kulhydrater kontra fedt
Fra : jesper

Dato : 01-09-04 20:18

Er det ikke stadig bedre og spise kulhydrater og holde en lav
fedtenergiprocent, jeg mener og kan huske jeg har læst man skal bruge 9
gange mere energi for at forbrænde 1 gram fedt fremfor 1 gram kulhydrater er
det rigtigt ?
Så skal man ikke i det daglige prøve at indtage så lidt fedt som muligt ?

Jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-04 20:40

"jesper" <diverse@jlangeskov.dk> wrote in message

> Er det ikke stadig bedre og spise kulhydrater og holde en lav
> fedtenergiprocent,

I hvilken sammenhæng? Hvis det er for at slanke sig, så er der ikke noget
bevis for, at lav-kulhydratkure virker bedre end lav-fedtkure, selvom det er
meget oppe i tiden at påstå netop det, men begge typer kure virker
slankende.

Generelt kan det siges, at kroppen altid vil forbrænde kulhydrater før fedt
fra depoterne, ligesom kroppen aldrig omdanner indtagne kulhydrater til
fedtdepoter. Spiser du alene kulhydrater (og evt. proteiner), tager du altså
ikke på. Spiser du mange kulhydrater og samtidig fedt, opmagasineres fedtet
i depoter, da kroppen får rigeligt med energi fra kulhydraterne - du tager
derfor på.

> Så skal man ikke i det daglige prøve at indtage så lidt fedt som muligt ?

Det kommer an på, hvilken type fedt, du indtager, og hvilke andre fødevarer,
du samtidig indtager, så nej; så firkantet kan du ikke sætte det op. Faktisk
har din krop brug for fedt.

--
-Jens B.

Fra : bj

Dato : 01-09-04 21:05

FAKTA er, at hvis man indtager mere end man forbrænder så tager man på, og
det uanset og energien kommer fra fedt eller kulhydrater.

Det er videnskabeligt bevist at protein har en slankende effekt, men husk
på at for meget protein stadig kan give for meget energi og du vil øge din
vægt hvis ikke du forbrænder tilsvarende.

Og husk så at det er vigtigt at indtage fedt i moderate mængder hver dag,
da hjælper din krop til at optage næringsstoffer bedre. rent teknisk betyder
det at ens cellemembraner bliver bedre til at komme af med affaldsstoffer og
optage næring..

bj

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-04 21:19

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> wrote in message

> FAKTA er, at hvis man indtager mere end man forbrænder så tager man på,
og
> det uanset og energien kommer fra fedt eller kulhydrater.

Kroppen kan kun opmagasinere meget begrænsede mængder af kulhydrat, der
brændes af på under én time ved fysisk aktivitet. Den eneste måde, du kan
tage på, er ved at opmagasinere fedt eller få større muskelmasse. Indtager
du alene kulhydrater, tager du ikke på, selvom kroppen ikke kan forbrænde
alle indtagne kulhydrater. De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles. Kun
fedt opmagasineres.

> [...]
din
> vægt hvis ikke du forbrænder tilsvarende.

Nope. Du kan ikke tage på af at indtage protein, med mindre du samtidig øger
din muskelmasse. Proteiner opmagasineres ikk, og omdannes ikke til fedt.

Deri er jeg enig.

--
-Jens B.

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 02-09-04 06:38

"Jens Bruun" skrev

> [...]
> alle indtagne kulhydrater. De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles. Kun

Det kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation for.

/Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 08:53

"A. Hagstrøm" <hFJERN@gstrom.dk> wrote in message

> Det kunne jeg godt tænke mig at se noget dokumentation for.

Du kan starte her:

http://www.davidlloydleisure.co.uk/members/magazine2.php?article_id=31

Der findes tonsvis af dokumentation på nettet, så du kan jo selv søge videre
med Google.

--
-Jens B.

Fra : NFL

Dato : 02-09-04 22:19

> http://www.davidlloydleisure.co.uk/members/magazine2.php?article_id=31

Forældet og forkert.

> Der findes tonsvis af dokumentation på nettet, så du kan jo selv søge
videre
> med Google.

Ja, nemlig. Så hvorfor læser du ikke det?

Din påstand: "Hvis du _alene_ spiser kulhydrater (og evt.
protein), tager du ikke på lige meget hvor meget, du spiser"

http://www.foedevaredirektoratet.dk/FDir/Publications/1997211/kap3.asp
http://www.dadlnet.dk/ufl/2003/0315/VP-html/VP41845.htm

Din påstand: "De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles"

http://www.brs.dk/laereboeger/fh/Kap122.html

Find selv mere information.

