Så blev det min (røv)tur
Fra : Janus

Dato : 10-05-01 02:30

Så blev det min tur
Jeg var ud og køre en tur med PMC idag, en sjov rolig hygge tur til
Helsingør. Ja og så skete det på hjemmeturen der ikke måtte ske. Vi var 3 -4
stykker der synes at nu skulle udstødningerne blæses igennem, efter alt det
langsom kørsel. Så gik vi nogenlunde hårdt til den lige efter
vejrforholdene, det var nemlig blevet aften og vejene blev mere fugtige end
de ellers plejer at være.

Nå men det gik også fint, lige indtil der kom en bakke efterfulgt af en
lumsk højresving. Jeg havde godt med fart på dyret ca. 60 - 80 stk. og kom
over bakken og skulle til at ligge mig ned til det kommende sving, men så
langt kom jeg sq aldrig. Lige efter bakken begyndte jeg at bremse roligt med
forbremsen FUCK der skete ingenting, så kom bagbremsen automatisk, hmmm
cyklen fortsat ligeud (begge bremser klodsede). Ralle ralle hvad gør jeg
nu, jeg overvejer at slippe begge bremser for at prøve at klare svinget ved
at ligge sig ekstra langt ned. men det kunne jeg godt glemme!! med den
hældning bakken og svinget havde, var det det rene idioti at prøve at
gennemføre det. Jeg var simpelthen placeret så ringe på det tidspunkt, at
jeg ville vælte lige meget hvad, og det værste var at smide cyklen på
asfalten.

Der var kun en ting at gøre, vi fortsatte ligeud, hen over den modsatte
kørebane og så til sidst for at hilse på grøften.Og det gjorde jeg
minsandten osse. Så snart jeg kom ud i græsset, nu med ca. 20 -30km/t,
plantede forhjulet sig fast, for så at hilse på baghjulet (højre om). Nå
så langt så godt tænkte jeg, nu får jeg sq nok brug for al den erfaring jeg
har fra mine tidligere dage, hvor jeg kørte noget cross. Men der var blot en
lille detalje, der manglede vist lige nogen knopper, og så kom den perfekte
røvtur i fuld stil med amerikanske B-actionfilms fra midten af 70'erne. Ned
med højre side ind i græsset/grøften og kurre kurre. Det blev til et par
meter, hvor kåben tog det meste af stødet.

og til det spændende
smadret:
1 stk. forkåbe
1 stk højre kåbedel (har en hel ny liggende)
1 stk højre sidespejl
1 stk venstre lygteparabolen (har en hel ny liggende)
1 stk skæv lygteholder (pt.rettet ud)
0 skrammer eller ridser på andre ting. (jeg tør ikke at tænke på hvad der
ville havde været sket, hvis jeg tog asfalten med)

Der skete heldigvis ikke noget med mig (en dejlig blød landing i noget der
kunne ligne en friskbagt kokasse), men det kunne havde gået rigtig galt.
Gutterne sagde nemlig at der kom en modkørende lige efter jeg var kørt galt.
Jeg må nok sige at jeg havde været heldig. En mand som boede lige over for
stedet, fortalte nemlig at den sidste der smed sin cykel der, kom nok til at
køre i rullestol resten af sit liv. Det gør een selvfølgelig rystet.

konklusion:
Tjaaaaa en ordentlig røvtur der nok kommer til at koste en masse penge, og
desværre sikkert ikke den sidste (selv man naturligvis håber på det
modsatte). Om jeg havde for meget fart på eller om vejen var for glat kan
diskuteres, jeg kunne jo også bare havde været uheldig. Om jeg fik lært
noget af det??? hmm pas på bakker efterfulgt af sving, mere har jeg ikke at
sige der. Jeg tror ikke at det vil ændre min kørestil i længden, dog gøre
mig mere opmærksom på den fare der ligger derude.

Janus Skadet FZR 600 US

PS/ er der nogen der ved om der er penge at spare, ved at købe originale
kåbedele i tyskland???

Fra : Henning Sørensen

Dato : 10-05-01 07:22

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dcqu3$iri$1@eising.k-net.dk...
> Så blev det min tur

[snip]

> [...]
> desværre sikkert ikke den sidste (selv man naturligvis håber på det
> modsatte). Om jeg havde for meget fart på eller om vejen var for glat kan

Hmmm - uanset om vejen har været glat (for glat...) eller ej, så må
konklusionen
da nødvendigvis være, at du har haft for meget fart på - altså IKKE kørt
efter
forholdende - synd og skam, hvis ikke dét får dig til at overveje din
kørestil !
Heldigvis kommer det ikke til at koste os andre penge denne gang !
Men hvad med næste...??

/Henning
Yamaha XS750 1977
80 km i år !

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:42

Henning Sørensen <hkks@privat.dk> skrev i en

> Heldigvis kommer det ikke til at koste os andre penge denne gang !

Gør det ikke?
Hvilke forhold tror du sætter dagsprisen på kaskoforsikring?

--
Armand.
(der ikke er mere frelst end at han er ved at bide tungen af sig for

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-05-01 07:39

On Thu, 10 May 2001 03:29:30 +0200, "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>
wrote:

>Så blev det min tur

Hmmm trist ting

>Jeg var ud og køre en tur med PMC idag

Hils lige Mikkel fra mig,kører ( også en lettere skrammet) F4

>og til det spændende
>smadret:

Det lyder nu ikke så slemt igen,det vigtigste - du slap

>lød landing i noget der
>kunne ligne en friskbagt kokasse),

Ikke altid at noget lort _er_ noget lort

> [...]
>sige der. Jeg tror ikke at det vil ændre min kørestil i længden, dog gøre
>mig mere opmærksom på den fare der ligger derude.

Tjah,det er jo nok i høj grad individuelt hvad man tager med sig fra
sådan en oplevelse,men man bør som minimum nok tænke grundigt over
hvorfor det gik galt,var det kun en freak accident ? Eller er det
sådan at man har haft flere close calls i den senere tid.

>PS/ er der nogen der ved om der er penge at spare, ved at købe originale
>kåbedele i tyskland???

Jeg vil næsten tro det,jeg ved ikke rigtigt med Yamaha,men da jeg
undersøgte for Hondaplastic sidste år var der typisk en del at spare i
forhold til DK.

Køb Das Motorrad eller Motorradhandel eller spørg i

News:de.rec.motorrad

(de ved ret sikkert hvad prisniveauet er)

-M

Fra : Peter Sindrup

Dato : 10-05-01 18:22

Michael K.S. skrev i meddelelsen
<8bckft8upgh805brsiv926nuemh29g40ap@4ax.com>...

> [...]
>hvorfor det gik galt,var det kun en freak accident ? Eller er det
>sådan at man har haft flere close calls i den senere tid.

Freak accident?
Er det ikke kun en syg undskyldning for et uheld hvor man ikke vil erkende
at man har kvajet sig?
I 99,9% af alle uheld er der (IMHO) tale om menneskelige fejl, og hvis der
er tale om eneulykker, som i dette tilfælde, er det ens egen fejl.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-05-01 19:16

On Thu, 10 May 2001 19:21:35 +0200, "Peter Sindrup"
<psi@netdesign.dk.com> wrote:

>Freak accident?

