Snaps på Tormentil (Blodrod)
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-04 07:47

Jeg har lavet et udtræk på tørret Tormentilrod i Klar Brøndums. Den
har trukket i tre døgn, men en prøvesmagning var så bitter, at hverken
fortynding med vand eller alkohol kunne rette op på det.

Hvem har erfaring med trækketid? Jeg har sat en ny portion over (i
Vodka) og har tænkt mig at smage efter et døgn.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-04 10:02

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem har erfaring med trækketid? Jeg har sat en ny portion over (i
> Vodka) og har tænkt mig at smage efter et døgn.

Kender ikke tormentilrod, men jeg har porse og valdnød stående på vel 3. år
i vodka (aldrig snaps i en eller anden form, det har for megen egensmag) og
det er sort som tjære, men smager fortyndet abs. himmelsk. Nogle tilsætter
svedsker for sødmen.
Eks. rønnebær kan man fryse 2-3 uger forinden, så det skarpe forsvinder

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-04 21:30

Den Mon, 30 Aug 2004 11:01:59 +0200, skrev Ole Larsen:

> [...]

>svedsker for sødmen.
>Eks. rønnebær kan man fryse 2-3 uger forinden, så det skarpe forsvinder

Yes, yes, men disse kan ikke sammenlignes med Tormentilrod, der
indeholder mange bitterstoffer.

Vi har prøvet friskopgravede rødder to gange. Første gang gik det
godt, anden gang fik vi et meget bitter og kradst udtræk. Vi blev
enige med os selv om, at der nok har været nogle dårlige rødder
imellem (det kan nemlig også ske).

Nu fik jeg så den tanke, at tørrede rødder, købt i Matas, var
garanteret gode og at udtrække fra tørrede ingredienser, fremfor
friske, er jo almindeligt brugt og det står da også på posen, at det
kan bruges til snaps, men ingen opskrift.

Jeg kan hilse at sige, at også mit andet forsøg var mislykket. Jeg
smagte allerede efter 12 timer, og det var da også knapt så bittert,
men stadig ikke drikkeligt. Mystisk!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-08-04 07:42

Mon, 30 Aug 2004 22:29:51 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
skrev:

> [...]
>
> Jeg kan hilse at sige, at også mit andet forsøg var mislykket. Jeg
> smagte allerede efter 12 timer, og det var da også knapt så bittert,

Ret mystisk. Er du sikker på, at det var Blodrod, du brugte?
Vi har lavet den flere gange og har aldrig haft problemer. Trækketid?
Indtil jeg husker det - kan være alt fra en uge til et år (jeg er et
sjuskehoved med trækketider!)

Smagen og farven er meget forskellig, men det er jo mest et spørgsmål om
dosering.

Men i sidste uge smagte vi de sidste sjatter fra en flaske, som jeg
forærede væk for ca. 3 år siden. Havde der ikke stået Blodrod under
bunden, havde vi alle stemt på Enebær, så bitterheden kan altså optræde.

mvh
Krabsen
...der ikke fandt valnødder

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-08-04 08:45

Den Tue, 31 Aug 2004 08:42:16 +0200, skrev Gert Krabsen:

>Ret mystisk. Er du sikker på, at det var Blodrod, du brugte?

Yepper, på posen står der "Tørret Tormentilrod - Potentilla
Tormentilla", så der er ingen tvivl. Indholdet er leveret til Matas
fra Naturdrogeriet.

>mvh
>Krabsen
>..der ikke fandt valnødder

Ærgerligt, så får du jo heller ikke selv noget pulimut i år

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-08-04 20:37

Tue, 31 Aug 2004 09:44:39 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
skrev:

> Yepper, på posen står der "Tørret Tormentilrod - Potentilla
> Tormentilla", så der er ingen tvivl. Indholdet er leveret til Matas
> fra Naturdrogeriet.

Ja, det er jo et argument...

Spørgsmået er, om ikke Blodrod altid har en snert af det bitre. Der er vel
en årsag til, at den indgår i de fleste bjesk-opskrifter fra Signe i
Hirtshals.

Vi laver den sjældent. Dels er der mange andre, der (synes vi) smager
bedre.
Og dels er det et pokkers arbejde, fordi de ofte gror godt filtret ind i
tørvejord.

Den eneste rod vi bruger regelmæssigt er Febernellikerod, som vi laver om
foråret..

> Ærgerligt, så får du jo heller ikke selv noget pulimut i år

Nej, men så er det jo godt at have lidt på lager.

Det er i øvrigt også ved at være tiden for plukning til lyngsnapsen...

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Leif Pedersen

Dato : 31-08-04 22:32

Her er min fremgangsmåde til tørret tormentilrod.
ca 15-20 stk. tørrede rødder , overhældt med 10 cl vodka. jeg anbefaler at
der trækkes i 3-4 uger. Filtreres derefter. Skal fortyndes rigtig meget,
der skulle være nok til 2 flasker.

mvh

Leif Pedersen

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 01-09-04 10:13

> [...]
>
> Hvem har erfaring med trækketid? Jeg har sat en ny portion over (i
> Vodka) og har tænkt mig at smage efter et døgn.

Hej Kurt

Med tørret tomentilrod tror jeg du skal passe på ikke at have for meget rod
i forhold til snaps/vodka. Jeg har selv lavet udtræk af tørret tormentilrod
og det har en lidt syrlig og en lille smulle bitter smag. Den lugter dejligt
sødt og frisk, synes jeg.

Kig her: www.drambryg.dk

Her finder du info om tomentilrod og mange andre urter til kryddersnaps.

Mvh. Janni