Kobling på Yamaha FS1
Fra : Olsen

Dato : 26-08-04 21:23

Koblingen på min søns Yamaha 4g virker ikke.

Der er kommet ny snegl på, men dette hjalp ikke.

For at tjekke den "stang" sneglen bevæger skulle man så ikke kunne
presse den lidt ind?

Gear, motor osv. fungerer fint.

\Olsen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 26-08-04 21:55

"Olsen" <snipnospamSLET@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Koblingen på min søns Yamaha 4g virker ikke.
> Der er kommet ny snegl på, men dette hjalp ikke.
> For at tjekke den "stang" sneglen bevæger skulle man så ikke kunne
> presse den lidt ind?

Du skal ikke kunne presse den ind med fingrene.
Har i indstillet sneglen?
Hvad er symptomerner?

Fra : Olsen

Dato : 26-08-04 22:05

Brian Axelgaard wrote:
> Du skal ikke kunne presse den ind med fingrene.

Næ, men sætte noget hårdt på og så presse?

> Har i indstillet sneglen?

Han har forsøgt mange indstillinger.

> Hvad er symptomerner?

Selv om han aktiverer koblingshåndtaget virker koblingen ikke.

Det var derfor jeg ville afprøve om "stangen" overhovedet kunne bevæge
sig.
Måske problemet er længere inde i mekanikken.

Anden måde at tjekke koblingen på?

\Olsen

Fra : Allan Riise

Dato : 28-08-04 13:21

> [...]
> sig.
> Måske problemet er længere inde i mekanikken.

Tag og slæk kablet helt, tag evt. koblingsstangen ud, hvis den ikke tager
fat, så skal der nye plader i.

2 nye plader og stålringen som skal sidde imellem, kan f.eks. fås hos
T.Hansen for under 100.-

Hvis i er heldige, så er koblingen ikke stillet helt ind, dvs. de skruer,
med fjedre om, som sidder på koblingskoppen, de er ikke skruet helt i bund,
det skal de nemlig ikke fra nye af, og så kan i stramme dem.

Når/hvis i selv skal skifte kobling, så husk at skrue disse skruer, ca. 1½
omgang ud fra helt i bund, det vigtigste er at der er samme tryk, på hver
skrue.

Held og lykke.

--
Allan Riise

Fra : RpR

Dato : 29-08-04 19:09

> [...]
bund,
> det skal de nemlig ikke fra nye af, og så kan i stramme dem.

Hvilket er noget vrøvl. Strammer man ikke skruerne i bund så vil de løsne
sig med tiden og der er forprogrammeret motorhavari.
Ikke tro på det T. Hansen skriver i deres kataloger

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Micki

Dato : 29-08-04 19:50

Jeg har haft held med at sætte en extra koblingsplade i min kobling for at
gøre den strammere - min den fedtede i koblingen før....
Jeg har aldrig kørt med en så go kobling på en fs-1 før jeg gjorde det...

Fra : Olsen

Dato : 29-08-04 21:55

Vi skiftede fjederen og så virkede koblingen!

Tak for hjælpen.

\Olsen

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-04 07:04

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> bund,
>
> Hvilket er noget vrøvl. Strammer man ikke skruerne i bund så vil de løsne
> sig med tiden og der er forprogrammeret motorhavari.
> Ikke tro på det T. Hansen skriver i deres kataloger

Det er heller ikke fra deres katalog, det er faktisk fra Haynes, og Yamaha's
egen Servicebog, du ved den Cykel/knallert værkstedet har, og *aldrig* vil
af med..
Jeg har 4 Yamaha FS1, og jeg har samlet dem alle selv, og jeg har endnu ikke
haft en kobling der har løsnet sig.

--
Allan Riise
Man går ikke i krig fordi man vil.

Fra : RpR

Dato : 30-08-04 13:52

> Det er heller ikke fra deres katalog, det er faktisk fra Haynes, og
Yamaha's
> egen Servicebog, du ved den Cykel/knallert værkstedet har, og *aldrig* vil
> af med..

Den har man nu kunne købe hos T. Hansen, og det kan man svjh. stadigvæk

> Jeg har 4 Yamaha FS1, og jeg har samlet dem alle selv, og jeg har endnu
ikke
> haft en kobling der har løsnet sig.

Jeg kender til 2 stk hvor det er sket. Desuden vil koblingen have meget
nemmere ved at glide, hvilket den i forvejen har meget nemt ved.

Jeg ved at man normalt strammer en kobling op, også på MC'er, ved at lægge
en lille skive under fjedrene.
Jeg har endnu heller ikke set nogen kobling hvor skruerne ikke skulle
spændes i bund ved. IMO er det ren logik.

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-04 15:15

> [...]

> Jeg har endnu heller ikke set nogen kobling hvor skruerne ikke skulle
> spændes i bund ved. IMO er det ren logik.

Hvis fjedrene er nye, som de jo er, man skifter jo også fjedrene, så er det
som jeg beskrev den rigtige metode, hvorfor tror du ellers at det står i
Yamaha service bogen, og *jeg* har endnu ikke haft nogen som helst problemer
med at min kobling overfedtede af den grund, tværtimod, så giver det at
koblingen ikke tager knaldhårdt fat med det samme, men først når momentet
kommer, alt i alt, en god idé.