Et problem med at tildele en værdi til en ~
Fra : Dennis Olesen

Dato : 29-08-04 17:12

Jeg har skrevet følgende kode men det dur ikke. Er der nogen som kan hjælpe
mig lidt vidre.

Problemmet ligger i metoden calc. Min første linie skriver BlueJ at der
mangler en ) men der kan også nemt være noget andet galt. Jeg kan bare ikke
se hvad der er problemmet.

Beskrivelse af koden:

I metoden calc prøver jeg at tildele int daynumberofmonth en værdi som
passer til måneden ( monthname )

MVH
Dennis Olesen

private int daynumberofmonth
private int daynumberofweek;
private String dayofweek;

public void first_day_of_month(String monthname)
{
if (monthname == "January")
day = 4;
if (monthname == "February")
day = 0;
if (monthname == "March")
day = 1;
if (monthname == "April")
day = 4;
if (monthname == "May")
day = 6;
if (monthname == "June")
day = 2;
if (monthname == "July")
day = 4;
if (monthname == "August")
day = 0;
if (monthname == "September")
day = 3;
if (monthname == "October")
day = 5;
if (monthname == "November")
day = 1;
if (monthname == "December")
day = 3;
}

public String calc(int inputdate, String inputmonthname)
{
daynumberofmonth = first_day_of_month(String inputmonthname);

daynumberofweek = ((daynumberofmonth + inputdate) - 1) % 7;
}

Fra : Sune Vuorela

Dato : 29-08-04 17:34

On 2004-08-29, Dennis Olesen <olesenses@os.dk> wrote:

> [...]
> mangler en ) men der kan også nemt være noget andet galt. Jeg kan bare ikke

hmm... det går vidst galt allerede lidt herover. Kan du se forskellen på
de to linjer?

--
Sune

Fra : Dennis Olesen

Dato : 29-08-04 19:25

Jeg mangler selvfølgelig et ; men det var ikke kun den fejl jeg havde fået
lavet.

Øvelse burde gør mester

Tak for hjælpen.

MVH
Dennis Olesen

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 29-08-04 17:34

On Søndag den 29. august 2004 18:11, Dennis Olesen wrote:

> Jeg har skrevet følgende kode men det dur ikke. Er der nogen som kan
> hjælpe mig lidt vidre.
>
> Problemmet ligger i metoden calc.
[...]
> public String calc(int inputdate, String inputmonthname)
> {
> daynumberofmonth = first_day_of_month(String inputmonthname);

Her antager du at metoden first_day_of_month returnerer noget, men det gør
den ikke da dens returtype er void.

> daynumberofweek = ((daynumberofmonth + inputdate) - 1) % 7;
> }

En helt anden ting. Man sammenligner ikke strenge ved at skrive

if (monthname == "October") { ... }

Dette gøres ved at skrive

if ("October".equals(monthname)) { ... }

Når du bruger == så sammenligner du objektidentiteter, mens equals
sammenligner objekttilstand. Sammenligner du objektidentiteter så vil du
opleve at to strenge kan godt være forskellige selvom de er ens.

--
Jonas Kongslund

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 29-08-04 17:35

On Søndag den 29. august 2004 18:33, Jonas Kongslund wrote:

> [...]
>
> Her antager du at metoden first_day_of_month returnerer noget, men det gør
> den ikke da dens returtype er void.

Derudover så skal du ikke angive argumenttypen String når du kalder en
metode.

--
Jonas Kongslund