Bedste rejsetid til Egypten?
Fra : Id

Dato : 27-08-04 14:45

Hej gruppe

Hvilken årstid er det bedst at besøge Egypten på?

Er der problemer i selv at rejse rundt i landet?
Vi er ikke så gode til de der bunke turer!

Mvh

Id

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 27-08-04 14:57

Jeg var der her i Marts, og det synes jeg var en fin tid. Godt nok var der
en slags hedebølge, så vi konstant lå på 29-33 grader i både Cairo, Luxor og
Hurghada.
Normalt er det vist lidt koldere på denne tid.
Man anbefales ikke selv at rejse rundt i Ægypten, bl.a. som følge af
tidligere overfald på turister ude i de øde områder. Vores transport fra
Luxor til Hurghada foregik i en konvoj der til tider kan indeholde op til
100 køretøjer eller mere. Konvojen kører 2 gange om dagen og er overvåget af
bevæbnede vagter på hele ruten. Midtvejs gøres der ophold ved et område med
cafeteria, toiletter m.v.
Man kan sikkert selv arrangere transporter med Ægyptiske chauffører (og det
er jo rigtig sikkert (gu er det ej)) men det kan ikke tilrådes at man selv
kører rundt.
Sikkerhed i trafikken er desuden et totalt ukendt ord dernede.
Forskrækket?, okay, men I spurgte...
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 27-08-04 18:55

Niels Hejnfelt <niels@viphejnfelt.dk> wrote:
: Man anbefales ikke selv at rejse rundt i Ægypten, bl.a. som følge af
: tidligere overfald på turister ude i de øde områder.

Bah, humbug! Det går en mengde busser som alle er velkomne til å reise
med, for eksempel mellom Hurghada og Kairo. Det er billig og like god
komfort som på konvoibussene. Myndighetene advarer for så vidt mot
å reise med dem, de er livredde for at noe skal skje som kan gi Egypt
et dårlig rykte som turistmål. I praksis er det likevel titusenvis av
europeere som reiser med disse vanlige bussene, og det har ikke vært
noen tilfeller av ran, overfall eller andre tragiske hendelser de
siste årene.

Derimot er jeg enig i at det ikke er optimalt å leie seg bil og
egyptisk sjåfør, de er ofte i dårlig stand sikkerhetsmessig, og
trafikken er tøff. I en stor buss er man derimot altså rimelig trygg.

Til det opprinnelige spørsmålet så er det flott å reise til Egypt
på badeferie frem til midten av desember, når det begynner å bli
rimelig kaldt i vannet. Fra mars er det igjen ok. I den europeiske
sommer synes mange det rett og slett er for varmt i luften i Egypt
til at man virkelig kan trives der.

Slik så Egypt ut sist november/desember:

http://www.pvv.org/~bct/egypt/

Bjørn

Fra : Ulvir

Dato : 27-08-04 19:52

Bj|rn Christian T|rrissen wrote:

> Til det opprinnelige spørsmålet så er det flott å reise til Egypt
> på badeferie frem til midten av desember, når det begynner å bli
> rimelig kaldt i vannet.

Mener du at 19 grader er 'rimelig kaldt'?
http://www.touregypt.net/climate.htm

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 27-08-04 20:55

Ulvir <augustus@mail.dk> wrote:
: Mener du at 19 grader er 'rimelig kaldt'?

Mjaaa... I Egypt, så. Det holder fint til en avkjølende, hurtig dukkert
om solen varmer godt, selvfølgelig. Men når man først er ved Rødehavet
vil man gjerne ta en god snorklerunde langs korallrevene, og da vil man
jo gjerne være i vannet nokså lenge. Da er 19 grader for kaldt, med
mindre man ifører seg våtdrakt.

IMHO.

B.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 18:09

"Id" <ihjc@mail.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Hvilken årstid er det bedst at besøge Egypten på?

Jeg var der i januar og det var behageligt - som en mellemgod dansk
sommer. Hverken for varmt eller for koldt.

hilsen
Uffe

Fra : Ulvir

Dato : 27-08-04 18:14

Id wrote:
> Hej gruppe
>
> Hvilken årstid er det bedst at besøge Egypten på?
>
> Er der problemer i selv at rejse rundt i landet?
> Vi er ikke så gode til de der bunke turer!

Følgende link fortæller.. http://www.touregypt.net/climate.htm

Venlig hilsen- Ulvir.

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-08-04 16:19

Id wrote:
> Hej gruppe
>
> Hvilken årstid er det bedst at besøge Egypten på?
>
> Er der problemer i selv at rejse rundt i landet?
> Vi er ikke så gode til de der bunke turer!

Hej!

Jeg har været i Egypten 7-8 gange, og det er et meget let land at rejse
rundt i. Køb dig evt. en Lonely Planet guide til Egypten, der er masser af
gode idéer.

Jeg har engang været i Egypten i december, det var ikke decideret koldt, men
t-shirten var ikke nok, og det regnede af og til i både Alexandria og Kairo.
Længere sydpå er der ikke samme problemer, men skal det være behageligt
klima skal du rejse forår eller efterår.

Det snedige ved Egypten, rent transportmæssigt, er at der er to veje. Op ad
nilen og ned ad nilen. Sådan lidt groft sagt. Der er busser (alm.
offentlige, forbandet billige og ukomfortable), langdistancebusser (ret
billige, relativt komfortable), tog (ret billigt, rimeligt komfortabelt på
1. klasse), fly (noget dyrere, ret komfortabelt). Endvidere er der alm.
taxier, som koster ca. ingenting i Egypten. Service-taxier er taxier der
holder på dertil indrettede holdepladser, og afventer nok passagerer til at
de gider køre. Skal man fx til Luxor, lytter man om nogen råber Luxor. Er
det ikke tilfældet, finder man en chauffør der ser ud til at kede sig, og
foreslår at han tager til Luxor. Det er ikke utænkeligt, at han vil prøve at
få dig med som eneste passager, men insistér på at det skal være "normal
service-taxi" - så begynder han at råbe "Luxor!", og på et tidspunkt er der
passagerer nok til afgang. Man bliver klemt grundigt sammen, og det er slet
ikke spor behageligt - men en sjov oplevelse, som bør afprøves, naturligvis
en billig fornøjelse. :) Der er også diverse skibe (mest krydstogtskibe) op
og ned ad nilen, det har jeg dog aldrig forsøgt mig med.

Hoteller koster ret lidt - 20-30 kroner kan man sagtens få et værelse for,
jeg har endda i 1991 prøvet et hotel i Suez for ca. 2 kroner for en
overnatning. Det var ikke ligefrem Hilton. :) Det er altid let at finde et
ledigt værelse.

Egypten indbyder til at man ikke planlægger - bare tag rygsækken på og kom
afsted.

Regn med at blive forsøgt narret til at købe papyrusmalerier, parfume og
diverse andet skidt og skrammel - det sker på forskellige måder, læs evt. i
førnævnte Lonely Planet guide om hvordan du spotter dem (hint: hvis en
egypter hævder at have en broder i Danmark, bør advarselslampen tænde. Mine
udregninger siger mig, at der skulle være omkring 40 millioner egyptere i
Danmark, hvis de talte sandt). Prøv at tage det som en oplevelse, men
indrømmet, det kan være hamrende irriterende.

Frygt ikke vold eller tyveri, det er meget sjældent det forekommer i
Egypten.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole

Dato : 03-09-04 18:20

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken årstid er det bedst at besøge Egypten på?
>
> Er der problemer i selv at rejse rundt i landet?
> Vi er ikke så gode til de der bunke turer!

Jeg var i Hurgada i midten af november 2002 med Hurgada som base.
Temperaturen lå omkring 30 grader. Der var kun lettere skyet en enkelt
formiddag ud af de 2 uger jeg var der, ellers høj sol. Eneste minus er, at
solen går ned omkring klokken 17, og står op omkring klokken 6 om morgenen