Well nu var jeg der jo ikke og kan jo derfor ikke tage stilling til
hvordan konditionerne var - benefit of the doubt U know

>Er det ikke kun en syg undskyldning for et uheld hvor man ikke vil erkende
>at man har kvajet sig?

Kan det være,det er jo netop det man bør overveje.

>I 99,9% af alle uheld er der (IMHO) tale om menneskelige fejl

Well,personlig har jeg været nede 2 gange....først gang p.g.a en bil i
den forkerte side af vejen,menneskelig fejl (hans).

Anden gang,freak accident,dieselolie i en rundkørsel,....så det sker
altså !!

-M

Fra : Peter Sindrup

Dato : 10-05-01 20:57

Michael K.S. skrev i meddelelsen ...

>Anden gang,freak accident,dieselolie i en rundkørsel,....så det sker
>altså !!

OK. Her gi'r jeg mig.

P-)

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 10-05-01 22:15

> Anden gang,freak accident,dieselolie i en rundkørsel,....så det sker
> altså !!

Man *kan* strengt taget godt sige at det var en menneskelig fejl også - ham
der havde smidt olien har da lavet en fejl

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 11-05-01 23:58

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Anden gang,freak accident,dieselolie i en rundkørsel,....så det sker
> altså !!

I min terminologi dækkes "freak accident" af, når en tabt motor fra en
Jumbojet dratter ned 10 meter foran en!
Lidt diesel i en rundkørsel er da en forudseelig ting, som ikke burde
slagte en!

--
Armand
(der netop i dag opdagede et 25 cm X 25 cm dæksel midt i sit spor i en

Fra : Michael K.S.

Dato : 12-05-01 05:54

On Sat, 12 May 2001 00:58:04 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>I min terminologi dækkes "freak accident"
>af, når en tabt motor fra en
>Jumbojet dratter ned 10 meter foran en!

Jow-jow,eller verdens undergang,selvom det burde man vel også kunne
forudse...the way we are going. )

>Lidt diesel i en rundkørsel er da en forudseelig ting, som ikke burde
>slagte en!

Nu var det mere end lidt....

-M

Fra : Claus Bisgaard

Dato : 10-05-01 07:51

Jeg må give Hennig ret....

Du burde tage ved lære af sådan en kørefejl. Asfalten, eller motorcyklen for
den sags skyld, kan du ikke bebrejde - det var udelukkende din fejl!

Du kørte over evne - dine køreevner. For tro mig, der er mange der ville
have kunne kørt gennem det sving. Har du aldrig set RR i regnvejr. Det er
utrolige nedlægningsvinkler de kan præstere, og selv med dine gadedæk kan
man faktisk klare utrolig høje svinghastigheder på våd vej - hvis altså man
kører rigtigt. Hvilket vil sige rolige, kontrolerede bevægelser...

Det du i mine øjne gør forkert er ikke at smadre din cykel, det har jeg selv
gjort flere gange, men du bør analysere hvad DU gjorde forkert og tage ved
lære af det. Ud til det sving igen og se lidt på forholdene. Tror du ikke
det ville kunne have ladet sig gøre? Forbered dig mentalt på næste gang du
står i samme situation. Det er i hovedet det foregår, hvis du panikker bare
et splitsekund er det for sent!

Har du været på kørekursus eller bare en banedag? Ellers kan jeg anbefale
det, du får "ræset ud" og du bliver bedre rustet til næste gang du ikke
kører efter forholdene.....

En løftet pegefinger, fra en så taler af erfaring på dette område.
-Claus

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 10-05-01 08:11

Kanon svar Claus
Lasse

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 09:45

kan

problemet var at jeg ville ned i hastighed for netop at skulle tage det
sving alt for råddent. Og før jeg har fået set mig om så lå jeg med to
bremser i bund halvvejs i den modsatte kørebane.

Janus

Fra : Adam Christensen

Dato : 10-05-01 10:06

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> problemet var at jeg ville ned i hastighed for netop at skulle tage det
> sving alt for råddent. Og før jeg har fået set mig om så lå jeg med to
> bremser i bund halvvejs i den modsatte kørebane.

Så har du vel næppe kørt efter forholdene, og ej heller inden for grænserne
af din formåen?

Tag ved lære af det og placér det skete i din bevidsthed! - så er mit bud at
din kørsel ændrer sig helt automatisk med tiden...

Godt der ikke skete noget med dig i øvrigt

--
Adam
SV650S

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-05-01 13:51

> [...]
man
> kører rigtigt. Hvilket vil sige rolige, kontrolerede bevægelser...

Det er at tage munden lige rigeligt fuld at sammenligne gadedæk med "ægte"
regnvejrsdæk.
Kigger du på mønsteret tæt på, og mærker gummiblandingen, vil du se hvorfor.
Yderligere må det siges, at det er forholdsvis dygtige kørere der betjener
de motorcykler i regnen.

> Har du været på kørekursus eller bare en banedag? Ellers kan jeg anbefale
> det, du får "ræset ud" og du bliver bedre rustet til næste gang du ikke
> kører efter forholdene.....

Det er _det_fede_pis _

/Rune

Fra : Peter Sindrup

Dato : 10-05-01 18:24

Claus Bisgaard skrev i meddelelsen <9dddjo$a4j$1@sunsite.dk>...
> [...]
>kører efter forholdene.....
>
>En løftet pegefinger, fra en så taler af erfaring på dette område.

Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 10-05-01 09:14

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev

Hej Janus

Så gik vi nogenlunde hårdt til den lige efter
> vejrforholdene, det var nemlig blevet aften og vejene blev mere
fugtige end
> de ellers plejer at være.

Nu var det jo mig, der kørte bag ved dig, da det skete....og jeg lagde
ikke mærke til, at vejgrebet var nedsat på det tidspunkt, så jeg er
tilbøjelig til at mene, at uheldet primært skyldes dit nedslidte fordæk,
og at du ikke kendte området godt nok til at køre med den hastighed, som
du kørte med. Lad være med bare at ligge dig i røven af den forankørende
og stole blindt på ham.

Jeg lagde også mærke til tidligere på turen, at din forende var meget
urolig i nogle af svingene, og det burde ha' fået dig til at tænke dig
lidt om. På gaden skal man ikke køre på det alleryderste af sine evner
eller formåen, fordi der er så mange flere faktorer at tage højde for
end på bane.

> [...]
gøre
> mig mere opmærksom på den fare der ligger derude.

Jeg håber VIRKELIG, du tager ved lære af det her. Vejen var efter min
bedste overbevisning ikke glat, og hvis du ikke ændrer din kørestil, er
der altså stor risiko for, at det går meget værre for dig en dag. Jeg
har selv også selv været ude for ting, der i værste fald ku' ha' kostet
mig livet, så det her er ikke på nogen måde sagt i en ond mening eller
for at være hellig, og det vigtigste man kan gøre i sådan en situation
er at spekulere lidt over, hvad man gjorde galt og udnytte den viden i
sin fremtidige kørsel.

