Våben og medicin aktier?
Fra : James Bush

Dato : 01-09-04 14:01

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om hvor stor sikkerhed der er i våben og
medicin aktier, især amerikanske våben aktier? også Mowag fra Sweiz?... og
nogle der kan evt. nævne nogle som "bare stiger og stiger"..så man kan have
dem som en langsigtig invistering?!

VH
www.kejseren.dk
www.kejseren-debat.dk

Fra : Peter H

Dato : 02-09-04 10:53

Det er noget optimistisk at finde aktier der bare stiger og stiger, men de
findes.

BRKB (USA) ( Berkshire Hathaway) med 25% pa set over 35 år
JEUDAN (DK) 10-15% pa set over 10 år
APMøller (DK) 20% pa set over 30 år
Sparinvest Danske Provinsbanker (DK) 100vis af procent set over 10år

Det er de kedelige aktier der er de stabile og stiger på virksomhedernes
værdier og ikke på fremtidige forventninger, der er nemlig mere et spil.
Selv under nedture falder ovenstående ikke, ja jo 10-20% kan de altid falde
på kort sigt, men det lange sigt er sikrere end det korte.

Er der andre bud på aktier der historisk set fortsætter med at stige?

PH

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 07:43

> [...]
> medicin aktier, især amerikanske våben aktier? også Mowag fra Sweiz?... og
> nogle der kan evt. nævne nogle som "bare stiger og stiger"..så man kan

I Statskundskab siger man at summen af konflikter i verden er konstant,
hvorfor man måske kan argumentere at efterspørgselen efter våben er
konstant. Når så priserne på den slags isenkram samtidig stiger markant, må
det jo være en god forretning at sælge våben.

Men..... De fleste våbenfirmaer er jo ejet af et konglomerat der også laver
civile ting, hvorfor de ikke nødvendigvis vil være en god investering og de
er jo under alle omstændigheder underlagt den stedlige regerings luner for
forsvarsbudgettet...

../Anders

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 05-09-04 21:15

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om hvor stor sikkerhed der er i våben og
> medicin aktier, især amerikanske våben aktier?

Sikkerhed??

Problemet med våbenfabrikkerne er at de enten afhænger af een mega-ordre per
dekade og resten af tiden bløder de bare røde tal, eller også er de en del
af et så stort konglomerat at de få kæmpeordrer på millitærsiden ikke
rigtigt rokker kursen fordi millitærdelen reelt er et sideshow. Raytheon,
f.ex. plejer at tage et ordentligt "pop" hvergang USA angriber/bliver
angrebet; ellers siver den.

Men jeg kan da huske nogen:

Smiths Industries ved jeg ikke meget om - de laver sikkerhedsudstyr til
lufthavne i UK..

BAE Systems, Rafayale(?), Mercedes, Siemens A/G, Rheinmetall A/G, Bofors,
Husquarna, Saab-Ericsson Systems er nok de store i EU; der må være nogle
Polakker og Tjekker derude eftersom Polen og Tjekkiet "altid" har haft
mekanisk industri (og de kunne være de bedste køb).

Ellers er der Boeing, Lockheed-Martin og Grumman i USA - SAIC er nogle af de
allerstørste, men privat ejet.