Store problemer med GS500
Fra : Esben Bøll

Dato : 01-09-04 17:24

Hej vi har en Suzuki GS 500 fra 1999 som har kørt 3600 km.
Vores problem nu er at den er MEGET langt tid om at blive varm nok til at
kunne køre i tomgang.
Mere specifikt så går den ud når man kører fint derudaf og så trækker
koblingen og slipper gassen.
I stedet for at falde ned på tomgang går motoren bare helt ud. Det sker de
første ca 15 km inden det holder op.
Og vi har prøvet en masse. Karburator har været renset, stillet hos
mekaniker.
alle slanger, filtre har været blæst igennem. Svømmehøjden er hævet osv.
Benzintank tjekket for skidt. der er brugt karburatorsprit.
Men lige meget hjælper det

Så nu er vi lidt forundrede over hvad problemet kan være.

Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe!!!

MVH Esben Bøll,
Odense
KidsOnWheels

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 18:18

In article <%GmZc.1182$pv6.168@news.get2net.dk>, eboxxx@bikez.dk
says...
> Så nu er vi lidt forundrede over hvad problemet kan være.
>
> Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe!!!

Har den kunnet køre i tomgang? Kunne det tænkes at der er ændret dyser,
af en tidligere ejer?
Membranerne er OK?

.... og er ventilspillerumne OK?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Esben Bøll

Dato : 01-09-04 19:10

> Har den kunnet køre i tomgang? Kunne det tænkes at der er ændret dyser,
> af en tidligere ejer?
> Membranerne er OK?
>
> ... og er ventilspillerumne OK?

Den har tidligere kørt fint. for ca 5000 km siden.
Der er for godt 6000 km siden blevet stillet ventiler.
Membramerne tror jeg ikke er blevet tjekket for nylig.

Hilsen Esben

Fra : Troels Jensen

Dato : 01-09-04 22:51

"Esben Bøll" <eboxxx@bikez.dk> skrev i en meddelelse

> Den har tidligere kørt fint. for ca 5000 km siden.
> Der er for godt 6000 km siden blevet stillet ventiler.

Hvordan harmonerer det med:

> Hej vi har en Suzuki GS 500 fra 1999 som har kørt 3600 km. ??

/Troels

Fra : Brian Laursen

Dato : 01-09-04 19:11

Hekto wrote:
> [...]
> says...

> Har den kunnet køre i tomgang? Kunne det tænkes at der er ændret

Evt stille tomgangen lidt højerer???

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X " Til Salg"
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 20:03

In article <41361097$0$13813$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
thunderace_dk@hotmail.com says...
> Evt stille tomgangen lidt højerer???

Hvis den har kunnet gå i tomgang, skulle den ikke lige pludselig ikke
kunne!

Da membranerne ikke er cheket, kunne det være en god idé at se om en
eller begge, skulle være utætte. Regulært skidt og fedt på spjældene er
også en mulighed.

Fra : sumdjFJERN@DETTEring~

Dato : 01-09-04 20:55

Hej Esben.

Hvis jeg skal bidrage til debatten, så ville jeg få checket kompressionen,

blot for at udelukke at ventilerne er for stramme eller lignende. (Nu er
de jo lige blevet stillet, sååå...)
Men jeg er nu ret sikker på at der er tale om en karburrerings fejl.

- Enten er dine tomgangsdyser stoppet,
- Blandingsskruerne til tomgang er skruet helt i bund. (De skal skrues ca.
2 omgange ud fra bundstilling)
- Dine indsugningsgummi er defekte.
- Det kan selvfølgelig også blot være tomgangsjusteriingen der skal fifles
lidt ved.

MEN jeg må da medgive at det er en lidt besyndeligt fejl på en GS'er, der
ellers er ufattelig taknemmelig,
også har den kun kørt 3600 km..

Held og lykke med opgaven

/Mike

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 21:35

sumdjFJERN@DETTEringamt.dk skrev i meddelelsen
<413628fe$0$202$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hej Esben.

>Hvis jeg skal bidrage til debatten, så ville jeg få checket kompressionen,
>- Blandingsskruerne til tomgang er skruet helt i bund.

En grim tanke, men nogle karburatorer har tendens til, hvis
blandingsskruerne bliver skruet for hårdt i bund, at knække spidsen af når
man igen løsner skruen. Stumpen sidder herefter uhjælpeligt fast, og
karburatoren er til skrotbunken.

Motorgården lykkedes at ødelægge to sæt karburatorer på en kammerats ellers
i forvejen hårdt prøvede XS1100 :-|

mvh
Orla

>Held og lykke med opgaven

/Mike

Fra : sumdjFJERN@DETTEring~

Dato : 02-09-04 09:36

> [...]

karburatoren er til skrotbunken.

