Placering i egen vognbane
Fra : Dan Jørgensen

Dato : 01-09-04 22:49

Hej gruppe,
Pga. et par nærdødsoplevelser, har jeg i den senere tid tænkt lidt over min
egen placering (i egen vognbane) på landevejen.
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre jer gamle rotters mening.
- Hvis man ligger i venstre side, har man et fint overblik, men er udsat for
evt. søvnige modkørendes hasard overhalinger.
- Hvis man ligger i højre side, har man en god sikkerhedsafstand fra de
modkørende, men inviterer til at de enten fejlvurderer en som en knallert 45
eller måske ligefrem føler sig inviteret til at udnytte pladsen.
- Hvis man ligger i midten, er vejen mere ujævn og mere svinet til med sten
og evt. olie.
Hvor ligger i ?

vh Dan
xv535

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-04 22:56

On Wed, 1 Sep 2004 23:49:02 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan.

>Hvor ligger i ?

I venstre side af egen vognbane - Af de indlysende grunde du selv
nævner.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 01-09-04 23:35

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse > I venstre side af
egen vognbane - Af de indlysende grunde du selv
> nævner.

Hej steen,
Ja, det er også mit umiddelbare valg, men ...

- Hvis man kommer til en strækning med 2 vognbaner i hver retning, ligger
man hurtigt i den blinde vinkel hos biler, de kører i den samme retning - nu
ligger jeg jo altid i overhalningsbanen ;)

- Jeg mener min gamle (og lettere idiotiske) kørelære lærte mig at ligge i
midten.

Jeg er vel kommet til den konklusion, at ligge til ventsre men tænde for
langlyset i dagtimerne. Det ser ud til at give mere "respekt".

vh Dan

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 23:48

In article <ch5iqq$1nmc$1@news.cybercity.dk>, dj@get2net.dk says...
> - Hvis man kommer til en strækning med 2 vognbaner i hver retning, ligger
> man hurtigt i den blinde vinkel hos biler, de kører i den samme retning - nu
> ligger jeg jo altid i overhalningsbanen ;)

Man må jo altid vurdere om ens egen sikkerhed er mere værd end 500 kr.
for at øge farten og komme ud af den blinde vinkel. Man kan også bare
følge trafikken?

> Jeg er vel kommet til den konklusion, at ligge til ventsre men tænde for
> langlyset i dagtimerne. Det ser ud til at give mere "respekt".

Man er lettere at se, fra sideveje, og forveksles ikke med en
langsomtkørende knallert.
Jeg har selv gode erfarringer med langt lys; men ikke alle er enige i
at det er vejen frem.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 01-09-04 23:52

> Man må jo altid vurdere om ens egen sikkerhed er mere værd end 500 kr.
> for at øge farten og komme ud af den blinde vinkel. Man kan også bare
> følge trafikken?

Jeg kunne også tage bilen ;)

> Man er lettere at se, fra sideveje, og forveksles ikke med en
> langsomtkørende knallert.
> Jeg har selv gode erfarringer med langt lys; men ikke alle er enige i
> at det er vejen frem.

Jeg har helt klart gode erfaringer med langt lys - jeg har faktisk ikke haft
problemer med søvnige bilister siden jeg vippede kontakten.
vh Dan

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 02-09-04 01:30

Dan Jørgensen wrote:
> Jeg har helt klart gode erfaringer med langt lys - jeg har faktisk
> ikke haft problemer med søvnige bilister siden jeg vippede kontakten.
> vh Dan

Jeg er ikke egoistisk nok til at tænde for fjernlys, jeg er desuden også
ligeglad med om de andre ser mig eller ej, for jeg skal nok se _dem_ ! For
sådan kører jeg... (dog ikke lige pt. hvor det er uden hjul)

--
Rasmus Jensen, Ishøj - forhenv. CBR600F2
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 11:39

> Jeg er ikke egoistisk nok til at tænde for fjernlys, jeg er desuden også
> ligeglad med om de andre ser mig eller ej, for jeg skal nok se _dem_ ! For
> sådan kører jeg... (dog ikke lige pt. hvor det er uden hjul)

Særdeles enig! - Og iøvrigt: Lige ramt på kornet!
Når børn kører med prangene sikkerhedsflag, så er det fordi at de ikke er
gamle nok til at tage vare på sig selv. Så overvej hellere, om et
sikkerhedsflag ikke er bedre end langt lys, når man nu ikke kan tage vare på
sig selv!?
Men ligegyldigt, hvor meget (og hvordan) I vrisser tænder, så bliver de ikke
nævneværdig bange for jer! Så hvorfor ikke bare køre tilpas defensivt, så
man holder sig selv udenfor kampvognens skudlinje?... dét er IMO meget
smartere!

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 02-09-04 13:41

In article <4136f83a$0$208$14726298@news.sunsite.dk>, "Lars T.
Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> says...
> [...]
> nævneværdig bange for jer! Så hvorfor ikke bare køre tilpas defensivt, så
> man holder sig selv udenfor kampvognens skudlinje?... dét er IMO meget

Der er jo heller ingen der siger at man skal køre rundt og små-slumre!
Uanset hvor deffensivt man kører, er der altid een der kommer brasende
ud fra en sidevej.

Kan det lange lys bare redde mig een (1) gang, er jeg fuldt tilfreds!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-09-04 13:46

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Kan det lange lys bare redde mig een (1) gang, er jeg fuldt tilfreds!

Også selvom det generer de 1000-vis af mennesker du møder på vejene?

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Hekto

Dato : 02-09-04 15:35

In article <kkdoekohma1.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> Også selvom det generer de 1000-vis af mennesker du møder på vejene?

Ja, da! ... de kan jo bare køre videre!!!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-09-04 07:51

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <kkdoekohma1.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
> says...
> >

> Ja, da! ... de kan jo bare køre videre!!!

Naturligvis. De kører videre med lettere forstyrret syn og en indebrændt
irritation på motorcykler. Men det gør jo ikke noget - det er jo ikke
_dig_ det går ud over.

Fra : Hekto

Dato : 03-09-04 08:55

In article <kkdk6vbhmm2.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> Naturligvis. De kører videre med lettere forstyrret syn og en indebrændt
> irritation på motorcykler. Men det gør jo ikke noget - det er jo ikke
> _dig_ det går ud over.

Nu kører jeg jo også bil!
Jeg kan da få øje på 3-4 andre småting der er mere irriterende ved
motorcykler (og kørerne), end lige dem der kører med langt lys.

100km/t på villaveje, inklusive råverør, tror jeg ville være et godt
bud.

Hvis ikke det var fordi jeg selv havde bemærket en markant forskel i
antallet af tilsidesættelser af vigepligten, ville jeg nok heller ikke
køre med langt lys. På klare dage, hvor solen skinner, har det altså en
mærkbar effekt i de københavnske omegnskommuner!
Hen under aften, når solen forsvinder ned bag træerne, har alm. nærlys
en tilfredsstillende effekt.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-09-04 09:34

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <kkdk6vbhmm2.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
> says...
> >

> Nu kører jeg jo også bil!