> --
> -Jens B.

Nicolai

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 03-09-04 10:08

"Jens Bruun" skrev

> http://www.davidlloydleisure.co.uk/members/magazine2.php?article_id=31

Skrevet af en freelance-diætist?

Læs et par af de links NFL kom med - og brug din sunde fornuft.
Hvis man spiser 9000 kcal pasta (og ikke andet) hver dag, og kun forbrænder
2500 kcal, så regner du altså med at resten havner i toiletkummen?

/Anders

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-04 06:38

> [...]
> alle indtagne kulhydrater. De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles. Kun

Det kommer du til at finde dokumentation for.
Det er korrekt, at kroppen først og fremmest bruger kulhydraterne, og
derefter opmagasinerer dem, men bliver der ved med at komme for mange
kalorier indenbords, så begynder kroppen at omdanne kulhydraterne til fedt -
det er rent teknisk meget energikrævende, og ca 25% går tabt ved processen.

Mvh Maria

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 08:47

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
fedt -
> det er rent teknisk meget energikrævende, og ca 25% går tabt ved

Det er så energikrævende, at nettoresultatet er negativt, så det ville være
en ualmindelig dum forretning for kroppen at omdanne kulhydrater til fedt.
Hvis du havde ret i din påstand, ville du faktisk tabe dig ved at omdanne
kulhydrater til fedt.

--
-Jens B.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-04 17:08

> [...]
> Hvis du havde ret i din påstand, ville du faktisk tabe dig ved at omdanne

Du kan ikke regne.

Mvh Maria

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 18:36

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Du kan ikke regne.

Du kan ikke læse indenad.

--
-Jens B.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-04 20:11

> Du kan ikke læse indenad.

OK, here it goes.
Hvis du har 100 g kulhydrat for meget i og det omdannes til fedt med et tab
på 25 %, så omdannes som følger: 100 g kulhydrat a 4 kcal = 400 kcal. Tab
25% , rest 300 kcal. Pr gram fedt er der 9 kcal. De 300 kcal omdannes altså
til 33 g fedt.
Hvori består 0-løsningen eller ligefrem underskud?

Mvh Maria

Fra : Mette

Dato : 02-09-04 06:44

> [...]
> alle indtagne kulhydrater. De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles. Kun

Den køber jeg bare ikke. Der er jo en frygtelig masse energi i f.eks. ris og
pasta og spiser man bare løs uden ende, uden at øge sin forbrænding ved
motion, så kommer man ikke af med den ekstra energi. Og så er der overskud
på kaloriekontoen.

Et eksempel er Anne Larsen, der mener at man bare skal spise fedtfattigt og
balancere et fedtrigt måltid med en masse brød, så det det udligner sig
selv. Hun er altå stadig en kraftig dame.

I mit regnestykke ser det sådan ud:
Indtag et stykke kød med lidt fedstof: ca. 250 kcal - forbrænd 250 kcal.
Indtag det samme MED brød til: tilføj yderligere 200 kcal. - forbrænd nu 450
kcal for at tabe dig.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-04 09:01

"Mette" <Mette@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> motion, så kommer man ikke af med den ekstra energi. Og så er der overskud

Ja, og så ryger det ud, når du sidder på tønden, ligesom alle de andre
affaldsprodukter, kroppen ikke kan bruge til noget.

> [...]
> balancere et fedtrigt måltid med en masse brød, så det det udligner sig
> selv. Hun er altå stadig en kraftig dame.

Nævn ikke Anne Larsen, please. Hun kan vist ikke tages til indtægt for noget
som helst fornuftigt andet end at hun er (var) god til at score kassen på at
fortælle ammestuehistorier og skrive bøger med samme indhold.

> [...]
> Indtag et stykke kød med lidt fedstof: ca. 250 kcal - forbrænd 250 kcal.
> Indtag det samme MED brød til: tilføj yderligere 200 kcal. - forbrænd nu

Læs nu, hvad jeg skriver. Hvis du _alene_ spiser kulhydrater (og evt.
protein), tager du ikke på lige meget hvor meget, du spiser. Spiser du både
kulhydrater og fedt, og får du dit energibehov dækket med kulhydraterne,
opmagasineres fedtet i depoter på kroppen og du tager på. Kulhydrater og
protein omdannes _aldrig_ til fedt i kroppen, da nettoresultatet vil være
negativt. Kroppen ville altså forbruge mere energi ved selve
omdannelsesprocessen end der var til rådighed fra start af - du vil derfor
tabe dig. Så dum er kroppen ikke (desværre, kunne man jo sige i nogle
sammenhænge).

