Kawa 1100´s knastkæde ?
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-08-04 05:58

Jeg står over for at hjælpe nogen med at skifte knastkæde, og vel også
knastakseltandhjul, i en Kawasaki 1100 fra vist 1989. Og for den har
ventildækslet endnu ikke været af.

Spørgsmålet er så, kan der skiftes til ny knastkæde uden at løfte krumtappen
op af motorblokken?

Altså er der samleled i oprindelige knastkæden?
Dette tvivler jeg på, men hvad så med en ny knastkæde er der samleled i den,
eller er der personer som blot tager og montere samleled selv om der ikke er
dette fra fabrikantens side?

Mvh. Gert

Fra : Asger Steffensen

Dato : 31-08-04 06:46

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> [...]
den,
> eller er der personer som blot tager og montere samleled selv om der ikke

Mon ikke svaret findes i Haynes bogen til omtalte model? Jeg tvivler meget
på at det skulle være nødvendigt at løsne krumtamppen.

Hvilken Kawa er det forøvrigt? Mig bekendt blev GPz1100 / Z1100R ikke
produceret i 89, og ZZ-R 1100 kom først i '91.

Asger
V-Strom
GPz500S (til salg)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-08-04 06:59

> [...]
> knastakseltandhjul, i en Kawasaki 1100 fra vist 1989.
> Spørgsmålet er så, kan der skiftes til ny knastkæde uden at løfte

Hej Gert

På min CBR 600 F2 sidder knastkæden yderst til højre. Der kan jeg skifte
knastkæden i et stykke, uden at skulle bryde kæden eller bøvle med nitte
eller clipseled. Den Kawa 1100 (GPZ?) har måske knastkæden yderst i højre
side, og måske kan du pille kæden af på den i et stykke?

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 19:05

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> [...]
> eller clipseled. Den Kawa 1100 (GPZ?) har måske knastkæden yderst i højre
> side, og måske kan du pille kæden af på den i et stykke?

Hvis det er en ældre luftkølet Kawa' så sidder sagerne midt på og medmindre
man vil splitte alt(!) så krumtappen kommer ud i fri luft, så må man ty til
at sprænge den gamle og nitte den nye - Svjh. er det en alm. rullekæde at de
luftkølede bruger :-/

Hvis det derimod er en af de nyere vandkølede(*) (som Asger retteligt
daterer
til senere end '87) er det godtnok for enden som på CBR600; men på Kawa'
faktisk i den venstre(!) ende; men placeringen gør udskiftningen langt mere
enkel!

(*):
Kawasakis vandkølede motorgenerationer kan faktisk anskues alene ud fra
knastkædens placering:
- I midten = á den første vandkølede Kawa': GPZ600, hvis motor levede videre
i GPX'erne, ZZR600, ZXR750 samt GPZ900R-B
- I venstre side = á oprindeligt på GPZ900R, og sidenhen i de efterfølgende
1000RX, ZX10, ZZR1100, GPZ1100 samt bl.a. ZRX1200
- I højre side = På GPZ900R-C og de seneste ZXR750 og efterfølgendeZX7, samt
på de fleste nyere modeller á Z750 og Z1000!

Its simply my dear!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 21:30

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
videre
> i ........GPZ900R-B
> - I venstre side = á oprindeligt på GPZ900R,

Hæ!
Som gammel GPZ900R-ejer kan man hurtigt forløbe sig:
De senere 900'ere hedder ZX9B hhv. ZX9C og ikke GPZ-R!!
:*-|

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 01-09-04 00:45

> [...]
samt
> på de fleste nyere modeller á Z750 og Z1000!

For mig så det også ud til at knastkæde strammeren sidder på venstre side.
Jeg pegede på det der ligner en knastkæde strammer og prøvede at forklare
thailænderne at hvis dette er knastkæde strammeren så sidder knastkæden jo i
venstre side og så må den kunne udskiftes uden at løfte krumtappen ud.

Men jeg er mest vant til at hvis en knastkæde sidder for enden af en motor -
som for eks. for mit ingeniørafgangsprojekt hvor den også sad på venstre
side - at der da er et separat dæksel i ofte et stykke dækkende hele
knastkæden. Men jeg kan se ud fra jeres svar at for den aktuelt vandkølede
Kawa kan vi altså fiske knastkæden op eller ned med cylinder og topstykke
stadig siddende på krumtapshuset.

I givet fald at den sad på midten af krumtappen ville jeg sikkert vælge at
sprænge den gamle kæde og på hæfte en ny (stærkere) og så køre den rundt til
den gamle kunne tages af og den nye nittes sammen.

Men på min tidligere Honda Cb 750 skiftede jeg til en stærkere kæde, og
justerbar knastaksel kædetandhjul, via afløftning af krumtappen.

Mvh. Gert

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 13:13

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> For mig så det også ud til at knastkæde strammeren sidder på venstre side.

Dén er jo en enkel indikering af kædens forløb (faktisk kan
omdrejningsretningen også ses derudaf, derved at man justerer på "bagsiden"
hvor kæden er slappest!), men også forskellen på de to ender af
ventildækslet (knasternes tandhjul kræver mere plads) skulle også være let
at erkende!

> [...]
> motor - som for eks. for mit ingeniørafgangsprojekt hvor den også sad på
> venstre side - at der da er et separat dæksel i ofte et stykke dækkende

Et seperat siden-ind monteret knastkæde-dæksel vil veje marginalt mere og
tillige kræve langt mere forarbejdning under fremstillingsprocessen, hvorfor
kam-tunnelen er "indstøbt"!

--
Armand.