tændnings avancering på xj600??
Fra : b.lind

Dato : 30-08-04 21:54

Roder p.t med en yamaha xj600 fra 1991. Den reagerer langsomt på gassen og
trækker elendigt men starter let og går pænt i tomgang.

Jeg ville så lige checke tændningstidspunktet samt tændningsavanceringen men
kan ikke finde hverken centrifugalforstiller eller vacumforstiller????
Hvordan pokker fungerer tændningsavanceringen så??? For tændningen skal vel
forskydes til tidligere tændning ved højere omdrejninger...også på en xj600!

P.S. Der er elektronisk tændning på yamahaen.

mvh b.l

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-08-04 22:08

On Mon, 30 Aug 2004 22:53:45 +0200, "b.lind" <b_lind@post5.tele.dk>
wrote:

Hej.

> [...]
>forskydes til tidligere tændning ved højere omdrejninger...også på en xj600!
>
>P.S. Der er elektronisk tændning på yamahaen.

Tændingsavanceringen er elektronisk og den sidder i elektronikken i
tændingsboksen.
Det fungerer således, at pick-up'en sidder i en possision der svarer
til højeste tænding, og så er der et delay ved lave omdrejninger.
Avanceringen tager fat når omdrejningstallet øges, og når max. ved ca
3500 RPM.
Du kan kun checke det med en tændingspistol (stroboskop).
OK, det kan gøres med tændingsboksen på bordet, men det er en anden
sag

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : b.lind

Dato : 31-08-04 18:40

hvis jeg checker med en stoboskoblampe hvad omdrejningstal skal motor køre
??

Skal mærket på svinghjulet passe med stoboskoblampens blink ved 1000 rpm
eller 3000 rpm??

mvh b.l

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 21:17

b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> [...]
> ??
>
> Skal mærket på svinghjulet passe med stoboskoblampens blink ved 1000 rpm

Der er vel et mærke for såvel tænding som avancering, derved at man
umiddelbart ikke vil kunne checke nogen af delene uden :-/

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 31-08-04 21:53

> b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en

> Der er vel et mærke for såvel tænding som avancering, derved at man
> umiddelbart ikke vil kunne checke nogen af delene uden :-/

Hvis der kun er et mærke kan man anvende en tændingspistol med indstillelig
avancering. Det er under alle omstændigheder en fordel hvis man vil måle
tændingsavancering.

---
Peter
XJ600S

Fra : b.lind

Dato : 01-09-04 06:18

Der er kun et mærke på svinghjulet..... Men i rep. bogen står der intet om
ved hvilket omdrejningstal man skal bruge stoboskoblampen????

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 13:14

b.lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> Der er kun et mærke på svinghjulet..... Men i rep. bogen står der intet om
> ved hvilket omdrejningstal man skal bruge stoboskoblampen????

Hvis der kun er et eneste mærke er det topstillings-mærket, som især har sin
anvendelse til taktning af knasterne. En instruktionsbog vil angive hvilken
forskydning såvel lav som høj tænding skal have derudfra, hvormed man, som
Peter også nævner, kan kontrollere v.h.a. en strobo-lampe med justerbar
forskydning (á strobo'et justeres til given forskydning hvorefter at det bør
lyse på mærket ved pågældende omdrejningstal)!

--
Armand.

Fra : b.lind

Dato : 01-09-04 15:18

I den haynes bog jeg har står der intet om kontrol af tændning m stoboskob
lampe... Det nærmeste er beskrivelsen at taktningen hvor mærkerne inderst på
svinghjulet skal stå et bestemt sted og knasterne i en bestemt stilling. Men
disse mærker på svinghjulet kan kun ses når dækslet til svinghjulet er taget
af... så disse mærker kan jeg ikke bruge!

I svinghjulsdækslet sidder der en stor skrue. Når svinghjuldækslet sidder på
motoren, og jeg har skruet denne skrue ud, kan jeg se kanten af svinghjulet.
På kanten af svinghjulet er der 2 streger (disse mærker sidder ca 5 mm fra
hinanden) Er det mon disse streger jeg skal bruge og er det så den første
eller den anden streg jeg skal gå ud fra? og ikke mindst ved hvilken
omdrejningstal?

P.S. I haynes bogen står der heller intet om hvor stor forskydningen skal
være...

Hmmm

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-09-04 05:47

"b.lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
> Roder p.t med en yamaha xj600 fra 1991. Den reagerer langsomt på gassen og
> trækker elendigt men starter let og går pænt i tomgang.

Lyder mere som kaburator membraner der er møre.
Hej Palle.

Fra : b.lind

Dato : 01-09-04 06:15

Jeg har haft karburator totalt adskilt 2 gange... alle dyser ud og blæse
alle kringelkroge igennem. Alle membraner ser fine ud -ingen huller eller
lign!

Checket at alle dyser svarer til original data og nålehøjden også.

Taktningen er også checket og kompressionen er omkring 8-9 bar på alle cyl.

Så derfor hælder jeg nu til tændningsproblemer....