--
Susanne

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 09:57

> [...]
> tilbøjelig til at mene, at uheldet primært skyldes dit nedslidte fordæk,
> og at du ikke kendte området godt nok til at køre med den hastighed, som

Jo jeg har kørt gennem det sving et par gange før, og jeg ville ned i fart
netop pga. det forhjul ikke havde det så godt, hvis jeg fortsat som jeg
plejede, var der sikkert ikke sket noget ......

Lad være med bare at ligge dig i røven af den forankørende
> og stole blindt på ham.

Der hvor vejen blev uoverskuelig, holdte jeg godt med afstand, ellers var
jeg jo sikkert banket op i ham

På gaden skal man ikke køre på det alleryderste af sine evner
> eller formåen, fordi der er så mange flere faktorer at tage højde for
> end på bane.

ja ja det gik sq slet ikke så stærkt.

> Jeg håber VIRKELIG, du tager ved lære af det her. Vejen var efter min
> bedste overbevisning ikke glat, og hvis du ikke ændrer din kørestil, er
> der altså stor risiko for, at det går meget værre for dig en dag.

Nå ja ... nu mente jeg ikke at jeg ikke vil lære noget af det, men jeg vil
ikke ligefrem købe en custom-cykel på grund af det.

Janus

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 10-05-01 10:06

> [...]
jeg
> plejede, var der sikkert ikke sket noget ......

Hvis du kender den strækning, hvorfor pokker bremsede du så ikke i bedre
tid dit fordæk taget i betragtning?

> ja ja det gik sq slet ikke så stærkt.

Det siger vi så.....når du ikke kan redde den gennem svinget, gik det
for stærkt.

--
Susanne

Fra : Adam Christensen

Dato : 10-05-01 10:09

> Nå ja ... nu mente jeg ikke at jeg ikke vil lære noget af det, men jeg vil
> ikke ligefrem købe en custom-cykel på grund af det.

Hehe... hvorfor også forværre sine chancer for at slippe ud af en farlig
situation, ved at købe en cykel der hverken kan styre eller bremse?! )))

--
Adam
SV650S

Fra : Anneli

Dato : 10-05-01 22:48

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Hehe... hvorfor også forværre sine chancer for at slippe ud af en farlig
> situation, ved at købe en cykel der hverken kan styre eller bremse?!
)))

Ha ha ha, vældig vittigt ;0)))))

Anneli - og customcykel ;0)

Fra : Claus Bisgaard

Dato : 10-05-01 11:27

> tilbøjelig til at mene, at uheldet primært skyldes dit nedslidte fordæk,

Du kører med nedslidt fordæk og ifølge tidligere tråd med "kæden 100% tør"!!

Sig mig engang: Kommer du også vand i olien??

-Claus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-01 17:01

Claus Bisgaard wrote:

> [...]
*LOL*
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 18:10

Fordækket var slidt indikatormærket på midten og lidt mere på siderne.

Kæden 100 tør = ikke sprøjter

Ja men kun når jeg laver mad, og det foregår i den omvendte rækkefølge

Janus

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 10-05-01 22:21

"Janus" skrev:
"......Fordækket var slidt indikatormærket på midten og lidt mere på
siderne......"

Jeg skifter dæk, når der er 2-3 mm mønster tilbage - dér hvor det er slidt
mest. Det er DIN sikkerhed!

Mvh.
Jacob

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 22:24

Til mit forsvar havde jeg osse bestilt dækket for to dage siden, det var
bare ikke kommet hjem endnu

Janus

Jacob Trøst Nielsen <akke@get2net.dk> skrev i en

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-05-01 13:50

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Fordækket var slidt indikatormærket på midten og lidt mere på siderne.

Respekt! En gadecykel hvor dækket er slidt mest på siderne!

/Rune

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:04

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Respekt! En gadecykel hvor dækket er slidt mest på siderne!

Ingen sag: Luk blot ½ bar ud og kør videre!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:43

Claus Bisgaard <cbk@kubik.dk> skrev i en news:9ddq9m$cti$1@sunsite.dk...

> Du kører med nedslidt fordæk og ifølge tidligere tråd med "kæden
> 100% tør"!!
> Sig mig engang: Kommer du også vand i olien??

Bremsesvigt p.g.a. stål imod stål???

--
Armand
(der fristes til at skrive noget om at forkøbe sig på en for dyr

Fra : Peter Sindrup

Dato : 10-05-01 18:28

Flot svaret,- Susanne

--

<9ddilm$me4$1@news.net.uni-c.dk>...

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:43

Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev
>
> .....................jeg er tilbøjelig til at mene, at uheldet primært
> skyldes dit nedslidte fordæk

Ups!
Liiige en, af Janus, belejligt forglemt detalje

--
Armand.

Fra : Johnnie

Dato : 10-05-01 09:29

Janus,

Der er en del penge at spare. Køb evt. et af de tyste blade Motorrad eller
PS, og find en der sælger dele der. Altnativt send mig en email, og du kan
få kontakt data.

Johnnie

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i
meldingsnyheter:9dcqu3$iri$1@eising.k-net.dk...

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 10-05-01 11:00

Ingen tvivl i mit sind: Du har fejlen!
Næsten uanset *hvor* godt man kender et sving - så kan man ikke vide, om der
pludselig ligger grus eller er spildt olie!
_Skal_ man endelig "køre frisk" igennem sving - så check vejen af først: Kør
strækningen igennem og se, at alt er ok - vend om og tag turen igen idet
tempo du finder forsvarligt.
Når du overvejer hvad 'forsvarligt' er så husk, at der kan komme dyr løbende
på tværs af vejen - eller måske mennesker.

Jeg glædes over at du ikke har fået varige mén af ulykken, og priser mig
lykkelig over at jeg ikke kom kørende modsat dig.
Vil man kunne leve med at have slået andre ihjel - bare fordi man blev
overmodig i 15 sekunder?? Nej vel.

Jeg forsøger selv at holde farten nede, hvis jeg ikke kan overskue
situationen helt og fuldkomment. For mig betyder det at kunne se vejen (hele
vejen) og helst også hvad der måtte befinde sig på begge sider af vejen. Jeg
overvejer også *hvor* jeg vil havne, hvis jeg kikser et sving: I en
telefonpæl eller på en mark - der er f...... til forskel!

Jeg har været på bane 2 gange (og på kørekursus 1 gang) - og det er et hit!
Smaddersjovt - og lang mere forsvarligt end at køre RR på offentlig. Du
lærer meget mere ved at køre samme strækning igen og igen. En fejl du begår
kan analyseres og rettes, ligesom man normalt kan få en trænet kører til at
holde øje med ens kørestil, så man kan øve sig i mere sikker
kørsel/kørestil.

Når alt dette er skrevet - så erkender jeg at jeg _også_ tager chancer i ny
& næ: Kører lidt for hurtigt efter forholdene uden den fornødne evne til at
redde situationen hvis margin bliver for lille.

Det drejer sig nemlig om margin: Stor margin = sikker kørsel (men ikke
nødvendigvis kedelig) - Lille margin er stor risiko for uheld.
Margin skabes som en kombination af materiel, hastighed, overblik og dine
evner. Nogle har stor margin med 120 km/t i et 90-graders sving - andre har
lille margin i samme sving.
Det afhænger udelukkende af kørereren.

Husk det!

