|
| Told på pocket bikes Fra : Bjarke Bundgaard |
Dato : 31-08-04 13:00 |
|
Er der nogle der ved hvad tolden er på pocket bikes? Hvad afhænger tolden
af? Er det motorstørrelse, HK, benzinforbrug eller noget helt andet? De
specs jeg har på pocket biken er:
) Engine: 47cc, single-cylinder, air-cooled, 2-stroke
2) Max speed: 70km/h (43mph)
3) Ignition mode: CDI
4) Manual start
5) Tire: 11"
6) Max. load: 150kg/330lbs
7) Front and rear brake
8) Tank capacity: 1L
9) Drive system: chain
10) Distance per tank: 30km/18miles
11) Overall dimensions: 99 x 28 x 46cm
12) Colors: black, red, blue, yellow, silver, and color combinations
På forhånd tak for evt. svar.
Mvh.
Bjarke
| |
Bjørn S (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 31-08-04 13:15 |
|
Bjarke Bundgaard wrote:
> Er der nogle der ved hvad tolden er på pocket bikes? Hvad afhænger tolden
> af? Er det motorstørrelse, HK, benzinforbrug eller noget helt andet? De
> specs jeg har på pocket biken er:
Fra hvilket land ?
Jeg kender ikke toldsatsen, men mon ikke den ligger på 6% ? Plus 25 % mva
på købspris og fragtomkostninger. Det gælder dog kun hvis du køber den
udenfor EU.
Indenfor EU er det moms og toldfrit, det er det land det kommer fra
momsbeløbet bliver betalt til, og det indgår i prisen. Dog er det med
momsen lidt krøllet, hvis det er et firma som eksporterer meget til DK
(over en eller anden størrelse) skal de pålægge dansk moms.Nu er det
sikkert ikke tilfælde med din pocketbike-leverandør. Fra f.eks England
tilkommer det tit ca. 17 % engelsk moms som de ikke altid opgiver på sine
priser.
--
/Bjørn
| |
Thomas Buus Andersen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 31-08-04 13:37 |
|
Bjarke Bundgaard wrote:
> Er der nogle der ved hvad tolden er på pocket bikes? Hvad afhænger
> tolden af? Er det motorstørrelse, HK, benzinforbrug eller noget helt
> andet? De specs jeg har på pocket biken er:
Ski med spec. på cyklen, og ski' med tolden. Det eneste der batter er de 25%
moms der skal oven i det beløb du har givet for den.
Det gælder dog kun, hvis du køber uden for EU!
Men et godt råd - lad være med at købe de billige kina-bikes. De er ikke
mange kroner værd.
> Mvh.
> Bjarke
Thomas
| |
SmaRTrxxv (31-08-2004)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 31-08-04 15:29 |
|
Thomas Buus Andersen wrote:
>
> Men et godt råd - lad være med at købe de billige kina-bikes. De er ikke
> mange kroner værd.
>
Og de er heller ikke pocketbikes.. Der må motoren kun være 39 ccm..
Thore
| |
Thomas Buus Andersen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 31-08-04 15:58 |
|
SmaRTrxxv wrote:
> Thomas Buus Andersen wrote:
>
>>
>> Men et godt råd - lad være med at købe de billige kina-bikes. De er
>> ikke mange kroner værd.
>>
> Og de er heller ikke pocketbikes.. Der må motoren kun være 39 ccm..
Det kan jo så diskuteres. Er betegnelsen pocket ikke mere størrelsen på hele
cyklen?
de 40cc som er sat som en grænse gælder kun hos DMU !!!
> Thore
Thomas
| |
SmaRTrxxv (31-08-2004)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 31-08-04 18:56 |
|
Thomas Buus Andersen wrote:
>
>
> Det kan jo så diskuteres. Er betegnelsen pocket ikke mere størrelsen på hele
> cyklen?
> de 40cc som er sat som en grænse gælder kun hos DMU !!!
>
>
Jo, det er det..
Men pointen er netop at klubberne oplever at folk tropper op med sådan
en Kina-pocketbike og så først der når de når har handlet opdager de at
de ikke kan bruge den i klubregi...
Thore
| |
Richard (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-08-04 21:24 |
|
SmaRTrxxv wrote:
>> Det kan jo så diskuteres. Er betegnelsen pocket ikke mere størrelsen på hele
>> cyklen? de 40cc som er sat som en grænse gælder kun hos DMU !!!
>
> Jo, det er det..
> Men pointen er netop at klubberne oplever at folk tropper op med sådan
> en Kina-pocketbike og så først der når de når har handlet opdager de at
> de ikke kan bruge den i klubregi...
Er det noget specielt for DK med den 39 eller 40 cc-grænse ved løbene? -
evt. noget som importørerne af de europæiske mærker har fået etableret for
at holde de billigere kinesiske pb'er ude?
