Min mening om The Corrs - Borrowed Heaven.
Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 31-08-04 07:01

Hej gruppe.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg køber meget få cd'er til mig
selv. Det bliver vel max. til et par stykker om året. Dog lytter jeg til al
slags musik via radio, tv, bibliotek osv.
Jeg er stor fan af gruppen The Corrs og jeg har alle deres albums og koncert
dvd'er. Derfor var det naturligt for mig at investere i gruppens nyeste
album "Borrowed Heaven", som kom på gaden i år.
Der skal ikke herske tvivl om, at albummest forgænger "In Blue" var lidt af
en skuffelse for mig og mange andre fans.
Det var derfor uden de helt store forventninger, at jeg satte mig til at
lytte til det nye album, men sikke dog en dejlig overraskelse.

Kvaliteten er langt højere på det nye album i forhold til forgængeren, både
musikalsk, men også tekstmæssigt. Kender man lidt til Corr-familien, bliver
teksterne endnu mere vedkomne.
Sangen "Angel" som er albummets 2. single efter den lidt skuffende 1. single
"Summer Sunshine", er skrevet af Andrea (sangerinden) og er en sang til
moderen, som døde for nogle år siden af en sjælden lungesygdom.
"Goodbye" er et andet nummer, som beskæftiger sig med moderens død. Denne
gang skrevet af Sharon (violinisten) og den handler om ikke at kunne
acceptere og forstå døden.
"Goodbye" er nok den, som gør mest indtryk af de to sange og Andrea's måde
at synge den på, er hjerteskærende.

Den positive og opløftende "Hideaway" skrev Sharon til en god veninde, hvis
liv mere eller mindre var gået i stå og hvis selvtillid og selvstændighed
var gået fløjten.
Den utrolig smukke "Long Night" som også er skrevet af Sharon, handler om
frygten for at miste manden i sit liv. Hvis det nummer ikke går hen og
bliver en landeplage overalt, hvor den kan høres, så har folk altså ikke
forstand på musik. Det er allerede en klassiker i min bog. Andrea har vel
aldrig sunget bedre end det, hun gør på "Long Night" og det siger meget, da
hun jo altid har haft en fantastisk stemme.

Efter at have hørt albummet mange gange er jeg kommet frem til 6 numre, som
jeg synes, skiller sig ud hver især og som er ganske fremragende. Det er:

"Hideaway" (Et naturligt singlevalg i mine ører)
"Long Night" (Et sikkert hit og kommende 3. single)
"Humdrum" (Læg mærke til den geniale tekst Omkvædet er så tilpas
fængende, at det sagtens kan blive et kommende singleudspil )
"Confidence For Quiet" (Kun Andrea har kunnet skrive den tekst. Et
overraskende aggressivt nummer med flot og musikalsk godt placeret
violinspil af Sharon)
"Baby Be Brave" (Et fremragende stykke musik. Igen med flot og musikalsk
godt placeret violinspil)
"Silver Strand" (Instrumentalnummer når det er bedst. Komponeret af Sharon
og Caroline (trommeslageren). Dog ikke helt på højde med "Rebel Heart" fra
"In Blue")

I niveauet lige under kommer så:

"Angel" (Egner sig ikke som 2. single på trods af alle kvaliteterne)
"Goodbye" (Havde været et bedre singlevalg end "Angel")

De mindre heldige:

"Summer Sunshine" (Forkert valgt 1. single efter min mening. Sangen vækker
for mange minder om det mindre heldige album "In Blue")
"Time Enough For Tears" (Ok nummer, bare alt for langt og ensformigt. Andrea
viser dog nye sider af sit store sangtalent)
"Even If" (Lyder lidt for meget af fyld i mine ører. Frygter dog lidt, at
den bliver valgt som kommende 4. single pga det meget iørefaldende omkvæd)
"Borrowed Heaven" (Specielt nummer som har sine kvaliteter. Dog lidt
kedeligt og er et af de numre sammen med "Time Enough For Tears", jeg godt
kan finde på at skippe hen over)

Er man til melodiøst popmusik med lidt irsk islæt og kan man lide godt
vokalarbejde, så må man ikke gå glip af The Corrs - Borrowed Heaven.
Man kan indvende (og med rette), at albummet sine steder føles
overproduceret, men det er i mine ører ikke nok til at ændre på det faktum,
at albummet er et af de bedste popalbums i rigtig mange år
Skal man sammenligne albummet med sine forgængere, så ligger det højt
placeret på den interne liste. Selvom gruppen har udviklet sig fra det meget
irske til det mere mainstream poppede, så er kvaliteten af det musik, de her
præsenterer på et niveau, som gør, at albummet pt. i mine øjne er deres
bedste.

Jeg giver albummet 5/6 stjerner.