Motorgården lykkedes at ødelægge to sæt karburatorer på en kammerats

/Mike

Rigtig RIGTIG grim tanke - men bestemt en mulighed.

Har dog aldrig oplevet tendensen på mine GS500'er, men ALT kan ødelægges
af en grovsmed....;o(

/Mike

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 21:57

In article <413628fe$0$202$14726298@news.sunsite.dk>,
sumdjFJERN@DETTEringamt.dk says...
> [...]
> de jo lige blevet stillet, sååå...)
> Men jeg er nu ret sikker på at der er tale om en karburrerings fejl.

Som regel er det nok at tage tændrørene ud, og sætte en finger for
hullet, mens man trykker på starteren. Kan man holde kompressionen med
en finger, er det en ventil. Normalt vil den 'prutte' lydeligt,
ligemeget hvor hårdt man forsøger at holde en tommelfinger imod hullet
(tændrørs- !!)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-04 23:40

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> [...]
> en finger, er det en ventil. Normalt vil den 'prutte'
> lydeligt,
> ligemeget hvor hårdt man forsøger at holde en

*GRILL*
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der

Fra : Armand

Dato : 02-09-04 00:23

> [...]
> koblingen og slipper gassen.
> I stedet for at falde ned på tomgang går motoren bare helt ud. Det sker de

For det første, så skal sådan en GS'er ikke køre med HD-tomgang, det er i
klar over ikke?

Dernæst, så lyder 15 km's kørsel umiddelbart som langt; men prøv f.eks at
holde hånden på bundkarret efter blot 5km og erfar hvor kold olien egentlig
er på det tidspunkt. Det kan med andre ord hænde at ca. 15 km faktisk er
grænsen for hvornår motoren egentlig er driftsvarm

Endelig; så kontrollér lige at chokerne (på den enkelte karburator) ikke
hænger men derimod lukker helt i når man har lukket ned for chokergrebet!

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-09-04 19:50

> [...]
> hænger men derimod lukker helt i når man har lukket ned for chokergrebet!

Min kan altså holde tomgang u/choker efter 1,500 meter i det her vejr - og
den er absolut ikke nyjusteret !
Tomgangen ligger vel på lidt over 1,000 o/m med varm motor - og bevares, på
en kølig morgen må jeg da holde en lille smule håndgas på ved tomgang, men
ikke længere end fra Amagerbrogade/Englandsvej og op til Langebro.
Chokeren trækkes (på min med dens justering) til bagkanten af håndtaget
flugter med pilehovedet, der er malet på styrdelen af chokeren.
Og det er altså flugte med "bagsiden" af pilehovedet - ikke spidsen ! De 3-4
mm betyder at den ikke holder sig i gang ved start.....Ellers er det bare at
trykke på knappen og lade gassen være - så starter den i 98 ud af 100
tilfælde 1. gang.

Sådan en hængende choker kan gi' lidt underlige problemer. Købte min 1.
maskine brugt. Fandt ud af at skovlen havde monteret et hjemmegjort
chokerkabel med "løse" endestykker. Egentligt en OK løsning - hvis du ellers
ser dig lidt for og ikke laver kablet for kort ! Troede først at chokeren
bare ikke ku' trækkes særligt langt pga. et gammelt, rustent kabel men så
ved adskillelse at det modsatte jo var tilfældet ...
Motoren gik sådan set OK, men ved hård acceleration ku' den finde på at
sætte ud og knalde lidt. At justere kabellængden korrekt fjernede
problemet - og gav da osse en "lidt" bedre benzinøkonomi
Den V2 motor havde forresten kun 1 karb.....2 af slagsen med een hængende
choker gir' sikkert et helt andet billede....der røg mit pædagogiske indlæg

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 02-09-04 17:20

Esben Bøll wrote:
> Så nu er vi lidt forundrede over hvad problemet kan være.
>
> Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe!!!

Hej Esben

Har i set på spændingen? Hvis den mangler strøm et eller andet sted kan den
godt gå pludseligt ud, når der holdes stille. Det var problemet på min
kærestes gsxr250. Et nyt laderelæ og gennemgang af ledninger fixede
problemet.

Fra : Esben Bøll

Dato : 02-09-04 21:31

HEj alle .
tak for hjælpen ind til videre.
Der er vist lige et par ting der skal tjekkes.
Så må jeg jo lige melde tilbage engang om det virkede eller ej.

Hilsen ESben, Odense