Det sker da også jeg spærrer mig selv inde i en madkasse. I sådan en
synes jeg også det er r*virriterende at møde en modkørende MC med
fuldt blus i dagtimerne.

[irriterende ting ved motorcykler]
> inklusive råverør,

*host* pot, kettle, black

> På klare dage, hvor solen skinner, har det altså en mærkbar effekt i
> de københavnske omegnskommuner!

Det er muligt. Den eneste effekt jeg har bemærket er at hver 2. bil
blinker af mig. Nu er jeg så også velsignet med et glimrende nærlys
i begge lamper, så det er da ikke usandsynligt at det har den ønskede
effekt.

Indrømmet, i disse tider hvor solen begynder at stå lidt lavt _kan_
der være en ide i at blænde op for at blive set. Det mener jeg dog
stadig hører til sjældenhederne.

Fra : Richard

Dato : 02-09-04 16:41

Mikkel Christensen wrote:

> Også selvom det generer de 1000-vis af mennesker du møder på vejene?

Nu kunne det jo være, Hekto talte om at køre på motorvej i mørke, hvor
han jo *skal* køre med langt lys, med mindre en forankørende er så tæt
på, at han/hun bliver generet af det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Hekto

Dato : 02-09-04 23:27

In article <41373f25$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
richardpunktumpade@mail.dk says...
> Nu kunne det jo være, Hekto talte om at køre på motorvej i mørke, hvor
> han jo *skal* køre med langt lys, med mindre en forankørende er så tæt
> på, at han/hun bliver generet af det

Nææææh ... det gjorde 'Hekto' faktisk ikke!
I mørke, på landevej og specielt motorvej, er der også 'hystader' der
tror de bliver blændet af langt lys.
På motorvej er det faktisk kun i bløde kurver, hvor man kommer til at
lyse direkte på de modkærende, at de bliver blændet på afstande under
ca. 300m.
Man blænder ned, når lyskeglerne møder hinanden på vejbanen, og kan
blænde opigen, faktisk inden man passerer den modkørende ... sådan rent
teknisk.

Fra : Pein

Dato : 03-09-04 23:46

"Hekto" skrev ...

> Man blænder ned, når lyskeglerne møder hinanden på vejbanen,

Og hvornår møder lyskeglerne hinanden? Hvor lang er en lyskegle?

Jeg har hørt nogen sige, at vejen mellem køretøjerne skal være fuldt
oplyst, og man må ikke blænde ned før. Det holder ikke i den virkelige
verden.
Beklager hvis min hukommelse vedr. teori svigter, men hvor langt skal
lyset oplyse vejbanen? Er det ikke 100 meter for fjernlys og 30 for
nærlys?
Så siger disse "nogen", at man kan blænde ned når man er 200 meter fra
hinanden. Men ok, hvad sker der så? Ja så er man på nærlys, og vejen er
ikke fuldt oplyst alligevel.
Men uanset dette, så er 200 meter faktisk alt for tæt. Man er blevet
blændet længe inden, hvis den modkørende ellers har lys der vil noget.
De fleste blænder vel ned ved en afstand på ca. 400 meter, fuldt
fornuftigt efter min mening. Man orienterer sig så godt man kan inden
nedblænding, og undgår at køre alt for hurtigt i den situation.

> og kan blænde op igen, faktisk inden man passerer den modkørende

Korrekt, men det skal være knaldhamrende præcist, for bare et
splitsekund for tidligt, så får man for alvor blændet den modkørende.
Den gode kører venter hellere en smule for længe (til man passerer
hinanden) end en smule for kort.

Mvh. Niels
TransAlp

Fra : Freddy Lang

Dato : 03-09-04 13:25

Richard wrote:

> Nu kunne det jo være, Hekto talte om at køre på motorvej i mørke, hvor
> han jo *skal* køre med langt lys, med mindre en forankørende er så tæt
> på, at han/hun bliver generet af det

Huh??!? _Skal_ man det?

Fra : Hekto

Dato : 03-09-04 14:32

In article <413862ae$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, zierra@
[FJERNDETTE]mail.dk says...
> Huh??!? _Skal_ man det?

Hvordan vil du så køre 110/130, når du ikke kan se så langt frem, at
det svarer til standselængden? Ikke med nærlys ihvertfald!

Fra : Pein

Dato : 03-09-04 23:49

"Hekto" skrev ...

> Hvordan vil du så køre 110/130, når du ikke kan se så langt frem,
> at det svarer til standselængden? Ikke med nærlys ihvertfald!

Næh, men det kan man nok heller ikke med langt lys. Ikke 130 i hvert
fald. Så skal ens lys vist klare en del mere end lovens krav.

Mvh. Niels

Fra : Richard

Dato : 03-09-04 22:16

Freddy Lang wrote:

> Huh??!? _Skal_ man det?

Ja, sådan er det i dag - emnet tages jævnligt op af Kurt Mark i
Berlingskes trafikbrevkasse

- men tilsyneladende ikke i S, hvor jeg fik kaskader af blink fra
modkørende søndag aften på vej hjem fra Stkh.

Fra : Hekto

Dato : 03-09-04 23:30

In article <4138df14$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
richardpunktumpade@mail.dk says...
> - men tilsyneladende ikke i S, hvor jeg fik kaskader af blink fra
> modkørende søndag aften på vej hjem fra Stkh.

Sikkert fordi de fleste, der ser en med fjernlys, tænker: 'nu bliver
jeg blændet - sådan en idiot!'

For det første bliver de kun blændet hvis de kigger direkte ind i
kernen af lyskeglen, for det andet kunne de jo kigge i den retning de
styrer, istedet.
Bliver man blændet, optræder der en synsforstyrrelse i 'negativ' på
nethinden, i adskillige sekunder efter. Specielt når man blinker.
Det er simpelthen nethinden der er blvet 'overstyret' og det tager lidt
tid før den er klar igen.

Fra : Richard

Dato : 04-09-04 08:37

Hej Hekto,

Hekto wrote:

> [...]
>
> For det første bliver de kun blændet hvis de kigger direkte ind i
> kernen af lyskeglen, for det andet kunne de jo kigge i den retning de

Netop, reaktionen var blot så konsekvent, at jeg tænkt S stadig havde de
oldgamle regler, hvor vi også blændede ned på motorvej - og satte farten
ned

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 02-09-04 14:14

> ud fra en sidevej.
>
> Kan det lange lys bare redde mig een (1) gang, er jeg fuldt tilfreds!
> --

Enig.
Hellere smågenere (er det nu også så generende ?) nogle enkelte mennesker og
så overleve det fjols fra sidevejen.

Jeg er iøvrigt ALDRIG blevet gjort opmærksom på, at jeg har langt lys på.
vh Dan

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 14:38

> Enig.
> Hellere smågenere (er det nu også så generende ?) nogle enkelte mennesker
og
> så overleve det fjols fra sidevejen.