- går ud fra, at der også køres løb med pb'er i international sammenhæng,
eller er det rent nationalt med forskellige regler i de enkelte lande?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Richard (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-08-04 16:15 |
|
Thomas Buus Andersen wrote:
> Men et godt råd - lad være med at købe de billige kina-bikes. De er ikke
> mange kroner værd.
Sikkert rigtigt, men på den anden side er det svært at forstå, hvorfor en
europæisk skal koste 15-20-25.000 - det er der simpelthen ikke stumper for
i sådan en...
Så jeg kan da godt forstå, når nogen overvejer de billige pocket bikes -
og forhåbentlig sikrer sig, at der ligger komplet res.delslager til dem
her i landet eller i nærheden
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Thomas Buus Andersen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 31-08-04 17:29 |
|
Richard wrote:
>
> Sikkert rigtigt, men på den anden side er det svært at forstå,
> hvorfor en europæisk skal koste 15-20-25.000 - det er der simpelthen
> ikke stumper for i sådan en...
Nej, men er der det på en motorcykel ?? Næh, vel :)
Hvis man har prøvet forskellen på en kina-cykel og en fra Polini,GRC,DM
eller Blata, så ved man godt hvorfor det ikke koster det samme.
Der er en verden til forskel i både bremser, stel, motor, finish og kvalitet
i øvrigt.!
>
> Så jeg kan da godt forstå, når nogen overvejer de billige pocket
> bikes - og forhåbentlig sikrer sig, at der ligger komplet
> res.delslager til dem her i landet eller i nærheden
Jaja , de er nok gode nok til legetøj, men det er også alt !
Thomas
- Har selv en Polini 911 !!!
| |
Richard (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-08-04 21:18 |
|
Thomas Buus Andersen wrote:
>> Sikkert rigtigt, men på den anden side er det svært at forstå,
>> hvorfor en europæisk skal koste 15-20-25.000 - det er der simpelthen
>> ikke stumper for i sådan en...
> Nej, men er der det på en motorcykel ?? Næh, vel :)
Jo, hvis du ser bort fra den høje danske afgift på mc'en - der er jo kun
told og moms på en pocket bike - er der da stor forskel på en 25 kkrs pb
og en mc med en gadepris på 65-70 kkr IMHO...
> Hvis man har prøvet forskellen på en kina-cykel og en fra Polini,GRC,DM
> eller Blata, så ved man godt hvorfor det ikke koster det samme.
> Der er en verden til forskel i både bremser, stel, motor, finish og kvalitet
> i øvrigt.!
Sikkert en stor forskel, men nok til at berettige en 5-6 gange højere pris?
Ville gerne prøve en af hver og selv mærke forskellen; men demo-cykler
lader ikke til at være noget, der tynger pocket bike-importørernes
budget...
Eller kender du et sted i Kø'strup eller Når'sjælland, hvor man kan komme
ind og få en prøvetur hos en forhandler?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Thomas Buus Andersen (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 31-08-04 21:56 |
|
Richard wrote:
>
> Eller kender du et sted i Kø'strup eller Når'sjælland, hvor man kan
> komme ind og få en prøvetur hos en forhandler?
Prøv at kontakte www.pocketbike.dk
De har lidt af hvert, og de fleste vil nok lade dig få en tur hvis du møder
op til deres træning..
Ang. 40cc grænsen : Så gælder den i alle lande hvor der er løb.
I DK har vi også en klub, polini dreambike klub, hvor man ikke kører
konkurrence.
Der er alle klasser tilladt, og derved har vi også 50cc i programmet.
Thomas
| |
Richard (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-08-04 23:01 |
|
Thomas Buus Andersen wrote:
> Prøv at kontakte www.pocketbike.dk
> De har lidt af hvert, og de fleste vil nok lade dig få en tur hvis du møder
> op til deres træning..
Ja, det talte de også om på go-cartbanen i Albertslund for nogle uger
siden, men ejg ville nu foretrække at udsætte en demo-cykel for mit
vilde prøveridt snarere end én lånt af en ubekendt bruger
> Ang. 40cc grænsen : Så gælder den i alle lande hvor der er løb.
> I DK har vi også en klub, polini dreambike klub, hvor man ikke kører
> konkurrence.
> Der er alle klasser tilladt, og derved har vi også 50cc i programmet.
Og dermed også kinesercykler, så længe de nu kører?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Søren Johansen (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Søren Johansen |
Dato : 01-09-04 08:27 |
|
"Richard" skrev:
> Ja, det talte de også om på go-cartbanen i Albertslund for nogle uger
> siden, men ejg ville nu foretrække at udsætte en demo-cykel for mit
> vilde prøveridt snarere end én lånt af en ubekendt bruger
Hvis du kontakter os på forhånd, så kan vi have en prøve-cykel klar.
