yamaha xtz 750 super tenere, hvad skal man~
Fra : Pede Larsen

Dato : 03-09-04 02:54

Hej drenge :) jeg står lige og skal have en anden cykel :) jeg er blevet
lidt forelsket i en STOR off roader. yamaha XTZ 750 super tenere.
Hvis jeg siger at motoren har kørt 81.000km.
Og cyklen er fra 1991
Personen som har den til salg skriver at topstykkerne er renoveret, der
undre jeg mig, kan resten af motoren være ok efter alle disse km. ??
Er der ellers nogle skavanker på sådanne en cykel ??

MVH
Pede Larsen (4700 Næstved)
"uden cykel for tiden :("

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-09-04 08:43

pede@stofanet.dk (Pede Larsen) wrote:

>Hej drenge :) jeg står lige og skal have en anden cykel :) jeg er blevet
>lidt forelsket i en STOR off roader. yamaha XTZ 750 super tenere.
Ganske forståeligt

>Personen som har den til salg skriver at topstykkerne er renoveret, der
>undre jeg mig, kan resten af motoren være ok efter alle disse km. ??
Ja, det kan den nok. Se eventuelt lidt tilbage i gruppen her, hvor der
for nyligt har været skrevet lidt om motorcyklers holdbarhed. Jeg har
ikke hørt om nogen særlige ting, der skulle gøre SuperTenere'ens motor
særlig kortlivet.

Min SuperTenere har kørt 78.000 kilometer - og jeg har endnu ikke haft
brug for at fylde olie på mellem olieskift.

>Er der ellers nogle skavanker på sådanne en cykel ??
Der er noget med den originale laderegulator/ensretter, som gerne
bliver for varm og brænder af, eller bare ikke virker helt godt. Jeg
har lige skiftet min til en uoriginal af bedre (siges det) kvalitet.

Og så er der nogen rør i karburatorerne (emulsion tubes på engelsk),
der er lavet af så blødt materiale, at de bliver slidt ovale efter
nogen 30-40.000 kilometer. Med højt benzinforbrug og ringere motorgang
som resultat.

Ellers kan jeg anbefale et kig på http://tdmxtz.kan.dk/ og linket Tips
und Tricks (tysk side med en masse god information). Du skal også være
meget velkommen til at melde dig på postlisten

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTènèrè 1993

Fra : Pede Larsen

Dato : 03-09-04 16:33

Takker for linkene :)
Og dine svar, nu tror jeg at jeg må ud at se på den :)
Foresten, jeg har aldrig haft en V 2er før, er den meget anderledes at køre
på ? jeg mener ryster den meget ved feks. 120km/t
Jeg ser at man sider godt oprejst på sådan en maskine, og håber at den også
er nem at håndtere :)
Hvordan med den lille vindskærm den har, den hjælper vel lidt mod vinden ikk
? jeg kan nemlig huske min lille DR350, hvis der var modvind når man kørte
på den ved feks. 120km/t så skulle man dælme holde godt fast i styret he h
he

MVH
Pede Larsen

PS: sorry Kåre, jeg kom til at svare direkte til din mail....... nu prøver
jeg igen her :)

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-09-04 17:09

"Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Foresten, jeg har aldrig haft en V 2er før, er den meget anderledes at
køre
> på ? jeg mener ryster den meget ved feks. 120km/t

V2 ?!?
Du må vist hjem og læse på lektien igen...

SuperTenere og TDM er ikke V motorer, selvom TDM'ens motorgang nu lidt
speciel.

Rittig

Fra : Frans jensen

Dato : 03-09-04 17:40

On Fri, 3 Sep 2004 18:09:10 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

>SuperTenere og TDM er ikke V motorer, selvom TDM'ens motorgang nu lidt
>speciel.
>
>Rittig

TDM'eren er det en Twin eller en paralleltwin?

mvh Frans

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-09-04 17:49

"Frans jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> TDM'eren er det en Twin eller en paralleltwin?

Jeg ved ikke hvad det hedder, men det er en slags twin - så vidt jeg ved
følges stemplerne ad op og ned (det gør de normalt ikke på twins), men
tænder vistnok stadig forskudt. Den føles faktisk lidt V-twin agtig, med
lidt god vilje, men det er ikke en V-motor.
SuperTenere er stort set samme motor, men her fungerer motoren som en
traditionel twin.

Rittig

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 05-09-04 00:40

>så vidt jeg ved
>følges stemplerne ad op og ned (det gør de normalt ikke på twins), men
>tænder vistnok stadig forskudt.
I SuperTenere'en og "de gamle" TDM'er følges stemplerne op og ned
(altså en parallel-twin) - men tændingen er forskudt 360 grader, så
cyllindrene tænder skiftevis.

I de nye TDM'er (fra 1996 så vidt jeg husker) og i TRX'en er
krumtappen vredet lidt, så tændingen er forskudt 270 grader. Altså
tænder først den ene cyllinder, og trekvart omdrejning senere den
anden. Det skulle give visse ligheder med en 90 graders v-motor.

--
Kåre

Fra : Pede Larsen

Dato : 04-09-04 03:46

Claus Rittig wrote:

> "Pede Larsen" <pede@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> køre

> V2 ?!?
> Du må vist hjem og læse på lektien igen...

Ohhhh jeg troede ellers de 2 cylendere lå i et V, men nu er jeg da blevet
klogere, tak Rittig :)
Men hva, cyklen er vel fed aligevel :)

> SuperTenere og TDM er ikke V motorer, selvom TDM'ens motorgang nu lidt
> speciel.
Nå ja jeg er jo glad for en 1 benet og elsker den der motorgang på sådan
en cykel :)

MVH

Pede Larsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-09-04 09:59

> Ohhhh jeg troede ellers de 2 cylendere lå i et V, men nu er jeg da blevet
> klogere, tak Rittig :)
> Men hva, cyklen er vel fed aligevel :)

DET er den!
Det er min drømmecykel. Hvor ville jeg bare gerne eje sådan en... Kræfter
nok til det meste, afslappet kørestilling med overblik og så kan den holde
til noget touring i østeuropa, hvor vejene ikke er i super kvalitet.

Rittig

Fra : Pede Larsen

Dato : 05-09-04 10:02

Nå ja Rittig, jeg så bare at der var 45graders hældning på cylenderene, så
gik jeg for hurtigt ud fra at det var en V motor hehe
Ved nærmete studie af den er det jo begge cylendere der hælder 45 grader
frem over......
gad vide om de tænder samtidig hmmmm
Ved du det Riggif ?

MVH
Pede Larsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-09-04 11:30

> gad vide om de tænder samtidig hmmmm
> Ved du det Riggif ?

Riggif?!? Den var sgu ny...

De tænder ikke samtidig, men de tænder på det samme

Tjek lige op på din citatteknik, den er ikke for god.

Riggif

Fra : Pede Larsen

Dato : 05-09-04 12:21

He he jeg er altså en tastatur spasser nogle gange lol
Sorry Rittig

Håber du bære over med mig jeg har lige haft 8 nattevageter i træk he eh
noget går galt i knoppen på en, efter så mange i træk hehe

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-09-04 19:43

> [...]
>
> Håber du bære over med mig jeg har lige haft 8 nattevageter i træk he eh
> noget går galt i knoppen på en, efter så mange i træk hehe

(Det er ikke så svært)