Regulator... fejl?
Fra : Jakob Villien

Dato : 26-08-04 17:50

Hejsa.
Jeg har lige haft en ubehagelig oplevelse med min regulator i Rødehavet. Jeg
gik på femten mete og regulatoren var med et fyldt komplet med vand. Jeg gik
op purchede, rystede den tjekkede den var ok og gik ned igen. Lå på femten
hvor den fan"#¤edeme gjorde det igen. Komplet fyldt med vand, fik et kæmpe
chok, slugte lidt vand, men fik famlet mig frem til min octopus.

Nu til spørgsmålet, er det her normalt????

Jeg har fået at vide i mit dykkercenter hvor jeg købte den at det skam var
helt normalt at de kunne gøre en gang imellem. Tilmed er min regulator en
være "hvæser" og jeg vil betegne den som direkte ubehaglig når man er over
vand at trække vejret i. Igen siger de at det er der intet at gøre ved og at
det her er normalt... Er det det, og hvis ikke, hvordan skal jeg så
overbevise dem om det? Den båd jeg var på sagde at den var noget skidt at
trække vejret i, og at den skulle til tjeck. Det har den været, men hvæser
stadig.... De sagde at det måske var fordi de havde puttet en for stor
membran i, og det var her fejlen lå.

Hvad er jeres erfaring, er det ok at en regulator hvæser og brummer når man
trækker vejret over vand (og på dybder større end 20 meter)?

Venlig hilsen Jakob Villien

Fra : KC

Dato : 26-08-04 18:26

Hvor f.... køber du regulator????????

Selvfølgeligt skal der ikke vand ind. Hvilket mærke er regulatoren? det
tyder på forkert membram.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-04 18:27

"Jakob Villien" <jakobvillien_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu til spørgsmålet, er det her normalt????

Nej det er ikke normalt, men hvad fejlen er er svært af afgøre. At den
blæser/"hvæser" kan være forkert justeret mellemtryk, fejl eller slid i 1.
eller 2 trin. At den pludselig under tryk fyldes med vand kan bl.a være fejl
i 1. trinnet som ikke kan levere et tilpas højt mellemtryk.
Hvis dit dykkercenter virkelig har sagt at det er normalt bør du aldrig
sætte dine ben i denne butik igen. Hvilken regulator er det ?

Allan Hansen

Fra : Thomas VJ

Dato : 26-08-04 18:33

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis dit dykkercenter virkelig har sagt at det er normalt bør du aldrig
> sætte dine ben i denne butik igen. Hvilken regulator er det ?

Et andet temmelig relevant spørgsmål er også: Hvilken butik er det?

mvh
Thomas

Fra : René Kofoed

Dato : 26-08-04 21:59

Det kan være udåndningsventilen er defekt eller sidder forkert!

René

Fra : Kim H. Nielsen

Dato : 27-08-04 07:31

Mine regulatorer (Aqualung Titan LX Supreme) "brummer" også hvis jeg bruger
dem over vandet, men det er så vidt jeg ved ikke unormalt. De brummer ikke
så snart de er i vandet. Jeg har aldrig haft problemer med mine regulatorer
og de er meget lette at trække vejret i - selv på større dybder. De er også
altid tørre - også selv hvis man "ligger på ryggen" og ser opad i vandet.

Din regulator må selvfølgelig ikke "hvæse" hvilket kunne tyde på en defekt
eller fejljustering. Der skal heller ikke være vand i din regulator.

Kim

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-08-04 07:39

"Jakob Villien" <jakobvillien_nospam@hotmail.com> wrote in message

> Hvad er jeres erfaring, er det ok at en regulator hvæser og brummer
når man
> trækker vejret over vand (og på dybder større end 20 meter)?

Regulatoren skal komme med en jævn susen når du trækker vejret
og luften løber gennem slange og ventiler. Nogle regulatorer har
en "slubrende" eller "snorkende" lyd, når der ikke er vandtryk til
at forhindre, at den vibrerer. Nogle regulatorer har en tynd
perforeret eller halvåben plastikskal henover membranen,
som bl.a. forhindrer slubren.

Der skal under ingen omstændigheder være vand i 2. trinnet,
med mindre du har haft regulatoren ude af munden. Der kan
komme en smule kondensvand ved dykning i koldt vand, men
så er det ferskt.

Hvilken regulator er det ?

Jeg kan ikke tro, at et dykkercenter har sagt, at det er normalt,
at regulatoren bliver vandfyldt en gang imellem. Mon ikke I
har misforstået hinanden ?

Søren Arnvig

Fra : Kalle

Dato : 27-08-04 12:16

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan ikke tro, at et dykkercenter har sagt, at det er normalt,
> at regulatoren bliver vandfyldt en gang imellem. Mon ikke I

Hvis det er Dykkercenteret på Frederiksberg, undre det mig ikke det mindste.
Der flyver så mange forkerte gloser over disken der inde der ikke passer.

Casper

Fra : Hans_evald

Dato : 28-08-04 10:07

Hej jakob
jeg tror også at du har misforstået noget.
For der er igen regulatorer der skal fylde 2-trinnet med vand når du
dykker.
Det der med lyden har jeg prøvet med min scubapro regulator også og
det var ligefra jeg købte den at den sagde sådan i overfladen, og den
blev købt hos en udenlandsk forretning. Siger den noget når du dykker
nu ?
mvh
Hans Evald

Fra : Jakob Villien

Dato : 30-08-04 17:42

Hej alle, og tak for svarene. Regulatoren er en seac sub. Dykkercentret
fortalte at det kunne ske at en regulator kunne fyldes med vand, og ligeså
at en sådan brummen var ganske normalt. Jeg har ikke testet den endnu, men
gør det snart. Der har måske været misforståelser undervejs, og der har
aldrig været problemer hos centeret før og de har altid været behjælpelige
med problemer, men jeg synes svaret var mangelfuldt, og så vidt jeg kan se
kan en sådan fejl skyldes utroligt mange ting. Jeg har en total forsikring
hos dem, så jeg skulle nødig være nødsaget til at få den tjekket andetsteds,
men det lyder måske som om det er nødvendigt. Brummelyden kan man vænne sig
til, jeg var mere bekymret for at den fyldtes med vand. Ikke så behageligt
når man ligger 15 meter nede og kigger på en skildpade under havet ved
Jackson reef Lidt forstyrrende.
vh Jakob

Fra : KC

Dato : 30-08-04 18:02

TOTALFORSIKRING???

Det lyder som om du virkeligt er blevet snydt

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 30-08-04 19:58

Hej Jacob

Jeg ved ikke hvad de har fortalt dig i Dykkercenteret, men som andre indlæg
siger - en regulator må aldrig blive fyldt med vand!

Jeg ville få undersøgt de juridiske forhold omkring dit køb af automat. Jeg
mener, at det er en fejl ved regulatoren (enten en konstruktionsfejl eller
en fejl ved samlingen) som indeholder en seriøs risiko for en fatal ulykke.

Jeg har aldrig selv været ude for en lignende hændelse, men for mig er der
ikke den ringeste tvivl i mit sind, at jeg straks vil kasserer en sådan
regulator.

Jeg ved godt at det er i bagklogskabens ulidelige klarhed, men lad være med
at handle i Dykkercenteret. Især, når de åbenbart prøvet at bilde dig sådan
noget sludder på ærmet.

M.v.h.
Søren BJ
(som bruger en Sherwood - regulator, der aldrig har svigtet)