|
| Benzin til en GS 500 E Fra : Kurt Allan |
Dato : 31-08-04 20:26 |
|
Hej
Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500 E fra sidst i 90erne
Er 92 blyfri ok
MVH Kurt Allan
| |
Claus Rittig (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 31-08-04 20:32 |
|
"Kurt Allan" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4134d11e$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500 E fra sidst i
90erne
> Er 92 blyfri ok
Ja.
Rittig
| |
Ronni Jensen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 31-08-04 20:39 |
|
> Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500 E fra sidst i
> 90erne
>
> Er 92 blyfri ok
>
> MVH Kurt Allan
>
>
Mnjae... gi' den noget 95 blyfri
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Tommy Fer (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 31-08-04 20:48 |
|
"Ronni Jensen" <jackass@fail_udendette.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9556DC50A678Ajackassfaildk@212.242.40.196...
> > Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500 E fra sidst i
> > 90erne
> >
> > Er 92 blyfri ok
> >
> > MVH Kurt Allan
> >
> >
>
> Mnjae... gi' den noget 95 blyfri
Hvad begrunder du det med?
mvh Tommy Fer
| |
Ronni Jensen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 31-08-04 21:32 |
|
>> Mnjae... gi' den noget 95 blyfri
>
> Hvad begrunder du det med?
>
> mvh Tommy Fer
>
>
Absolut ingenting hehe .. men den kører da på begge dele :P
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Tommy Fer (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 31-08-04 21:35 |
|
"Ronni Jensen" <jackass@fail_udendette.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9556E5330ABFjackassfaildk@212.242.40.196...
> >> Mnjae... gi' den noget 95 blyfri
> >
> > Hvad begrunder du det med?
> >
> > mvh Tommy Fer
> >
> >
>
> Absolut ingenting hehe .. men den kører da på begge dele :P
Så dvs du giver manden et råd til at blive fattigere hurtigere...
Formentligt er du af den tro at din motor har bedre af eller går bedre af
højere oktan.....
mvh Tommy Fer
VFR400R
| |
Ronni Jensen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 31-08-04 21:47 |
|
> Så dvs du giver manden et råd til at blive fattigere hurtigere...
> Formentligt er du af den tro at din motor har bedre af eller går bedre af
> højere oktan.....
>
> mvh Tommy Fer
> VFR400R
>
>
Ja, jeg er højst sandsynlig dum, uvidende og meget træt
Men hvorfor vælge det ene frem for det andet - udover pga prisen? Hvad har
oktanen egentlig af reel betydning? (spørger af nysgerrighed)
Og så må I ellers undskylde.. sådan går det efter 39 timer uden søvn..
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Ukendt (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-08-04 23:33 |
|
> Ja, jeg er højst sandsynlig dum, uvidende og meget træt
> Men hvorfor vælge det ene frem for det andet - udover pga prisen?
Tja, hvis man ikke oplever nogen forskel, så kan det jo betragtes som at
smide den kontante prisforskel i den nærmeste kloark
> Hvad har
> oktanen egentlig af reel betydning? (spørger af nysgerrighed)
Forskellen ligger i, hvor hurtigt luft+benzin cocktailen kan lave bum!
En 92 benzingas vil antænde hurtigere, end en tilsvarende 95 benzin. Denne
tidsforskel udlignes i valget af tændingstidspunktet. Dvs. at gnisten i
tændrøret skal komme senere i en 92 motorudgave, end i den tilsvarende 95
motorudgave, for at eksplosionsvirkningen vs. stemplets position, skal blive
den samme i de to motorudgaver.
Hælder man 92-benzin på en motor der er beregnet til 95, så vil eksplosionen
nu komme for tideligt i forhold til stemplets position. I andre tilfælde kan
der opstå problemer, hvis motoren har høj kompression, da lavere oktan
benzingas har lettere ved at selvantænde pga. trykket. I begge tilfælde vil
eksplosionen ske for tideligt, hvorpå "banken" opstår, da stemplet endnu er
i den opadgående fase, imens det klaskes ovenfra pga. eksplosionen.
Det var den korte (og lidt upræcise) udgave, men jeg er også lidt halvtræt!
Hilsen
Lars
| |
Ukendt (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-09-04 05:20 |
|
> Det var den korte (og lidt upræcise) udgave, men jeg er også lidt
halvtræt!
>
>
> Hilsen
> Lars
Hej
Det er kun småting i at være 100% korekt, så jeg siger OK til forklaringen.