--
-Jens B.

Fra : NFL

Dato : 02-09-04 21:50

> Læs nu, hvad jeg skriver. Hvis du _alene_ spiser kulhydrater (og evt.
> protein), tager du ikke på lige meget hvor meget, du spiser.

Det er ikke korrekt. Men hvad bygger du det på? For den udtalelse var den,
nu forældede, viden man havde, indtil man blev klogere for et par år siden.

> [...]
> omdannelsesprocessen end der var til rådighed fra start af - du vil derfor
> tabe dig. Så dum er kroppen ikke (desværre, kunne man jo sige i nogle

Sikke noget vrøvl:

"Der er således god grund til at antage, at der hos i øvrigt normale
mennesker sker signifikant lipogenese fra kulhydratkulstof i en situation,
hvor kulhydratindtagelse i kalorier overstiger behovet. Argumentet er, at
kulhydratdepoterne (glykogen) i denne situation allerede er fyldte, og da
kulhydratindtagelse ikke - ej heller i store mængder - giver anledning til
nævneværdig stigning i hvileenergiomsætningen, vil organismen ikke have
andre muligheder for at slippe af med den overskydende mængde kulhydrat end
at danne fedt.
Det har ofte været anført, at det at omdanne kulhydrat til fedt er
en »energimæssig dyr« proces, og at lipogenese derfor ville give anledning
til »ekstra« forbrænding. Dette ræsonnement bygger på en misforståelse. Det
er rigtigt, at organismens måde at omdanne glukose til palmitat på
indebærer, at kun ca. 77% af energien i den omsatte kulhydrat bliver til
fedt. Men da den samlede energiomsætning som nævnt ovenfor ikke øges i
forbindelse med lipogenetisk aktivitet, betyder dette »tab« blot, at en del
af organismens normale energiforbrug nu bliver dækket af den til lipogenesen
obligatorisk koblede glukoseoxidation. Desuden vil selv en relativt høj
lipogenese ikke bidrage mere end nogle få procent til den samlede
energiomsætning (8)."

Og:

"Hvordan er det så i virkeligheden? Bliver man fed af at overspise
kulhydrat? Ja, det gør man, og når den samlede kulhydratindtagelse
overstiger energiomsætningen, bliver overskuddet lagret som fedt. Er
kulhydratindtagelsen derimod mindre end energiomsætningen, vil
fedtaflejringen formentlig hovedsagelig stamme fra kostens fedt. Sidstnævnte
situation vil være det almindeligste i vores del af verden, men
slutresultatet - overvægt - er det samme."

Men ellers må du komme med nogle beviser for din påstand? Ellers kunne du jo
bare læse på nettet, så finder du hurtigt ud af, at du tager fejl og din
viden er forældet.

Du kan starte her: http://www.dadlnet.dk/ufl/2003/0315/VP-html/VP41845.htm

> --
> -Jens B.

Nicolai

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-09-04 18:59

"NFL" <news2004@mailme.invalid> wrote in message

> Det er ikke korrekt. Men hvad bygger du det på? For den udtalelse var den,
> nu forældede, viden man havde, indtil man blev klogere for et par år
siden.

Jeg har nu forsket lidt videre og senest i dag læst en artikel om emnet i
Berlingske Tidende, og jeg må desværre erkende, at min viden på området var
forældet.

--
-Jens B.

Fra : Jan Hansen

Dato : 08-09-04 20:21

> Jeg har nu forsket lidt videre og senest i dag læst en artikel om emnet i
> Berlingske Tidende, og jeg må desværre erkende, at min viden på området
> [...]

Så lad da for helvede være med at være så skråsikker en anden gang.

Fra : NFL

Dato : 08-09-04 22:59

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in message

> Så lad da for helvede være med at være så skråsikker en anden gang.

Ja, både og. Det kan jo ske for selv den bedste. Jeg synes da tilgengæld at
det er stort at han blankt erkender det, i stedet for at gøre som så mange
andre, og bare ignorerer tråden. Det kan man da kun respektere.

Nicolai

Fra : DaneX

Dato : 11-09-04 09:48

> [...]
> det er stort at han blankt erkender det, i stedet for at gøre som så mange
> andre, og bare ignorerer tråden. Det kan man da kun respektere.

