Word 95 skabeloner
Fra : Tue Hellstern

Dato : 10-05-01 06:59

Hej NG
Jeg har lavet nogle skabeloner i Word 97/2000 og de virker perfekt, men nu
viser det sig at de også skal bruges til Word 95. Her er det ikke VBA, men
Word Basic der skal bruges som programmerings sprog. Det ved jeg ikke noget
som helst om og jeg har ikke den store lyst til at sætte mig grundigt ind i
det. Derfor vil jeg spørge om der er nogen der har et par eksempler på
skabeloner, med dialogbokse, til Word 95.
Hilsen
Tue

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-05-01 07:40

Hej "Tue Hellstern" <info@f1-support.dk>

>det. Derfor vil jeg spørge om der er nogen der har et par eksempler på
>skabeloner, med dialogbokse, til Word 95.

Der findes en editor i Word, og det klipper du over i din kode. Det
står godt beskrevet i hjælpe-teksten til Word Basic, så prøv at søge
på dialog.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tue Hellstern

Dato : 10-05-01 08:32

Hej Lars,
Det er lykkes mig at oprette en Form(Dialogbox), med de nødvendige felter.
Som du selv beskriver står det nogenlunde beskrevet i hjælpen.
Mit problem er nu at jeg , med hjælp fra en her i gruppen(Leo), har oprette
skabelonerne i Word 97/2000 så vise oplysninger hentes fra en tekstil. Har
du et eksempel på hvordan dette gøre i WordBasic ?
Hilsen
Tue

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-05-01 18:28

> [...]

>skabelonerne i Word 97/2000 så vise oplysninger hentes fra en tekstil. Har
>du et eksempel på hvordan dette gøre i WordBasic ?

Den letteste måde at læse fra tekstfiler er ved at bruge såkaldt Win16
registry, altså .ini filer. Hvor man i Of2k og VBA valgfrit kan
læse/skrive til Win16/32 registry kan man i Word Basic (så vidt jeg
husker) kun bruge Win16.

Du benytter profilestring kommandoen til at læse fra win.ini og
privateprofilestring til at læse fra en vilkår tekst-fil (med
ini-format)

[Gruppe]
Variabel=Værdi

Prøv at søge på profilestring.

Hvis du insisterer på at læse fra ikke-ini tekstfiler så kig på "read
from" kommandoen. Den er god til at læse fx. kommaseparerede værdier.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tue Hellstern

Dato : 10-05-01 21:42

Hej Lars,
Jeg har det fint med at bruge ini filer, så jeg vil se lidt på
profilestring. Det der er mest irriterende er at man ved hvordan det skal
gøres i VBA og det vil også fremover være i VBA det skal gøres, så jeg føler
lidt det er spild af tid
Hilsen
Tue

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-05-01 22:21

> [...]

>gøres i VBA og det vil også fremover være i VBA det skal gøres, så jeg føler

Word Basic er noget forældet skrammel, og en viden der ikke kan bruges
til noget som helst, med mindre man skal supportere Word 95. Og det er
der efterhånden ikke det store behov for - Jeg kender ikke ret mange
der bruger Word 95 - og vi (på min arbejdsplads) er ved at migrere til
2000.

Selvom vi af tidsnød har outsourcet en del konvertering til eksterne
partnere er jeg ikke fri for at programmere en del i VBA, og det
falder mig nogenlunde let når jeg kender visual basic generelt og Word
Basic. Mange af kommandoerne ligner.

Det jeg forsøger at skrive er, at hvis du allerede har programmeret
det i VBA, og givet at det ikke er alt for komplekst, så burde det
være forholdsvist overkommeligt at migrere til Word Basic, når det nu
er umuligt helt at slippe for Word 95.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tue Hellstern

Dato : 11-05-01 08:53

Hej Lars,
Det er også min holdning at hvis man kan et sprog er det let at bruge et
andet. Jeg er dig ved at værre lidt træt af Word Basic !!
Mit problem er bare følgende, jeg skal fra en ini fil afdinfo.ini have læst
nogle oplysninger ind i en dropdownbox.
Med denne kode bliver det godt nok læst ind i boksen men jeg kan ikke få den
til at gøre det x antal gange så alle mine afdelinger kommer ind. Jeg har
mindst 4 afdelinger alle navngivet Afdeling1, Afdeling2 osv i ini filen.