Hellere: Ikke genere nogen og selv bruge hovedet.
Der findes mange tumper på vejene: Ja! Men at de også skal tage stilling til
netop *dig* og *din* forlygtepære er vel som at pisse i bukserne for at
holde på varmen.

> Jeg er iøvrigt ALDRIG blevet gjort opmærksom på, at jeg har langt lys på.

Måske fordi, at du aldrig har kørt med langt lys (jf. dine
"nærdødsoplevelser"), hvis det lange lys nu skulle kunne redde så meget?

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-09-04 15:44

Nu er det mange år siden jeg tog kort efterhånden. Men dengang lærte vi at
kører med langt lys, hvis man havde solen i ryggen.... Det gjaldt både bil
og MC. Det synes jeg egentlig er logisk. Det er dog sjældent jeg selv
praktisere det.... Men har du solen i ryggen kan det vist ikke genere andre
bilister, her er det vist solen der genere....

Lære man ikke stadig det??

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 02-09-04 18:30

> Måske fordi, at du aldrig har kørt med langt lys (jf. dine
> "nærdødsoplevelser"), hvis det lange lys nu skulle kunne redde så meget?

Det har da stået på sommeren over

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 14:50

> Der er jo heller ingen der siger at man skal køre rundt og små-slumre!
> Uanset hvor deffensivt man kører, er der altid een der kommer brasende
> ud fra en sidevej.

Ja!

> Kan det lange lys bare redde mig een (1) gang, er jeg fuldt tilfreds!

Bevis den gavnlige effekt! - Bevis herefter, hvordan I står i forhold til os
andre, der vitterligt overholder de skrevne regler.
Når din gavnlige effekt gradvist forsvinder iblandt mængden af alle de andre
forlygter... bliver det næste så en 500W projektør og 100 meter
forlængerledning og en stikkontakt for hver 75 meter, hvis man skal følge
med "trenden" om, at blive *allermest* set?

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 02-09-04 15:38

In article <41372522$0$210$14726298@news.sunsite.dk>, "Lars T.
> [...]
> forlængerledning og en stikkontakt for hver 75 meter, hvis man skal følge
> med "trenden" om, at blive *allermest* set?

Du har ret, ogdet er der ikke noget at gøre ved!
Igen: bare een gang, er nok til mig!

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 02-09-04 23:00

Hekto wrote:
> Du har ret, ogdet er der ikke noget at gøre ved!
> Igen: bare een gang, er nok til mig!

og så for at fuldende min første bemærkning i denne tråd, så vil jeg da også
lige være så fræk og højrøvet og sige at den dag en billist får kål på mig i
trafikken kørende på en mc, vil være den dag at billisten gjorde det med
fuldt overlæg (eller jeg skulle teste maksfart på min fremtidige Blackbird)
.... - og så lige omkvædet... for sådan kører jeg!

og får lige at inddrage ovenstående sætning. Hvis et uheld med billisten
afværges fordi billisten har set det lange lys, ja så havde den ulykke
aldrig indtruffet ved min kørsel, for hvis billisten kan se mit lys, kan jeg
også se billisten. - for sådan kører jeg!

Eller hvad med den her?
[den tåbelige billist]: Nååh, så skal vi ud på ring-fætteren. Gad vide om
jeg får lov at komme ud på den for trafikken indenfor 5minutters tid i dag.
[mc-isten] orv, nu kører jeg på en farlig vej hvor der er tilstødende mindre
veje, nu må jeg hellere tænde fjernlyset så jeg kan sove resten af vejen
hjem.
[den tåbelige billist]: Nej det var da ikke så slemt i dag faktisk, nej hov,
der kommer da en bette en der. Jeg skal love for at der er blus på, det må
være en lille knallert der prøver at gøre sig ekstra synlig i trafikken, men
så har jeg jo god tid til min manøvre, vrooom - knald- crash.... hov, det
var det måske ikke alligevel så? Nåh ja, det kan jo være det går bedre i
morgen, og så ved jeg jo det til en anden gang... Er du ok makker? Kan du
selv selv komme ud af kabinen.... og baggagerummet, eller skal du have
hjælp? Makker!? ......

Ja, jeg har afværget en håndfuld farlige situationer ved netop at være
vågen, konstant orienterende i spejle, og altid forvente det værste af alle
andre i trafikken.

Ovenstående er jo naturligvis også forfattet efter at der køres efter
forholdene.

--
Rasmus Jensen, Ishøj
Jeg kan mailes på adressen 2 x oros adskilt af @ og endelse på .dk

Fra : Hekto

Dato : 02-09-04 23:22

In article <413797d5$0$206$14726298@news.sunsite.dk>,
lookat@signatureinmessage.ok says...
> [...]
> andre i trafikken.
>
> Ovenstående er jo naturligvis også forfattet efter at der køres efter

Hvorfor skulle vi andre køre rundt og sove i trafikken?
Hvorfor skulle vi andre ikke køre efter forholdene?

Argumentet med at 'det nok er en knallert der vil gøre sig ekstra
synlig', kunne jo lige så godt være 'Nå, den lille forlygte, er nok
bare en knallert'

o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Jeg kører med langt lys, du med nælys - sådan er det!

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 03-09-04 00:13

Du har åbentbart en urokkelig tillid til, at du altid vil kunne forudsige
enhver situation.
Jeg tror ikke verden er skruet sådan sammen med de ekstremt dårlige
bilister, man møder.

Her forleder lå jeg på siden af en gammel mand i sin bil.
På trods af mine 2 silvertails lige ind i øret og mit horn i bund, fortsatte
han med at trække over i min bane for at overhale.
Hvis du regner alle bilister for at kunne finde på sådan noget burde du
følge trafikken liggende i højre side.
Det er kun i star trek, at man overhale med hyberspeed.

Tag det ikke personligt, jeg mener langt hen af vejen, at du har ret, men
tilliden til dine evner kan godt komme til at koste dit forsikringsselskab
en livsforsikring.

Jeg vil nok prøve at kombinere mit overblik med en løbende opfordring (i
form af synligt lys) til at bilisterne lige overvejer deres trafiksituation.
Det er mit liv mod en bule i deres kofanger.

vh Dan

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 02:05

> Du har åbentbart en urokkelig tillid til, at du altid vil kunne forudsige
> enhver situation.

Og du har en urokkelig tillid til, at alene et par ekstra sølle lumen gør
forskellen mellem liv og død.

> Jeg tror ikke verden er skruet sådan sammen med de ekstremt dårlige
> bilister, man møder.

For at undgå al for meget generalisering: /Man/ møder også dårlige MC'ister,
bare lige inden at den kvalmene hellighed breder sig om, hvor dårlige alle
andre er!

> Her forleder lå jeg på siden af en gammel mand i sin bil.
> På trods af mine 2 silvertails lige ind i øret og mit horn i bund,
fortsatte
> han med at trække over i min bane for at overhale.