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : james

Dato : 10-05-01 11:28

> Lige efter bakken begyndte jeg at bremse roligt med
> forbremsen FUCK der skete ingenting, så kom bagbremsen automatisk, hmmm
> cyklen fortsat ligeud (begge bremser klodsede).

Kan det virkelig passe at bremserne svigtede...eller?

Ta' på kørekursus....du vil ikke fortryde.

Før kursus....ta' ud til svinget, se den i øjnene og prøvekøre den et par
gange. Find ud af hvad man skal. Alt som ikke dræber dig, gør dig stærkere, men
du er selv nød til at lære de lektier....

Pas på.

-james

Fra : Pein

Dato : 10-05-01 13:21

"Janus" wrote

> Lige efter bakken begyndte jeg at bremse roligt med
> forbremsen FUCK der skete ingenting,

Bremseevnen er jo altid dårligere over/efter en bakketop end ligeud. Det
lærer man efterhånden, hvis man ikke allerede har regnet den ud efter
folkeskolens fysiktimer.
Den viden bør du i hvert fald tilføje din kørestil.

Men ok, jeg ved ikke hvordan lige netop den bakke og det sving ser ud.
Godt der ikke skete mere.

/Pein
Honda TransAlp
(der hverken kan styre eller bremse ved siden af en FZR600)
Yamaha DT125R
(der sikkert snildt kunne have klaret den grøft)

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 18:04

HÆ HÆ

det er sq morsomt så travlt folk har med at få hældt den spand lort i hoved
på mig, man skulle tro i alle var elite-billister (MC-ister). DET DIN SKYLD
og DU KØRER OVER EVNER osv. Jeg ved godt hvordan jeg kører, og de der tomme
bemærkninger hjælper ikke bare ikke, tvært imod jeg bliver kun irreteret
når jeg læser dem!!! Man bliver selvfølgerlig bedre til at køre MC for hver
dag der går, og mindst 5 gange bedre for hver gang man ta' sig en røvtur,
for man tænker sig sq nok om lige en ekstra gang.

Det med de kørekurser. Jeg føler at det vil blive spild af penge for mig,
for jeg kan sq da godt køre. Enhver kan da stå på røven, et sekundt
uopmærksomthed og så ligger man da, et lille bump i svinget eller grus på
vejen og >knald< du ligger der. I gør mig straks til en komplet analfabet,
med kravlegårds kurser osv.

Og lad nu være at vædde i det mere, jeg skrev dette indlæg som en beretning
om hvad der var sket og hvad jeg har oplevet, og hvis folk vil drage
konsklusioner ud af det, er det jo helt op til dem selv. Jeg kan ikke
forestille mig noget der vil glæde mig mere, end hvis en eller anden fik
afværget et styrt netop fordi han fik læst et lignende indlæg.

Lige nu fortryder jeg faktisk at jeg skrev det oprindelige indlæg, for jeg
synes ikke jeg fik noget godt ud af det, ud over at folk kom med deres
bagkloge kommentarer.

Nu bliver jeg sikkert endnu mere upopulær, men pyt med det ; )))

Janus

Fra : Brian Lænø

Dato : 10-05-01 18:49

"Janus"
> [...]
> bagkloge kommentarer.
>
> Nu bliver jeg sikkert endnu mere upopulær, men pyt med det ; )))

Det folk reagere på er at du ikke vil erkende at du lavede en fejl.
Du skriver:
> [...]
>har jeg ikke at sige der. Jeg tror ikke at det vil ændre min kørestil i
>længden, dog gøre mig mere opmærksom på den fare der ligger derude.

Hvis du ikke vil erkende at din solo-ulykke skyldes fejl fra din side,
hvordan vil du så undgå at der sker flere i fremtiden?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 19:00

Jo det var da min fejl for hvis skulle det ellers være, jeg fejlvurderede
svinget BASTA

Jeg sagde at jeg kom med en forkert vinkel, nåede ikke at bræmse helt ned og
om der var for glat kan diskuteres.

Så hvad er problemet????

> Hvis du ikke vil erkende at din solo-ulykke skyldes fejl fra din side,
> hvordan vil du så undgå at der sker flere i fremtiden?

skal jeg lave en handlingsplan og sende den her på newsgroup eller hvad? for
fanden da, det er jo ikke skriftemål det her? Jeg gider da ikke undskylde
jer for mine synder!

Skal det være så overfladisk, at nu giver jeg jeg allesammen ret og lover at
jeg aldrig vil køre over 40 km/t i sving. Selv om jeg ikke nævnte det, så
har jeg da lært noget af den episode, ikke mindst det at man skal passe på
hvad man skriver her på newsgroup fremover

nok om det!!!!!

Janus

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 19:07

ok ok

det gik nok lidt for hurtigt der jeg skrev indlægget

> [...]
>har jeg ikke at sige der. Jeg tror ikke at det vil ændre min kørestil i
>længden, dog gøre mig mere opmærksom på den fare der ligger derude.

Jeg kørte overhovedet ikke stærkt i det sving, ikke hurtigere end alle
andre!!! så det sagt... Og nej, jeg vil ikke ændre min kørestil til
fordel for customcykel tempo, det var det der lå i sætningen. Citat " Og i
længden" fordi jeg kørte pensionist-tempo hjem

Janus

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:44

> Jeg kørte overhovedet ikke stærkt i det sving, ikke hurtigere end alle
> andre!!! så det sagt...

Hvad skete der med den der kørte foran dig med angiveligt samme fart?
Kom vedkommende ikke igennem uden buler?
Hvem er det så der kørte "hurtigere end forholdene" (hvilket i høj grad
også dækker egne evner!!)?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-01 18:58

Janus wrote:

> [...]
> hver dag der går, og mindst 5 gange bedre for hver gang man ta' sig en
> røvtur, for man tænker sig sq nok om lige en ekstra gang.

Det vil sige at du med vilje tager chancen, og regner med at der ikke
ligger en røvfuld grus i næste sving? Sådan noget er jeg sq ræd for

> [...]
> vejen og >knald< du ligger der. I gør mig straks til en komplet analfabet,

Nu er der jo kørekurser i flere forskellige sværhedsrader. Men det er der
nok andre der ved mere om.

> Og lad nu være at vædde i det mere
Satans osse

> jeg skrev dette indlæg som en
> beretning om hvad der var sket og hvad jeg har oplevet, og hvis folk vil
> drage konsklusioner ud af det, er det jo helt op til dem selv.

Ok

> Jeg kan ikke forestille mig noget der vil glæde mig mere, end hvis en
> eller anden fik afværget et styrt netop fordi han fik læst et lignende
> indlæg.
Ok

> Lige nu fortryder jeg faktisk at jeg skrev det oprindelige indlæg, for jeg
> synes ikke jeg fik noget godt ud af det, ud over at folk kom med deres
> bagkloge kommentarer.

Det hænger måske også sammen med at dit indlæg kunne tolkes som om det ikke
var noget du gad lære noget af. Arh, det ved jeg sq ikke

> Nu bliver jeg sikkert endnu mere upopulær, men pyt med det ; )))

Det går nok alt sammen Du er tilgivet hos mig

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 19:13

> Det vil sige at du med vilje tager chancen, og regner med at der ikke
> ligger en røvfuld grus i næste sving? Sådan noget er jeg sq ræd for

Mere eller mindre ja. Og nu skal i ikke tviste den. Kører man friskt, tager
man chancer

> Nu er der jo kørekurser i flere forskellige sværhedsrader. Men det er der
> nok andre der ved mere om.

