tak for svarene ang. Thailand
Fra : alice ravn

Dato : 02-09-04 21:10

Hej allesammen.
Mange, mange tak for alle svarerne. Jeg har lige printet alle meddelelserne
ud, og er nu ved at studere dem nærmere, lige nu er vi helt vilde for komme
afsted, men er meget betænkelige ved vejret i oktober.
Mange hilsner og tak til alle.
Alice Ravn.

Fra : Jan

Dato : 02-09-04 22:37

Nu er der adskillige tråde vedr. Thailand, så var det ikke en idé at svare i
den tråd, du selv har startet ??

Fra : John

Dato : 02-09-04 23:11

"Jan" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der adskillige tråde vedr. Thailand, så var det ikke en idé at svare
> den tråd, du selv har startet ??

Var det ikke en idé at du lærer at citere korrekt inden du brokker dig over
andre?

Mvh

John

Fra : alice ravn

Dato : 03-09-04 08:13

"Jan" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der adskillige tråde vedr. Thailand, så var det ikke en idé at svare
> den tråd, du selv har startet ??

Jo.det kan da godt være, men jeg har fået en masse ud af læse, alle
meddelserne, også selv om de ikke lige var til mig.
V.H Alice Ravn.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 03-09-04 08:05

"alice ravn" <ravn.fuglebakken@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> komme
> afsted, men er meget betænkelige ved vejret i oktober.

Hej Alice,

Den "officielle" regntid klinger af med udgangen af oktober, men der er
store regionale forskelle og selvfølgelig store variationer fra år til år.

I kan være heldige og stort set ikke få en regnbyge.
Blæst er der som regel kun i forbindelse med bygerne, hvor den pludselig kan
tage voldsomt til. Det skal ses før man tror det.
I sådan en situation er det ikke sjovt at ligge langt til havs i en lille
longtailbåd.
Jeg har boet 2 ½ år i Thailand og har checket mine optegnelser fra oktober
måned begge år.
Første oktober tilbragte jeg i Bang Saphan i Prachuap Khirikhan provincen
lige nord for Chumpon og Koh Tao nord for Phangan og Samui.
I Bang Saphan regnede det som regel en gang om dagen, næsten hver gang
henunder aften. Det var faktisk meget forfriskende og varede sjældent mere
end en halv time.
På Koh Tao regnede det een gang af ½ times varighed på 2 uger.

Anden oktober i Hua Hin var det noget mere regnfuldt og det regnede stort
set hver aften en time til 2. Dagtimerne var overvejende regnfri med masser
af tid på stranden med godt vejr.
Selvom det er regntid og overskyet er det jo ikke ligefrem koldt hernede :)
Jeg personligt foretrækker så afgjort at det er overskyet fremfor at solen
tærsker ned fra en skyfri himmel hele tiden.

Hav en rigtig god tur.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : alice ravn

Dato : 03-09-04 08:24

"Michael Christoffersen" <pescatorNOT_SPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:ch953d$1rpg$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Jeg personligt foretrækker så afgjort at det er overskyet fremfor at solen
> tærsker ned fra en skyfri himmel hele tiden.

Hej Michael
Mange tak for svaret, det var godt at høre om dine optegnelser over vejret,
nu er jeg ikke bekrymeret for vejret længere. Det var nu også da jeg læste
om høje bølger og nogen der var blevet trukket ud af understømmen.
Tror du det er for farligt at snorkle med en dreng på 7 år ?, ja nu lyder
jeg nok som en rigtig pyldret mor, og det er jeg egenglig ikke.
Det lyder spændende at du har boet 2 1/2 år i Thailand,.
Mange hilsner Alice Ravn.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 03-09-04 11:05

> [...]
> jeg nok som en rigtig pyldret mor, og det er jeg egenglig ikke.
> Det lyder spændende at du har boet 2 1/2 år i Thailand,.

Hej Alice,

Vi var i Thailand her i juni og juli på Phuket.
Der var konstant kraftig vind den første uges tid og tilsvarende svær
dønning. De røde flag vajede på stranden i den periode og det var absolut
ikke tilrådeligt at gå ret langt ud under de omstændigheder.
Vores 2 børn på hhv. 10 og 3 legede dog på det lave vand under behørigt
opsyn uden nogen problemer.
Men vi fandt nogle strande der var østvendte og her var der ingen vind
ejheller bølger og helt ufarligt.
Og jeg var da også ude at snorkle med min 10-årige søn fra Kata stranden
(vestvendt) på de dage hvor det var helt roligt. Jeg havde udstyret ham med
en redningsvest for en sikkerheds skyld.
I Bang Saphan og Hua Hin var der overhovedet ingen bølger i oktober. Det
husker jeg tydeligt. Disse strande er da også østvendte og monsunen blæser
stabilt fra vest/sydvest på denne årstid.
På pålandssiden af Koh Tao var der vind og bølger, dog ikke værre end
longtailbådene sejlede ud. Men på østsiden var der nul vind og nul bølger og
kanongodt at snorkle iøvrigt.

Udvis sund fornuft når i skal til stranden, hvis der er røde flag oppe,
dønnningerne hamrer ind mod kysten og der iøvrigt ikke er nogen andre i
vandet, så er der nok en grund hertil :)
Og ikke mindst: spørg de lokale!!

Mvh
Michael Christoffersen

Fra : Peter Lyngse

Dato : 04-09-04 14:35

Hej Alice

Jeg er enig med Michael.
At snorkle er faktisk oftest meget mere sikkert end at bade. Det forudsætter
jo at du kan svømme og du har mulighed for at holde dig i gang rigtigt
længe.
Mht børnenes størrelse så har begge mine drenge faktisk lært at svømme med
snorkel - med snorkelen bliver de jo ikke bange for at få hovedet under vand
og vand i munden.
Mine drenge begyndte at snorkle da de var ca. 6-7 år.

Hvis der er høje bølger og understrøm, så hold fast i dem og bliv på lavt
vand.

"Michael Christoffersen" <pescatorNOT_SPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:ch9fkn$25ji$1@news.cybercity.dk...

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-09-04 13:00

Michael Christoffersen skrev:

>Blæst er der som regel kun i forbindelse med bygerne, hvor den pludselig kan
>tage voldsomt til. Det skal ses før man tror det.

Ellers kan man kigge på de kokospalmer der har fået kronen blæst af.

http://pedalo.dk/thailand/