Hva' gjorde du så, makkede han ret, da du lyste lidt mere på ham (nu, hvor
han ikke kunne høre dit dytteri?)
Og hvordan er sammenhængen din oplevelse forleden og denne (jf. snip fra
tidligere tråd):
> Jeg har helt klart gode erfaringer med langt lys - jeg har faktisk
> ikke haft problemer med søvnige bilister siden jeg vippede kontakten.

Debatten virker ikke specielt sammenhængende...

> Hvis du regner alle bilister for at kunne finde på sådan noget burde du
> følge trafikken liggende i højre side.

Igen, må jeg give Rasmus ret... Og hvis du mener, at alene lidt ekstra blus
på lygten redder dig fra alle andre trafikanters dumheder... tjaa, jeg er
ikke helt sikker, men jeg tror ikke på den!

> Tag det ikke personligt, jeg mener langt hen af vejen, at du har ret, men
> tilliden til dine evner kan godt komme til at koste dit forsikringsselskab
> en livsforsikring.

Nåe?! - Nu véd jeg ikke, hvor mange farlige situationer du har oplevet, men
noget tyder jo på, at du specielt er i risikogruppen?

> Jeg vil nok prøve at kombinere mit overblik med en løbende opfordring (i
> form af synligt lys) til at bilisterne lige overvejer deres
trafiksituation.

Jeg bliver aldrig egoistisk nok til at gøre det samme....
Men så jeg vil i mellemtiden prøve, at lave en velsmagende prinsessebudding
af de dunke med spildolie, som står nede i kælderen... Så kan vi senere
vende tilbage og se, hvem der (reelt set) havde mest held med vores små
sysler!

> Det er mit liv mod en bule i deres kofanger.

Derfor: Se dig for, regn ikke med at nogen gør det for dig! - Du bliver ikke
mere synlig af, at virke blændende, sørg hellere for at placere dig så flest
mulig kan se dig og læs dine medtrafikanter.

Hilsen
Lars
P.S. Jeg fatter stadig ikke, hvad I vil med dét stads! - Men dét får jeg
aldrig noget konkret svar på, kun gisninger!

Fra : Pein

Dato : 03-09-04 23:55

"Dan Jørgensen" skrev ...

> Her forleder lå jeg på siden af en gammel mand i sin bil.

Det er en invitation til problemer.
Jeg kan kun opfordre til at komme forbi sådan en fætter i passende frisk
fart, og ikke ligge og tøffe langsomt forbi.

Jo langsommere overhaling, jo længere tid i den blinde vinkel. Brug
gashåndtaget.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 04-09-04 08:38

> [...]
> fart, og ikke ligge og tøffe langsomt forbi.
>
> Jo langsommere overhaling, jo længere tid i den blinde vinkel. Brug

Det er bare lidt svært, hvis der ligger en bil foran.
(2 baner i hver retning).

vh Dan

Fra : Pein

Dato : 05-09-04 20:42

"Dan Jørgensen" skrev ...

> Det er bare lidt svært, hvis der ligger en bil foran.
> (2 baner i hver retning).

Ja ok, den tænkte jeg ikke lige på. Men jeg kender situationen efter i
nogle år at have pendlet fra Ølstykke til København, hovedsagligt ad
Frederikssundvej.

Men i den situation ligger jeg helst ikke ved siden af, men en smule
længere tilbage (bag bilens bagende) så der er plads hvis han dummer
sig, og en smule i højre side af egen vognbane, så han har en chance for
at se mig i sit venstre sidespejl.

Og når der så bliver lidet mere plads foran, så smutter jeg forholdsvis
hurtigt op mindst på højde med hans forhjul mens jeg trækker lidt mere
til venstre i min vognbane. Så kan han både se mig og nyde lyden fra
udstødningen.

Når man så nærmer sig den næste, gentager det hele sig, så i den
situation kører jeg også varieret, og ikke med jævn fart ligeud.

Hvor jeg bor nu, har man ofte vejen for sig selv, også om morgenen, men
i skovområder (og jeg bor i en skov) er rådyrene nok det største
trafikmæssige problem.
Jeg skulle hilse og sige fra et par afdøde af slagsen (ikke baldret af
mig dog) at de faktisk er splitter ravende ligeglade med både langt lys
og horn. Og jeg tror ikke de små vinklede reflekser på kantpælene har
nogen effekt overhovedet.

Mvh. Niels

Fra : Hekto

Dato : 05-09-04 15:49

In article <4138f64d$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
niels@peinremove-this.dk says...
> Jo langsommere overhaling, jo længere tid i den blinde vinkel. Brug
> gashåndtaget.

Jep! Det er sådan et tilfælde, hvor man gerne giver 500,- for at kunne
køre videre ... hel!

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 02-09-04 13:55

> [...]

> nævneværdig bange for jer! Så hvorfor ikke bare køre tilpas defensivt, så
> man holder sig selv udenfor kampvognens skudlinje?... dét er IMO meget

Hvis man nu ikke tøffer rundt med 25 km/t, og dermed har en bremseafstand på
en cm, men måske har en tendens til at køre lidt hurtigere, så må må man jo
bruge de værktøjer der er til rådighed, og der kan det lange lys da være en
fin "add-on".

At være synlig, at gøre sig synlig, er IMO en af de vigtigste faktorer for
at nedsætte risiko.

Personligt tænder jeg kun dag-fjernlys hvis jeg (af uransagelige årsager)
kører en del hurtigere end den omgivende trafik

...ved "almindelig" hastighed kører jeg med nærlys, men det er kun fordi
fjernlyset blænder lidt for meget, nok til at blive gjort opmærksom på det
konstant, og det er irriterende.

Kenneth S

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 15:22

> Hvis man nu ikke tøffer rundt med 25 km/t, og dermed har en bremseafstand

> en cm,

En bremselængde på 1 cm ved en begyndelseshastighed på 25 km/t.... øøøj, dét
ville jeg gerne se!

> men måske har en tendens til at køre lidt hurtigere, så må må man jo
> bruge de værktøjer der er til rådighed, og der kan det lange lys da være
en
> fin "add-on".

Ja, lidt hurtigere... Er man igang, så kan man ligeså godt gøre det
fuldendt...

> At være synlig, at gøre sig synlig, er IMO en af de vigtigste faktorer for
> at nedsætte risiko.

Synlighed er en vigtig ting.. ja! - Netop en hér er en perfekt placering et
must for at blive opdaget, synlighedsredskaber hjælper intet, hvis man
samtidig leger gemmeleg pga. dårlig placering.

> Personligt tænder jeg kun dag-fjernlys hvis jeg (af uransagelige årsager)
> kører en del hurtigere end den omgivende trafik

Dét lyder ikke defensivt og minder meget om Monrad og Rislunds teori om, at
jo længere tid man er på vejen, des større er chancen for et trafikuheld og
at det derfor gælder om, at køre så hurtigt som muligt.
Stoler du mere på din langtlyspære, Monrad&Rislunds teori og "manden med
hatten i Lada'en", end på din handlekraft, evne til at læse trafikken og de
bremser din MC er udstyret med?