Jeg er helt enig med Nicolai.
Det er fint at han selv står op og anerkender, at han tog fejl.

/Martin

Fra : Torben E

Dato : 04-09-04 08:55

> [...]
> alle indtagne kulhydrater. De ikke-forbrændte kulhydrater udskilles. Kun

Var det ikke dig der fremsatte den samme påstand i dk.snak.sexualitet ?
det er helt forkert, prøv at læs lidt på nettet.

Torben E

Fra : RaZoR

Dato : 02-09-04 22:59

hejsa :)

1 - fedt er sværer at forbrænde end kulhydrater, så pas på med fedtet.
2 - kulhydrater er nemmerer at forbrænde - men hvis man indtager mere
end man forbrænder sættet det sig som fedt !

RaZoR :)

Fra : Lone

Dato : 04-09-04 06:21

jeg har siddet og kigget jeres indlæg igennem (hurtigt)
og vil godt lige komme med min erfaring:

jeg har i mange (>10år) spist fedtfattigt og sundt og dyrket sport -
allligevel har min vægt langsomt men sikkert øget.

jeg har så yderligere skåret ned på fedt/optrappet mine fysiske
aktiviteter - alligevel steg vægten til stor desperation.

for 5 uger siden startede jeg en 100% kuldydrat fri kost! kun kød, bacon,
æg, ost (lidt ensidigt men jeg var desperat)
pr i dag har jeg nu tabt 5.8kg. det er første gang indenfor de sidste 5 år
at jeg har været i stand til at GÅ NED i vægt.

Mit humør er bedre end før - mit energi niveau er betydeligt højere.
Min lyst til "at falde i" og spise slik - fastfood - chips etc er minimal
nu.
Jeg er mæt hele tiden fordi jeg behøver ikke se på mængden eller tænke på at
nu må jeg ikke dit eller dat
- bliver jeg sulten snupper jeg bare lidt ostestænger - evt med lidt grøn
peber til. Det mætter både mave og psyke.

Når jeg har tabt total 12kg som jeg vejede for meget er det min plan at
tilføje lidt kulhydrater til min menu men det bliver på
en helt anden måde end før -
i stedet for 1 skive kød + 5 kartofler bliver det nu
5 skiver kød + 1 kartoffel.

tænk bare på hvor tit vi har fået at vide hvad der er sundt eller usundt og
så år senere har de kloge sagt - nå nej det var lige omvendt.
og efter vi alle er blevet anbefalet fedtfattig mad - er folk så ikke
generelt blevet tykkere?
om 2-5 år kommer de nok ud med en anbefaling om at vi skal spise
kulhydratfattig mad!

det er bare min erfaring - men jeg er overbevist om at hvis jeg blandede
brød eller pasta/ris/kartofler ind i min nuværende "diæt" ville jeg
tage på hurtigere end jeg lige nu taber mig.
min krop brænder fedt på grund af kulhydratmangel - så simpelt er det.
hvis jeg tilføjer kulhydrat stopper fedtforbrændingen.

hilsen lone

Fra : DaneX

Dato : 11-09-04 10:00

> [...]
> pr i dag har jeg nu tabt 5.8kg. det er første gang indenfor de sidste 5 år
> at jeg har været i stand til at GÅ NED i vægt.

Man bør ikke leve på en 100% kulhydrat fri kost. Men man skal bare vide,
hvilke kulhydrater der er gode og dårlige. For det er vigtigt stadig at få
de gode ting fra f.eks. grøntsager, hvor ca. 70% af energien kommer fra
kulhydrater. Men det er GODE kulhydrater. Det samme med salat.
Men som du selv skriver længere nede, så er det brød, ris, pasta og
kartofler man skal holde sig fra - det er dem, der er de store syndere. Især
brød og kartofler. Men selvfølgelig også produkter, som direkte indeholder
sukker skal man holde sig fra.
Frugt er også noget slem, da kroppen nemt udskiller fruktosen.

Men så længe man bare begrænser sit forbrug kraftigt, så er det helt ok. 1
stykke frugt om dagen skader ikke, så længe man kan styre det så det kun
bliver 1 stykke.
Men det går selvfølgelig ikke at spise 1 stykke frugt om dagen hvis man
samtidig også spiser lidt af både brød og pasta/ris/kartofler.
Man må prioritere...

/Martin
- som har tabt 9 kilo på ca. 7-8 uger og samtidig gået 5 huller ind i
bæltet.