Olieforbrug kommer det fra stempelringene?
Fra : Kristian Budde

Dato : 30-08-04 13:08

Hej
Da min mc bruger en del olie overvejer jeg efterhånden at få gjort noget ved
det.

Jeg har lagt mærke til at der ikke er nogen røg udvikling når maskinen
startes så jeg mener ikke at det er ventil pakningerne som er slidt og den
laver heller ikke røg når der accelereres men derimod når jeg slipper gassen
og motoren få lov til at bremse?

Er det ikke noget med at man ud fra det kan sige at det er stempel
ringene/cylinderen som skal skiftes/hones?

Mvh
Kristian
XTZ660

Fra : Hekto

Dato : 30-08-04 14:30

In article <41331990$0$231$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, kbudde@
{nospam}control.auc.dk says...

> Er det ikke noget med at man ud fra det kan sige at det er stempel
> ringene/cylinderen som skal skiftes/hones?

Kan være; men ventilstyr og olietyve er også en mulighed!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-08-04 15:38

"Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> startes så jeg mener ikke at det er ventil pakningerne som er slidt og den
> laver heller ikke røg når der accelereres men derimod når jeg slipper

Hvis det er stempel/stempelringe/cylinder den er gal med, vil cyklen ryge
under hård acceleration.
Hvis det er ventilhætterne den er gal med (også kaldet en masse andet, men
det er de underlige hue-formede cimmeringe der tætner over ventilerne), vil
cyklen ryge under motorbremsning. Så det er nok her du skal søge.
Iøvrigt:
Blå røg: Afbrændt olie, motor skal renoveres.
Sort røg: Forkert dysning (for meget bensin)
Hvid røg: Vand. Utæthed i kølesystem, typisk toppakning.

Rittig

Fra : Kristian Budde

Dato : 30-08-04 15:59

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote in message

> [...]
> Sort røg: Forkert dysning (for meget bensin)
> Hvid røg: Vand. Utæthed i kølesystem, typisk toppakning.

Røgen ser godt nok lidt mere sort ud en blå men der er lidt svært for mig at
vurdere. Jeg tænkte at det nok ikke var blandingen den var galt med da
maskinen køre 16-23km/L alt efter kørsels mønster og det mener jeg er meget
rigtigt. Men det kan da godt ske at det er et lidt for tyndt grundlag til at
sige at blandingen er korrekt på?

Ventilhætterne blev skiftet for 14kkm siden og den har brugt olie lige siden
(jeg købte den der og er derfor ikke klar over om den brugte olie før) men
det at de er skiftet er jo naturligvis ikke ensbetydende med at det ikke er
der at problemet skal findes.

Jeg går sådan lidt og tænker om jeg skal lukke den op og skifte ventilhætter
eller om jeg skal tage cylinderen af og skifte stempel ringe? det er jo
naturligvis ikke den helt store ekstra opgave når man nu har fat i motoren
(den har i alt gået 30kkm og bruger ca 0.8l olie på 1000km).

Mvh
Kristian

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 17:41

> [...]
før) men
> det at de er skiftet er jo naturligvis ikke ensbetydende med at det ikke

Hvis motoren bruger olie og den tydeligt oser under motorbremsning, ér det
en sikker indikation på at det er ved (indsugnings-)ventilerne at der
trækkes olie med ind (p.g.a. vacuum'et ved indsugn.ventilerne ved
motorbremsning)!
Et større ventilstyrsslid kan være medvirkende til at pak-dåserne slides
eller
måske ligefrem ikke kan slutte tætte om et skævttrykkende ventilskaft, så
udover dårlig kvalitet eller fejlmontage er der også den mulige grund til at
de
stadig er utætte!

> [...]
> naturligvis ikke den helt store ekstra opgave når man nu har fat i motoren
> (den har i alt gået 30kkm og bruger ca 0.8l olie på 1000km).

Start med at kigge ind på indsugningsventilerne udefra, evt. igennem
karburatorerne: Hvis de bærer præg af løbesod, så ér det der at dit problem
ligger!!

--
Armand.

Fra : Kristian Budde

Dato : 01-09-04 19:50

> [...]
>
> Start med at kigge ind på indsugningsventilerne udefra, evt. igennem
> karburatorerne: Hvis de bærer præg af løbesod, så ér det der at dit

Det lyder som et godt og relativt nemt sted at starte med at kigge så tak
for det råd. Næste gang jeg skal lave service så kigger jeg ind til
indsugnings ventilerne og så kigger jeg på det igen til vinter.

Mange tak
Kristian