> ..ved "almindelig" hastighed kører jeg med nærlys, men det er kun fordi
> fjernlyset blænder lidt for meget, nok til at blive gjort opmærksom på det
> konstant, og det er irriterende.

Enig!

Hilsen
Lars

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 03-09-04 08:58

> [...]
> ville jeg gerne se!

> en
>
> Ja, lidt hurtigere... Er man igang, så kan man ligeså godt gøre det

Ja ja, vi er jo desværre ikke alle trafikal-sociale dydsmønstre, og vores,
til tider uheldige, mentale konfiguration bliver jo sikkert også i mange
tilfælde manifesteret i det køretøj vi vælger købe. Kør du den hastighed, du
vælger at køre, men fri mig for glorievedhængte udtalelser. Jeg prøver blot
at få det bedste ud af en, fra dit synspunkt, uheldig fart-befængt
situation.

> [...]
> must for at blive opdaget, synlighedsredskaber hjælper intet, hvis man
> samtidig leger gemmeleg pga. dårlig placering.

Hvem har sagt at det er optimalt at placere sig "usynligt"? ..vi er da vist
alle enige om man skal ses, og placere sig rigtigt.

> [...]
> Stoler du mere på din langtlyspære, Monrad&Rislunds teori og "manden med
> hatten i Lada'en", end på din handlekraft, evne til at læse trafikken og

Monrad eller Rislund er jeg skam stor fan af, men det er så det

...og min handlekraft? min evne til at læse trafikken? mine bremser?
....bob.. bob.. bob.. Jeg har da ingen selvforskyldte skader haft de sidste
12 år på mc (..og bil for den sags skyld), hvad kan du sige? ..mine bremser
er standardbremser på R1, jeg tror de virker. Det gør de i hvert fald på
banerne, så mon ikke også i trafikken, hvad kører du med?

Langtlyspæren er blot en tilsætning, ikke noget primært, se nu sagen i det
rette lys (he he).

mvh. Kenneth S

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 13:03

> [...]
blot
> at få det bedste ud af en, fra dit synspunkt, uheldig fart-befængt

Ja, ok... Jeg vil ikke blande mig i, hvilke hastigheder du kører og må da
godt kalde det et værktøj, men kan du ikke bare finde dig et andet (og mere
sikkert sted), at lege istedet for bare gemme dig bag lyset?!
Der er jo ingen, der ønsker at "Hatten" skulle trække ud foran dig, om så du
kører 100 eller 300, men spørgsmålet er jo om det ikke dit lange lys ikke
bare er en falsk tryghed?! Første overvejelse burde da være, om det er
forsvarligt på den overvejede strækning, dvs. vejbanen og de omkringliggende
vejbaner ryddet for potentielle faremomenter.

Jeg véd ikke, hvordan andre har det, men jeg synes at det både er træls og
meningsløst, når der kommer en råvepotte med laserlys imod mig. Sådan har
jeg det, om jeg kører i bil eller kører på MC, men ok man kan jo vænne sig
til meget, tilsidst så lægger man sikkert ikke længere mærke til det.

> [...]
vist
> alle enige om man skal ses, og placere sig rigtigt.

Godt så! Sluk så den projektør, så dine medtrafikanter kan se andet end dig!

> Det gør de i hvert fald på
> banerne, så mon ikke også i trafikken, hvad kører du med?

Ja, min MC er oldgammel/halvlam og bremserne er også derefter, men ganske
pussigt så er der mange km mellem de få uheldige oplevelser... hvorfor mon!?

Gætter selv på hastigheden afpasset efter medtraffikanterne og den defensive
kørsel, for det ihvertfald ikke pga. den store skrig-grønne kåbe og det
lange lys... for det findes/benyttes ikke!

Jeg tror ikke en fis på dette langtlys, med mindre at nogen kan lave en
videnskablig undersøgelse på, at det lange lys under normale forhold kan
virke mere sikkert, uden at virke generende (eller gå ud over) de øvrige
trafikanter. For så er det klart, at der skal en lovændring på banen
(ligesom da vi blev forpligtet til at køre med lys i dagtimerne). Alt andet
er anarki.

Hilsen
Lars

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 03-09-04 13:31

> Ja, ok... Jeg vil ikke blande mig i et værktøj, men kan du trække ud foran
dig, om så du
> bare er en falsk tryghed?! Første overvejelse er
> forsvarligt på de omkringliggende
> vejbaner.
>

> Hilsen
> Lars

Kan du se hvad der kan ske når man klipper lidt i teksten?
Hvis du vil citere mig, og modsvare, så citer korrekt, og lad være med at
klippe i mine udtalelser.
...ellers vil jeg ikke snakke med dig

...men kort og afslutningsvist:

Jeg tror ikke langt lys i dagslys generer voldsomt på de fleste cykler, men
mine blænder og derfor kører jeg oftest med alm. nærlys. Jeg tror det
hjælper på synligheden, og specielt motorcyklister har brug for den ekstra
"edge", fordi de ofte bliver overset. Om så denne aktion på langt sigt, er
med til at skabe lumen-inflation, skal jeg lade være usagt. Placeringen på
vejen, og så defensiv kørsel som muligt, er selvfølgelig vigtigere, men det
ene udelukker ikke det andet.

slut prut..

mvh
Kenneth S

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 16:50

"Kenneth Sørensen" <kenneth@SPAM_IKKE_HERkrumling.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kan du se hvad der kan ske når man klipper lidt i teksten?
> Hvis du vil citere mig, og modsvare, så citer korrekt, og lad være med at

Ok, min fejl. Jeg kan godt se, at jeg fik desværre dette (minus sidste
sætning) under del-tasten (lige for at gøre tingene gode igen, så kommer
hele afsnittet) :

> [...]
> er standardbremser på R1, jeg tror de virker. Det gør de i hvert fald på
> banerne, så mon ikke også i trafikken, hvad kører du med?

Beklager, at jeg tog for meget af, det var ikke for at virke manipulerende
(og jeg tror heller ikke, at det kan opfattes som det?) ej heller med vilje,
blot en simpel tanketorsk fra min side!
Det glæder mig da, at du ikke har haft nogen selvforskydte skader, for det
viser da, at du kører pænt og ordenligt... ok?
Resten har jeg svaret på...

> [...]
> vejen, og så defensiv kørsel som muligt, er selvfølgelig vigtigere, men

Jeg tror aldrig, at vi bliver helt enig, men det sidste (mht. placeringen og
defensiv kørsel) er jeg helt enig med dig om. Resten er IMO nogle
lommeteorier, der bliver legaliseret af: "Tror". Dém kan jeg ikke bruge til
en skid, blot afvise dem på, at *jeg* ihvertfald ikke bryder mig om, at
blive blændet.

