr. PRØV ALTID AT PRUTTE OM PRISEN!!!