Hygge PD CBR1100 Bosch Odense
| |
Jacob Larsen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 31-08-04 21:55 |
|
"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:ch2kln$1t1h$1@news.cybercity.dk
> "Ronni Jensen" <jackass@fail_udendette.dk> skrev i en
> meddelelse
> news:Xns9556DC50A678Ajackassfaildk@212.242.40.196...
> > > Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS
> > > 500 E fra sidst i 90erne
> > >
> > > Er 92 blyfri ok
> > >
> > > MVH Kurt Allan
> > >
> >
> > Mnjae... gi' den noget 95 blyfri
>
> Hvad begrunder du det med?
Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke sikker på om det er
indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92, når jeg giver gas efter en
motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
\\_TNT_/ (31-08-2004)
| Kommentar Fra : \\_TNT_/ |
Dato : 31-08-04 22:50 |
|
Mine maskiner får udelukkende smidt 95 i tanken.. har hørt mange steder fra
at det sku være det bedste.. har så godt nok kun knallerter/scootere, men
princippet burde være det samme
--
Med venlig hilsen
Dennis Christensen
| |
-V- (31-08-2004)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 31-08-04 23:13 |
|
Jacob Larsen wrote:
> Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke sikker på om det
> er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92, når jeg giver
> gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding (nemlig 95) på langt de
fleste tanke i Danmark.
Det siger mine petrokemiske insidere ihvertfald.
-V-
| |
Tommy Fer (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 01-09-04 06:38 |
|
"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4134f989$0$238$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jacob Larsen wrote:
> > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke sikker på om det
> > er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92, når jeg giver
> > gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
>
> 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding (nemlig 95) på langt de
> fleste tanke i Danmark.
>
> Det siger mine petrokemiske insidere ihvertfald.
På nogen, især små stationer af nyere dato.....
mvh Tommy Fer
| |
Jacob Larsen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 01-09-04 10:05 |
|
"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:4134f989$0$238$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Jacob Larsen wrote:
> > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > sikker på om det
> > er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92,
> > når jeg giver
> > gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95
> > oktan.
>
> 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding
> (nemlig 95) på langt de fleste tanke i Danmark.
>
> Det siger mine petrokemiske insidere ihvertfald.
Det ved jeg godt, at mange tankstationer gør. Det er nok bare indbildning.
Jeg må eksperimenterer lidt endnu så.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Claus Rittig (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 01-09-04 16:37 |
|
"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:4135907c$0$215$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > > sikker på om det
> > > er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92,
> > > når jeg giver
> > > gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95
> > > oktan.
> >
> > 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding
> > (nemlig 95) på langt de fleste tanke i Danmark.
>
> Det ved jeg godt, at mange tankstationer gør. Det er nok bare indbildning.
Det er jeg sikker på det er. Men vi har jo alle vore måder at bortskaffe
vore penge på, og dine er sikkert ikke specielt meget mere tåbelige end mine
Rittig
| |
Ole Baun (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Ole Baun |
Dato : 01-09-04 18:36 |
|
"Claus Rittig" skrev i en meddelelse
news:ch4qat$3am$1@news.dansketelecom.com...
> "Jacob Larsen" skrev i en meddelelse
> news:4135907c$0$215$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > > > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > > > sikker på om det
> > > > er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92,
> > > > når jeg giver
> > > > gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95
> > > > oktan.
> > >
> > > 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding
> > > (nemlig 95) på langt de fleste tanke i Danmark.
> >
> > Det ved jeg godt, at mange tankstationer gør. Det er nok bare
indbildning.
>
> Det er jeg sikker på det er. Men vi har jo alle vore måder at bortskaffe
> vore penge på, og dine er sikkert ikke specielt meget mere tåbelige end
mine
>
>
> Rittig
Men hvis han har det bedst med at køre 95 oktan fremfor 92 oktan, (og mc´en
ellers er ligeglad), så er det en langsommelig måde at blive fattig på. Og
billigere end så mange andre ting man kan "gøre ved" sin mc.
GS´eren kører vel let 20 km/l.
95 oktan koster vel typisk 6 øre mere pr. liter end 92 oktan.
Det er 0,3 øre pr km. (6 øre : 20 km).
Eller 10.000 km for 30 kr. (10.000 km x 0,003 kr).
Ole Baun
| |
\\_TNT_/ (01-09-2004)
| Kommentar Fra : \\_TNT_/ |
Dato : 01-09-04 18:53 |
|
> Eller 10.000 km for 30 kr. (10.000 km x 0,003 kr).
jaah, men hvis du nu kører RIGTIG langt :)
--
Med venlig hilsen
Dennis Christensen
"Ole Baun" <olepunktumbaun@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:413608ac$0$8717$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Claus Rittig" skrev i en meddelelse
> news:ch4qat$3am$1@news.dansketelecom.com...