Hilsen
Lars

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-09-04 07:58

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> writes:

> [...]
> efter medtraffikanterne og den defensive kørsel, for det ihvertfald
> ikke pga. den store skrig-grønne kåbe og det lange lys...

Hold op med at sætte grønne kåber i samme bås som langt lys. Fjernlys
om dagen er en forbandelse - grønne kåber er... smukke.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-09-04 23:12

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Jeg har selv gode erfarringer med langt lys; men ikke alle er enige
> i at det er vejen frem.

Et kraftigt nærlys er vejen frem. Efter at jeg selv modificerede
nærlyset på Fazeren til at omfatte begge lygter, er den blevet meget
mere tydelig i trafikken, uden at irritere og blænde
modkørende. Derudover er mørkekørsel også blevet en meget mere
behagelig oplevelse.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 03-09-04 00:17

> [...]
> mere tydelig i trafikken, uden at irritere og blænde
> modkørende. Derudover er mørkekørsel også blevet en meget mere

Ja, du har nok ret.
Den lille lygte på min xv 535 er nok nærmere et kraftigt nærlys ved langt
lys.
Den er der i hvert fald endnu ingen, der har brokket sig over i trafikken.
Man kunne også justere nærlyset til at lyse med en mindre hældning (når man
nu ikke har 2 af slagsen).

vh Dan

Fra : Pein

Dato : 04-09-04 00:32

"Jes Vestervang" skrev :

> [...]
> meget mere tydelig i trafikken, uden at irritere og blænde
> modkørende. Derudover er mørkekørsel også blevet en meget

Lyder fornuftigt.
Kan vi præmiere "bedste indlæg"? Hmm. Du tænker dig bare til en fin
lille stjerne, Jes.

Mvh. Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 02:27

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> I mørke, på landevej og specielt motorvej, er der også 'hystader'
> der tror de bliver blændet af langt lys.

Det kunne nu være rart, med noget bevoksning i midterrabatten, ligesom
de har nogle steder i udlandet. Når man kører i regnvejr i mørke giver
de modkørendes lys et sandt lysorgie i alle regndråberne på
visiret... og så kan man ikke se en pind :-/

Sidebemærkning: Evig langlyskørsel for synlighed er noget skidt - sørg
istedet for et kraftigt nærlys. Den skulle lige med igen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 02:29

Mikkel Christensen <mikkel.christensen@gmail.com> writes:

> Nu er jeg så også velsignet med et glimrende nærlys i begge lamper,
> så det er da ikke usandsynligt at det har den ønskede effekt.

Hov, min storebrors H1'er har kun nærlys i den ene lygte, er det bare
en pære der er færdig eller har du lavet modifikationer på din?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-09-04 08:09

Jes Vestervang <jes@dellen.intranet> writes:

> Hov, min storebrors H1'er har kun nærlys i den ene lygte, er det bare
> en pære der er færdig eller har du lavet modifikationer på din?

Jeg laver ikke el(tm) så jeg har ikke pillet. Jeg er dog ikke helt sikker
på at det er standard - der er næsten med garanti rodet med el-nettet, da
lygterne tænder lige så snart nøglen drejes (og ikke først når motoren
kører). Om lys i begge lamper er en modifikation er jeg ikke klar over.

Under alle omstændigheder sørger det for alt den synlighed man kan ønske
sig.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 02:44

> [...]

> en videnskablig undersøgelse på, at det lange lys under normale
> forhold kan virke mere sikkert, uden at virke generende (eller gå ud

Gene-effekterne belyses lidt af en norsk undersøgelse her:
<http://www.nmcu.org/publ/toi_521_2001/index.html> Konklusionen er
vist at det ikke udgør et problem i de lyse dagtimer. Jeg går heller
ikke selv ind for fjernlyskørselen, men derimod et ordentligt nærlys,
selvom undersøgelsen nok er nogenlunde reel.

Der er jo også mere i sagen, end det at lyset kan blænde
modkørende. Bl.a. det faktum at køretøjer uden for umiddelbar
hørevidde kun kan alarmeres vha. fjernlysblink, der jo ikke er
tilgængeligt hvis fjernlyset allerede er aktiveret.

Jeg har tænkt lidt over det med varslingsmuligheder via lyset, og er
nået frem til at det bedste nok vil være en af de flimre-dimser til
forlyset, der blot kun aktiveres ved brug af fjernlysblinket.
Derudover kunne indædte fjernlys-om-dagen-folk måske ændre
fjernlysblinket til en inverteringsdims, så blinke-effekten ikke
udebliver ved fjernlyskørsel.

Fra : Hekto

Dato : 05-09-04 15:53

In article <87oeklqykj.fsf@dellen.royal.flof.dk>, jes@dellen.intranet
says...
> Jeg har tænkt lidt over det med varslingsmuligheder via lyset, og er
> nået frem til at det bedste nok vil være en af de flimre-dimser til
> forlyset, der blot kun aktiveres ved brug af fjernlysblinket.

God idé, eller ligefrem flash-rør!

> Derudover kunne indædte fjernlys-om-dagen-folk måske ændre
> fjernlysblinket til en inverteringsdims, så blinke-effekten ikke
> udebliver ved fjernlyskørsel.

ØØøøØØøøHhhh!!!???

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 03:06

"Pein" <niels@peinremove-this.dk> writes:

> [...]
[...]

> Lyder fornuftigt.

Tak

> Kan vi præmiere "bedste indlæg"?

Tak. Dit lange indlæg fortjener nu også en præmie, det er nogle gode
råd du giver deri.

> Hmm. Du tænker dig bare til en fin lille stjerne, Jes.

Det vil jeg gøre, og i lige måde
--
mvh Jes Vestervang (kun med 60k km på klokken @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 20:23

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> jes@dellen.intranet says...
>
> God idé, eller ligefrem flash-rør!

Flash-rør? Hvad er det helt præcist?

> ØØøøØØøøHhhh!!!???

Jaeh, det har jo ingen effekt at trykke på fjernlysblink-knappen, når
man allerede kører med fjernlys. Tanken var at der skulle blændes ned
til nærlys, når knappen blev aktiveret mens fjernlyset var tændt.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 21:02

Jes Vestervang skrev i meddelelsen <878ybor046.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Flash-rør? Hvad er det helt præcist?

Jup, lad os få flashlys ligesom på fly, eller vejafspærringer for den sags
skyld

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 05-09-04 22:06

In article <878ybor046.fsf@dellen.royal.flof.dk>, jes@dellen.intranet
says...
> Jaeh, det har jo ingen effekt at trykke på fjernlysblink-knappen, når
> man allerede kører med fjernlys. Tanken var at der skulle blændes ned
> til nærlys, når knappen blev aktiveret mens fjernlyset var tændt.

Jeg tror jeg fandt ud af hvad du mente!
Tror bare lix-tallet var for højt!

Flash:
<http://www.thansen.dk/product.asp?c=298351069&n=1199149603&pn=
1215156773>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-09-04 23:05

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <878ybor046.fsf@dellen.royal.flof.dk>, jes@dellen.intranet
> says...
>
> Jeg tror jeg fandt ud af hvad du mente!