Ja ok! men de er sikkert pisse dyre

> Satans osse

Sådan er livet!

> [...]
ikke
> var noget du gad lære noget af. Arh, det ved jeg sq ikke

Den var skrevet for hurtigt og stadig under lidt rush fra styrtet

> Det går nok alt sammen Du er tilgivet hos mig
> --

Tak

Janus

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 10-05-01 22:18

> Mere eller mindre ja. Og nu skal i ikke tviste den. Kører man friskt,
tager
> man chancer

Spørg bare Tommy om det

Mvh
Steen

Fra : Janus

Dato : 10-05-01 21:30

hvem er tommy??

Janus

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 11-05-01 00:46

> hvem er tommy??

Tommy Rønn, TR, Tommy. En fyr her fra Århus, skriver lidt på dfm, kører på
en vildsom tunet blå ZX9R - han strøg her i foråret på en velkendt vej med
ikke al for høj fart. Der lå grus i svinget....

Mvh
Steen

Fra : Peter Sindrup

Dato : 10-05-01 21:08

Janus skrev i meddelelsen <9delms$316$1@eising.k-net.dk>...

>Ja ok! men de er sikkert pisse dyre

Ja for pokker.
Det jeg skal deltage i her i weekenden, koster hele 500,- kroner.
Og jeg er bange for at det vælter mit MC budget, og langt vil overstige de
udgifter jeg regner med at spare ved (måske) at kunne holde mig på hjulene
hele året.

Fra : Janus

Dato : 11-05-01 11:47

> Ja for pokker.
> Det jeg skal deltage i her i weekenden, koster hele 500,- kroner.

Ja men de afholdes sq sikkert i Jylland? hertil kommer broen, benzin,
overnatning? mon ikke vi snakker om en tusse der?
Og når man er på SU er 1000kr ikke så lidt endda

Janus

Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 11-05-01 12:04

In <9dgfvn$e9t$1@eising.k-net.dk> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> writes:

>Ja men de afholdes sq sikkert i Jylland? hertil kommer broen, benzin,
>overnatning? mon ikke vi snakker om en tusse der?
>Og når man er på SU er 1000kr ikke så lidt endda

De afholdes skam også på Sjælland. Se DMC's hjemmeside under kørekurser:

http://www.dmc-org.dk/Index-korekurser.html

Det er godt nok ved at være sidste chance for at nå det på Sjælland i
år...

vh Mikkel
GS450, tilmeldt bronzekursus næste weekend.

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 11-05-01 12:09

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev

> Ja men de afholdes sq sikkert i Jylland? hertil kommer broen, benzin,
> overnatning? mon ikke vi snakker om en tusse der?
> Og når man er på SU er 1000kr ikke så lidt endda

En del fra PMC har lige været på bronzekursus - i Sorø var det vist.
MC-instruktørerne, der normalt underviser mc-betjente, afholder også
nogle kurser her på Sjælland - jeg har ikke selv været på deres kursus,
men jeg kender flere, der har været glade for det .Der afholdes masser
af kurser både i Jylland og Sjælland - spørgsmålet er vel nærmere, om
der er flere ledige pladser i år.

Og ja, 1000 kr. er en del, når man er på SU, men sådan en tur, som du
tog dig forleden, er jo heller ikke helt billig, så måske er der penge
at spare i længden, hvis man lærer et fif eller to.

--
Susanne

Fra : Janus

Dato : 11-05-01 14:43

> Og ja, 1000 kr. er en del, når man er på SU, men sådan en tur, som du
> tog dig forleden, er jo heller ikke helt billig, så måske er der penge
> at spare i længden.

måske, måske ikke?

Jeg er bare bange for at det det meste de vil lære mig ved jeg i forvejen,
og så er penge jo spildt. Jeg kan forestille mig at de der kurser går mest
ud på at man lære at køre i ideallinien, ligge sig rigtigt i sving og redder
situationer i kontrollerede omgivelser med god udsigt osv. Det er da ikke
første gang jeg har rodet mig ud i karambolage med et sving, dog var
forholdene helt anderledes, og som regel ved at presse cyklen længere ned
eller bremse hårdt op, kom man heltskindet ud af svinget. Denne gang gik det
bare ikke, svinget var mere lumsk end jeg havde regnet med.

Jeg vil sige, det farlige ved at køre friskt på en offentlig vej, er nok
vejens omgivelser + modkørende. Udelukker man disse to, ved at sikre sig god
udsigt og græsmarker på begge sider af vejen, så vil et styrt som regel
koste materialeskader, der er jo knap så farligt at tabe cyklen i et sving
med 50-60 i timen hvis man ellers er klædt ordentligt på, og man holder godt
afstand til de andre. Når man hører om tragiske ulykker er der typisk
involveret en modkørende i, eller træer eller høj fart, typisk en bred
landevej,med få sving og ellers bare derude

Og naturligvis kører man slet ikke så "råddent" på en landevej som man
ellers ville havde gjort det på en bane, men alt kan jo ske.

Det skal da lige siges, at de gange hvor jeg ellers havde udfordret mig
selv var på gode veje med 100% sigtbarhed, ja nærmest banelignende forhold,
hvor et styrt ville have mig kostet vel det samme som et styrt på en bane.

Så nej tak til kørekurser og heller noget banekørsel hvor man lige får
ræset lidt ud, som du vist sagde tidligere Susanne, og få finpudset sin
køreteknik.

Janus

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 11-05-01 14:54

> [...]
redder
> situationer i kontrollerede omgivelser med god udsigt osv.

Hmm....kommer an på, hvilken type kursus du har i tankerne. På det
bronzekursus, jeg har deltaget i, har der været fokus på undvige- og
bremsemanøvre. Hvordan man kombinerer for- og bagbremse for at opnå
kortest mulig bremselængde, kontrastyring uden om forhindringer og den
slags. Det kan faktisk være ganske nyttigt at kunne, men det vil jeg
lade være op til dig selv.

Som en af instruktørerne sagde, vil der altid være en, der kører bedre
end en selv....eller sagt på en anden måde, der er altid noget at lære.

Susanne

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 11-05-01 15:00

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev
Når man hører om tragiske ulykker er der typisk
> involveret en modkørende i, eller træer eller høj fart, typisk en bred
> landevej,med få sving og ellers bare derude

For resten har jeg hørt om flere tragiske ulykker, der var solo-uheld.
Tag bare Jason Watt....

En af mine bekendte kørte ind i et hus med 100+ km/t, fordi der lå
ko-møg på vejen, så han ikke ku' bremse ned inden svinget på en vej få
hundrede meter fra sit hjem, hvilket vil sige, at han kendte svinget ret
godt. Han lå efterfølgende et halvt år på hospice, var gennem mange
operationer og har varige men.

Hylle's uheld i Skotland var vist meget lig dit og fik alvorlige
konsekvenser, men det kan du jo selv snakke med ham om.

Susanne

Fra : RacerNiels

Dato : 11-05-01 21:25

> [...]
det
> bare ikke, svinget var mere lumsk end jeg havde regnet med.

