Hej bag skærmene,
Så er der svar fra en anden del af systemet, som ikke er fra ham Per Hvas,
jeg fik stillet i udsigt:
___________________
Til
Jacob Christiansen
Som et supplement til besvarelsen fra skatteministeriets departement kan vi
oplyse, at der ikke i registreringsafgiftsloven eller cirkulæret om
vurdering af
motorkøretøjer er fastsat nogen frister vedrørende ekspeditionstider.
Det er styrelsens opfattelse, at ekspeditionstiden ikke bør være over ca. 3
måneder.
Vi er helt enige i Deres kritik af ekspeditionstiden. Vi har gennem nogen
tid
været opmærksom på de stigende ekspeditionstider, som vi finder uacceptable.
Vi beklager den lange ekspeditionstid.
En af grundene til de stigende ekspeditionstider er en uforudset stigning i
antallet af ekspeditioner med afgiftsgodtgørelse ved eksport af køretøjer.
Antallet af disse ekspeditioner er ca. fem gange højere end forudsat i
bemærkningerne til lovforslaget.
Vi har påtalt forholdet over for ledelsen i de regionale told- og
skattemyndigheder, og at vi forventer en nedbringelse af
ekspeditionstiderne.
Vi har også med henblik på en mere permanent nedbringelse af
ekspeditionstiderne
taget initiativ til en analyse og vurdering af mulighederne for en
modernisering
af området og de administrative rutiner mv. En række forslag med dette sigte
vil
blive iværksat i den nærmeste fremtid. Nogle af de mere markante forslag
forudsætter lovændringer.
Vi kan supplerende oplyse, at der er tilført yderligere ressourcer til
motorområdet med henblik på en nedbringelse af ekspeditionstiden, men at der
også fortsat sker en stigning i antallet af henvendelser og i antallet af
ekspeditioner på området, og at ressourcetilførslen derfor endnu ikke har
haft
den forventede effekt.
Din mail er sendt til Region Korsør samt til vurderingsmyndigheden til
eventuel
mere konkret besvarelse.
Med venlig hilsen
Mogens Andreasen
Retsafdelingen
Punkt- og Miljøafgiftskontoret
___________________
Jeg synes stadig jeg får en sludder for en sladder, så jeg har skrevet en
mail tilbage igen, for at få klarlagt nogle ting, så ikke de slipper så let.
Her en min mail tilbage til Mogens Andreasen:
___________________
Til Mogens Andreasen,
Først og fremmest tak for din mail.
Jeg vil starte med at gøre opmæskom på, at jeg med denne debat ønsker at
videregive mine og andres erfaringer og kritikpunkter til Told & Skat samt
ikke mindst Skatteministeriet. Jeg ønsker en dybere og mere seriøs debat,
der forhåbentlig kan være medvirkende til en hurtigere og mere effektiv
løsning på dette problem med ventetider osv. for hjemmeimportørere af
køretøjer.
Jeg vil, som svar på punkterne i dit brev, lige påpege, at en effektiv og
rimelig service fra Told & Skats side vel ikke handler om
registreringsafgiftsloven og hvilke frister der er opsat dér? Det handler
vel om en almindelig og nogenlunde medgørlig service, som jeg personligt
ikke mener bør tage flere måneder - uanset om en lov fortæller hvor lang tid
der må gå, eller ej?
En 3-månedersfrist vil jeg nu stadig mene er en skuffende frist at have som
standart. Det er trods alt os hjemmeimportørere og skatteborgere mm., der
finanserer Tod og Skat, og som en rimelig og gensidig respekt, er det vel
ikke et stort krav at bede om lidt gensidig smidighed og hurtig service i
systemet?
I mine øjne er dine punkter om analyse og vurdering af mulighederne for en
modernisering lidt overfladiske, set fra min side af bordet. Jeg synes ikke
du beskriver nogle konkrete punkter der skal rettes op på, og hvornår dette
bliver gjort, hvilket jeg da godt kunne tænke mig at høre lidt om, og måske
have lov til at videregive til andre i samme båd som mig?
John Fuhrmann skrev ligeledes lidt om planerne med at føre ekstra ressourcer
til behandlingen, og jeg kan ikke lade være med at undre mig lidt over, hvad
en lovændring har med hastigheden på behandling at motor-sager at gøre?
Jeg kan ikke forstå, at vi snakker lovændringer og analyser og vurderinger,
for at tilføre en motor-afdeling noget mere arbejdskraft? Det handler vel
dybest set blot om at få nogle flere personer til at foretage arbejdet mere
effektivt end det i forvejen er?
Men som beskrevet i mit tidligere brev, har jeg desværre ikke mulighed for
at få indsigt i Told & Skats arbejdsmetoder og planer for fremtiden, så jeg
kan af gode grunde heller ikke vide noget om ovenstående.
Til sidst vil jeg lige komme ind på jeres videresendelse af min første
e-mail.
I første omgang sendte jeg e-mailen til Skatteministeriet for at få en
konkret besvarelse på mine spørgsmål, samt nogle løsningsforslag og udsigter
for fremtidige forbedringer. At jeg nu får svar fra Told & Skat, har du jo
af gode grunde ikke noget at gøre med, men jeg er ikke interesseret i at få
nogle overfladiske forklaringer fra den nederste del af systemet, der blot
følger ordrer ovenfra.
At min e-mail er sendt til Region Korsør, synes jeg virker lidt som en
videregivning af ansvaret til et lavere trin i systemet.
Jeg har IKKE haft problemer med behandlingen fra Region Korsør i første
omgang, og de var endda så behjælpelige at fortælle mig, hvad jeg havde i
vente af ventetid, da min sag røg videre i systemet.
Som skrevet i min første e-mail, følger nyhedsgrupperne dk.fritid.motorcykel
samt dk.fritid.bil med i denne debat, og mine e-mails, samt besvarelserne
fra jeres side, vil blive videregivet i disse nyhedsgrupper, med et samlet
skud på over 1.500 læsende individer.
Jeg ser frem til en fyldestgørende besvarelse på mine spørgsmål.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Jacob Christiansen
___________________
Måske er jeg for ihærdig og provokerende på skattemyndigheden, men jeg synes
altså de slipper for let, så nu prøver jeg at køre debatten lidt endnu.
Håber de fleste vil give mig ret i mine synspunkter, ellers er jeg
selvfølgelig åben over for kritik.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234