Godt nok

> Tror bare lix-tallet var for højt!

Det kan være svært at skrive letforståeligt

> Flash:
> <http://www.thansen.dk/product.asp?c=298351069&n=1199149603&pn=1215156773>

Hmm, kan ikke lige få det til at du.

Fra : Hekto

Dato : 06-09-04 07:11

In article <87oekkpe2w.fsf@dellen.royal.flof.dk>, jes@dellen.intranet
says...

Så prøv www.thansen.dk og søg på varenr. 42120

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-09-04 19:31

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <87oekkpe2w.fsf@dellen.royal.flof.dk>,
> jes@dellen.intranet says...
>
> Så prøv www.thansen.dk og søg på varenr. 42120

Nååh, stroboskop-lys.. det hører vist ikke hjemme på et køretøj

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-09-04 19:35

Mikkel Christensen <mikkel.christensen@gmail.com> writes:

Ohh, gmail

> Jeg laver ikke el(tm)

Tøs, jeg er ved at bygge mobillader på Fazeren

> [...]
> standard - der er næsten med garanti rodet med el-nettet, da
> lygterne tænder lige så snart nøglen drejes (og ikke først når

Det er vist helt standard på alle mc'er med størr batterier, så det er
der ikke noget fordækt i

> Om lys i begge lamper er en modifikation er jeg ikke klar over.

Hmm, jeg må hellere lige få brormand til at kontrollere sine pærer

> Under alle omstændigheder sørger det for alt den synlighed man kan
> ønske sig.

Jep, det gør en stor forskel ifht. kun ét lys.

Fra : rugholmhusFJERN@vip.~

Dato : 01-09-04 23:36

wrote:

> [...]
>eller måske ligefrem føler sig inviteret til at udnytte pladsen.
>- Hvis man ligger i midten, er vejen mere ujævn og mere svinet til med sten

Til venstre for midten af egen vognbane - der har jeg trillet 20.000
km siden sidste efterår.

hVh
Hans/NTV

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 01-09-04 23:49

> Til venstre for midten af egen vognbane - der har jeg trillet 20.000
> km siden sidste efterår.

Ja, det virker mest logisk.
De dødsulykker i løbet af sommeren, der har været beskrevet bedst, giver mig
dog den opfattelse, at mc'en ville have haft bedre chancer, hvis han havde
ligget i højre side.
Ikke fordi beskrivelserne fortalte noget om mc placeringen, men det er
typisk modkørende overhalende bilister eller udkørende bilister fra
sideveje.
I disse situationer, ville jeg helst ligge til højre.
vh Dan

Fra : Martin Leong

Dato : 02-09-04 06:56

"Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> sideveje.
> I disse situationer, ville jeg helst ligge til højre.

Måske var grunden til disse ulykker at MC køreren havde placeret sig i højre
side og derved blev forvekslet med en knallert?
Mht søvnige, skødesløse og hvad der ellers må være at sindsyge bilister på
vejene kan de jo finde på at lave skøre ting uanset hvor i vognbanen du
befinder dig. Derfor gælder det om som MC kører at være særligt opmærksom på
resten af trafikken på udsatte steder (ved kryds, modkørende trafik osv).
Placerer du dig i venstre side af vognbanen har du dog gjort dit til at gøre
andre trafikanter opmærksom på hvad du er...

Mvh
Martin Leong
SV650S 99' til salg

---

Fra : anders majland

Dato : 02-09-04 09:26

> De dødsulykker i løbet af sommeren, der har været beskrevet bedst,
> giver mig dog den opfattelse, at mc'en ville have haft bedre chancer,
> hvis han havde ligget i højre side.

Hvis du ligger til højre er en modkørende bilist mere tilbøjelig til at
overhale selv om han har set dig. Når modkørende overhaler og jeg synes
at pladsen er lidt knap, så blænder jeg op for det lange lys men holder
bin bane lige mod ham (men er selvfølgelig klar til at kaste den til
siden). Det er jeg begyndt med efter et par episoder hvor modkørende
bare fortsætter deres overhaling hvis man giver dem plads til det ....

I bytrafik hvor der ofte holder busser/lastbiler som modkørende skal
udenom er jeg også meget opmærksom på ikke at "lokke" modkørende til at
overhale. I princippet er der oftest god plads hvis jeg trækker lidt til
højre, men mange vil af en eller anden grund gerne have flere meters
sideafstand til bus/lasbil og så er der ikke meget plads tilbage til
mig. Derfor bliver jeg i mit spor så jeg har masser af plads til højre
af vige på. De modkørende der så overhaler alligevel er som regel gode
til at holde sig mest muligt i egen bane....

Mhs til placering på flersporede veje - Så lig aldrig på ydersiden i
sving (typisk svingbaner, men også bare skarpe sving) - utrolig mange
bilister kan ikke finde ud af at holde deres bane. Jeg gør det så
nogengange alligevel og det er blevet til 2 påkørsler (heldigvis uden
styrt) og flere tætpå. Sidst i tirsdags ved T-krydset vest for holbæk,
hvor jeg drejde mod holbæk.

Men generelt så ligger jeg mest til venstre i egen vognbane og er
bevidst om ikke at ligge i den blinde vinkel på ham foran. Men det
afhænger helt af situationen. I 2.spor på motorvejen finder jeg det
oftest fordelagtigt at ligge i højre side for at bilister i 1. sport
ikke skal få den ide at der er frit i 2.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 02-09-04 08:25

I venstre side.

Men kan dog finde på at trække mod midten, hvis det gør at en evt.
modkørende eller udsvingene trafikant, kan "opdage" mig lidt før.

Men aldrig i højre side. Det vil bilister udnytte med stor fare for dig
selv....

Her kan DMC guldkursus vist anbefales. Har dog ikke selv været på det....

Fra : Richard

Dato : 02-09-04 16:44

Dan Jørgensen wrote:

> Hvor ligger i ?

På linie med føreren i bilen foran, typisk ca. 2/3 ude i banen, og om
muligt med øjenkontakt via hans/hendes bakspejl.

Fra : Pein

Dato : 03-09-04 23:28

Jeg har kørt ca. 250.000 km. på motorcykel, så jeg nærmer mig vel kval.
til "gammel rotte".
Jeg har ikke lige læst hvad de andre har svaret, men håber du kan bruge
dette, selvom der nok vil være gentagelser af hvad andre har skrevet.

Jeg bliver stort set aldrig overset, og jeg mener ikke selv det har så
meget med f.eks. beklædning eller kørelys at gøre. Jeg kører nemlig i
sort tøj og kører aldrig med det lange lys tændt andet end hvad man
normalt gør i mørke. Og jeg er ikke bleg for at sætte lidt fart på en
gang imellem, som det nu rækker på en TransAlp.
Jeg mener forresten at langt lys i dagtimerne svækker
afstandsbedømmelsen for de andre trafikanter.