Undskyld mig, hr. verdensmester!!

Jeg har lige (sammen med mange andre Pimser) været på Bronze kursus i Sorø.
Der er intet med svingkørsel - det er "dagligdags"teknik - ikke
"racer"teknik!!

Kegle-slalomkørsel: giver dig kontrol/føling med din cykel
Dette foregår (efter behag) siddende med to hænder, en hånd, stående op med
en hånd/ to hænder, siddende på knæ på sadlen. Hvis det er for let kan du jo
prøve med lukkede øjne.

Bremseprøver: Ja, det er det samme du laver når du tager kørekort, MEN!
1) her er det din egen cykel,
2) du har noget rutine, så du kan gå mere til den,
3) der står en gut om kommer med gode råd / retter dig hvér gang,
4) Du blokere næppe forhjulet i kravlegården....

Undvigemanøvre:
Slap af i armene og stik styret en flad, og jeg skal love for at din cykel
flytter sig!! Når så instruktøren venter med at pege til sidste øjeblik
finder du ud af hvor hurtigt du kan komme uden om keglerne. På det ½ sekund
der går fra du pander styret én og til den har rejst sig op igen kan du
sagtens nå at få fodhvileren i, og høre fordækket vride sig i ubehage.

Bremse i sving:
Ikke bremse IND i svinget (race), men bremse I svinget! Dvs. rette op -
bremse - og lægge sig ned i svinget igen.
Her er fidusen netop at _rette op_ INDEN man tager bremsen. Ellers kan man i
værste fald få lagt cyklen uhensigtsmæssigt på siden.

Herudover er der lidt om hvad der skal være på en mc og ikke mindst hvad
køreren bør have på af udstyr. Jakke, bukser, STØVLER, hjelm, rygbeskytter,
handsker... glemte jeg noget?

Hvis så du tager de ting her og sætter dem sammen til forleden.

1) Ret op
2) Brems
3a) Læg cyklen ind i svinget igen (fra modsatte kørebane)
3b) Undvig den modkørende bil (højre eller venstre om må du selv om, men det
skal gå stærkt!!)
4a) Forsæt turen med forhøjet puls og tag den lidt mere med ro næste gang.
4b) Venstre om = i græsset, men det er nok en del nemmere end at skulle
tilbage (højre om) til egen kørebane i pågældende sving.
5b) I græsset må der bandes over at kørekurset var spild af penge, men glæd
dig alligevel over at det er skidesjovt (kørekurset).

> Så nej tak til kørekurser og heller noget banekørsel hvor man lige får
> ræset lidt ud, som du vist sagde tidligere Susanne, og få finpudset sin
> køreteknik.

Jeg har været på bane. Ja, man får raset ud, men alligevel skal man lige
hjem på sin yndlingsrute og prøve svingene af....

Niels

Fra : Janus

Dato : 11-05-01 22:14

> Undskyld mig, hr. verdensmester!!

Nå ja du behøver da ikke undskylde mig, det er helt i orden.

Ok det var en del man laver til de kurser.

> Jeg har været på bane. Ja, man får raset ud, men alligevel skal man lige
> hjem på sin yndlingsrute og prøve svingene af....

Ja det har jeg osse, og skal osse på flere baner, bare ikke i år.
Og ja, det er jo det yndlingsruter er for.

Janus

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-05-01 22:42

Janus skrev i meddelelsen <9dgq8v$n7s$1@eising.k-net.dk>...

> [...]
redder
>situationer i kontrollerede omgivelser med god udsigt osv.

Forkert (endnu engang)
Kurset går ud på at lære at håndtere sin MC bedre.
Se evt. senere indlæg der forklarer kursets indhold på fineste vis.

Og samtidig kan jeg ikke lade være med at bemærke at den attitude du lægger
for dagen,
med egen selvtilstrækkelighed, nok er den allerstørste enkeltårsag til
ulykker som den du selv kom ud for.

Jeg syntes du skulle tage på et kørekursus.
Og hvis du bagefter, med hånden på hjertet, kan fortælle de
fortræffelige instruktører ikke kunne lære dig noget,
ja så er jeg sgu' villig til at betale dine kursusudgifter.

For så har jeg lige mødt gud....og det er mindst 500,- værd.

Peter

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-05-01 00:16

On Fri, 11 May 2001 15:42:40 +0200, "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>
wrote:

Hej Janus.

Der findes to dumme mennesker i verden.
Den der byder, og den der siger: Nej tak

> [...]
>ud på at man lære at køre i ideallinien, ligge sig rigtigt i sving og redder
>situationer i kontrollerede omgivelser med god udsigt osv.

Der findes forskellige former for kørekurser.
Dem der har sigte mod at lære vores køretøjer bedre at kende og dermed
også gøre os til bedre trafikanter.
Lære os at gøre tingene rigtigt - instinktivt.
Og så er der de rene banekurser.
DMC og MC instruktørene hører til i den første katagori, og SVSK's
Mestersvingerkursus til den sidste.
Jeg har været på Mestersvingerkursus, og både Bronce- og Guldkursus
hos DMC.
I nævnte rækkefølge hvilket var en katastrofe.
Jge gik i jorden med min XN85 på Mestersvingerkurset og valgte af
indlysende grunde ikke at fuldføre det.
Jeg var ganske simpelt ikke god nok.
Senere på samme år var jeg på DMC's broncekursus - hvilken AHA
oplevelse.
Året egter på guldkurset er rent landevejskursus i god trafikopførsel
og kørsel i større grupper.
Jeg ville nu være moden til Mestersvinger, men har fået banedage på
anden vis, og kan få afløb for mine racertilbøjligheder der.

Og så forresten: Vi bliver aldrig for gamle til at lære, og hvis ikke
du tror du vil få udbytte af et hvilket som helst kursus er det
faktisk synd for dig

> [...]
>eller bremse hårdt op, kom man heltskindet ud af svinget. Denne gang gik det
>bare ikke, svinget var mere lumsk end jeg havde regnet med.

Hvis du kan fejlbedømme en situation så meget at du kommer i
vanskeligheder der fører til situationer der er til fare for dig selv
og andre er du vist potentiel delltager på et kørekursus

Og forresten et tip:
Hvis jeg har fundet en vej jeg syntes er sjov kører jeg den igennem
med moderat hastighed for at sikre mig at der ikke ligger grus i
svingene, at der ikke er farlige tilg i vejen (så som autoværn eller
træer) og at der ikke er nogen uoverskuelige og dermed farlige sving.
Og efter en "prøvekørsel" kan den få det jeg nu mener er forsvarligt.

> [...]
>involveret en modkørende i, eller træer eller høj fart, typisk en bred
>landevej,med få sving og ellers bare derude

Der er altid en fare ved frisk kørsel.
Men tænk på, at du foruden dig selv sætter andres liv i fare.
Kør frisk til en vis grænse på landevej og brænd den så af på bane.

>Og naturligvis kører man slet ikke så "råddent" på en landevej som man
>ellers ville havde gjort det på en bane, men alt kan jo ske.

Pointe: Forhåbentlig ikke.

> [...]
>hvor et styrt ville have mig kostet vel det samme som et styrt på en bane.