Inifil$ = "C:\Oplys\afdinfo.ini"
Afd$ = GetPrivateProfilString$("Afdeling1", "Afd", Inifil$)

Jeg kan ikke få en løkke til at virke ?
Har du et forslag ?
Hilsen
Tue

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-05-01 09:33

Hej "Tue Hellstern" <info@f1-support.dk>

>Inifil$ = "C:\Oplys\afdinfo.ini"
>Afd$ = GetPrivateProfilString$("Afdeling1", "Afd", Inifil$)
>
>Jeg kan ikke få en løkke til at virke ?
>Har du et forslag ?

Noget i den retning:

for x = 1 to Antal_afdelinger
Afd$(x) = getprivateprofilestring$("Afdeling"&x, "Afd", Inifil$)
next

En anden god måde at læse data fra en fil ind i et arrays er

C = 0
Open MyFile$ For Input As 1
While Not EOF(1)
Input #1, var$(C), var$(C), var4$(C), var5$(C)
C = C + 1
Wend
Close 1

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : pre

Dato : 11-05-01 18:35

Én ting undrer - ikke for at blande mig ind i problemet, men VBE's
Hjælp har faktisk en del hjælp om Wordbasic - endda en lang lang liste
med sammenligning af kommandoerne, godt nok den forkerte vej, men
alligevel...

--
Venlig hilsen
pre

Fra : Tue Hellstern

Dato : 11-05-01 18:46

Hje Lars,
Det er godt vejr og jeg er ved at være lidt træt af WordBasic og jo jeg har
være ude i det gode vejr.
Jeg har prøvet følgende kode;

Inifil$ = "C:\Oplys\afdinfo.ini"
AntalAfdelinger = 3
Dim Afd$(3)
Sektion$ = "Afdeling"

For i = 1 to AntalAfdelinger
Afd$(i-1) = GetPrivateProfilString$(Sektion$ + i, "Afd", Inifil$)
Next i

Når jeg bruger Sektion$ + i får jeg følgende fejl; Typer Passer ikke
samen
Når jeg bruger Sektion$ & i får jeg følgende fejl; Syntaksfejl

Har også provet med Sektion$ + Str$(i), men det virker på samme måde.
Har du nogle forslag?

Hilsen
Tue
1nq@news.tele.dk...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-05-01 00:16

Hej "Tue Hellstern" <info@f1-support.dk>

>Når jeg bruger Sektion$ + i får jeg følgende fejl; Typer Passer ikke
>samen
>Når jeg bruger Sektion$ & i får jeg følgende fejl; Syntaksfejl

Prøv at konvertere i (der er en tal-værdi) til en streng og concat dem
(& i Word Basic).

>Har også provet med Sektion$ + Str$(i), men det virker på samme måde.
>Har du nogle forslag?

Har ikke lige Word Basic ved hånden så jeg kan ikke lige afprøve hvad
der virker. Jeg kan heller ikke huske hvad tal -> streng konverteren
hedder, men str$() er et godt bud.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tue Hellstern

Dato : 12-05-01 19:55

Hej Lars,
Nu virker det, med følgende kode

For i = 1 to AntalAfdelinger
Afd$(i-1) = GetPrivateProfilString$(Sektion$ + Left$(Str$(i)), "Afd",
Inifil$)
Next i

Str$(i) konverter til en string med et foranstillet mellemrum, derfor fik
jeg et problem før.
Jeg er godt træt af WordBasic, der er nogle opgaver man bare skulle have
sagt nej til
Tak for hjælpen

Hilsen
Tue

Fra : Tue Hellstern

Dato : 13-05-01 14:52

Hej Lars,
Et problem kommer sjældent alene, jeg har startet en ny tråd med et andet
WordBasic problem, du er meget velkommen til at komme med input
Hilsen
Tue