Importøren af Blata (som er medlem i klubben) er meget flink til at låne
democykler ud.
Vi har iøvrigt en aftale i klubben så medlemmer der låner en cykel ud,
bliver holdt skadesløse, i tilfælde af f.eks. styrt.
Der ingen grund til at holde sig tilbage. Kom og prøv. Det er
vanedannende...
> > I DK har vi også en klub, polini dreambike klub, hvor man ikke kører
> > konkurrence.
> > Der er alle klasser tilladt, og derved har vi også 50cc i programmet.
>
> Og dermed også kinesercykler, så længe de nu kører?
I Poliniklubben skal man have en Polini og et bevis fra importøren på at man
har købt den hos ham (VIP kort kalder de det vist).
40 cc. reglen er international (det hedder faktisk 40cc. 2-takt eller 80 cc.
4-takt). De danske pocketbike regler er stort set en kopi af de europæiske
så vi ikke skal omstille os for meget, når vi skal ud at køre om EM næste
år...
De fleste af de kinesiske cykler benytter en lille, billig, kinesisk
industri-motor på 47 cc. Denne motor er meget svær at tune, og en effekt på
2-3 hk. er for lidt til voksne. Bremser, stel og forgaffel er mildt sagt af
ringe kvalitet på de kinesiske cykler vi har set.
I mine øjne er pocketbikes kun sjove på en bane, hvor man kan køre om kap
med andre.
Mvh
Søren Johansen
Pocketbike Club DK www.pocketbike.dk
| |
Richard (01-09-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 01-09-04 17:12 |
|
Søren Johansen wrote:
> Hvis du kontakter os på forhånd, så kan vi have en prøve-cykel klar.
> Importøren af Blata (som er medlem i klubben) er meget flink til at låne
> democykler ud.
Tak, jeg forstod blot, at demokørslen hvilede på medlemmernes velvilje
og ikke importørens, hvilket jeg fandt lidt mærkeligt
> Der ingen grund til at holde sig tilbage. Kom og prøv. Det er
> vanedannende...
Tror det gerne efter at have set jer den tirsdag aften. Skal lige have
fat i en læderdragt, så vender jeg tilbage
> I mine øjne er pocketbikes kun sjove på en bane, hvor man kan køre om kap
> med andre.
Tjav, vel også til kørsel et par stykker sammen på et lukket område,
hvor man nu ellers finder sådan et
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Bjarke Bundgaard (31-08-2004)
| Kommentar Fra : Bjarke Bundgaard |
Dato : 31-08-04 16:38 |
|
"Bjarke Bundgaard" <bjarkebn@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
news:41346855$0$303$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er der nogle der ved hvad tolden er på pocket bikes? Hvad afhænger tolden
> af? Er det motorstørrelse, HK, benzinforbrug eller noget helt andet? De
> specs jeg har på pocket biken er:
> ) Engine: 47cc, single-cylinder, air-cooled, 2-stroke
> 2) Max speed: 70km/h (43mph)
> 3) Ignition mode: CDI
> 4) Manual start
> 5) Tire: 11"
> 6) Max. load: 150kg/330lbs
> 7) Front and rear brake
> 8) Tank capacity: 1L
> 9) Drive system: chain
> 10) Distance per tank: 30km/18miles
> 11) Overall dimensions: 99 x 28 x 46cm
> 12) Colors: black, red, blue, yellow, silver, and color combinations
>
> På forhånd tak for evt. svar.
>
> Mvh.
> Bjarke
>
>
Tak for alle svarene. Jeg er klar over at de kinesiske ikke må køre i DMU,
men til en udsalgspris på ca. 3000,- inkl moms, så er de vel også værd at
overveje blot som legetøj. Eller er der nogen der har erfaring med
holdbarheden på de kinesiske pocket bikes? For hvis de går i stykker for et
godt ord går noget af glæden jo af. Jeg har dog sikret mig at der er
reservedele til dem og regner med selv at tage et lille reservedels lager
hjem. Har selv prøvet en og blev meget overrasket over ydelsen på den lille
maskine, derudover var det enormt sjovt! Men længere tids erfaring har jeg
godt nok ikke med dem, er der nogen herinde der har det? Så hører jeg gerne
om dem.
Mvh.
Bjarke
| |
anders majland (31-08-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 31-08-04 21:25 |
|
> Tak for alle svarene. Jeg er klar over at de kinesiske ikke må køre i
> DMU, men til en udsalgspris på ca. 3000,- inkl moms, så er de vel
> også værd at overveje blot som legetøj.
Det er vel de færreste der har plads til at lege på sådan et på et
lukket område ?
Men ellers enig i at man sikkert kan få mange timers sjov ud af en kina
maskine. F.eks hvis en af kammersjukkerne tilfældigvis har nøglen til et
køreteknisk anlæg, gocartbane eller bare et aflukket fabriksområde ....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
|
|