"Sus" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4134cc9a$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg var i dag ude for at se på en XV 250 Virago.
>
> Ejeren forklarede at man ikke skulle kunne sætte den i frigear når man
holdt
> stille med motoren i gang.
>
> Er det normalt?
>
> Eller er det en vildand?
>
> Hvad skulle fordelen være ved det?
>
> Mvh
>
> Sus
>
>
Hmm - nu var det godt nok en Route 66 jeg havde - men det er jo blot det
amerikanske navn for modellen.
Men den ku' altså sagtens sættes i frigear - selvom den både holdt stille og
motoren gik....
Både koblingsslid og justering samt olieskift ku' være forklaring på
problemet - husker at gearskiftet blev klart ringere,
når tiden for olieskift nærmede sig.
Dette var dog kun de lette og billige løsninger - en bøjet skiftegaffel
(dims i gearkassen) og andre værre ting ku' osse komme på tale....
Måske en god ide at lade et værksted kigge på det før handelen - hvis sælger
vil være med til det.
Måske alene hans reaktion på sådan et forslag er nok til at afgøre handelen
Det skal dog lige nævnes at mange mc-gearkasser er gladest, hvis du skifter
ned i gear samtidig med at du bremser. Derved holdes omdrejningerne oppe i
gearkassen og det letter tit meget på nedskiftning.
En hjælp er tit at slippe koblingen "næsten helt" og trække den igen meget
hurgtigt, medens du holder stille. Derved acceleres gear-hjulene så meget op
at de "fungerer" igen. Men husk at det skal gå lidt hurgtigt og at du _ikke_
skal slippe koblingen helt - så kan du gøre det uden at mc'en rykker fremad.
Og det er nok det bedste, f.eks. ved et rødt lys
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder