Honda VTR 1000 gode køreegenskaber ?
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-08-04 02:04

Jeg ejer jo bl.a. en 28 år gammel BMW R100 og så en Honda VTR 1000, den
sidstnævnte købt i foråret hvor den da havde kørt 22.000 km og så ud som ny.

I går da jeg var på VTRén ude at køre race i bjergene og da kørte en tand
hårdere end ellers fordi den anden da ellers slap fra mig. Jeg måtte da 3
gange have svage opbremsninger under liggende en 45 grader i sving og
erfarede da at motorcyklen så nærmest "rettede sig op" og søgte ud af
svinget.

Jeg kører dagligt race i bjergene på skiftevis Hondaen og BMW som begge har
samme Hk og vægt, men for min BMW sker dette med opretningen ikke efter at
jeg for år siden fik en kraftig bøjle over forskærmen, og især efter at jeg
i år fik monteret en bedre topbro på forgaflen end BMW´s originale samt
bedre forgaffelfjedre.

Hvad er meningen om VTRéns køreegenskaber????

Det er min plan, når jeg om 2 uger får tid, da at skille forgaffelbenene ad
og kigge dem efter og derefter montere bedre forgaffelfjedre i VTRén, og
overvejer det med hævningen af bagenden via det med udskiftning af bøjlen
nede ved svinggaffelophænget ( hvad er meningen om dette). Men efter
oplevelserne i går har jeg søgt meget på www om der skulle findes noget som
gaffelbro kombineret med anden forskærm, for en løs gaffelbro er der vist
ikke plads til. Ellers må jeg jo regne på det og så lave tegninger til
fremstillingen deraf.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda Wave 125, Honda XR 250, Honda VTR 1000 og Honda Civic1,7.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-04 07:50

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

>Det er min plan, når jeg om 2 uger får tid, da at skille forgaffelbenene ad
>og kigge dem efter og derefter montere bedre forgaffelfjedre i VTRén,

Sikkert god idé...

>overvejer det med hævningen af bagenden via det med udskiftning af bøjlen
>nede ved svinggaffelophænget ( hvad er meningen om dette).

Dårlig idé, læg i stedet en skive mellem øverste dæmperbeslag og stellet.
Alternativt, konstruer et justerbart beslag samme sted.

I øvrigt kan jeg slet ikke genkende tendensen til at styre ud af svingene,
eller rette op om Du vil. Men nu kører jeg også med tanke på at overleve
nogle år endnu......

mvh
Orla

Fra : F.Sander

Dato : 28-08-04 09:20

Tager du gasén af under disse nedbremsninger ? jeg spørger fordi min kværn
gik-kaput i juni under noge bane dage, og en tysk kammerat lånte mig sin
SP1, godt nok var den meget nedvejet, men alligevel motorbremser den som en
grå-ferguson! dvs. i sving hvor jeg ikke have tillid til cyklen/manglende
afarring-og slap gas "lidt" blev styr egenskaberne meget forandret iforhold
til min egen MC / 4cyl.

FS

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-04 09:41

F.Sander skrev i meddelelsen ...
> [...]
>afarring-og slap gas "lidt" blev styr egenskaberne meget forandret iforhold

Nu var det Gert der snakkede om styringsreaktioner Jeg har ingen
problemer med reaktioner i sving, gasgivning uanfægtet. Men som sagt,
jeg kører med tanke for at overleve en tid endnu.....

Men ellers jo, motorbremsningen er markant på en "fie", så det lader man
bare være med.

mvh
Orla

Fra : F.Sander

Dato : 28-08-04 10:58

> Nu var det Gert der snakkede om styringsreaktioner Jeg har ingen
> problemer med reaktioner i sving, gasgivning uanfægtet. Men som
sagt,
> ------------------------

Ja,ja - men styregenskaberne er dog væsentlig ændret om man holder "gas" på
eller ikke, i det øjeblik man tager "gas'en" af for man jo noget mere vægt
på forhjul / forgaflen skal arbejde mere, det ændre også styregenskaberne.
Bla. er det da svære at holde linen igennem svinget, end når man har jævn
"gas" på..

Min egen V4 køre / styre bedre når jeg formår at holde et jævnt træk på (
dvs. 6500 omd. og op-af når svinget åbner ) det har da taget mig noget tid
at lære / var før lidt "bange" for det, men cyklen er betydelig mere
stabil..

FS

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-08-04 16:45

"F.Sander" <Finn@dk.dk> wrote in message
> [...]

> dvs. 6500 omd. og op-af når svinget åbner ) det har da taget mig noget tid
> at lære / var før lidt "bange" for det, men cyklen er betydelig mere

Jeg spekulerer på om forskellen mellem BMWén og Hondaen er det med at
sidstnævnte jo kører med bredere dæk, for baghjulene 180 kontra BMWéns 120.
Hvis men betragter stivheden i stel og forgaffel for værende ens så kan det
jo kun være massefordelingen forholdet i relation til snitfladen fra
berøringen på vejbanen og op gennem stellet; parallel til stellets
"midtflade/halveringsflade". For med de aktuelle dæk kommer denne flade for
Hondaen jo til at ligge vel næsten dobbelt så langt fra stellets "midtflade"
som for BMWén, og dette giver jo længere momentarm.

For Tobys BMW som jo kostede mig et lille sammenstød for 2 mdr. siden var
årsagen jo at der manglede stempelringe i højre gaffelben, og at den som
resultat af desuden kun havende en skivebremse trak til højre under
opbremsninger. Men for den aktuelle Honda VTR trak den jo henholdsvis
venstre under svag opbremsning og meget liggende ned i højre sving (
manglende kun de sidste 5 mm af dækfladen ) og mod højre for svag
opbremsning liggende ned i venstresving.

Men under normal hurtig kørsel, og kørende om kap med andre, brillere jeg
normalt med næsten totalt at kunne undgå at bruge bremse og bremselys, for
begge de to motorcykler jo har et godt bremsende moment når der lukkes ned
for gassen.

Mvh.Gert

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-08-04 07:55

> [...]
> de aktuelle dæk kommer denne flade for Hondaen jo til at ligge vel
> næsten dobbelt så langt fra stellets "midtflade" som for BMWén, og

Hej Gert

Det er præcist her skoen trykker! Cykler med brede dæk har en langt større
tendens til at rette sig op ved bremsning i sving. Hvor meget dækkene retter
sig og er individuelt fra dæk til dæk. Det er en at de normale test
kriterier i dæktests, så læs nogle flere af dem, og vælg det dæk der gør det
mindt, hvis det er et problem for dig.

Jeg har selv kørt med både BT010 og D207 som du også kører på. Jeg har være
meget godt tilfreds med begge dæk, især D207, selv om det er ved at være
gammelt, og er blevet udskiftet i Dunlops model program med D208. Jeg
bremser dog normalt ikke i sving, og har ikke bemærket om de D208 jeg kører
med nu rejser sig mere eller mindre op end D207.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : cruiser

Dato : 29-08-04 21:51

Hej Gert
Jeg tror du skal kigge mere på dækkene end på forgaffelfjedre bro osv lige
hvad det symtom angår, for der er en del forskel på hvorledes forskellige
dæk reagerer netop i den situation at du bremser med nedlægning på, nogle
dæk "rejser" sig meget og andre er langt mere neutrale i den situation - så
prøv at læse nogle dæktest og se om du kører med nogen der er kendt for at
stritte imod når du bemser ind i svingene. Jeg synes ikke min VTR har
symptomet specielt meget med Dunlop D207 på, men jeg kører nu heller ikke
helt så tæt på marginalerne på offentlig vej som du beskiver.
mvh
Bjarne

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 30-08-04 02:04

"cruiser" <surf@ofir.dk> wrote in message
> [...]

> symptomet specielt meget med Dunlop D207 på, men jeg kører nu heller ikke
> helt så tæt på marginalerne på offentlig vej som du beskiver.

Hej Bjarne. Jeg kører tilfældigvis også med Dunlop D207 både for og bag som
er monteret for 4 mdr. siden.

I går kom jeg uventet ud at race i bjergene, jeg troede det var en
udflugsttur med 5 andre motorcykler, men det viste sig kun at være Sumthai
på sin Honda Nighthawk holdt og ventede og som igen ville prøve at køre fra
mig. Jeg kom på min toptunede BMW R100 fordi jeg var mere sikker på dens
styring i svingene efter turen med Sumtai for 3 dage siden da jeg kørte på
VTRén.

Resultatet blev da også at Sumtai ikke kom en meter fra mig selvom han lagde
sin Nighthawk optimalt i svingene og brugte alle Hk. Og BMWén var helt
anderledes stabil end min Honda VTR 1000; overhovedet ingen tendens til at
trække ud af sving ved en svag bremsning.

Så jeg er spændt på hvordan VTRén vil være efter at der i næste uge kommer
bedre forgaffelfjedre i den. Men jeg leder ihærdigt efter en korskærm med
indbygget bøjle for at give stivere fobindelse mellem forgaflerne. Og evt.
må jeg prøve 20 olie istedet for 10ér i gaffelbenene. Hvis ikke diise ting
hjælper så kan det vel kun være forklaringen med sideværts vægtfordelingen i
forhold til dækkenes trædelinie under liggende ned i et svingene og da svag
forhjulsopbremsning.

Mvh.Gert

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-04 21:23

> [...]
>forhold til dækkenes trædelinie under liggende ned i et svingene og da svag

Nu har Du vel ikke sat returdæmpningen på "hård" på forgaffelbenene ? Det er
nemlig alt for voldsomt til de i forvejen ikke alt for gode standard fjedre.
1 til 1½ omgang fra bundstop er det bedste kompromis med originalfjedre og
en chauffør på ca. 75 Kg.

20 olie vil kun forværre problematikken med den for kraftige "rebound"
dæmpning.

mvh
Orla

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-08-04 01:28

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41338c6f$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> en chauffør på ca. 75 Kg.
>
> 20 olie vil kun forværre problematikken med den for kraftige "rebound"

Jeg har sat returdæmpningen som forskrevet i Clymer værkstedshåndbogen.

Og jeg kører med 10 forgaffelolie.

For øvrigt finder jeg det ikke muligt at skifte forgaffelolie uden at aftage
gaffelbenene hælde olien ud af dem. Der er i manualen kun vist en daemper
rod bolt i bunden af forgaffelbenet og da jeg kun har kigget på tegningen og
endnu ikke helt haft skilt gaffelbenene ad finder jeg ikke at den bolt kan
bruges til olieaftapning.

Hvis olieaftapning af gaffelbenene kan gøres ved anden end venden bunden i
vejret vil jeg være meget glad for at få det oplyst da jeg satser på i næste
uge at skifte olie igen.

Og for øvrigt står der i Clymer manualen at der skal 448 +/- 2,5 cc olie i
forgaffelbenene og der derefter ved måling af lufthøjden fully compressed at
der skal være 130 mm. Dette var ikke tilfældet for mine forgaffelben idet
målet var mindre, kun 80 mm, og jeg måtte afhælde olie. Jeg måler først
denne lufthøjde i et forgaffelben efter at det 10 gange har været trykket
sammen og fra hinanden igen, for derved at være sikker på at olien er kommet
ind på alle dens operationssteder.

For BMWén står der jo i manualen 250 cc for nysamlet gaffelben kontra 15 cc
mindre ved olieskift, så måske er det forklaringen for den nævnte forskel
for Honda VTRén.

Mvh. Gert

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-08-04 07:50

> [...]
> kigget på tegningen og endnu ikke helt haft skilt gaffelbenene ad
> finder jeg ikke at den bolt kan bruges til olieaftapning.

Den bolt holder på dæmpercartridgen inde i benet. Den skal du ikke pille
ved, pånær hvis du vil lave en komplet adskillelse ad forgaflen. Proceduren
er at vende benet på hovdet og hælde olien ud. Lad dem står mindst en halv
time og lade olien dryppe af. Det ved du sikkert godt, men mange nye læser
med her. Jeg er ikke selv irriteret over man skal have gaflerne af for at
skifte olie, men hvis det irriterer dig. Så bor et hul i bunden af hvert
gaffelben, skær gevind i det og slib ydersiden af hullet fladt, og din nye
aftapningsskrue pakker godt. Så er den potte ude!

