SZR 660 dyno-jet optimering
Fra : Hornsved

Dato : 01-09-04 12:42

Hej,

Her er et lille problem der optager mig og som jeg godt kunne bruge
lidt hjælp til herindefra:
SZR'en er monteret med BSM potte, KN filter og Dyno-jet. Dyno-jet er
monteret iht. til medfølgende instruktioner og luftskruen er skruet 2
omgange ud som angivet i vejledningen. Ovenstående har også medført
bedre gasrespons, samt tydeligt mere power i mellemområdet og toppen
(bæstet brokker sig stadig under 3000 o/min i topgear, men det er der
ikke noget nyt i) Tomgang og start er ikke påvirket af "ombygningen".
Cyklen har kørt 5000km.

Nu til spørgsmålet: Efter montering er den begyndt at "prutte" (for
forbipasserende lyder det nok mere som uregelmæssig maskingeværild),
når man slipper gassen og motorbremser. Min teori er at uforbrændt
bensin slipper ud i udstødningen og antændes = et eller andet er ikke
justeret korrekt eller hva'?. En èn-stamper lidelsesfælle på SRX-6
også m. KN, Dyno-Jet og BSM potte, har ikke dette problem. Skal jeg gå
den slagne vej til et værksted og få den dyset ind, eller er der andre
(billigere) forslag?
Mvh
Hornsved
TRX850
SZR660

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-09-04 12:57

hornsved@post6.tele.dk (Hornsved) writes:

> Nu til spørgsmålet: Efter montering er den begyndt at "prutte" (for
> forbipasserende lyder det nok mere som uregelmæssig maskingeværild),
> når man slipper gassen og motorbremser.

Nu ved jeg ikke præcist hvad sådant et dynokit omfatter, men jeg
gætter på at tomgangsblandingen er blevet for mager.

Prøv at søge på "skyder+mager" eller lign. på

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&group=dk.fritid.motorcykel
(markér Search only in d.f.m)

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 13:30

Hornsved <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en
> [...]
> SZR'en er monteret med BSM potte, KN filter og Dyno-jet. Dyno-jet er
> monteret iht. til medfølgende instruktioner og luftskruen er skruet 2

Igen-igen:
Opgivne udskrunings-omdrejninger er kun opgivet som grunsindstilling for at
motoren kan starte/køre, og det er meningen at man skal fiske efter bedste
tomgang ved at skrue ud/ind derfra!

> [...]
> når man slipper gassen og motorbremser. Min teori er at uforbrændt
> bensin slipper ud i udstødningen og antændes = et eller andet er ikke

Jup!
Men selvom man skulle tro det, er det ikke p.g.a. dysning til den fede side;
men derimod for mager dysning der foranlediger påløbs-knalderi!
Måske at rette fiflen med luftskruen vil ende med at give tilstrækkelig
mer-blanding til at det ophører, ellers er det muligt at en sænkning af
nålen vil hjælpe, eller ultimativt udskiftn. af tomgangs-dysen!
En rulning med CO-måling vil alt andet lige være langt det bedste, eftersom
dén også giver dig et billede af dysningens effektivitet over hele området,
og med svinet på bænken og med tallene i hånden kan mekanikeren sikkert give
et bud på en optimal inddysning!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 16:39

In article <ch4f70$f3f$1@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> [...]
> og med svinet på bænken og med tallene i hånden kan mekanikeren sikkert give

Et par numre større tomgangsdyse kan også gøre det.
Hvis man går ud fra at blandingen har været korrekt, med den gamle
potte, er det muligt at man skal lidt op i hoveddyse også; men en
ændret tomgangsdyse/luftskrueindstilling kan sikkert løse 'knalderiet'.

Det er ren vanetænkning at det altid er hoveddysen der skal ændres, når
man ændrer opsætning. Det kan meget vel være nålen istedet. Enten
hæve/sænke eller en helt anden profil.

På min LS650 løste en større tomgangsdyse 90% af knalderiet, og en
ændret hoveddyse leverede bar benzin nok til den forbedrede
vejrtrækning med Raask-røret på .... men, kun vår den får 2/3 -1/1 gas!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Hornsved

Dato : 01-09-04 19:55

"> Jup!
> [...]
> og med svinet på bænken og med tallene i hånden kan mekanikeren sikkert give

OK, tak for svaret. Jeg havde jo nok en anelse om at testbænken var
den eneste rigtige løsning.

Hvem er skrap med en testbænk i det østjydske - nogen erfaringer???

Mvh

Hornsved

Fra : Hekto

Dato : 01-09-04 20:44

In article <8c868838.0409011054.6f6e419d@posting.google.com>,
hornsved@post6.tele.dk says...
> OK, tak for svaret. Jeg havde jo nok en anelse om at testbænken var
> den eneste rigtige løsning.

Har du prøvet med en 'tepe-tuner' på håndtaget, så du ved hvor den har
problemer med kabureringen?

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 23:34

> OK, tak for svaret. Jeg havde jo nok en anelse om at testbænken var
> den eneste rigtige løsning.
> Hvem er skrap med en testbænk i det østjydske - nogen erfaringer???

FV-Motor i Borum er gud!

--
Armand.