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-09-04 10:42

> [...]
cyl.

> Så derfor hælder jeg nu til tændningsproblemer....

Okay.Hvornår begyndte det? hvad farve har tændrørne efter en tur?Har motoren
lige været lukket op?
Kom det pludseligt eller over en periode?Jeg vil da gerne høre hvad du
finder ud af.
Hej Palle.

Fra : b.lind

Dato : 01-09-04 14:57

Hej jarnbak
Den var så sløv da jeg købte den, optimistisk som jeg er, regnede jeg med at
det var et mindre problem der let kunne løses... men jeg blev klogere!

Nu har jeg lige været ude igen, igen, og rode lidt med cyklen og som skrevet
tidligere så starter den OK og går også rimeligt i tomgang, men er meget
langsom til at tage gassen under ca 3-4000 rpm. over de 3-4000 rpm reagerer
den egentlig kvikt nok på gasgivning men trækkraften er stadig elendig. hvis
jeg kører en tur så har jeg svært ved at får den over 7000 rpm (jeg mener
det røde felt starter ved 9000 rpm) kun ved at pine den op i omdrejninger i
lave gear kan jeg kommer over 7000 rpm.

M.h.t tændrør, så er de måske lidt sodede så blandningen er måske nok til
den fede side. Har prøvet at tage luftfilteret ud for at magre blandningen
ud men uden ændring overhovedet.

Jeg har ikke kendskab til om motoren har været åben men den forrige ejer har
måske nok forsøgt at løse problemet og så opgivet og solgt den videre til
MIG

Hmmmm jeg bliver pludselig så træt - må lige hen og ligge.....

Fra : p.jarnbak

Dato : 01-09-04 16:37

> [...]
har
> måske nok forsøgt at løse problemet og så opgivet og solgt den videre til

Kunne måske også være en ide at løfte ventildækslet af og checke mærkerne
på takthjulene.Hvis en af knasterne er monteret en tand forkert kan det jo
nok gi
lidt mærkelig motorgang.Bare en ide når du ikke kender historien på motoren.
Hej Palle.

Fra : b.lind

Dato : 01-09-04 18:49

Det var noget af det første jeg gjorde.... ingen problemer her...

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 23:28

> [...]
> alle kringelkroge igennem. Alle membraner ser fine ud -ingen huller eller

Tilbage er snart kun en mistanke om at modellen er droslet!
Derfor:
- Kan vacuum-stemplerne (kan man ikke tillade sig at kalde dem det, selv om
det er en C.V. karbunade - Orla?) løftes helt op så karbunaden er fuldt
åben?
- Er der fuldt hul igennem i de stutse som karbunaderne er monteret på, samt
i forrørene??
- Har Haynes'en ikke et mål for knasthøjden?
Mål efter på din! Drosling kan forekomme á et par mm lavere knaster!

--
Armand.

Fra : b.lind

Dato : 02-09-04 06:22

Nix - den er ikke droslet - har checket da jeg havde karbunaderne af...

Skal lige bemærke at det er en tysker og i fahrzeugbrief står der intet om
drosling.

Jeg kender dog 2 fra horsens der hver har hjemtaget en tysk xj600 der var
droslet og her var droslingen udlukkende lavet ved indsnævring i
indsugningsgummiet. (og det stod beskrevet i fahrzeugbrief)

P.S. og selv om droslingen skulle være lavet ved lavere knaster så burde den
ikke reagere så sløvt på gassen og den burde også trække bedre end den gør
nu....

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 16:04

Armand skrev i meddelelsen ...

>- Kan vacuum-stemplerne (kan man ikke tillade sig at kalde dem det, selv om
>det er en C.V. karbunade - Orla?)

Det kan man vel nok, jeg kalder dem cv-spjældene for ikke at forvirre for
meget. Haynes kalder dem "Diaphragm/piston" , altså membran/stempel. Der er
vist ikke noget dansk ord for delen.

Constant Velosity, verdens mest misforståede karburator, eksempel: Først
sætter "knægten" større dyser og andre nåle i, så korter samme "knægt"
gudhjælpemig fjedrene over cv-spjældet op, ergo, der skal mindre
lufthastighed under spjældet for at løfte det, mindre lufthastighed = mindre
benzin fra nålerør og dyse..... SUK !

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-09-04 18:24

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en

> Det kan man vel nok, jeg kalder dem cv-spjældene for ikke at forvirre for
> meget. Haynes kalder dem "Diaphragm/piston" , altså membran/stempel. Der
> er vist ikke noget dansk ord for delen.

Heey:
"Membran-spjældene" er da et fint dækkende ord!
Skal vi to ikke enes om at arbejde for at dét bliver så udbredt at vi ender
med at få det i retskrivnings-ordbogen?!

Hæ!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 23:15

Armand skrev i meddelelsen ...

>Heey:
>"Membran-spjældene" er da et fint dækkende ord!
>Skal vi to ikke enes om at arbejde for at dét bliver så udbredt at vi ender
>med at få det i retskrivnings-ordbogen?!

Købt !

mvh
Orla