Ja, men med nogle væsentlige forskelle.
På landevej er der forskellige opstackels så som træer, autoværn,
stengærder, grøfter o.l.
Og hvis endelig en eller anden ryger i hegnet går der en rum tid før
redningsmandskabet kommer og rydder op - forhåbentlig i noget der kan
lappes sammen hvis der er tid nok
Banerne er lavet med sikkerhed for øje.
Der er ingen modkørende og på de rigtige arrangementer holder der en
ambulance klar med det nødvendige redningsmandskab.

> Så nej tak til kørekurser og heller noget banekørsel hvor man lige får
>ræset lidt ud, som du vist sagde tidligere Susanne, og få finpudset sin
>køreteknik.

Den udtalelse ville jeg tage op til revision.
Forskellen på os to er nok at jeg gerne vil leve videre, og dermed gør
hvad jeg kan for at gøre mine udskejelser så sikre som det nu er
muligt.
Det burde ellers være omvendt, idet du af naturlige årsager vil få
flere år ud af det end jeg

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Janus

Dato : 12-05-01 00:51

> Der findes forskellige former for kørekurser.

Ja ja jeg kan jo se at i bliver ved med det kurser, i får det til at lyde
som om, at hvis man ikke har taget de der kurser, så kan man slet ikke køre
mc?

det kan osse godt være at på et eller andet tidspunkt vil jeg undersøge det
nærmere

> [...]
> træer) og at der ikke er nogen uoverskuelige og dermed farlige sving.
> Og efter en "prøvekørsel" kan den få det jeg nu mener er forsvarligt.

Nu får du det til at lyde så pædagogisk, når man kører i flok gør man det
bare ikke, altså det med at kikke om der grus på vejen og så vender om og
kører samme strækning igen. Sådan er det bare!!!

> Ja, men med nogle væsentlige forskelle.
> På landevej er der forskellige opstackels så som træer, autoværn,
> stengærder, grøfter o.l.

Ja det er der så.

> Forskellen på os to er nok at jeg gerne vil leve videre, og dermed gør
> hvad jeg kan for at gøre mine udskejelser så sikre som det nu er
> muligt.

Og jeg vil dø??? eller hva'?

Janus

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-05-01 19:26

On Sat, 12 May 2001 01:51:28 +0200, "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>
wrote:

>Ja ja jeg kan jo se at i bliver ved med det kurser, i får det til at lyde
>som om, at hvis man ikke har taget de der kurser, så kan man slet ikke køre
>mc?

Det skrev jeg ikke en stavelse om, og mener det heller ikke.
Jeg forsøger blot, efter fattig evne, at forklare hvorfor jeg (og
tilsyneladende flere) finder kørekurser en god ide.

>det kan osse godt være at på et eller andet tidspunkt vil jeg undersøge det
>nærmere

Top, og hvis du efterfølgende stadig melder fra er det efter moden
overvejelse.
Og en sådan vil jeg aldrig kritisere.
Men at påstå at man ikke kan lide maden før man har smagt på den er
ikke et godt argument

>Nu får du det til at lyde så pædagogisk, når man kører i flok gør man det
>bare ikke, altså det med at kikke om der grus på vejen og så vender om og
>kører samme strækning igen. Sådan er det bare!!!

Ja, og det er præcis årsagen til at jeg for det meste kører alene når
der skal gås til stregen..
Så er det mig der trækker grænsen, og ikke flokken.
Jeg har en del gode kørevenner med hvem jeg kører i flok, og med dem
er jeg sikker på at der ikke tages chancer.
Og hvis jeg fører an ligger udskejelserne ikke i nærheden af kanten.
Jeg vil have det meget dårligt hvis min kørsel skulle være skyld i en
andens ulykke.

>Ja det er der så.

Ja

>Og jeg vil dø??? eller hva'?

Det skrev jeg ikke - men det var ret tæt på
Jeg mener, at hvis man vil foretage sig noget der er farligt, så er
det med at minimere risikoen for skrammer.
Når det så oven i købet kan tage andre med sig i faldet mener jeg at
man har pligt til det.
Dette skal ikke betragtes som moralprediken fra min side, jeg er ikke
for god selv - men jeg prøver at tænke lidt i sikkerhed.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-05-01 22:35

Janus skrev i meddelelsen <9dgfvn$e9t$1@eising.k-net.dk>...

>Ja men de afholdes sq sikkert i Jylland? hertil kommer broen, benzin,
>overnatning? mon ikke vi snakker om en tusse der?
>Og når man er på SU er 1000kr ikke så lidt endda

Forkert (igen)
(Det virker lidt på mig som om du forsøger at finde så mange (dårlige)
undskyldninger for _ikke_ at tage på et kørekursus, som overhovedet muligt.)
Kurset afholdes på KøreTeknisk Institut i Tjæreby, lige nord for Roskilde
lufthavn,
og der afholdes andre, bl.a. i Sorø og Helsingør/Espergærde

Og turen til og fra kan du jo bare se som enhver anden weekendtur man kører
for
fornøjelsens skyld.

Peter

Fra : origo@earthling.net

Dato : 10-05-01 20:02

>Jeg kan ikke
> forestille mig noget der vil glæde mig mere, end hvis en eller anden fik
> afværget et styrt netop fordi han fik læst et lignende indlæg.

Jeg har ikke tenkt meg å kritisere din kjørsel, til det har jeg alt for
mange svin på skogen selv
Men - jeg tviler på at det å ha lest et innlegg vil hjelpe noen den dag de
oppdager at svinget kommer litt for hurtig imot en. Det lyder på meg som om
du overreagerte, og da er faktisk kjørekurser hvor man lærer å håndtere den
slags en glimrende idé, spesielt hvis man følger opp med banekjørsel når
anledningen byr seg. Det er ikke et spørsmål om hvorvidt man kan kjøre MC
under normale forhold, men snarere om å reagere korrekt i kritiske
situasjoner. Så - på det området er jeg enig med meget av det som er
skrevet.

Jeg synes dog som Janus, at visse personer er lovlig tidlig ute med riven
her. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke har kjørt litt for hurtig en
gang imellom, så gi dog mannen en sjanse. Denne gruppen har fått en tendens
til dobbeltmoral og (bak)klogskap som jeg ikke kan se fører noe som helst
positivt med seg.

JS

Fra : Morten Dybdal

Dato : 10-05-01 23:25

origo@earthling.net wrote:

> Denne gruppen har fått en tendens
> til dobbeltmoral og (bak)klogskap som jeg ikke kan se fører noe som helst
> positivt med seg.
>
> JS

Jeg må desværre give dig helt ret.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 09:00

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Jeg må desværre give dig helt ret.

På den anden side kan det måske udgøre en modvægt til al rygklapperiet
og "køb bare en 600'er og tag ud og tossekør med (som?) os" -snakken,
som også foregår herinde :-/

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 13-05-01 17:35

Armand wrote:

> På den anden side kan det måske udgøre en modvægt til al rygklapperiet
> og "køb bare en 600'er og tag ud og tossekør med (som?) os" -snakken,
> som også foregår herinde :-/

Nopez, de hælder til samme side.

--
Morten Dybdal

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-05-01 13:46

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9deokd$8ld$1@sunsite.dk...

> Jeg har ikke tenkt meg å kritisere din kjørsel, til det har jeg alt for
> mange svin på skogen selv

*ROFL!
I Nordmænd har sgu godt nok nogen sjove udtryk indimellem!

/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-05-01 22:44

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> *ROFL!
> I Nordmænd har sgu godt nok nogen sjove udtryk indimellem!

He-he, tro meg, da jeg først kom til DK, fikk jeg mangt et godt grin over de
danske. Tilogmed dagligdagse uttrykk kunne lett misforstås. Jeg husker en
del nordmenns latterbrøl da en dansk pige fortalte at nu ville hun ha noget
morgenbrød. Det har en helt annen batydning på norsk

JS

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 10:19

<origo@earthling.net> skrev i en news:9dmvcb$nc$1@sunsite.dk...
> [...]
noget
> morgenbrød. Det har en helt annen batydning på norsk

HAVEGRILL

Allan(fzr600us) som godt ved hvad morgenbrød betyder på norsk

Fra : origo@earthling.net

Dato : 14-05-01 10:44

"Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@get2net.dk> wrote in message
> Allan(fzr600us) som godt ved hvad morgenbrød betyder på norsk

Så kjenenr du kanskje også betydning av "vorspiel" på norsk? Jeg leste på
HHK for mange år siden, og vi var en gruppe på 4 nordmenn, 2 av dem piger.
Forut for en weekend, var det så en de norske piger som fortalte til sine
danske veninner, at hun skulle på forspiel sammen med oss andre. Det skapte
en del røre og røde ansikter på dansk side, he-he

JS

Fra : Allan jørgensen

Dato : 14-05-01 11:09

<origo@earthling.net> skrev i en news:9do9e3$133$1@sunsite.dk...
> [...]
skapte
> en del røre og røde ansikter på dansk side, he-he

GRILL !! nope, den kender jeg ikke. fortæl fortæl.

grunden til at jeg kender "morgenbrød" er at jeg til en fest kl 6 om morgen
finder ud af at der er en nordmand(kvinde) til stede, da jeg spurgte om der
var nogle der ville have morgenbrød

jeg fik både kaffe og kage og .......

Allan(fzr600us)

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:44

> [...]
> eller grus på vejen og >knald< du ligger der. I gør mig straks til en
> komplet analfabet, med kravlegårds kurser osv.

Kravlegårdskurser for analfabeter??
Med den indstilling fortjener du alle de trængsler du bringer dig selv
ud i

- -
Armand.

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-05-01 00:00

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
*snip*
> Så blev det min tur
*snip*

FÅÅÅRK!!
This history is qutie sad as the shit you landed within...

Det gør sq lidt ondt at høre, hvad der er sket her til aften :-/
Et eller andet sted er jeg glad for, at jeg ikke har kunnet deltaget i noget
som helst grundet operationerne - men omvendt også lidt ked af, at jeg ikke
fik denne skrækkelige oplevelse på mere nær hold, end blot ved at læse om
den.

Jeg er sikker på, at hvis jeg havde været med - måske kørt bag dig, ligesom
Susanne gjorde, vil jeg *helt* sikkert ha' oplevet situationen totalt
anderledes.
Jeg ved godt, at der bliver kørt frisk til på nogle af disse ture. jeg nyder
det selv i fulde drag, men nogle gange har jeg sandelig også fornemmelsen
af, at der er grønne grise på vej ud der hvor man sidder .

Så hvad lige nøjagtig der måske har kunnet være skyld i ulykken - det er sgu
ikek godt at vide. Jeg kan huske for et par dage siden, at du snakkede noget
om at gøre din forgaffel lige igen, noget med at spænde osv - og tænker jeg
det sammen med nogle af de ting, som bl.a. Susanne har fortalt hvad hun
synes om din forende, plus måske også dit dæk + måske også et glat stykke
vej - evt. en hvid stribe... Well, der er så mange faktorer, at man ikke
aner hvilken hest der er blevet spillet på i netop dette spil.

Den dag, jeg sluttede min mejerist-uddannelse på skolen i Odense, sagde min
gammelkloge rekor til os alle sammen: "Aldrig færdig - altid på vej!". Og
med det mente han, at man aldrig nogensinde ville blive færdig med at lære.
Hvorvidt om du kunne have "lært" dig ud af denne situation vides ikke. 10
profeter, 17 bagkloge hoveder, 300 engle, 29 journalister, 101 dalmatinske
racerkører kan blive ved med at diskutere dette til dommedag, hvorfor dit og
hvorfor dat.

Det med at analysere hvad der skete, kan faktisk kun bruges til hvis man
gøre det ved sig selv, at man vil sætte noget skræk i livet - og måske også
på andre. Min holdning/tro her, ligger i, at hvis man tager tilbage til
ulykkestedet, for at "analysere" det, vil man partout tænke: "Hold kæft
mand! Sæt nu, at jeg havde gjort sådan og sådan eller sådan i stedet - så
var jeg havnet i en eller anden klippesten på Bornholm, og efter 14 dage
ville jeg ligne og lugte som en røget sild!". Hvad kan man bruge dette til?
Send historien til en "fartdæmper-politiker", sig at du gerne vil holde
nogle foredrag om det - og scor så kassen!
Klart, Klart, Bahnsen...Det ville sq ikke være sjowt, hvis du var endt dine
dage på de grønne græsmarker eller i en 4-hjulet ting, der kun kan betjenes
med hænderne.

Mit råd er derfor: Analyser derfor kun 1 gang - lige efter at ulykken er
sket.
Når man er kommet hjem, og man lige har sundet sig med en grøn look, en
kølig tuborg - så vend snakken med en du kørte med. Drag derpå din
konklusion.
Tag på et kursus af en eller anden art, som passer til din sværhedsgrad. Hav
dit uheld i minte i baghovedet, og læg mærke til om der måske dukker noget
af det samme op igen. Gør der det - så skal der arbejdes på at få løst
problemet. Du kan ikke fra den ene dag til den anden ændre din kørestil -
det er jeg ret sikker på.
Men oplever du en lignede episode igen, så er man mere villig - og også
stærkere til at "tage ved lære" eller hvad f***** man nu skal kalde det.

Alt dette kan sikekrt koges ned til at par sammensatte ord, som jeg lige
selv har fundet på:
"Dem som er modige må tage skrammer. Men dem som ikke er modige, må også
tage skrammer!"

Og whatever - hvad du ser eller læser som svar på dit eget indlæg - fortrudt
eller ej - vær du blot glad for, at du er hel og intakt endnu!
Dem som skænder dig nu, får måske ikke et "venligt svar tilbage", hvis de
selv laver en fehler i morgen :-/ - og de har jo så selv bedt om at få en
over nakken...? *S*

--
Morten Christensen - som heller ikke er færdig med at lære om 50 år....
Lige nu i Nordjylland med tog

Fra : Armand

Dato : 11-05-01 23:34

> [...]
lært
> noget af det??? hmm pas på bakker efterfulgt af sving

Bakker!
Man mister mere vedhæftning end man umiddelbart vil tro når man kører
"bakke ned"!!
Sikkert derfor!

Og så var der lige den der med at køre efter forholdene :-/

--
Armand.