Jeg kan anbefale www.racetech.com. De sælger forgaffelfjerdre med specifik
springrate, så du kan få en fjeder der passer perfekt til dig, din vægt og
din kørestil. De kan også optimere dæmpningen i din forgaffel og bagdæmper.
Jeg kører selv med racetech forgaffelfjerdre og racetech optimeret
bagdæmper, og jeg er ovenud tilfreds.

Fra : cruiser

Dato : 30-08-04 21:53

Hej igen Gert
ja ja men forskellen i dækbredden betyder selvfølgelig også noget, jeg har
prøvet at have et 190 bagdæk på VTRén og så kan man godt mærke at der er en
"større kant" den skal vippes op over end med 180´eren (så det kan ikke
anbefales andre steder end i cafe-kvartererne . Hvad forgaflen angår så
skulle den ultimative løsning være at montere en forgaffel fra en cbr9oo
Fireblade på VTRén, det er en væsentlig bedre og kraftigere forgaffel og
efter hvad jeg har læst skulle der ikke være de store problemer i
operationen.

Fra : Peter Sjong

Dato : 30-08-04 06:24

Gert Bo thorgersen wrote:

[...]

Klip

Ifølge MC instruktørene skal motorcyklen rette op hvis der bremses let med
forbremsen i kurve og under nedlægning. Kursisterne kører i cirkel i
størrelse med en stor rundkørsel med så stor fart at MC.en har en
nedlægning. Forbremsen nusses lidt og en mærkbar opretning kan mærkes, når
man er blevet fortrolig med øvelsen bremses lidt mere men kun til MC-en
har rettet op, hvis der bremses igennem er resultatet styrt. Formål med
øvelsen er bla. at få kroppen fri af modkørende i eks. venstresving hvor
kun hjulene er på den rigtige side af to fuldt optrukne linier.
Det er BMW 850 RS men jeg tror det gælder alle MC.er.
Mvh.
Sjong

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-08-04 13:26

Peter Sjong wrote:
> Det er BMW 850 RS men jeg tror det gælder alle MC.er.

Fysikkens love plejer nu heller ikke at diskriminere på et
mærkespecifikt niveau

(eller andre niveauer iøvrigt)

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 31-08-04 01:44

"Peter Sjong" <sjong@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kun hjulene er på den rigtige side af to fuldt optrukne linier.
> Det er BMW 850 RS men jeg tror det gælder alle MC.er.

Efter at jeg i går aftes læste dit svar kom jeg til at tænke på at det jeg
skrev om vægtfordelingen i forhold til dækkenes trædelinie, og dermed
nye/forskudte centerplan for motorcyklen/stellet, jo virker omvendt af det
jeg skrev. Altså når der under nedlægning i et venstresving så vil
centerplanet gennem stellet jo være forskudt til venstre og dermed mest
vægt/masse til højre for dette, og derfor ved opbremsning burde de jo så ske
drejning (momentmæssigt) mod venstre og ikke opretning mod højre som det jo
netop sker.

Så derfor kom jeg til at tanke på det med gyroskopvirkningen, altså det med
når man for eks. mellem hænderne holder et roterende hjul/skive og så tipper
denne over mod den ene side. Derved sker der jo en
retningsdrejning/retningsændring for hjulet/skiven, og i
sammenhænget/forskellen mellem min BMW og Honda VTR må jeg jo prøve at regne
på hvad forskellen mellem masse og enertimoment er for disse to motorcyklers
forhjul. For har Hondaens forhjul et forholdsmæssigt større enertimoment end
BMWén kontra forholdet mellem deres forgaflers styrker (og samme fart i
svingene) så er dette jo sikkert forklaringen på at Hondaen har problemet
medens BMWén ikke har det.

Mvh. Gert