Så hvorfor er jeg ikke forlængst blevet kørt ned?

Jeg kører varieret, både med hastighed og placering på vejen.
Hvis jeg har lyst til at køre lidt friskt en dag, kan jeg godt finde ud
af at sætte farten ned på visse strækninger og i visse situationer. Det
anser jeg for ret vigtigt. På MC kan vi jo hurtigt accelerere op igen,
så det er ingen skade til at sætte farten lidt ned inden man blæser
forbi en sidevej hvor man ved oversigtsforholdende er ringe.

Generelt placerer jeg mig lige til venstre for "oliestriben"
(oliestriben = midten af vejen), men det varierer jeg ofte.
Hvis der kommer et par modkørende lige efter hinanden, så er der en vis
sandsynlighed for at en vil overhale en anden, og så trækker jeg en
smule mere til højre, men ikke så meget at det inviterer til de
modkørende at overhale.
Når man kører i bil bag en anden bil, og gerne vil overhale, så prøver
man at se fremad, og det kan være svært at se fremad venstre om den bil
foran. Man kan se længere fremad helt ude i vejkanten end inde mod
midten af vejen, og midterstriben kan man måske slet ikke se.
Så jeg skal kraftedeme ikke nyde noget af at køre helt ude ved
midterstriben (venstre side af min vognbane) på MC hvis jeg fornemmer at
en modkørende bil gerne vil overhale, for der kan "de" ikke se mig. "De"
tror, at hvis de bare kan se der ikke er noget i den halvdel af modsatte
vognbane der vender ind mod rabatten, så er der ingenting. Bang!

En anden fordel ved at køre lidt i højre side i den situation er, at
hvis "de" alligevel overhaler, har du lettere ved at trække ud i højre
kant og undgå kollision, og stadig have overskud til at markere din
utilfredshed ved evt. at blænde op (hvilket du forresten ikke kan hvis
du i forvejen kører med langt lys) og holde hornet i bund. Dette får
nogen til at trække ind igen
Jeg vil i den forbindelse gerne fraråde "fingeren", for der er
psykopater derude i nogle af bilerne, og de kan finde på at starte en
forfølgelse hvis man giver dem fingeren. Endnu en god grund til at have
en hurtig motorcykel.

En anden problematik er sideveje hvor bilister venter på at køre ud. Her
gælder det om at de skal være i stand til at se, at du ikke bare er en
knallert, og skal være i stand til at foretage en hastighedsbedømmelse
og afstandsbedømmelse. Med langt lys bliver man set, men det hæmmer
hastighedsbedømmelse og afstandsbedømmelse. Jeg bruger det ikke, og det
går fint.
Jeg bruger det trick, at flytte mig lidt fra side til side. Jeg kører
sandsynligvis i forvejen lige venstre for oliestriben, men i god tid
flytter jeg mig kvikt en smule til højre, og derfra trækker jeg så jævnt
mod venstre igen mens jeg nærmer mig sidevejen med bilisten. Og hvorfor
så det?

Jo, hvis du kører direkte hen mod bilisten der holder ved sidevejen så
kan han overhovedet ikke hastighedsbedømme dig, og vil måske tro du
kører langsomt. Hvis du trækker fra højre side mod venstre side
efterhånden som du nærmer dig, så kører du maksimalt på tværs af hans
synsretning, og han vil tro du kører hurtigere end du egentlig gør.
Smart.
Og hvis bilisten opfatter det som om du slingrer, så ved han ikke hvor
han har dig, og skal nok holde snitterne. Også smart.
Og desuden bliver du bedre set ved at flytte dig lidt på vejbanen end
ved blot at køre kedeligt ligeud.
Men det skal ikke gå i slinger. Det er små bevægelser vi snakker om.

Hvis du på landevejen nærmer dig en "kø" på måske 8-10 biler der kører
bag en lastbil, så er det en skidt ide at accelerere maksimalt for at
blæse forbi hele flokken hurtigst muligt. Så er det bedre at overhale
med en passende hastighedsforskel. Ikke for stor forskel og ikke for
lille. Og så dele overhalingen af køen op i mindre bidder.
Hold god afstand til de der overhales, og undgå at ligge i bilistens
blinde vinkel for lang tid. Derfor skal hastighedsforskellen ikke være
for lille. Men vær også klar til at undvige hvis een fra køen beslutter
sig for selv at overhale. Derfor skal hastighedsforskellen ikke være for
stor.

Hvis du kører på indfaldsvejene omkring København (og det gælder også
andre tæt trafikerede veje), så er det ofte sådan, at trafikken er
tættere end hvad der egentlig er forsvarligt. Man kører måske 90 i begge
baner på Hillerød motorvejen med kun få meters afstand. En gang imellem
bremser køen, og med så lille afstand der køres med om morgenen, så
forstærkes virkningen af opbremsningen længere bagude.
Så her et vigtigt råd: Læg dig aldrig direkte bag bilen foran. Det kan
være "nødvendigt" at køre tæt (ellers trækker andre ind foran, og så
styrer du ikke selv hvem du er tæt på), men læg dig helt ude ved den ene
side af bilen foran. Hvis der bremses hårdt op, kan du således trække op
på siden af bilen foran mens du bremser, og derved efterlade en måske
livsnødvendig plads til bilen bagved, der skal bremse endnu hårdere.
Undgå også at lægge dig bagved varevogne og lignende. Læg dig bagved en
personbil du kan se hen over, så du kan se et par biler eller 4 fremad.
Så opdager du tidligere hvis (når) køen bremser op.
Denne teknik er også meget vigtig på den tyske autobahn.

Og så tror jeg på, at den tilstand man er i rent psykisk påvirker den
måde man kører på. Du skal selvfølgelig være opmærksom og køre defensivt
og alt det der, men kør med en udstråling af selvtillid. Her kommer JEG,
og jeg har min bane, og jeg flytter mig IKKE (hvilket du selvfølgelig
skal være klar til alligevel - defensivt).
Kør som om du er kongen. Kør som om du fylder noget. "Her kommer jeg, og
du bliver bare hvor du er!"
(men regn altid med idioten ikke bliver hvor han er).
Dette virker selvfølgelig bedst i byerne, men også når du kører i kø
sammen med en flok bilister.

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-04 08:08

> [...]
> afstandsbedømmelsen for de andre trafikanter.
>
> Så hvorfor er jeg ikke forlængst blevet kørt ned?
.... osv....
[Snip]

Fantastisk godt indlæg, det bedste jeg længe har læst! - Guldmedajle til
dig!
Og så hjælper det jo altid, at jeg er helt enig med dig!

Hilsen
Lars

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 05-09-04 12:02

Hej Pein,
Tak for dit indlæg - det vil jeg tage til mig.
Verden er ikke sort/hvid heller ikke med hensyn til placering.
Du beskriver smukt de forskellige situationer.
vh Dan

Fra : N/A

Dato : 05-09-04 21:02