EU2..puke..jeg kan ikke finde det..
Fra : NeoFazer

Dato : 31-08-04 16:41

Hvor kan jeg læse om den der udsættelse der er vedtaget mht. "før Euro 2
norm"-mc'er.
Hvis man køber en ny 2001'er her i DK...hvornår skal den så senest være på
plader?

/Lars Martin - FZ6S Fazer

Fra : Richard

Dato : 31-08-04 17:27

NeoFazer wrote:

> Hvor kan jeg læse om den der udsættelse der er vedtaget mht. "før Euro 2
> norm"-mc'er.

Specifikke spørgsmål afklarer du bedst hos Færdselsstyrelsen - de er
faktisk ret flinke og hjælpsomme at tale med - mere generelle forhold
og spørgsmål om godkendelse efter Euro2-kravet er indført finder du
besvaret i et par tråde herinde fra (for)sommeren...

> Hvis man køber en ny 2001'er her i DK...hvornår skal den så senest være på
> plader?

Hvis den ikke er omfattet af den udsættelsesordning, som mc-branchen har
fået på restlagre, kan den nu efter 1. juli i år kun indregistreres, hvis
den overholder Euro2-normen. Udsættelsen til 1 juli 2005 for
nye/uindregistrerede cykler i privat eje gælder kun cykler, der er købt
fra ny før 1. april i år ;-(

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : John T. Sørensen

Dato : 31-08-04 20:50

Dispensationspraksis for Euro 2 luftforureningsbestemmelser for nye
motorcykler og knal-lerter samt overgangsbestemmelser for national
godkendelse

1. juli 2004 træder Euro 2 luftforureningsbestemmelserne1 i kraft for nye
motorcykler og knaller-ter. Euro 2 bestemmelserne sigter efter at sænke
køretøjernes forurening, og medfører som hoved-regel at køretøjerne udstyres
med 2-vejs katalysator.
I forbindelse med indførelsen af Euro 2 er der i henhold til 2002/24/EF
besluttet at give dispensa-tioner under følgende vilkår:
Der gives dispensation i ét år for motorcykler og knallerter der er
produceret mindst tre måneder før ikrafttrædelsen, dvs. inden 1. april 2004,
og som er hjemtaget til Danmark inden denne dato.
Køretøjer hos importør/forhandler
Importørerne er som fabrikantens repræsentant forpligtet til at koordinere
dispensationsansøgnin-gen for restkøretøjer.
Importørerne indsender samlede stelnummerlister fordelt på mærke af hhv.
motorcykler, registre-ringspligtige knallerter og ikke registreringspligtige
knallerter med erklæring om at køretøjerne er produceret og hjemtaget til
Danmark inden 1. april 2004. Færdselsstyrelsen vil på baggrund af li-sterne
udstede dispensation. Stelnummerlisterne (17 cifre) bedes, om muligt,
indsendt elektronisk.
EF-typegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
For køretøjer der registreres uden syn anmodes om, at køretøjets typeattest
påføres: "kode 38 Di-spensation for luftforurening" i rubrikken "Supplerende
data".
Hvis køretøjerne registreres efter syn medbringes dispensationen til syn.
EF-typegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
Ved salg af EF-typegodkendt ikke registreringspligtig knallert udleveres en
kopi af dispensationen til den kommende ejer.
Hvis køretøjerne godkendes ved syn medbringes dispensationen.
Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
Dansk standardtypegodkendte motorcykler og registreringspligtige knallerter
er indtil 17. juni 2004 omfattet af dispensation i forbindelse med det
obligatoriske krav om EF-typegodkendelse. Fra 18. juni 2004 kan køretøjerne
kun indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor der skal medbringes
udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse af Euro 2 krav, som
over-streges). Efter den 1. juli 2004 skal der desuden medbringes en
dispensation for bestemmelserne om luftforurening.
Dato

FÆRDSELSSTYRELSEN

Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.

Medd. nr.

11.06.2004

1836

2003-5035-779

J. nr.

1 Detailforskrifter for køretøjer, afsnit 7.06.030 og 7.06.040 (2002/51/EF,
herunder grænseværdier i bilag 2 punkt 2.2.1.1.5 li-nie A). Reglerne blev
varslet i Detailforskrifter for køretøjer fra 1. april 2003.
Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter
Dansk standardtypegodkendte ikke-registreringspligtige knallerter er indtil
17. juni 2004 omfattet af dispensation i forbindelse med det obligatoriske
krav om EF-typegodkendelse. Fra 18. juni 2004 kan køretøjerne kun godkendes
som enkeltkøretøjer ved syn på baggrund af den danske
standardtypegodkendelse som medbringes. Efter den 1. juli 2004 skal der
desuden medbringes en dispensation for bestemmelserne om luftforurening.
Synsrapport, hvoraf det fremgår, at knallerten er ikke-registreringspligtig
og omfattet af dispensa-tion for luftforurening skal udleveres til ejeren og
medbringes under kørsel.
Færdselsstyrelsen har således dispenseret fra bekendtgørelsen om
registrering og syn af køretøjer, der fastsætter at en
ikke-registreringspligtig knallert alene kan synes og ibrugtages på grundlag
af en EF-overensstemmelseserklæring.
Privatejede køretøjer
På grund af de særlige forhold med uindregistrerede motorcykler hos private
tillader Færdselssty-relsen undtagelsesvis, at der dispenseres for
privatejede køretøjer, idet indførelsen af Euro 2 er den første skærpelse,
der påvirker muligheden for at indregistrere (gemte) fabriksnye ikke
tidligere indregistrerede motorcykler.
Privatejede motorcykler kan indregistreres efter godkendelse ved syn, hvor
der skal medbringes udfyldt dataerklæring (dog uden erklæring for opfyldelse
af Euro 2 krav, som overstreges), hvor Statens Bilinspektion på baggrund af
dokumentation (kvittering) for anskaffelse før 1. april 2004 giver
dispensation for luftforurening.
Generelt
Jf. EU-reglerne er dispensationen er begrænset til 1 år, dvs. køretøjer der
ikke opfylder bestem-melserne kan kun opnå dispensation frem til 30. juni
2005, hvor køretøjerne senest skal være regi-streret. Efter denne dato vil
det ikke være muligt at indregistrere køretøjer der ikke opfylder
be-stemmelserne.
For køretøjer der fremstilles til syn vil Statens Bilinspektion afkrydse
anmeldelsesblanketten, så-ledes at det af registreringsattesten vil fremgå
at der er meddelt dispensation for luftforurening.
I forbindelse med næste skærpelse (Euro 3 i 2007/8) vil der gives
dispensation udfra den alminde-ligt anvendte dispensationspraksis for
køretøjer, hvor alene restkøretøjer vil omfattes, svarende til 10% af
seneste års tilsvarende nyindregistrerede køretøjer, eller alternativt 10
køretøjer. Der vil ikke gives dispensation for privatejede køretøjer.

Færdselsstyrelsen, den 11. juni 2004

Ib Rasmussen

MVH John

Fra : NeoFazer

Dato : 01-09-04 06:15

tak til både Richard og John for info ....

Og ud af det kan jeg btw se at køber jeg en pre-eu2 bike uden afgift nu og
venter til næste sommer med afgift - så skal jeg, såvidt jeg forstår, til
syn med den med typeattesten påført dispensations-bemærkningen.

Vh / Lars Martin