> > "Jacob Larsen" skrev i en meddelelse
> > news:4135907c$0$215$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > > > > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > > > > sikker på om det
> > > > > er indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92,
> > > > > når jeg giver
> > > > > gas efter en motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95
> > > > > oktan.
> > > >
> > > > 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding
> > > > (nemlig 95) på langt de fleste tanke i Danmark.
> > >
> > > Det ved jeg godt, at mange tankstationer gør. Det er nok bare
> indbildning.
> >
> > Det er jeg sikker på det er. Men vi har jo alle vore måder at bortskaffe
> > vore penge på, og dine er sikkert ikke specielt meget mere tåbelige end
> mine
> >
> >
> > Rittig
>
> Men hvis han har det bedst med at køre 95 oktan fremfor 92 oktan, (og
mc´en
> ellers er ligeglad), så er det en langsommelig måde at blive fattig på. Og
> billigere end så mange andre ting man kan "gøre ved" sin mc.
> GS´eren kører vel let 20 km/l.
> 95 oktan koster vel typisk 6 øre mere pr. liter end 92 oktan.
> Det er 0,3 øre pr km. (6 øre : 20 km).
> Eller 10.000 km for 30 kr. (10.000 km x 0,003 kr).
>
> Ole Baun
>
>
| |
tom nielsen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : tom nielsen |
Dato : 01-09-04 20:40 |
|
> 92 og 95 oktan er højst sandsynligt samme blanding (nemlig 95) på langt de
> fleste tanke i Danmark.
>
> Det siger mine petrokemiske insidere ihvertfald.
>
Dengang man kunne få "alm" benzin (det med bly du ved), der var det meget
normalt at 92 og 95 blyfri delte samme tank, men idag har de fleste station
fået frigivet deres gamle tanke, og kan nu have plads til rigtig 92 blyfri
Tom
GS500E - 95okt.
--
www.ellebryg.dk
| |
Tommy Fer (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 01-09-04 06:44 |
|
> Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke sikker på om det er
> indbildning. Det er som om den tøver lidt ved 92, når jeg giver gas efter
en
> motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
Nu forklare jeg definitionen af oktan, lad os så se om det ikke kunne være
ren "økonomisk" indbildning....
Oktan, modvillighed til selvantændelse. DVS. Den temperatur der skal til for
at benzin detonere. Dvs, motoren "tændings"banker. DVS, hvis vi sætter tre
stege pander med gasblus under, og 92,95 og 98 oktan i hver sin pande...
tænder samtidig, så vil 92 være den første der selvantænder fulgt af 95 oog
98.
Hvad skal jeg bruge det til i min motor?
Hvis du har en motor med højt kompressionsforhold, vil den også havde en høj
temperatur i kompressionsslaget, og lige før tændingen vil den være så høj
at en 92 oktan ville selvantænde, dvs at forbrændings tidspunktet kommer for
tidligt, og ikke via gnisten. Dette er meget skadeligt for en motor. Derfor
skal man på denne motor tanke 95 eller 98 oktan. Så den ikke tændings
banker.
Derudover giver oktan tallet også en lidt anden hastighed på antændelsen,
som der også er nævnt.
Som lille bonus info, oktan 92 har marginalt større brændværdi end 95 og 98
oktan!! men det er under 1% forskel..
mvh Tommy Fer
| |
Jacob Larsen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 01-09-04 10:06 |
|
"Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
news:ch3njj$2o1r$1@news.cybercity.dk
> > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > sikker på om det er indbildning. Det er som om den
> > tøver lidt ved 92, når jeg giver gas efter
> en
> > motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
>
>
> Nu forklare jeg definitionen af oktan, lad os så se om
> det ikke kunne være ren "økonomisk" indbildning....
Jeg tror jeg vil prøve igen med 92'eren så.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
mikkel paulsen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : mikkel paulsen |
Dato : 01-09-04 22:50 |
|
"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in message news:<413590bb$0$214$14726298@news.sunsite.dk>...
> "Tommy Fer" <fer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> news:ch3njj$2o1r$1@news.cybercity.dk
> > > Jeg synes min GS'er kører bedre med 95, men er ikke
> > > sikker på om det er indbildning. Det er som om den
> > > tøver lidt ved 92, når jeg giver gas efter
> en
> > > motorbremsning. Det er aldrig sket ved 95 oktan.
> >
> >
> > Nu forklare jeg definitionen af oktan, lad os så se om
> > det ikke kunne være ren "økonomisk" indbildning....
>
> Jeg tror jeg vil prøve igen med 92'eren så.
hey nu er jeg forvirret! hvad ville i proppe i en XS 400 Fra 86" ? jeg
har altid brugt 95 er det noget lort ?
| |
Martin Sørensen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 01-09-04 22:54 |
|
> hey nu er jeg forvirret! hvad ville i proppe i en XS 400 Fra 86" ? jeg
> har altid brugt 95 er det noget lort ?
Næh, jeg tror ikke du kan mærke forskel, og prisforskellen er også næsten
ikke-eksisterende. Du kan f.eks. vælge 92/95 alt efter hvilket tal du synes
ser pænest ud.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-09-04 22:15 |
|
> Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500 E fra sidst i
90erne
Med fare for at jeg husker forkert mener jeg at instruktionsbogen siger at
den kan køre helt ned på et oktantal på vistnok 84. I hvertfald er tallet i
80'erne. Så der er ingen problemer med 92 oktan.
Er der en der kan kigge efter i instruktionsbogen?
Mvh
Jesper
| |
Jacob Larsen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 01-09-04 23:38 |
|
"Jesper Juul Pedersen" <spam> wrote in message
news:41363bda$0$247$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> > Hvilken type benzin skal der hældes på en Suzuki GS 500
> > E fra sidst i
> 90erne
>
> Med fare for at jeg husker forkert mener jeg at
> instruktionsbogen siger at den kan køre helt ned på et
> oktantal på vistnok 84. I hvertfald er tallet i 80'erne.
> Så der er ingen problemer med 92 oktan.
>
> Er der en der kan kigge efter i instruktionsbogen?
Jeg har ikke selv nogen, så lad os høre.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der
ikke er andre, der kan." - J.Larsen
| |
Christina R. (02-09-2004)
| Kommentar Fra : Christina R. |
Dato : 02-09-04 09:49 |
|
> > Er der en der kan kigge efter i instruktionsbogen?
>
> Jeg har ikke selv nogen, så lad os høre.
Har lige kigget i instruktionsbogen: "Use gasoline with an octane number of
85 or higher (Resaerch Method) preferably unleaded"
Må dog indrømme, at jeg selv tanker 95 Har en eller anden dum ide om, at
den så kører bedre!
--
Christina R.
(Suzuki GS500E)
http://www.dfmc.dk/?id=631
| |
Claus Rittig (02-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 02-09-04 12:52 |
|
"Christina R." <rudkjoebing@NOSPAMwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:%2BZc.42237$Vf.2257398@news000.worldonline.dk...
> Må dog indrømme, at jeg selv tanker 95 Har en eller anden dum ide om,
at
> den så kører bedre!
Tro er godt. Viden er bedre.
Rittig
| |
Ukendt (02-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-09-04 17:46 |
|
> Tro er godt. Viden er bedre.
Ved at tanke 95 oktan på motorcyklen (og dermed også i de dunke der
medbringes til roadracing) opnår man den fordel at eventuel overskydende
benzin i dunkene bare kan hældes på bilen.
Man kan også lige suge lidt benzin op af bilen og over på motorcyklen, så
det kan i denne forbindelse være smart at anvende samme slags benzin på alle
køretøjer som man benytter sig af.
Prisforskellen på 92 og 95 oktan er i praksis uden betydning... Så hvorfor
så bare ikke tanke 95 oktan på "hele lortet"...
Mvh.
Jesper Juul Pedersen
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-09-04 17:11 |
|
> Har lige kigget i instruktionsbogen: "Use gasoline with an octane
> number of 85 or higher (Resaerch Method) preferably unleaded"
> Må dog indrømme, at jeg selv tanker 95 Har en eller anden dum ide
> om, at den så kører bedre!
Min CBR 600 som har en meget højere tuningsgrad kører perfekt på 92 oktan.
Tank du bare 92 oktan og køb dig en "gratis" is efter 10.000km. Der er en
bedre brændværdi i 92 oktan (under 1%). Jeg har selv været tilfreds ved
købet af et "råvejern" og et KN filter og gik fra 83,4 til 84,8Hk med
omdysning. Det er 1,6% effekt forøgelse. Mon ikke de under 1% bedre
brændværdi er værd at tage med.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
Præsident for Polyteknisk MC (PMC)
| |
Armand (02-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-09-04 18:20 |
|
Christina R. <rudkjoebing@NOSPAMwanadoo.dk> skrev i en
news:%2BZc.42237$Vf.2257398@news000.worldonline.dk...
> > >
> Må dog indrømme, at jeg selv tanker 95 Har en eller anden dum ide om,
> at den så kører bedre!
Ja, dét har du! :-|
--
Armand.
| |
|
|